درمان کمردرد با فیزیوتراپی

عوارض فیزیوتراپی کمر
30 فروردین 1402
جراحی‌های کمر و پی آر پی
جراحی‌های کمر و پی آر پی : آیا ترکیب این دو درمان اثر بخش است؟
2 اردیبهشت 1402
درمان کمردرد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کمر با دستگاه یکی روش های نوینی است که برای درمان کمردرد به کار برده می شود. این یک تحول عظیمی است که توانسته بسیاری از افراد را که به کمردرد و دیسک کمر دچار شده اند، بدون نیاز به جراحی درمان شوند. این روش درمانی یکی از شیوه های غیر تهاجمی است که به آن الکتروتراپی می گویند. در حقیقت استفاده از دستگاه های الکتریکی برای درمان انواع کمر درد و سایر مشکلات ارتوپدی، بخشی از فرایند توانبخشی و درمان با فیزیوتراپی مدرن است. با این شیوه بیماران سریع تر معالجه می شوند.

یکی از نکات جالب توجه در جلسات فیزیوتراپی کمر با دستگاه، نگرش بسیار مثبت بیماران نسبت به این روش است. از نظر آنها درمان کمردرد و دیسک های کمر با دستگاه های الکتریکی مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش فیزیوتراپی است که در بهبود سریع مشکلات کمر نقش دارد. همچنین از دید آنها فیزیوتراپی بدون الکتروتراپی هیچ تاثیری در معالجه انواع کمردرد ندارد. هر چند که فیزیوتراپیست ها به بیماران تاکید دارند که استفاده از دستگاه برای کمر قسمتی از مداوا بوده و باید همراه با سایر فعالیت هایی که پزشک تجویز می کند، درمان را کامل کنند.

فیزیوتراپی کمر با دستگاه یا الکتروتراپی چیست؟

فیزیوتراپی کمر با دستگاه الکتروتراپی یک سری از روش های درمانی است که با تحریک سلول های عصبی به تسکین درد و افزایش سرعت التیام التهابات مهره های کمر کمک می کند. در واقع الکتروتراپی بخشی از طب فیزیکی محسوب می شود که برای معالجه بیماری های مرتبط با عضلات و اسکلت بدن به کار می رود. فیزیوتراپی با دستگاه دارای متدهای مختلفی است که پزشک متخصص ارتوپد با توجه به وضعیت بیماری و شرایط بیمار یکی از آنها را تجویز می کند.

شاید برای برخی از شما این سوال مطرح شود که فیزیوتراپی کمر با دستگاه چگونه باعث بهبود عملکرد کمر و درمان دیسک می شود. این دستگاه ها با انتقال انرژی الکتریکی  و امواج صوتی به بافت های داخلی موجب بهتر شدن جریان خون در ناحیه آسیب دیده شده و با دستکاری سلول های عصبی، درد را کاهش می دهد. همچنین با بهبود فرایند گردش گلبول های سفید در نواحی که درد وجود دارد، به آنها کمک می کند تا روند درمان سریع تر انجام شود.

تمام بیمارانی که از روش فیزیوتراپی با دستگاه را استفاده کرده اند، خیلی سریع تر به سلامتی دست پیدا کرده اند. یکی از عملکردهای دستگاه های الکتروتراپی، آزادسازی اندورفین با تحریک سلول های عصبی است. اندورفین همان هورمونی است که با ورزش و شادی کردن در مغز ترشح شده، منجر به کاهش درد کمر می شود.

فیزیوتراپی کمر با دستگاه چگونه انجام می شود؟

فیزیوتراپیست ها برای انجام فیزیوتراپی با دستگاه، الکترودها را روی کمر نزدیک به نقاط درد قرار می دهند. برای این کار از دو نوع الکترود یکبار مصرف و دائمی استفاده می کنند. الکترودهای دائمی به صورت اسفنجی بوده و الکترود یکبار مصرف با چسب به کمر وصل می شود. بعد از قرار گرفتن الکترودها، دستگاه روشن می شود و شما تحریکات الکتریکی را در کمر خود حس می کنید. با جریان پالس های الکتریکی در نقاطی که درد وجود دارد، جریان خون سریع تر شده و آرام آرام درد آن ناحیه کمتر خواهد شد. معمولا از پالس های ضعیف شروع و کم کم پالس های قوی تر منتقل می شوند. سپس دوباره برای برگشت عضلات کمر به حالت اولیه، فیزیوتراپیست ها انرژی الکتریکی ضعیف تری استفاده می کنند.

تعداد جلسات و مدت زمان فیزیوتراپی با دستگاه

تعداد جلسات فیزیوتراپی کمر با دستگاه بستگی به شرایط بیمار دارد. در حقیقت پزشک متخصص با دیدن وضعیت بیماران، تعدا جلسات را مشخص می کند و بین افراد متغیر است. مدت زمان استفاده از انرژی الکتریکی نیز به تشخیص پزشک بستگی دارد؛ اما بین 20 تا 60 دقیقه در نوسان است. بیماران بعد از طی دوره جلسات فیزیوتراپی با دستگاه، به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا می کنند.

فیزیوتراپی با دستگاه

مزایای فیزیوتراپی با دستگاه برای بیمارانی که کمردرد دارند

اگر بخواهیم در یک جمع بندی مزایای فیزیوتراپی کمر با دستگاه را معرفی کنیم، باید بگوییم مزیت های آن باعث شده تا این شیوه درمانی یکی از کارآمدترین روش های غیر تهاجمی برای معالجه کمردرد به ویژه دیسک کمر باشد. از نظر بیماران درمان با دستگاه نتایج مثبتی در روند سلامتی آنها داشته است. مزایای مهم آن عبارت است از:

• نداشتن عوارض برای بیماران
  • بهبودی و بازگشت سلامتی و تجربه یک زندگی سالم بدون کمردرد
  • نداشتن هیچ گونه درد در جلسات فیزیوتراپی با دستگاه
  • قوی تر کردن ماهیچه های ناحیه کمر
  • درمان اسپاسم های کمر با این روش
  • بالا رفتن توانایی های جسمی افراد
  • مدیریت درد با این روش

فیزیوتراپی کمر با دستگاه از شیوه های نوینی است که برای درمان بیمارانی که دردهای کمر، اسپاسم و دیسک کمر را تجربه می کنند، به کار می رود. از دیدگاه اغلب پزشکان، درمان درد کمر با روش جراحی باید آخرین انتخاب باشد. آنها فیزیوتراپی را بهترین جایگزین عمل جراحی می دانند. با کمک دستگاه الکتروتراپی، بیماران نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نداشته و از عوارض آنها مصون می مانند. کار با دستگاه موجب می شود، التهاب های بیماران کاسته شود.

در صورتی که قصد فیزیوتراپی کمر با دستگاه را دارید، بهترین کار این است که با متخصصین فیزیوتراپی مشورت کرده و اقدامات لازم قبل از انجام فیزیوتراپی را انجام دهید. سوابق بیماری خود را در اختیار فیزیوتراپیست ها قرار دهید. این کار باعث می شود، اگر لازم شد موارد احتیاط درباره فیزیوتراپی لحاظ گردد. مثلا استفاده از دستگاه برای درمان کمردرد بیماران قلبی و افرادی که سکته مغزی کرده اند، باید احتیاط شود.

الکتروتراپی شیوه نوین در فیزیوتراپی