درمان سوزش پشت کتف و شانه

غذاهای مفید برای کمردرد
غذاهای مفید برای کمردرد
9 مرداد 1401
تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک
تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک
11 مرداد 1401
درمان سوزش پشت کتف و شانه
3.3
(216)

درمان سوزش پشت کتف و شانه چیست؟ درد کتف به هر دردی در داخل یا اطراف و پشت مفصل شانه گفته می‌شود. شانه متحرک‌ترین مفصل بدن انسان است. گروهی متشکل از چهار ماهیچه و تاندون‌های آن‌ها که روتاتور کاف نامیده می‌شود، دامنه حرکتی وسیعی را به شانه می‌دهد.

تورم، آسیب یا تغییرات استخوانی در اطراف روتاتور کاف می‌تواند باعث درد شانه و کتف شود. ممکن است هنگام بلند کردن بازو از بالای سر یا حرکت آن به سمت جلو یا پشت خود درد داشته باشید.

علل درمان سوزش پشت کتف و شانه

شایع‌ترین علت درد شانه و کتف زمانی اتفاق می‌افتد که تاندون‌های روتاتور کاف در زیر ناحیه استخوانی شانه به دام می‌افتند. تاندون‌ها ملتهب یا آسیب می‌بینند. به این وضعیت تاندونیت روتاتور کاف یا بورسیت می‌گویند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

درد شانه همچنین ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

آرتروز در مفصل شانه

خارهای استخوانی در ناحیه شانه

بورسیت که التهاب کیسه پر از مایع (بورسا) است که به طور معمول از مفصل محافظت می‌کند و به حرکت نرم آن کمک می‌کند.

شکستگی استخوان شانه

دررفتگی شانه

جداسازی شانه

شانه‌ی زده، زمانی رخ می‌دهد که عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های داخل شانه سفت می‌شوند و حرکت را دشوار و دردناک می‌کنند.

استفاده بیش از حد یا آسیب به تاندون‌های مجاور، مانند عضلات دوسر بازو

آسیب عصبی که منجر به حرکت غیر طبیعی شانه می‌شود

پارگی تاندون‌های روتاتور کاف

وضعیت و مکانیک ضعیف شانه

دررفتگی مفصل شانه

گاهی اوقات، درد شانه ممکن است به دلیل وجود مشکل در ناحیه دیگری از بدن، مانند گردن یا ریه‌ها باشد. به این درد ارجاعی می‌گویند. معمولاً در هنگام استراحت درد وجود دارد و در هنگام حرکت شانه بدتر نمی‌شود.

درمان درمان سوزش پشت کتف و شانه

در اینجا چند نکته برای کمک به بهبود و درمان سوزش پشت کتف و شانه وجود دارد:

یخ را به مدت 15 دقیقه روی ناحیه شانه قرار دهید، سپس آن را به مدت 15 دقیقه بگذارید. این کار را 3 تا 4 بار در روز به مدت 2 تا 3 روز انجام دهید. یخ را در پارچه بپیچید. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید زیرا ممکن است منجر به سرمازدگی شود.

برای چند روز به شانه خود استراحت دهید.

به آرامی به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند به فرد در انجام این کار با خیال راحت کمک کند.

مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن (مانند تیلنول) ممکن است به کاهش التهاب و درد کمک کند.

مشکلات روتاتور کاف را می‌توان در خانه نیز درمان کرد.

اگر قبلاً شانه درد داشتید، بعد از ورزش از یخ و ایبوپروفن استفاده کنید.

تمریناتی را برای کشش و تقویت تاندون‌های روتاتور کاف و عضلات شانه‌یاد بگیرید. یک پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند چنین تمریناتی را توصیه کند.

اگر در حال بهبودی از تاندونیت هستید، برای جلوگیری از یخ زدگی شانه به انجام تمرینات دامنه حرکتی ادامه دهید.

برای نگه داشتن ماهیچه‌ها و تاندون‌های شانه در موقعیت مناسب خود، وضعیت خوبی را تمرین کنید.

چه زمانی باید با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید

گاهی اوقات درد ناگهانی شانه چپ می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. اگر فشار ناگهانی یا درد خسته کننده در شانه خود دارید، به خصوص اگر درد از قفسه سینه تا فک چپ، بازو یا گردن، یا با تنگی نفس، سرگیجه یا تعریق رخ دهد، با اورژانس تماس بگیرید.

اگر به تازگی آسیب شدیدی دیده‌اید و شانه بسیار دردناک، متورم، کبود شده یا خونریزی دارد، به اورژانس بیمارستان بروید. همچنین اگر موارد زیر را دارید با متخصص حرکات اصلاحی و یا پزشک تماس بگیرید:

شانه درد همراه با تب، تورم یا قرمزی

مشکلات حرکت شانه

درد بیش از 2 تا 4 هفته، حتی پس از درمان خانگی

تورم شانه

رنگ قرمز یا آبی پوست ناحیه شانه

متخصص حرکات اصلاحی یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و از نزدیک به شانه نگاه می‌کند. سؤالاتی پرسیده می‌شود تا به متخصص حرکات اصلاحی کمک کند مشکل شانه را درک کند. ممکن است برای کمک به تشخیص مشکل، آزمایش‌های خون یا تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا MRI تجویز شود. متخصص حرکات اصلاحی ممکن است درمان برای شانه درد را توصیه کند، از جمله:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

تزریق یک داروی ضد التهابی به نام کورتیکواستروئید

تمرینات اصلاحی

فیزیوتراپی

در صورتی که تمام درمان‌های دیگر مؤثر واقع نشدند، جراحی توصیه می‌شود.

اگر مشکل روتاتور کاف دارید، متخصص حرکات اصلاحی احتمالاً اقدامات و تمرینات خود مراقبتی و اصلاحی را پیشنهاد می‌کند.

درمان سوزش پشت کتف و شانه چگونه است؟

انواع مختلفی از درد شانه وجود دارد، اما شاید یکی از نگران‌کننده‌ترین آن‌ها درد سوزشی در شانه یا کتف و همچنین درد سوزشی کلی بالای بازو باشد.

درد در ناحیه بالای بدن مانند شانه‌ها و گردن به طور کلی نگران کننده است، اما درد سوزشی در ناحیه شانه و کتف و بالای بازو می‌تواند به این معنی باشد که احتمالاً از چندین مشکل دردسرساز شانه، از جمله بورسیت ساب آکرومیال، تاندونیت شانه یا حتی پارگی روتاتور کاف رنج می‌برید.

البته، اگر درد شدید شانه را تجربه می‌کنید، ممکن است دچار شکستگی یا دررفتگی شانه شده باشید و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان سوزش پشت کتف و شانه را شروع کند.

همچنین اگر آسیب حاد شانه را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بعدی و افزایش درد جلوگیری کنید.

علل سوزش در شانه و کتف

شرایط احتمالی مختلفی وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند علت درد سوزش در کتف، شانه یا ناحیه بالای بازو باشد، از مسائل نسبتاً خفیف که بدون جراحی شانه قابل درمان هستند مانند بورسیت شانه یا تاندونیت شانه تا مسائل پیچیده‌تر مانند پارگی روتاتور کاف. پارگی SLAP (پارگی لابروم فوقانی از قدامی به خلفی) و نوریت بازویی.

اگر احساس درد سوزشی در شانه، تیغه شانه، کتف یا گردن خود دارید که به ناحیه اطراف تابش می‌کند، ممکن است از آرتروز یا تاندونیت روتاتور کاف رنج ببرید.

سوزش درد در کتف و شانه یا درد سوزش در گردن و ناحیه بالای بازو می‌تواند نشانه هر یک از این مشکلات یا ترکیبی از آن‌ها باشد.

بورسیت شانه یا بورسیت ساب آکرومیال

اگر به نظر می‌رسد درد سوزشی که در شانه خود احساس می‌کنید تا حدودی موضعی است، ممکن است به بورسیت شانه مبتلا شده باشید.کیسه‌های بورس کیسه‌های کوچک پر از مایعی هستند که بین ماهیچه‌ها و تاندون‌ها و استخوان‌های قرار می‌گیرند و در تمام مفاصل اصلی خود کیسه‌های بورسی دارید تا اصطکاک را کاهش داده و حرکات صاف و بدون درد را انجام دهید و چندین کیسه بورس مختلف در اطراف شانه وجود دارد.

مفاصلی که می‌توانند این مشکلات را ایجاد کنند.با این حال، اگر کیسه‌های بورس به دلیل آسیب حاد، حرکات مکرر یا آسیب‌های اصطکاک یا فشار بیش از حد ملتهب شوند، ملتهب می‌شوند.

این بورسیت شانه یا بورسیت ساب آکرومیال نامیده می‌شود و علائم آن شامل درد یا سوزش در ناحیه شانه است که نسبتاً موضعی است (حداقل در ابتدا، اگر شرایط بدتر شود، درد می‌تواند تا آرنج یا گردن گسترش یابد، به ویژه اگر این وضعیت را نداشته باشید. درمان مناسب را دریافت کنید) و به تدریج در طول زمان ایجاد می‌شود (مگر اینکه آسیب حادی را تجربه کنید که باعث آن شود).

بورسیت شانه همچنین زمانی که دست خود را بالاتر از ارتفاع شانه قرار می‌دهید یا با دراز کشیدن روی قسمت آسیب دیده بدن خود به کیسه‌های بورس فشار وارد می‌کنید باعث درد و سوزش می‌شود و به مرور زمان منجر به ضعف، سفتی و مشکل در حرکت مفصل می‌شود.

همچنین اگر روی شانه آسیب دیده بغلتید یا به طور کلی به دلیل درد روی خواب تأثیر بگذارد. هر کس در هر سنی ممکن است از بورسیت شانه رنج ببرد، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید، در اسرع وقت با جراح ارتوپد تماس بگیرید.

شانه‌ی یخ زده

شانه‌ی یخ زده وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که شانه از سه مفصل تشکیل شده است که یک مفصل گوی و کاسه را تشکیل می‌دهند، شانه‌ی زده بر چندین ماهیچه در ناحیه شانه و توانایی برای حرکت دادن کل ناحیه تأثیر می‌گذارد.

با یک شانه‌ی زده، بافت اسکار به قدری ضخیم می‌شود که حرکت دادن بازو یا شانه به سختی انجام می‌شود، زیرا آن‌قدر بسته و قفل می‌شود که به دلیل بافت اسکار، حرکت را محدود می‌کند.

شانه‌ی زده با آسیب‌هایی مشخص می‌شود که باعث می‌شود بافت شانه آن‌قدر ضخیم و سفت شود که حرکت شانه را از دست می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید شانه‌ی زده را تجربه می‌کنید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کاری انجام نمی‌دهید که باعث محدودتر شدن حرکت یا توانایی در استفاده از بازو شود.

تاندونیت شانه

تاندونیت شانه باعث ایجاد درد سوزشی شبیه بورسیت شانه می‌شود، اما این درد ناشی از تحلیل رفتن و التهاب همراه به دلیل حرکات مکرر تاندون‌های عضلانی در شانه است.

به احتمال زیاد تاندون‌های روتاتور کاف یا تاندون‌های دوسر بازو که باعث درد سوزشی در شانه می‌شوند.

این موضوع معمولاً باعث درد سوزشی انتشاری یا گسترده‌تر نسبت به بورسیت فوق‌الذکر، همراه با درد شدید در هنگام تلاش برای بلند کردن یا چرخاندن شانه و بالا بردن بازو، یا هنگام حرکت دادن بازو یا شانه در برابر هر نوع وزن یا مقاومتی می‌شود.

بعید است که زیر آرنج با تاندونیت شانه درد داشته باشید، اما ناحیه روی تاندون آسیب دیده برای لمس حساس خواهد بود.

افرادی که فعالیت‌های تکراری انجام می‌دهند که باعث اصطکاک قابل توجه در مفصل شانه می‌شود (مانند ورزش‌هایی مانند بیس بال، تنیس، یا شنا و همچنین انواع خاصی از کارهای دستی که نیاز به حرکات زیاد دست بالای سر دارند) اغلب از تاندونیت شانه رنج می‌برند. همچنین می‌تواند ناشی از مواردی مانند خار استخوان، ضعف عضلانی و وضعیت نامناسب باشد.

تاندونیت شانه بدون درمان در طول زمان بدتر می‌شود و ممکن است در هنگام حرکت بازو شامل کریپتوس (صداهای کلیک کردن، تقه کردن یا ساییدن) باشد؛ مانند بورسیت شانه، این علت درد شانه می‌تواند در هر سنی رخ دهد. با این حال، تمرینات اصلاحی و تقویتی می‌تواند کمک زیادی به کاهش درد کند، اما البته برای بهترین اقدام با جراح ارتوپد و متخصص حرکات اصلاحی خود مشورت کنید.

پارگی روتاتور کاف

سندرم روتاتور کاف یا پارگی روتاتور کاف یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها در بین ورزشکاران به ویژه بازیکنان راگبی، فوتبالیست‌ها، شناگران، تنیس بازان و بازیکنان بیسبال است.

اغلب با درد یا احساس سوزش در شانه آسیب دیده همراه است و اگر اخیراً در حین انجام یکی از ورزش‌های فوق یا شرکت در فعالیتی مشابه دچار آسیب دیدگی شده‌اید، یا به طور کلی درگیر فعالیت‌هایی مانند کار دستی هستید که به حرکات مکرر بالای سر نیاز دارد. پس باید فوراً به جراح ارتوپد و متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید.

مشکلات دیگری که باعث سوزش درد شانه یا بازو می‌شوند شامل موارد زیر است:

فیبرومیالژیا یا سایر مشکلات درد مزمن، مشکلات کیسه صفرا، سندرم بازوی بی قرار، زونا، یا حتی چیزی به جدیت حمله قلبی نیز می‌تواند باعث درد سوزشی در ناحیه شانه و جاهای دیگر شود.

گفته می‌شود، چیزی به سادگی خوابیدن ناخوشایند و نادرست یا درد عضلانی یا خستگی نیز می‌تواند باعث درد دردناک شانه شود. به همین دلیل است که اگر حتی اندکی نگران هستید از اینکه همیشه درد سوزشی در ناحیه کتف و شانه دارید به فکر درمان مناسب باشید.

به یاد داشته باشید که حتی اگر منبع درد مستقیماً به مفصل شانه مربوط نباشد، مسائل سلامتی مختلف (از نسبتاً خفیف تا تهدید کننده زندگی) می‌تواند به شکل درد سوزشی در کتف و شانه ظاهر شود، بنابراین باید موارد را بررسی کنید.

در حالی که این مشکلات از طریق جراحی ارتوپدی حل نمی‌شوند، مهم است که در اسرع وقت به پزشک یا حتی اورژانس مراجعه کنید، به خصوص اگر یک نمونه شروع ناگهانی سوزش شانه را تجربه کنید.

در صورت احساس سوزش در کتف و شانه چه باید کرد؟

اگر درد سوزشی در ناحیه شانه، گردن یا بالای بازو احساس می‌کنید، باید در اسرع وقت آن را با پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی در میان بگذارید یا حتی اگر دردتان حاد است یا اخیراً از یک آسیب قابل توجه رنج برده‌اید به اورژانس مراجعه کنید.

درد و سوزش در ناحیه شانه می‌تواند نشانه بسیاری از مسائل مختلف باشد، از موارد نسبتاً خفیف مانند بورسیت شانه یا التهاب تاندون گرفته تا مشکلات شدیدتر مانند پارگی روتاتور کاف یا حتی رویدادهای مهم سلامتی مانند حمله قلبی (بدیهی است که این یک خطر بزرگ‌تر در صورت شروع ناگهانی درد شانه است.)

صرف نظر از این که فکر می‌کنید منشأ درد و سوزش کتف و شانه چیست، مهم است که به پزشک و متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید و دوره درمانی مناسب را در اسرع وقت شروع کنید، خواه این درمان به سادگی فیزیوتراپی و گرما یا یخ درمانی باشد یا به صورت جراحی.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

1 Comment

  1. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان