روش های جدید آب درمانی برای درمان

ورزش برای قوز و افتادگی شانه
ورزش برای قوز و افتادگی شانه
25 فروردین 1401
ناهنجاری زانوی ضربدری چیست؟
ناهنجاری زانوی ضربدری چیست؟
30 فروردین 1401
روش های جدید آب درمانی برای درمان
3.6
(18)

آب درمانی یا هیدروتراپی، امروزه به عنوان یک روش مکمل درمانی، کاربرد گسترده‌ای در تسکین درد و بهبود التهاب عضلات و مفاصل بدن پیدا کرده است. این روش را می‌توان پدیده‌ای در علم پزشکی و فیزیوتراپی عنوان کرد، که هر روزه در حال پیشرفت می‌باشد. اکنون به معرفی و بررسی روش‌های نوین آب درمانی می‌پردازیم. آب درمانی، کاربرد گسترده‌ای در بهبود التهاب و تسکین درد پیدا کرده است. در این مقاله به معرفی روش های جدید آب درمانی برای درمان می پردازیم.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

روش های جدید آب درمانی برای درمان : آب درمانی آیی چی (Ai Chi)

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، نام هیدروتراپی آیی چی، از یک ورزش رزمی، به نام تایی چی گرفته شده است. این هنر رزمی به تاثیر بر سلامت روح و جسم افراد شهرت دارد. حال ترکیب هنر تایی چی و کی گنگ (هنر Qi Gong : عبارت Qi به معنی سطح انرژی و Gong به معنی تمرین)، تکنیکی را به وجود آورده به نام آیی چی.

این تکنیک آبی، نوعی از آب درمانی است؛ که با تمرینات تنفسی، باعث تعالی ذهنی، آرامش و سلامت جسم می‌گردد. برای انجام این تمرینات، تا شانه‌ها در آب قرار بگیرید. همزمان با حرکات آرام بدن، نفس عمیق بکشید. تکرار این تمرینات، در کنار افزایش قدرت بدنی، باعث افزایش سطح اکسیژن و کالری مصرفی در سلول‌ها می‌شود. همچنین با بهبود مفاصل دست و پا، حرکت آن‌ها را تسهیل می‌کند. افرادی که دچار افسردگی، استرس و اضطراب می‌باشند نیز، می‌توانند از این روش بهره ببرند.

PNF

روش PNF، یک نوع آب درمانی کششی است؛ که بیشتر در فیزیوتراپی و توان‌بخشی کاربرد دارد. این روش، مجموعه‌ای از حرکات انعطافی، کششی و چرخشی را در برمی‌گیرد. البته حرکات چرخشیِ پی ان اف، توسط متخصص بر طبق الگوهای ورزشی تجویز می‌گردد.

آب درمانی با حرکات سیال

این نوع از هیدروتراپی با توجه به شرایط بیمار و نوع بیماری، تجویز می‌گردد. اما روند کلی هیدروتراپی با حرکات سیال بدین صورت است، که ابتدا تا گردن در آب فرو می‌روید. پشت خود را به دیواره‌ی استخر می‌چسبانید. سپس حرکات آهسته و ریتمیک تجویز شده را با دقت انجام داده و همزمان نفس عمیق می‌کشید.

BRRM

روش آب درمانی BRRM

روش BRRM، نوعی روش آب درمانی است، که اصولا برای بیمارانِ آسیب دیده از ناحیه سر و نخاع، و مبتلایان به پارکینسون توصیه می‌شود. برای انجام این روش، بیمار تا شانه یا کمر، در آب قرار می‌گیرد. سپس با کمک تیوب‌های شناور (حلقه‌هایی که به شناور شدن و حرکت بیمار در آب کمک می‌کند.)، تمرینات استقامتی را انجام می‌دهد.

حمام سیتز (Sitz Bath)

آب درمانی به روش حمام سیتز، در واقع حمامی کم عمق است، که در رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات و بیماری هموروئید، تاثیر به سزایی دارد. حمام سیتز شامل آب سرد یا گرم می‌باشد.

آب درمانی به روش هالیویک

یکی از ویژگی‌های اصلی در آب درمانی هالیویک، از دست دادن تعادل و سعی در ایستادن مجدد است. در این روش بیمار در حالی که درون آب غوطه ور است، می‌ایستد. سپس درمانگر سعی می‌کند به طور منظم تعادل بیمار را بر هم بزند، تا بیمار مجبور به حفظ تعادل و درست ایستادن گردد.

جالب است بدانید که هیدروتراپی هالیویک، در ابتدا برای آموزش شنا به افراد ناتوان جسمی و فلج مغزی،  استفاده می‌شد.

TTTA

روش TTTA، به پیشرفت در روند درمان بیماری‌ها کمک شایانی می‌نماید.‌ این نوع آب درمانی، برای مبتلایان به مشکلات سیستم عصبی، بسیار مفید می‌باشد. در این روش، درمانگر تمرکز بر عملکرد بیمار می‌نماید. بدین صورت که او را تحریک و تشویق به کارهایی می‌کند، که قادر به انجام آنها نیست. به این شیوه، توانایی و عملکرد بیمار بهبود می‌یابد.

واتسو (Watsu)

آب درمانی واتسو، شامل حرکات کششی مختلف در آب، با شدت‌های متغیر می‌باشد. انجام این حرکات در آب، وزن و فشار وارده بر مفاصل را کاهش می‌دهد. روش واتسو برای مبتلایان به آرتروز، کمردرد و کسانی که به تازگی مفصل زانوی خود را عمل کرده‌اند، بسیار مفید است. همچنین آب درمانی واتسو در رفع و بهبود اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌های بدن و ایجاد آرامش ذهنی، نقشی اساسی ایفا می‌کند.

روش های جدید آب درمانی برای درمان : آب درمانی با تمرکز بر یک نقطه

درمان با روش هیدروتراپی

در بیشتر روش‌هایی که ذکر شد، تمام اعضای بدن با هم تاثیر می‌گیرند، تا به درمان قسمت آسیب دیده یاری کنند. اما در انواعی از هیدروتراپی، تمرکز بر ناحیه‌ی آسیب دیده است. برای مثال در آب درمانیِ مخصوص کمر درد، از فرد خواسته می‌شود که قدم‌های بلندی در آب بردارد. پیاده‌روی و قدم زدن در آب، به بهبود درمان آرتروز، کشیدگی رباط و زردپی، اسپاسم و آسیب‌های فلج مغزی بسیار کمک می‌نماید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان