درمان سیاتیک برای همیشه

ناهنجاری های بدن چیست
ناهنجاری های بدن چیست؟
16 مهر 1401
آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟
آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟
18 مهر 1401
3.7
(390)

بیشتر مردم می دانند که سیاتیک به چه معناست کمردردی که به سمت پایین، چپ یا راست به داخل ساق پا و گاهی تا انتهای پا منتشر می شود. در برخی موارد، درد می‌تواند آزاردهنده باشد، در حالی که ممکن است باورش سخت باشد، سیاتیک اغلب در عرض 3 ماه با درمان محافظه‌کارانه از بین می‌رود. روش های درمان سیاتیک برای همیشه که در اینجا به آنها اشاره شده است، درمان های غیر تهاجمی هستند که می توانند به راحتی در خانه انجام شوند.

5 درمان خانگی سیاتیک گزینه‌های خوبی برای افرادی است که اخیراً شروع به تجربه درد عصب سیاتیک کرده‌اند یا دردشان شدید نیست، اما من از شما می‌خواهم قبل از امتحان هر یک از این درمان‌های خانگی، تأیید پزشک خود را دریافت کنید. اگر چند هفته است که با سیاتیک دست و پنجه نرم می کنید یا کمردرد ناتوان کننده و پا درد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان سیاتیک برای همیشه با ورزش

ممکن است هنگام درد، ورزش کردن غیرطبیعی به نظر برسد اما تحقیقات نشان می دهد که استراحت بیش از حد می تواند علائم کمر درد و پا را تشدید کند. در عوض، ورزش های ملایم را در روز انجام دهید تا درد سیاتیک را کاهش دهید.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

حرکات کششی ملایم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حرکات کششی یک راه عالی برای بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و دامنه حرکتی شما و همچنین ایجاد قدرت ستون فقرات است. به علاوه، بیشتر کشش‌ها به اندازه کافی ساده هستند که می‌توانید هنگام تماشای اخبار یا فیلم مورد علاقه‌تان انجام دهید.

درد سیاتیک ناشی از تحریک، التهاب یا فشرده شدن عصب در قسمت پایین کمر است. شایع ترین علت این موضوع، فتق یا لیز خوردن دیسک است که باعث فشار بر روی ریشه عصب می شود. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک با گذشت زمان و درمان های خودمراقبتی به راحتی بهبود می یابند. در واقع شما می توانید با راهکار های ارائه شده در این مقاله برای همیشه از درد سیاتیک خلاص شوید اما در ابتدا بهتر است با آناتومی عصب سیاتیک و علت های درد سیاتیک آشنا شویم.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک درد عصبی ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که از ناحیه باسن یا گلوتئال شما منشا می گیرد. عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین عصب بدن است (تقریبا به اندازه عرض یک  انگشت). این عصب در واقع از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است: دو ریشه از ناحیه تحتانی کمر به نام لومبار و سه ریشه از قسمت انتهایی ستون فقرات به نام ساکروم. پنج ریشه عصبی به هم می رسند و عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می دهند. در هر طرف بدن شما، یک عصب سیاتیک از قسمت های لگن، باسن و پایین پا می گذرد و درست به زیر زانو ختم می شود. سپس عصب سیاتیک به اعصاب دیگر انشعاب پیدا می کند و به سمت ساق و انگشتان پا امتداد می یابد.

صدمه واقعی به عصب “سیاتیک” در واقع اتفاق نادری است، اما اصطلاح “سیاتیک” معمولاً برای توصیف هر دردی که از کمر منشا می گیرد و به پایین ساق پا می رسد اطلاق می شود. چیزی که در این نوع درد غالبا مشترک است، آسیب به یک عصب است که ممکن است در اثر تحریک، التهاب، یا فشرده شدن یک عصب در قسمت پایین کمر شما به وجود آمده باشد.

اگر از عارضه  “سیاتیک” رنج می برید، قاعدتا باید درد خفیف تا شدیدی را در هر نقطه از مسیر عصب سیاتیک تجربه کنید: یعنی در هر نقطه از کمر که به سمت باسن و یا پایین پاها امتداد می یابد. این موضوع همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی شود. مانند بی حسی در ساق پا، و احساس سوزن سوزن شدن ناخوشایند در نواحی مختلف پا.

درد سیاتیک چه احساسی دارد؟

افراد دارای درد سیاتیک این درد را بسته به علت آن به روش های مختلفی توصیف می کنند. برخی از افراد درد را به صورت درد تیز، تیراکشیدن و یا تکانه ‌های درد ناگهانی  توصیف می‌کنند. برخی دیگر این درد را مانند “سوزش”، “شوک الکتریکی” یا “خنجر زدن” توصیف می کنند.

درد ممکن است دائمی باشد یا به صورت موقتی بهتر و بدتر شود. همچنین، درد معمولا در ساق پا در مقایسه با قسمت پایین کمر شدیدتر است. اگر برای مدت طولانی بنشینید یا بایستید، یا هنگامی که می‌ایستید و بالاتنه‌تان را می‌چرخانید، ممکن است درد بدتر شود. حرکات ناگهانی بدن مانند سرفه یا عطسه نیز می تواند درد را بدتر کند.

آیا سیاتیک در هر دو پا رخ می دهد؟

سیاتیک معمولاً فقط یک پا را در یک زمان درگیر می کند. با این حال، ممکن است سیاتیک در هر دو پا نیز رخ دهد. این موضوع وابسته به این است که عصب در امتداد ستون فقرات در کجا فشرده شود.

آیا سیاتیک به طور ناگهانی رخ می دهد یا در طول زمان ایجاد می شود؟

سیاتیک می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود و کاملا بستگی به علت وقوع این عارضه دارد. به عنوان مثال فتق یا بیرون زدگی دیسک می تواند باعث درد ناگهانی شود و یا آرتریت در ستون فقرات به آرامی در طول زمان ممکن است باعث ایجاد درد سیاتیک شود.

سیاتیک چقدر شایع است؟

سیاتیک یک شکایت درد بسیار شایع است. به عنوان مثال حدود 40 درصد از مردم در ایالات متحده در طول زندگی خود یک بار درد سیاتیک را تجربه می کنند. همچنین کمردرد سومین دلیل رایجی است که مردم به پزشک مراجعه می کنند.

عوامل خطر آفرین در به وجود آمدن درد سیاتیک چیست؟

در صورت داشتن عوامل زیر شما در معرض خطر ابتلا به سیاتیک قرار دارید:

آسیب دیدگی قبلی: آسیب به کمر یا ستون فقرات، شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا سیاتیک قرار می دهد.

افزایش سن: با افزایش سن طبیعی، بافت استخوانی و دیسک های ستون فقرات شما فرسوده می شود. پیری طبیعی می تواند اعصاب شما را در معرض خطر آسیب دیدگی یا تحت فشار قرار دهد. با افزایش سن، تغییرات و جابجایی های استخوان ها، دیسک ها و رباط ها نیز بیشتر شده و می توانند باعث به وجود آمدن درد سیاتیک شوند.

اضافه وزن: ستون فقرات شما مانند یک جرثقیل عمودی استو عضلات شما وزنه های تعادل هستند. وزنی که در جلوی بدن خود حمل می کنید همان چیزی است که ستون فقرات (جرثقیل) شما باید بلند کند. هرچه وزن بیشتری داشته باشید، عضلات کمر باید برای راست نگه داشتن ستون فقرات شما بیشتر کار کنند. این موضوع می تواند منجر به کشیدگی عضلات و رباط های کمر، درد و سایر مشکلات کمر شود.

ضعف عضلات کور یا مرکزی کمر: “عضلات کور یا مرکزی” شما عضلات کمر و شکم شما هستند. هرچه عضلات کور شما قوی تر باشد، حمایت بیشتری از کمرتان خواهید داشت. بر خلاف ناحیه قفسه سینه، که دنده ها از آن پشتیبانی می کنند، تنها تکیه گاه برای قسمت پایین کمر شما، عضلات شما هستند.

علائم ایجاد سیاتیک چیست؟

مشاغلی با شرایط کاری سخت: افرادی که شرایط کاری آن ها مستلزم انجام فعالیت هایی مانند  بلند کردن اجسام سنگین است، ممکن است بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به مشکلات کمر باشند. همچنین کسانی که به دلیل شرایط کاری مجبور به نشستن های طولانی مدت هستند.

عدم وضعیت بدنی مناسب در فعالیت های ورزشی: حتی اگر دارای تناسب اندام و فعال هستید، ممکن است در طول وزنه برداری یا سایر تمرینات قدرتی از فرم بدنی مناسبی پیروی نکنید و این موضوع شما را مستعد ابتلا به سیاتیک نماید.

دیابت: دیابت احتمال آسیب عصبی شما و در نتیجه احتمال ابتلا به سیاتیک را در شما افزایش می دهد.

آرتروز: آرتروز می تواند به ستون فقرات  و اعصاب این ناحیه را در معرض آسیب قرار دهد.

سبک زندگی غیر فعال: نشستن برای مدت های طولانی و ورزش نکردن، عدم انعطاف و گرفتگی های عضلانی می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد.

سیگار: نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند به بافت ستون فقرات آسیب برساند، استخوان‌ها را ضعیف کند و آسیب به دیسک‌های مهره‌ای را تسریع کند.

آیا افزایش وزن در بارداری دلیل ابتلای بسیاری از زنان باردار به سیاتیک است؟

درست است که سیاتیک در بارداری شایع است، اما افزایش وزن دلیل اصلی ابتلای زنان باردار به سیاتیک نیست. مهمترین علت این موضوع این است که برخی از هورمون های بارداری باعث شل شدن رباط ها در زنان باردار می شود تا به هنگام زایمان بدن آمادگی لازم را داشته باشد. از طرفی این رباط ها هستند که مهره ها را کنار هم نگه می دارند و از دیسک ها محافظت می کنند و ستون فقرات را ثابت نگه می دارند. شل شدن رباط‌ها می‌تواند باعث ناپایداری ستون فقرات و لغزش دیسک‌ها شود که منجر به فشرده شدن اعصاب و ایجاد سیاتیک می‌شود. وزن و موقعیت کودک نیز می تواند به عصب فشار بیاورد.

خبر خوب این است که راه هایی برای کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری وجود دارد و این درد پس از تولد نوزاد از بین می رود. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، دوش آب گرم، گرما، داروها و سایر اقدامات می تواند کمک کننده باشد. اگر باردار هستید، حتماً از روش‌های درست وضعیت بدن در دوران بارداری پیروی کنید تا درد خود را نیز کاهش دهید.

چه چیزی باعث سیاتیک می شود؟

سیاتیک می تواند ناشی از چندین بیماری مختلف باشد از جمله:

بیرون زدگی یا لغزش دیسک که باعث فشار روی ریشه عصب می شود. این موضوع شایع ترین علت سیاتیک است. حدود 1٪ تا 5٪ از همه مردم در ایالات متحده در یک برهه از زندگی خود بیرون زدگی دیسک را تجربه می کنند. دیسک ها در واقع پدهای بالشتکی بین هر مهره ستون فقرات هستند. فشار بر روی مهره ها می تواند باعث بیرون زدگی (فتق) مایع  ژل مانند وسط دیسک ها شود و از طریق دیواره دیسک به بیرون نفوذ کند. هنگامی که فتق یا بیرون زدگی دیسک برای مهره های کمر شما اتفاق می افتد، می تواند بر روی عصب سیاتیک فشار بیاورد.

بیماری دژنراتیو یا تخریب دیسک، ساییدگی طبیعی دیسک های بین مهره های ستون فقرات است. فرسودگی دیسک ها ارتفاع آنها را کوتاه می کند و منجر به باریک شدن مسیرهای عصبی می شود (تنگی نخاع). تنگی نخاع در ستون فقرات می تواند ریشه های عصب سیاتیک را در حین خروج از ستون فقرات تحت فشار قرار دهد.

علت سیاتیک چیست ؟

تنگی کانال نخاعی باریک شدن غیر طبیعی کانال نخاعی است. این باریک شدن فضای موجود برای نخاع و اعصاب را کاهش می دهد.

اسپوندیلولیستزیس لغزش یک مهره است بر روی مهره دیگر است، به طوری که دهانه ای را که عصب از آن خارج می شود تنگ می کند. فضای کانال استخوان ستون فقرات در جایی که مهره لغزش پیدا کرده می تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد.

تومورهای کانال نخاعی کمری که می تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می دهند.

سندرم پیریفورمیس وضعیتی است که زمانی ایجاد می‌شود که عضله پیریفورمیس، عضله کوچکی که در عمق باسن قرار دارد، سفت یا اسپاسم می‌شود. این می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و آن را تحریک کند. سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی عضلانی غیرشایع است.

سندرم دم اسبی یک بیماری نادر اما جدی است که روی دسته اعصاب انتهای طناب نخاعی به نام دم اسبی تأثیر می گذارد. این سندرم باعث درد در ساق پا، بی حسی در اطراف مقعد و از دست دادن کنترل روده و مثانه می شود.

علائم سیاتیک چیست؟

علائم سیاتیک عبارتند از:

  • درد متوسط تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پایین ساق پا
  • بی حسی یا ضعف در ناحیه کمر، باسن، ساق پا یا انگشتان پاها
  • دردی که با حرکت بدتر می شود.
  • احساس “سوزن سوزن” شدن در پاها
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه (در سندروم دم اسبی).

درمان درد سیاتیک

هدف از درمان کاهش درد و افزایش تحرک شما است. بسته به علت، بسیاری از موارد سیاتیک به مرور زمان با برخی درمان‌های خودمراقبتی ساده از بین می‌روند.

درمان های خودمراقبتی عبارتند از:

استفاده از یخ و یا کیسه آب گرم: ابتدا از کیسه یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. کیسه های یخ یا کیسه سبزیجات یخ زده را که در یک حوله پیچیده شده اند روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. این کار را به مدت 20 دقیقه، و چند بار در روز انجام دهید. بعد از چند روز از کیسه های آب گرم یا پد گرم کن استفاده کنید و  هر بار 20 دقیقه این کار را انجام دهید. اگر هنوز درد دارید، می توانید کیسه های یخ و آب گرم را به طور متناوب تغییر دهید و در نهایت با هر کدام که احساس بهتری داشتید و درد شما بیشتر تسکین پیدا کرد، همان روش را ادامه دهید.

مصرف داروهای بدون نسخه: می توانید از داروهایی برای کاهش درد، التهاب و تورم استفاده کنید. بسیاری از داروهای رایج بدون نسخه در این دسته هستند مانند: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، شامل آسپرین، ایبوپروفن  و ناپروکسن. اگر می خواهید آسپرین مصرف کنید مراقب باشید زیرا آسپرین می تواند باعث زخم و خونریزی در برخی افراد شود. اگر قادر به مصرف NSAIDs نیستید، می توانید به جای آن ها، استامینوفن (Tylenol®) را امتحان کنید.

انجام حرکات کششی ملایم: حرکات کششی مناسب را از یک مربی با تجربه در مورد کمردرد بیاموزید. همچنین سعی کنید تا سایر عضلات خود مانند عضلات مرکزی را تقویت‌ کنید و از تمرینات هوازی غافل نشوید.

فیلم تمرین کششی برای کاهش درد سیاتیک

سایر گزینه های درمانی عبارتند از:

داروهای تجویزی: پزشک شما ممکن است شل کننده های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین را برای تسکین ناراحتی های مرتبط با اسپاسم عضلانی برای شما تجویز کند. داروهای دیگر با اثر تسکین درد که ممکن است آزمایش شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای ضد تشنج. بسته به میزان درد شما، ممکن است در اوایل برنامه درمانی از داروهای مسکن تجویزی استفاده شود.

فیزیوتراپی: هدف فیزیوتراپی یافتن حرکات ورزشی است که با کاهش فشار روی عصب، درد سیاتیک را کاهش دهند. یک برنامه ورزشی باید شامل تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری عضلات و تمرینات هوازی (مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب) باشد. پزشک شما می‌تواند شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی کند که با شما کار می‌کند تا برنامه تمرینی کششی و هوازی خود را دریافت کنید.

فیلم تمرین پل برای تقویت عضلات مرکزی بدن

تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات پشت، شکم و پاها.

تزریقات ستون فقرات: تزریق کورتیکواستروئید(داروی ضد التهاب) به کمر ممکن است به کاهش درد و تورم اطراف ریشه های عصب آسیب دیده کمک کند. تزریقات باعث تسکین درد کوتاه مدت (معمولا تا سه ماه) می شوند و تحت بی حسی موضعی به عنوان یک درمان سرپایی انجام می شود. ممکن است هنگام تزریق، کمی فشار و احساس سوزش داشته باشید. قبل از این تزریق حتما از پزشک خود از عوارض احتمالی آن سوال کنید.

درمان های جایگزین: امروزه درمان های جایگزین به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن هستند و از آن ها برای درمان و مدیریت انواع درد استفاده می شود. روش‌های جایگزین برای بهبود درد سیاتیک شامل مواردی دستکاری ستون فقرات توسط متخصص کایروپراکتیک، یوگا یا طب سوزنی است. ماساژ نیز ممکن است به اسپاسم عضلانی که اغلب همراه با سیاتیک رخ می دهد کمک کند. همچنین بیوفیدبک نیز می تواند گزینه ای مناسب برای کمک به مدیریت درد و کاهش استرس در درمان عصب سیاتیک باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

44 Comments

  1. ندا اکبری گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    آیا آب درمانی میتونه کمر درد رو خوب کنه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      تمرینات آبدرمانی اگر تحت نظر متخصص و به صورت اصولی مرتبط با مشکل فرد انجام بشه بسیار میتونه موثر و مفید باشه

  2. علی ابراهیمی گفت:

    سلام و درود
    یه تمرین خوب برای رفع خشکی صبحگاهی کمر چی پیشنهاد میدید ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      انجام تمرینات کششی ابتدای صبح میتونه در رفع خشکی کمک کننده باشه مثل خوابیده به پشت، بغل کردن زانوها داخل شکم (دستها زیر زانوها)
      البته بهتر هست علت خشکی ودرد صبحگاهی مشخص باشه تا بتونیم دقیقتر راهنمایی کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  3. مینا گفت:

    سلام برای خوب شدن درد کمر در استخر باید چه تمرینی انجام بدم ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      انجام تمرینات ابدرمانی باید تحت نظر متخصص و متناسب با وضعیت و درد فرد انجام بشه، با اینحال راه رفتن در اب با درگیری و انقباض عضلات شکم میتونه در تقویت عضلات مرکزی تنه کمک کننده باشه
      بهتره وضعیتتون ارزیابی بشه، تستهای اختصاصی کمر گرفته بشه تا بتونیم دقیقتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  4. فرهمند گفت:

    سلام من کارمند هستم مدت زیادی روی صندلی مجبورم بشینم چطور روی صندلی بشینم که کمر درد نگیرم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      نشستن طولانی و نادرست در محیط کار با صندلی و میز نامناسب یکی از علل اصلی دردهای کمر میتونه باشه
      باید ارتفاع صندلی، میز، مانیتور مناسب وضعیتتون باشه، پشت کمر برای حمایت از مهره های کمر از بالشتک کوچکی استفاده کنید و سعی کنید به پشتی صندلی تکیه داده باشین
      با این حال در پیج اینستاگرام ویدیو کامل و دقیق از نحوه صحیح نشستن پشت میز تهیه شده و میتونید استفاده کنید

  5. اسفندیاری گفت:

    سلام ببخشید اقای دکتر تشک سفت برای رفع کمر درد بهتره یا تشک نرم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      استفاده از تشک نرم یا سفت بسته به وضعیت کمر و راحتی فرد داره
      هر فردی به خاطر عادت خوابیدن میتونه از تشک مناسب خودش استفاده کنه
      در حالت کلی بهتره تشک خیلی نرم نباشه تا وضعیت مهره های کمر با ثبات باشه و خیلی سفت نباشه تا باعث درگیری اعصاب ناحیه کمر و لگن بشه
      استفاده از تشک های طبی و به خصوص فومی میتونه درکاهش دردهای کمر موثر باشه

  6. mona mohaghegh گفت:

    salam, khaste nabashid
    ?docharkhe zadan to ab baraye kamardard khoobe ya zarar dare

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      حرکت دو چرخه در اب اگر برای فرد همراه با درد نباشه و درگیری و انقباض خوبی در عضلات شکم و لگن داشته باشند باعث تقویت عضلات این ناحیه و موثر هست
      با این حال بهتر هست با متخصص تحت نظر متخصص مربوطه انجام بشه

  7. مژگان گفت:

    سلام جناب دکتر زمانی که کمردرد داشته باشم میتونم پیاده روی کنم ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر حین پیاده روی درد در کمر دارین باید علت کمر درد مشخص شود و تا زمانی که کمر درد رفع نشه پیاده روی انجام ندین
      ولی در حالت کلی پیاده روی برای کمر اگر همراه با درد نباشه موردی ندارد
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  8. نسترن موحد گفت:

    سلام روزبخیر ممنون از مطالب مفیدتون
    یک سوالی دارم از خدمت جناب دکتر چرا بعضی اوقات وقتی که میشینم تو ناحیه باسن گزگز و بس حسی دارم ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دردهای گزگز و بی حسی در باسن میتونه ناشی از اسیب دیسک های بین مهره ای و ریشه های عصبی و دردهای انتشاری به باسن و پا باشه
      بهتره وضعیتتون ارزیابی بشه و تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  9. mahsa گفت:

    salam
    baraye inke kamardardam khoob beshe ta chan vaght lazeme k kari anjam nadam va esterahat bokonam

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای کاهش دردهای حاد کمر، معمولا توصیه میشه فرد تا یک ماه استراحت مطلق داشته باشه تا درد و التهاب شدید فروکش کنه
      سپس با درنظر گرفتن علت مشکل و اتخاذ راهکار مناسب باید در جهت رفع مشکل اقدام کنید
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  10. ahmadi گفت:

    salam bebakhid
    baraye kamardard kise ab garm khoobe ya kise yakh

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      برای کاهش درد کمر، کیسه اب گرم میتونه موثر باشه
      ولی برای رفع مشکل باید علت درد شناسایی بشه و راهکار مناسبتری پیش بگیرید
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  11. همایون گفت:

    سلام و خسته نباشید
    برای راه رفتن تو استخر و خوب شدن کمر، آب باید تا کجای بدن باشه ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      هر چی عمق آب بیشتر باشه فشار بیشتری به بدن وارد میشه و فرد در داخل اب دچار عدم تعادل میشه
      بستگی به وضعیت فرد بهتر است ارتفاع کمی بالاتر از کمر و تا نصف تنه باشد

  12. مهدیه گفت:

    درود خدمت شما عزیزان سوالی داشتم ازتون تمرین دراز و نشست برای کمر درد خوبه یا خطرناکه ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      انجام تمرین دراز نشست برای کمر موردی نداره، ولی برای درد کمر باید ارزیابی انجام بشه و علت درد مشخص بشه تا در مورد تمرین مناسب بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  13. کتایون گفت:

    سلام آیا دویدن برای کمر درد ضرر داره ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام روزتون بخیر
      ابتدا باید علت درد مشخص باشه، اگر درد ناشی از آسیب دیسک و مهره ها باشه میتونه دویدن اذیت کننده باشه
      با این حال باید ارزیابی بشین تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  14. ارام گفت:

    سلام اقای دکتر خسته نباشین چرا درد کمرم تو زمانی که پریود هستم بیشتر میشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      در دوران پریود هنگامی که رحم شدیدا منقبض شود، باعث درد شکم، کمر یا قسمت بالای ران‌ها می‌شود.
      انقباض شدید رحم یکی از علت کمر درد قاعدگی است

  15. parisa گفت:

    ?slm dr golshani khaste nabashid , be nazaretoon chand rooz dar hafte bayad varzhesh konam ke darde kamaram behtar she

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      انجام تمرینات اصلاحی 3 تا4 جلسه در هفته مناسب هست
      با این حال باید فرد ارزیابی بشه و متناسب با شدت درد و علت درد برنامه تمرینی مناسب با دوز مناسب تجویز بشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  16. دنیا گفت:

    سلام ودرود برای کمر دردم میرم استخر و فقط راه میرم، بنظرتون کافیه ؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      انجام تمرینات آبدرمانی برای درد کمر بسیار مفید و موثر است ولی باید تحت نظر متخصص حرکات اصلاحی انجام بشه
      با این حال راه رفتن داخل آب با حفظ انقباض صحیح شکم و باسن میتونه در کاهش درد کمر موثر باشه و خطری برای فرد ندارد

  17. اکرمی گفت:

    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر من در زمان بارداری کمر دردم شروع شد بعد از زایمانم این درد ادامه داره میخواستم ببینم آب درمانی میتوه بهم کمکی کنه؟ ممنون ازتون .

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      علت درد کمر در دوران بارداری میتونه ناشی از ضعف در عضلات ناحیه مرکزی و یا آسیب دیسک های بین مهره ای باشه
      باید ارزیابی از وضعیتتون انجام بشه تا بتونیم در مورد راهکار مناسب راهنماییتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  18. میران گفت:

    سلام من چند وقت پیش کمرم و عمل کردم و پزشکم توصیه کردند که برم آب درمانی. چه زمانی باید از جراحیم بگذره تا آبدرمانیم و شروع کنم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      معمولا بعد از دوماه جراحی میتونید برنامه توانبخشی آغاز کنید با این حال باید از پزشکتون اجازه تمرین و دریافت کنید

  19. arezoo poormand گفت:

    salam khaste nabashid az kasi shenidam ro zamin khabidan momkene asib be kamar o gardan bezane mikhastam bedoonam hamchin chizi sehhat dare? mamnoon azatoon

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر فرد عادت به خوابیدن به صورت دمر یا جنینی داشته باشه میتونه به راستای انحنای ستون مهره های کمر و نهایتا منجر به آسیب دیسک ها و مهره های کمری بشه

  20. یاسمن اسماعیل زاده گفت:

    سلااام
    ضمن خسته نباشید به شما و تیم خوبتون سوالی داشتم ازتون چند وقت پیش به پزشک مراجعه کردم وبهم گفتن حتما باید کمرم جراحی بشه اما ماهیچه هام آمادگی لازم و ندارند و باید یکسری حرکات ورزشی انجام بدم لطفا راهنمایی می کنید که چه حرکاتی و انجام بدم؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      باید وضعیت کمر و لگن ارزیابی بشه، تست های اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم در خصوص برنامه تمرینی و راهکار مناسب راهنمایی تون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

  21. محمدشاهی گفت:

    سلام و خسته نباشین . به نظرتون چه بالشی برای گردن درد مناسبه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ارتفاع بالشت باید متناسب با هر فرد باشه خیلی کوتاه و یا خیلی بلند نباشه و سر در راستای تنه و موازی با زمین باشه
      استفاده از بالشت های طبی نیز میتونه کمک کننده باشه

  22. Reza گفت:

    دکتر سلام وقتتون بخیر
    درمورد سیاتیک سوالی داشتم
    میخواستم بدونم ایا سیاتیک کاملا بهبود پیدا میکنه
    یا بعد از اولین درد عصب حساس میشه و با کوچکترین تحریک ها دوباره عود میکنه؟
    منظورم اینه که ایا مثل کتف که میگن یک بار که از جاش در بره هرز میشه و دفعه های بعد خیلی راحت در میره…؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقت بخیر
      در حالت طبیعی عصب سیاتیک باید از زیر پیریفورمیس رد شود، اما بعضی مواقع عصب سیاتیک دو شاخه می شود. یک شاخه اش از زیر پیریفورمیس و شاخه دیگر از داخل پیریفورمیس رد می شود و یا کلا هر دو شاخه از داخل پیریفورمیس رد می شود، در این افراد اگر پیریفورمیس کوتاه شود یک سندروم تحت عنوان سندروم پیریفورمیس که علائمش مانند سیاتیک می باشد ایجاد می گردد، تمرینات کششی و اصلاحی در این شرایط به کاهش فشار کمک می کند و وضعیت را بهبود می بخشد
      باید ورزش و تمرینات اصلاحی در برنامه روزمره خودتون قرار بدین تا مشکلتون کامل رفع بشه و با کوچکترین تنش دوباره تحریک نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان