تاثیر آب درمانی بر دیسک کمر

آیا آب‌درمانی بر ناهنجاری سر به جلو، شانه گرد، قوز پشتی و درد گردن تأثیر دارد؟
8 شهریور 1402
4 تمرین زانو برای بالارفتن بدون درد از پله‌ها
10 شهریور 1402
3
(2)

من کمردرد دارم و دکتر تشخیص داده که بیرون زدگی دیسک هست. همه به من میگن آب درمانی خیلی خوبه و میخوام برم! حتما در اطرافتون این جملات رو زیاد شنیدید اما آیا تا حالا بهش توجه کردید که هر مشکلی میتونه درجه بندی داشته باشه و این تشخیص رو فقط پزشک میتونه بده؟

همانطور که به این سوال رایج در ویدئو پاسخ داده شد درجات مختلفی از بیرون زدگی دیسک در ناحیه ستون فقرات وجود دارد که ابتدا باید مدارک پزشکی بررسی شود تا مشخص شود میزان بیرون زدگی دیسک‌ها چقدر است و بعد از انجام تست‌ها می‌توان راهنمایی کرد که تا چه حد آب درمانی می‌تواند روی مشکل شما مؤثر باشد و در آخر تمرینات باید زیر نظر متخصص و مربی آب درمانی انجام شوند.

در درجات بالای بیرون زدگی دیسک که نیاز به عمل جراحی است افراد برای باز توانی پس از جراحی نیاز به انجام تمرینات توانبخشی دارند که بهترین انتخاب برای این افراد تمرینات در آب است که بدن در حالت بی وزنی خواهد بود و فشار اضافی بر محل جراحی وارد نمی‌شود نمونه‌ی این تمرینات باز توانی در این ویدئو قابل مشاهده است:

تأثیر آب درمانی بر دیسک کمر

برنامه‌های تمرینی آب درمانی شامل انواع درمان‌ها و تمرین‌هایی است که در استخر انجام می‌شود و ممکن است به طور خاص برای تسکین کمردرد یا گردن درد طراحی شده باشد. این تمرینات همچنین به تقویت عضلات کمک می‌کند تا از عود کمردرد در آینده جلوگیری شود.

ورزش آب درمانی به ویژه در مواردی که برنامه تمرینی زمینی به دلیل شدت درد، کاهش تراکم استخوان، ناتوانی یا عوامل دیگر امکان پذیر نیست، مفید است. به این ترتیب، آب درمانی یک تمرین چندمنظوره است و به ویژه برای افرادی که دارای شرایطی هستند مانند:

  • آرتروز
  • پوکی استخوان پیشرفته (با حساسیت و یا درد ناشی از شکستگی)
  • کشیدگی یا پارگی عضلات

علاوه بر این شرایط، آب درمانی اغلب به عنوان یکی از انواع ورزش درمانی برای درمان افراد مبتلا به دیابت و همچنین افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود. هر دو شرایط می‌توانند با ورزش در آب بهبود یافته و قابل کنترل تر شوند.

همه این شرایط می‌تواند باعث ناراحتی یا دردناک شدن ورزش بر روی یک سطح سخت یا حتی صاف یا در حالت ایستاده شود. آب محیطی بسیار ملایم‌تر و دلپذیرتر را فراهم می‌کند.

آب درمانی بسیاری از فواید یکسان مرتبط با برنامه تمرینی زمینی را ارائه می‌دهد، از جمله ایجاد یک برنامه درمانی که به دقت برای فرد تنظیم شده است. آب درمانی ممکن است به عنوان استخر درمانی، یا آب درمانی نیز شناخته شود.

آب درمانی

وزن به ستون فقرات فشار می‌آورد

ستون فقرات از استخوان‌ها (مهره‌ها) که روی هم قرار گرفته‌اند، با دیسک‌های پر از ژله تشکیل شده است که به عنوان بالشتک بین مهره‌ها عمل می‌کنند. مجموعه‌ای از اعصاب در طول ستون فقرات در فضایی به نام کانال مرکزی گسترش می‌یابد. ماهیچه‌ها و رباط‌ها از ستون فقرات حمایت می‌کنند و آن را در جای خود نگه می‌دارند.

ستون فقرات برای کنترل فشار و حرکت طراحی شده است. با این حال، هنگامی که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، فشار بیش از حد می‌تواند قسمت‌های مختلف ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه دردهایی از ناراحت کننده تا ناتوان کننده ایجاد شود.

درد پایین کمر

کمردرد به ویژه در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند شایع است. ستون فقرات ( به خصوص قسمت پایین کمر ) برای تحمل وزن بدن ساخته شده است، اما زمانی که وزن اضافی را حمل می‌کنید، می‌توانید بر توانایی کمرتان برای انجام درست وظایف خود غلبه کنید.

اضافه وزن می‌تواند بر روی انحنای طبیعی ستون فقرات تأثیر بگذارد، بر روی دیسک‌های ضربه گیر بین مهره‌ها فشار بیاورد و باعث فتق، نیشگون گرفتن آن‌ها یا فشار بر روی اعصابی شود که از کانال مرکزی عبور می‌کنند و عضلات و رباط‌هایی که از حمایت می‌کنند را تحت فشار قرار دهد. بازگشت.

آرتروز و وزن

چربی اضافی، به خصوص در اطراف کمر، می‌تواند منجر به ایجاد آرتروز در پشت شود. استئوآرتریت نوعی آرتروز است که از ساییدگی و پارگی مفاصل ایجاد می‌شود.

آب درمانی

حمایت از ستون فقرات در هنگام اضافه وزن

به طور طبیعی، کاهش وزن می‌تواند به کاهش کمردرد مرتبط با وزن کمک کند. می‌توانید ورزش کنید. ورزش‌های قلبی عروقی و وزنه برداری می‌تواند به تقویت ماهیچه‌هایی که پشت را حمایت می‌کنند کمک کند؛ و فعالیت‌هایی مانند یوگا و پیلاتس می‌تواند عضلات را کشیده و انعطاف پذیرتر کند.

تغذیه هوشمندانه نیز می‌تواند به ستون فقرات کمک کند. انتخاب غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین D، مانند غذاهای لبنی و سبزیجات سبز برگ، می‌تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند، وضعیتی که در آن استخوان‌ها، مانند استخوان‌های ستون فقرات، نازک و شکننده می‌شوند.

همچنین می‌توانید با ترک سیگار و بهبود وضعیت بدن خود از ستون فقرات خود محافظت کنید.

بسیاری از بیماران از اینکه نمی‌توانند با ورزش وزن کم کنند ابراز ناراحتی می‌کنند، زیرا درد زیادی برای ورزش کردن دارند. آن بیماران باید کاهش وزن خود را با رژیم غذایی شروع کنند و زمانی که فعالیت می‌کنند و ورزش را اضافه کنند، احساس می‌کنند که می‌توانند این کار را بدون ناراحتی انجام دهند.

آیا آب درمانی ژاپنی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آب درمانی ژاپنی عبارت است از نوشیدن چندین لیوان آب با دمای اتاق در اول صبح.

همچنین غذا خوردن 15 دقیقه‌ای را با وقفه‌های طولانی بین وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها تشویق می‌کند.

در حالی که برخی از افراد گزارش می‌دهند که این عادت جنبه‌های خاصی از سلامت آن‌ها را بهبود بخشیده است، بسیاری از آن‌ها می‌پرسند که آیا این یک ابزار مؤثر برای کاهش وزن است یا خیر.

این مقاله توضیح می‌دهد که آیا آب درمانی ژاپنی برای کاهش وزن مؤثر است یا خیر.

آب درمانی برای کاهش وزن

مطالعات علمی کمی به طور خاص بر روی آب درمانی ژاپنی انجام شده است و شواهد کاهش وزن برای الگوهای مشابه مصرف آب مختلط است. گفته می‌شود، جزء هیدراتاسیون آب درمانی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر مانند کیفیت کلی رژیم غذایی و سطح ورزش نقش دارند.

هیدراتاسیون ممکن است از کاهش وزن حمایت کند

نوشیدن آب بیشتر ممکن است اثر پرکنندگی داشته باشد، زیرا آب فضای معده را اشغال می‌کند. به نوبه خود، ممکن است از هوس‌ها و پرخوری جلوگیری کند که در غیر این صورت ممکن است به افزایش وزن ناخواسته کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی که 30 دقیقه قبل از غذا 2.1 فنجان (500 میلی لیتر) آب می‌نوشند، 13 درصد غذای کمتری نسبت به بزرگسالانی که قبل از غذا مایعات نمی‌نوشند، می‌خورند.

علاوه بر این، یک بررسی نشان داد که نوشیدن آب به طور قابل توجهی مصرف انرژی در حال استراحت (REE) را در بزرگسالان افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با آب می‌تواند کالری دریافتی را کاهش دهد که در غیر این صورت ممکن است باعث افزایش وزن شود.

در نهایت، وعده‌های غذا خوردن 15 دقیقه‌ای و استراحت بین وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها ممکن است باعث کاهش بیشتر کالری دریافتی شود.

آب درمانی چگونه کار می‌کند؟

علاوه بر آب درمانی به صورت نوشیدن آب انجام فعالیت و ورزش در آب نیز به سلامت و بهبود بدن بسیار کمک می‌کند. آب درمانی یک جایگزین قدرتمند برای جراحی است و به طور مؤثر به مدیریت فتق دیسک کمر کمک می‌کند. تمرینات آبی و اینفوگرافیک زیر نکات و تمریناتی را برای درمان این آسیب ارائه می‌دهد.

همیشه قبل از انجام هر یک از مداخلات زیر با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و حرکات اصلاحی مشورت کنید.

1. کشش کمر

کشش کمر یک روش درمانی ارزشمند برای افزودن به پروتکل توانبخشی فرد است زیرا می‌تواند با طولانی کردن ستون فقرات و کاهش فشار از دیسک‌های آسیب دیده، درد کمر را کاهش دهد. آب درمانی محیط مناسبی را برای اجرای این پروتکل فراهم می‌کند. به دلیل کاهش درد، فرد می‌تواند به جای جراحی، فتق دیسک خود را به صورت محافظه کارانه درمان کند.

تمرین: در آب‌های عمیق، کاملاً بدون تحمل وزن با دستگاه شناور زیر بازو شروع کنید. در آن حالت استراحت کنید و اجازه دهید وزن بدن کشش را برای افزایش فضای بین مهره‌ها و کاهش درد فراهم کند.

کشش کمر

2. راه رفتن با مقاومت

فعال سازی عضلات مرکزی بدن برای فردی که دچار فتق دیسک کمر است، کلیدی است. عضلات مرکزی بدن فعال از مهره‌ها پشتیبانی می‌کند و فشار را از عضلات کمر می‌کاهد.

ورزش: یک راه ساده و در عین حال کاربردی برای فعال کردن عضلات مرکزی بدن در استخر این است که به جلو و عقب راه بروید در حالی که یک کمکی در هر دست نگه دارید. مقاومت ناشی از کشش در آب، بدن را مجبور می‌کند که موقعیت لگنی مناسب را حفظ کرده و عضلات مرکزی بدن را فعال کنید.

راه رفتن با مقاومت

3. سر خوردن با کمک دیواری ( اسکوات)

یکی دیگر از تمرینات فعال سازی اصلی که بسیار کاربردی است، تمرین اسکات یا سر خوردن روی دیوار است. این یک حرکت رایج است، یعنی نشستن روی صندلی، ایستادن از روی صندلی، بنابراین تمرین این حرکت مهم است.

ورزش: برای تمرین موقعیت مناسب میانی، فعال سازی باسن و استحکام عضلات مرکزی بدن، اسکات را در آب انجام دهید. انجام این کار در آب مفید است زیرا وزن بدن فرد را کاهش می‌دهد و محیط امنی را در صورت افتادن فراهم می‌کند. انجام حرکات اسکوات در مقابل دیوار، یا سر خوردن روی دیوار، می‌تواند به ارائه پشتیبانی و بازخورد بیشتر برای موقعیت لگن کمک کند.

سر خوردن با کمک دیوار

4. تمرین با توپ پزشکی

نیروهای چرخشی و بلند کردن اجسام، فعالیت‌های روزمره زندگی هستند که ما معمولاً آن‌ها را بدیهی می‌دانیم، اما انجام آن‌ها با این آسیب برای افرادی بسیار دشوار است. هنگامی که موقعیت اصلی ایجاد شد و اهداف قدرتی برآورده شد، اضافه کردن یک تمرین بلند کردن چرخشی می‌تواند به پیشرفت فرد کمک کند.

ورزش: در آب عمیق بایستید. در حالی که یک توپ طبی را در یک سمت لگن نگه داشته‌اید، توپ طبی را به سمت شانه مخالف بالا ببرید و سپس به باسن مقابل برگردید. بعد از تکرارهای زیاد، طرف را عوض کنید. آب مقاومت ثابتی را در طول حرکت ایجاد می‌کند و در عضلات مربوطه قدرت ایجاد می‌کند.

تمرین با توپ پزشکی

5. پلانک خوابیده

افزایش استقامت عضلانی مرکزی نیز پس از رسیدن به اهداف قدرت مهم است. این تمرین می‌تواند به فعال کردن عضلات تثبیت کننده در عضلات مرکزی بدن کمک کند و به آن‌ها یاد دهد که چگونه در موقعیت درست عضلات مرکزی بدن عمل کنند.

ورزش: به پشت با دمبل‌های شناور در هر دست و زیر هر مچ پا دراز بکشید. زنجیره عضلانی خلفی (همسترینگ، باسن، عضلات کمر، تثبیت کننده‌های کتف) را فعال کنید و در حالی که شناور هستید، عضلات مرکزی بدن را در موقعیت مناسب قرار دهید. این وضعیت را برای مدتی نگه دارید سپس استراحت کنید.

آب درمانی ژاپنی به دلیل مزایای کاهش وزن آن مورد توجه قرار گرفته است، اما شواهد علمی کافی برای حمایت از این اثر وجود ندارد. با این حال، هیدراتاسیون کافی ممکن است با کمک به احساس سیری و جلوگیری از پرخوری منجر به اثرات مثبت بر کاهش وزن و در نتیجه کاهش کمردرد شود.

پلانک خوابیده

با این حال، هیدراتاسیون تنها بخشی از پازل کاهش وزن است و آب درمانی ژاپنی ممکن است مصرف کالری را بیش از حد محدود کند که می‌تواند منجر به دریافت سریع غذا و افزایش وزن شود.

تنها به نوشیدن آب اکتفا نکنید. برای کاهش درد کمر و تقویت عضلات مرکزی بدن تمرینات ورزشی در آب را شروع کنید و به بهبود این مشکل کمک کنید که آب درمانی حرفه‌ای و کاربردی به این صورت است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان