عوارض فیزیوتراپی کمر

درمان کمردرد با فیزیوتراپی
31 فروردین 1402
عوارض فیزیوتراپی کمر

به طور کلی بیش از 80 درصد افراد در طول زندگی خود انواع کمردرد را تجربه کرده اند. کمر درد علل مختلفی دارد که از انجام کارهای سنگین گرفته تا عدم تحرک را شامل می شود. معمولا برخی از کمردردها خفیف هستند و با یک استراحت و قرص مسکن بهتر می شوند؛ اما اگر درد کمر ادامه پیدا کند، باید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. متاسفانه برخی بیماران نسبت به عوارض فیزیوتراپی کمر حساس هستند و ترجیح می دهند این شیوه درمانی را استفاده نکنند. در حالی که فیزیوتراپی به بهبود عملکرد سیستم عضلانی، توان حرکتی، اعصاب و بافت های کمر منجر می شود و هیچ عارضه خاصی را به دنبال ندارد.

عوارض فیزیوتراپی کمر، بسیار کمتر از فواید آن است و اگر حین فیزیوتراپی یا بعد آن، دچار پیامدهای منفی مثل درد، ورم و مشکلات پوستی مثل سوزش یا قرمزی شدید، آنها در نتیجه بکارگیری دستگاه های فیزیوتراپی  و انجام برخی تمرینات به وجود می آیند. به ندرت اتفاق می افتد افرادی که از فیزیوتراپی برای درمان کمردرد یا دیسک کمر استفاده می کنند، دچار پارگی دیسک، از کار افتادن عضلات کمر یا آسیب های نخاعی شوند.

برای اینکه از عوارض فیزیوتراپی کمر در امان بمانید، بهتر است مرکز یا کلینیکی را انتخاب کنید که دارای فیزیوتراپیست های مجرب و حرفه ای باشد. به طور کلی هدف فیزیوتراپی، مراقبت های بالینی، درمان بافت های آسیب دیده و کاهش دردهای کمر است نه ایجاد پیامدهای منفی و بدتر کردن وضعیت بیمار.

عوارض فیزیوتراپی کمر چیست؟

فلسفه فیزیوتراپی، هدف بهبود و درمان است و هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد؛ اما ممکن است در نتیجه انتخاب نادرست تکنیک ها و شیوه های درمانی فیزیوتراپی، عارضه های ناخواسته ای به وجود آید. برای کاهش عوارض فیزیوتراپی کمر، انتخاب فیزیوتراپیستی با مهارت های بالا در به کارگیری دستگاه فیزیوتراپی برای کمر و انجام حرکات مناسب، اولین راهکار است. در غیر این صورت با ضایعه هایی مثل درد عضلات، شل شدن ماهیچه ها، افتادگی ماهیچه ها و تورم روبه رو خواهید شد. به طور کلی عوارض احتمالی فیزیوتراپی کمر عبارت است از:

• حین فیزیوتراپی ممکن است متوجه شوید، انجام بعضی از تکنیک های فیزیوتراپی باعث درد شدید در ناحیه کمر می شود. مناسب ترین راهکار برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین پیامدی، جایگزین کردن یک روش درمانی دیگر است.
  • بیماران در درمان های دستی نیز به عوارض فیزیوتراپی کمر دچار می شوند. البته این عارضه ها چندان جدی نیست و سریع بهبود پیدا می کنند. فقط ممکن است حین منوال تراپی کمر با سوزش و ناراحتی مواجه شوید. درمان دستی با یک فیزیوتراپ حرفه ای هیچ ناراحتی خاصی را به وجود نمی آورد.
  • به وجود آمدن عوارض فیزیوتراپی کمر به افراد درمانگر نیز مربوط می شود. اگر درمانگران و فیزیوتراپیست ها از توانایی و مهارت کافی برخوردار نباشند، سلامت بیماران به خطر خواهد افتاد.

کمر درد و تورم در فیزیوتراپی

به طور کلی در فیزیوتراپی کمر معمولا دو عارضه تورم و درد هنگام راه رفتن پیش می آید که این مشکلات نیز با کمک چند فعالیت ساده بهبود پیدا می کنند. در حین فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک، ماهیچه هایی که به مرور زمان ضعیف شده اند، نیاز به حرکات کششی دارند. زمانی که شما با فیزیوتراپیست این حرکات را انجام می دهید، در ماهیچه ها اسید لاکتیک تجمع پیدا کرده، ایجاد درد و ناراحتی می کند. ورم نیز یک عارضه جانبی فیزیوتراپی کمر است که در نتیجه کشیدگی عضلات کمر به وجود می آید. این مشکل نیز با کمپرس یخ، سرما درمانی و گرما درمانی رفع می شود.

درمان کمردرد با فیزیوتراپی

عوارض فیزیوتراپی کمر با دستگاه

یکی از چالش هایی که بیماران با آن مواجه هستند و درباره آن از فیزیوتراپیست ها می پرسند، عوارض فیزیوتراپی برای کمر با دستگاه است. فیزیوتراپی کمر با دستگاه یکی از شیوه های نوین برای درمان و بهبودی آسیب های کمر است. دستگاه هایی که برای درمان کمردرد استفاده می شوند، شامل اولتراسوند (امواج فراصوتی)، الکتروتراپی (پالس های الکتریکی)، مگنت تراپی، لیزر درمانی و آی آر است.

فیزیوتراپیست ها بعد از بررسی سوابق بیماران، برای درمان آسیب های کمر از این دستگاه ها استفاده می کنند. این متدهای درمانی عوارض خاصی ندارند، فقط ممکن است در ناحیه فیزیوتراپی شده با کمی احساس درد، سوزش و قرمزی پوست مواجه شوید. بهتر است برای انجام فیزیوتراپی کمر با دستگاه، از تجربه فیزیوتراپ های حرفه ای بهره مند شوید. آنها برخی ممنوعیت های استفاده از دستگاه برای فیزیوتراپی را به خوبی می دانند و قبل از بکارگیری آنها، بیماران را مطلع می کنند. برای مثال لیزر درمانی برای افرادی با تومورهای فعال، زنان باردار و افراد حساس به نور ضرر دارد. از طرفی اگر فیزیوتراپی با دستگاه به درستی انجام نشود، بیماران با پارگی عضله، سوختگی بافت و تحریک پوستی مواجه می شوند.

جمع بندی مطالب

بیماران حین درمان کمر، ممکن است با عوارض فیزیوتراپی کمر رو به رو شوند. معمولا این عارضه ها در نتیجه انتخاب روش نادرست فیزیوتراپی، حین انجام حرکات کششی،ورزشی، کار با دستگاه یا کم تجربگی فیزیوتراپیست ها به وجود آیند. بیشترین عوارضی که در فیزیوتراپی برای کمر با آن مواجه می شوید تورم و درد هنگام راه رفتن است. اغلب این پیامدها برای بیماران خطری ایجاد نمی کنند. برای جلوگیری از این عارضه ها نیز فیزیوتراپیست ها از کمپرس یخ، گرما درمانی و سرما درمانی استفاده می کنند. ممکن است عوارض فیزیوتراپی کمر در نتیجه استفاده از دستگاه باشد. هر چند فواید استفاده از آنها بیشتر است؛ ولی هنگام فیزیوتراپی، در ناحیه کمر با سوزش، بثورات پوستی و درد رو به رو می شوید.

عوارض فیزیوتراپی برای کمر