ناهنجاری های بدن چیست؟

ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی
15 مهر 1401
درمان سیاتیک برای همیشه
درمان سیاتیک برای همیشه
17 مهر 1401
ناهنجاری های بدن چیست
3.3
(101)

ناهنجاری های بدن از اصلی‌ترین دلایل ایجاد دردهای اسکلتی و مفصلی است. اما ناهنجاری های بدن چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود؟ یه انواع ناهنجاری‌هایی که در وضعیت طبیعی اسکلتی و عضلانی بدن اختلال به وجود می‌آورند، ناهنجاری های بدن می‌گویند. کیفوز، گودی کمر، انحراف زانو، اسکولیوز و افتادگی شانه برخی از مشکلاتی هستند که با نام ناهنجاری‌های بدن شناخته می‌شوند. دلایل متنوعی برای ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی قامتی و عضلانی وجود دارد، اما سبک زندگی نادرست از مهمترین دلایل ایجاد چنین عارضه‌هایی است.

آشنایی با انواع ناهنجاری های بدن

با بررسی ناهنجاری‌های بدن متوجه می‌شویم که تنوع و تعدد این مشکلات بسیار زیاد است. می‌توان گفت این ناهنجاری‌ها می‌توانند در هر یک از اعضای بدن دیده شوند. در این بخش با برخی از مهمترین و رایج‌ترین انواع ناهنجاری های بدن آشنا می‌شویم.

کمر گود

کمر گود یا لوردوز به وضعیتی اطلاق می‌شود که گودی کمر از حالت طبیعی بیشتر باشد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

پشت گرد

در پشت گرد یا کیفوز ستون فقرات به شکل غیر طبیعی محدب است.

سر رو به جلو

در این وضعیت سر جلوتر از بدن قرار می‌گیرد. دلیل این وضعیت تغییر شکل و جلو آمدن مهره‌های گردنی است.

پشت کج

پشت کج که با نام اسکولیوز هم شناخته می‌شود از جمله رایج‌ترین انواع ناهنجاری های بدن است که در آن ستون فقرات به طرفین انحراف پیدا می‌کند.

شانه‌های افتاده

در این وضعیت شانه‌ها حالت افتادگی پیدا می‌کنند و از شکل طبیعی خود خارج می‌شوند. ممکن است افتادگی شانه‌ها به صورت یک طرفه یا دو طرفه دیده شود.

کف پای صاف

کف پای صاف نیز از جمله انواع ناهنجاری های بدن به شمار می‌رود. در این حالت قوس طبیعی کف پا کاهش یافته یا از بین می‌رود.

زانو ضربدری

در ناهنجاری زانو ضربدری، زانوها به صورت غیرطبیعی به یکدیگر نزدیک شده و پاها به شکل ضربدر دیده می‌شوند.

زانو پرانتزی

در این حالت زانوها از یکدیگر فاصله گرفته و پاها وضعیتی به شکل پرانتز به خود می‌گیرند.

ناهنجاری های بدن چیست

علت به وجود آمدن ناهنجاری های بدن چیست؟

آگاهی درباره اینکه علت ایجاد ناهنجاری های بدن چیست می‌تواند به پیشگیری از بروز این اختلالات و درمان آن‌ها کمک کند. به همین دلیل بهتر است پیش از هر چیز عوامل ایجاد این ناهنجاری‌ها مورد بررسی قرار بگیرند. ناهنجاری‌های بدن غالبا به صورت تدریجی ایجاد می‌شوند. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این اختلالات موثر هستند. در این بخش با برخی از این عوامل آشنا می‌شویم.

  • انجام حرکات و فعالیت‌های تکراری از مهمترین عوامل ایجاد ناهنجاری‌های اسکلتی در بدن هستند.
  • وارد آمدن فشار زیاد تاثیر محسوسی بر ایجاد ناهنجاری در بدن دارد. فشار زیاد بر ستون فقرات و دیگر اعضای بدن به مدت طولانی می‌تواند بر وضعیت طبیعی بدن تاثیر بگذارد.
  • ضعف عضلات نیز بر ایجاد انواع ناهنجاری های بدن موثر است. وقتی ماهیچه‌ها نمی‌توانند به راحتی وزن بدن را تحمل کنند احتمال بروز ناهنجاری افزایش پیدا می‌کند.
  • قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب می‌تواند به بروز انواع ناهنجاری های بدن منجر شود. نشستن، ایستادن، خوابیدن و… در حالت نامناسب در درازمدت موجب ایجاد ناهنجاری می شود.
  • عادات نامناسب همچون مصرف سیگار، مشروبات الکلی، فست‌فود و… به شکل موثری به ایجاد ناهنجاری های بدن کمک می‌کنند.

روش تشخیص ناهنجاری های بدن

برخی از انواع ناهنجاری های بدن به راحتی قابل تشخیص هستند. اما ممکن است تشخیص بسیاری از ناهنجاری‌ها برای ما امکان پذیر نباشد. در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که مطمئن‌ترین روش تشخیص ناهنجاری های بدن چیست؟

قطعا مراجعه به متخصص فیزیولوژی از مطمئن‌ترین روش‌هایی است که برای تشخیص ناهنجاری های بدن به کار می‌رود. متخصص با بررسی وضعیت بدن در حالت‌های ایستا و پویا و از زوایای مختلف می‌تواند هر گونه وضعیت غیرطبیعی را در بدن تشخیص دهد.

بهترین روش‌ پیشگیری از ایجاد ناهنجاری های بدن چیست؟

مطمئنا پیشگیری از بروز ناهنجاری های بدن راحتتر از درمان این عارضه‌هاست. اما بهترین روش پیشگیری از بروز ناهنجاری های بدن چیست؟

همانطور که گفته شد آشنایی با انواع ناهنجاری های بدن و دلایل بروز آن‌ها می‌تواند به پیشگیری و درمان این اختلالات کمک کند. ما با بررسی ناهنجاری‌های بدن متوجه می‌شویم که عادات نامناسب تاثیر زیادی در ایجاد این مشکلات دارند‌. به همین دلیل می‌توان گفت اصلاح سبک زندگی بهترین روش پیشگیری از بروز این ناهنجاری‌هاست. انجام تمرینات ورزشی، تقویت عضلات، تغذیه مناسب و دوری از عادات زیانبار کمک می‌کند تا احتمال ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌های بدن کاهش پیدا کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان