آب درمانی در منزل

29 اردیبهشت 1401
آب درمانی در منزل
3.9

آب درمانی یا هیدروتراپی، یکی از روش‌های درمانی در علم پزشکی می‌باشد، که نتایج چشمگیری در روند درمان بیماران در پی داشته است. شاید شما هم مایل به انجام آب درمانی برای تسکین و بهبود دردها و مشکلات خود هستید، اما رفتن مداوم به استخرهای درمانی برایتان امکان پذیر نیست. ما در این مبحث روش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم، که می‌توانید از آن‌ها به عنوان آب درمانی در منزل بهره ببرید.

روش اول : آب درمانی در وان خانگی

یکی از بهترین و مناسب‌ترین جایگزین‌های استخر، استقاده از وان‌های خانگی برای آب درمانی است. شما می‌توانید با تهیه‌ی وان حمام پلاستیکی (پلی اتیلن) به هیدروتراپی در منزل بپردازید. روش آب درمانی در وان به این صورت است که ابتدا وان حمام را با آب گرم پر می‌کنید. توجه داشته باشید اگر محیطِ حمام، گرم است وان را با آب ۳۵ تا ۳۶ درجه سانتی گراد، و اگر محیط حمام سرد است، با آب حداکثر بین ۵ تا ۶ درجه، پر کنید. سپس کل بدن یا عضو آسیب دیده و دردمند را در وان پر از آب، قرار دهید. این فرآیند به صورت فیزیولوژیک با انتقال دما به فرد و بالا بردن درجه حرارت، تاثیر بسیاری بر عملکرد بدن، خواهد داشت.

در این روش آب درمانی با بالا رفتن دمای بدن، خون‌رسانی به بافت‌ها بهبود پیدا کرده و ترمیم مناطق آسیب دیده با سرعت بیشتری انجام می‌شود. در نتیجه، درد و اسپاسم‌ها کاهش یافته و روند درمانی بیمار آسوده‌تر طی می‌گردد. بهتر است این روش را هفته‌ای سه مرتبه و یک روز در میان انجام دهید. و هر جلسه حداکثر ۳۰ دقیقه به طول انجامد.

روش دوم : پاشویه با آب نمک

روش دیگری که به عنوان جایگزین آب درمانی، می‌توان در منزل انجام داد، پاشویه با آب نمک می‌باشد. همانطور که می‌دانید پا نقش مهمی در سلامت فرد ایفا می‌کند. در حدی که به پا، قلب دوم انسان نیز، می‌گویند. در نتیجه، رسیدگی به سلامت پاها، می‌تواند در بهبود بسیاری از دردها موثر باشد. برای پاشویه با آب نمک، به یک وان پلاستیکی (عموما ۵ لیتری)، یک فنجان نمک و حوله نیاز دارید. وان پلاستیکی را با آب گرم با دمای ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد پر کنید.‌ سپس نمک را در وان ریخته و کاملا آن را حل کنید. سپس پاها را به مدت حداکثر ۱۵ دقیقه در وان قرار دهید.

توجه کنید که اگر پزشک روغن مخصوصی برای مفاصل پای شما تجویز کرده است، می‌توانید آن را نیز، بعد از نمک در وان بریزید. برای نتیجه‌ی بهتر، این روش را یک روز در میان، هفته‌ای سه مرتبه انجام دهید. از فواید قدم گذاشتن در آب نمک، می‌توان به بهبود کبودی و پیچ خوردگی، سم زدایی بدن، کاهش دردهای عضلانی و مفصلی اشاره کرد.

روش سوم : آب درمانی زیر دوش آب گرم

دوش آب گرم از راحت‌ترین و بی دردسرترین روش‌های آب درمانی در منزل است.‌ برای انجام این روش، درجه‌ی حرارت آب دوش را تا جایی افزایش دهید، که قابل تحمل باشد. حدودا بهتر است دما بین ۴۰ تا ۴۶ درجه‌ی سانتیگراد تعیین شود. سپس محل آسیب دیده و دردمند را به مدت ده دقیقه زیر دوش، با فشار متوسط آب قرار دهید. این عمل باعث می‌شود با افزایش خون‌رسانی به موضع آسیب دیده، درد بهبود یابد. می‌توانید این عمل را تا تسکین کامل درد و ترمیم و بهبودی محل آسیب دیده، تا روزی سه مرتبه نیز انجام دهید.

هیدروتراپی و تمرینات ورزشی در زیر دوش آب گرم، به تسکین دردهای مزمن، درمان اسپاسم عضلات، رفع استرس، بهبود ورم مفاصل کمک شایانی می‌نماید. همچنین می‌توانید برای بهبود مشکلات قلبی عروقی، هپاتیت، دیابت، اختلالات مغزی-عصبی مانند تشنج و کم کاری تیروئید، از آب درمانی زیر دوش بهره ببرید.

روش چهارم : استنشاق بخار آب

به این روش شاید بتوان به عنوان شاخه‌ای از آب درمانی اشاره کرد. به طور کلی استنشاق بخار (بخور گرفتن)، تاثیر بسیاری در پاکسازی پوست از سلول‌های مرده، پاک کردن سینوس‌ها و مجاری تنفسی، در پی دارد. همچنین به بهبود گردش خون نیز کمک می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره بردن از این مزایا، از بخار شکل گرفته در حمام، استفاده کنید.

قابل ذکر است علاوه بر دوش آب گرم، می‌توانید با استفاده از یک قابلمه آب جوش، به پاکسازی پوست و همچنین سینوس‌ها بپردازید.

موارد احتیاط آب درمانی درمنزل

در مواردی خاص ممکن است هیدروتراپی، برای شما مفید نباشد. به همین علت بهتر است قبل از انجام آب درمانی به هر روشی، با متخصص مشورت نمایید.

از موارد منع و احتیاط آب درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

• ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی

• ابتلا به مشکلات و بیماری‌های کلیوی