تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک

درمان سوزش پشت کتف و شانه
درمان سوزش پشت کتف و شانه
10 مرداد 1401
درمان کمردرد ناشی از عفونت
درمان کمردرد ناشی از عفونت ستون فقرات
12 مرداد 1401
تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک
4
(11)

تمرینات اصلاحی و ورزش معمولاً درمان‌های اولیه برای تسکین، درمان و پیشگیری از علائم سیاتیک هستند. علائم و نشانه‌های معمول سیاتیک از طریق تمرینات اصلاحی عبارت‌اند از:

درد کمر، لگن و یا ساق پا

بی‌حسی، گزگز و یا ضعف در عضلات باسن، ران، ساق پا و یا پا

شرایط پزشکی زمینه‌ای، مانند فتق یا تحلیل رفتن دیسک، یا فشردگی ریشه عصبی در ستون فقرات کمری، ممکن است باعث انتشار علائم به پا شود که معمولاً به عنوان سیاتیک شناخته می‌شود.

هدف تمرینات ورزشی برای تسکین درد سیاتیک

ورزش بخش مهمی از درمان سیاتیک است. متخصص حرکات اصلاحی ممکن است یک یا چند مورد از این تمرینات را برای کمک به کاهش درد سیاتیک توصیه کند. در درمان سیاتیک، تمرینات اصلاحی ممکن است:

  • تسکین علائم را ارائه دهد
  • بهبودی علت زمینه‌ای را ترویج دهد
  • جلوگیری از عود و شدید شدن درد کند

انواع مختلفی از متخصصان سلامت در ارائه مراقبت‌های پزشکی و درمان برای تشعشع کمردرد تخصص دارند، از جمله تمرینات اصلاحی، کایروپراکتیک‌ها و مربیان معتبر ورزشی. متخصصان حرکات اصلاحی به طور خاص در ارائه درمان دستی، برنامه‌های ورزشی و توانبخشی برای کاهش تشعشع کمردرد آموزش دیده‌اند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اهداف تمرینات اصلاحی و ورزش در درمان سیاتیک

تمرینات اصلاحی و ورزش به تقویت و تحرک بافته‌ای کمر، لگن، شکم، باسن و ران ها کمک می‌کند.

اهداف تمرینات اصلاحی و ورزش در درمان علائم و نشانه‌های سیاتیک عبارت‌اند از:

بازیابی الگوهای حرکتی عملکردی بدون درد

تسکین درد کمر، باسن، ران و ساق پا

کاهش اسپاسم عضلانی

بازیابی عملکرد ستون فقرات کمری و مفصل ساکروایلیاک

بهبود تحرک پایین تنه

ایجاد یک وضعیت درمانی بهتر در قسمت پایین کمر

برای کاهش درد، سازگاری‌های عصبی را ارتقا می‌دهد

از تشدید درد در آینده جلوگیری می‌کند و ترس ناشی از حرکت را کاهش می‌دهد

تمرین و تکرار از ویژگی‌های مهم یک نتیجه درمانی موفق در هنگام استفاده از تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک است. تمرینات اصلاحی ممکن است با استفاده از درمان‌های تسکین دهنده درد، مانند داروهای بدون نسخه (OTC) یا داروهای تجویزی یا تزریق استروئید اپیدورال ترکیب شود.

تمرینات اصلاحی و ورزش

تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک چیست؟

متخصص حرکات اصلاحی ممکن است ترکیبی از انواع مختلف تمرینات اصلاحی، دستی، تحریک بافت نرم و یا ورزش درمانی را برای درمان سیاتیک تجویز کند. تمرینات خاص به علت اصلی سیاتیک و همچنین عوامل دیگری مانند سطح درد بیمار، شرایط کلی، آموزش و تجربه متخصص حرکات اصلاحی بستگی دارد. لیست زیر تکنیک‌های رایج را بیان می‌کند:

تمرینات اکستنشن و خم شدن کمر با تقویت حرکت ستون فقرات به تسکین درد کمک می‌کند. اغلب، افراد مبتلا به کمردرد و سیاتیک با حرکت جهت‌دار خاص ستون فقرات احساس تسکین می‌کنند. یک متخصص حرکات اصلاحی معمولاً جهت دهی فرد را قبل از تجویز تمرینات جهت دهی خاص ارزیابی می‌کند، زیرا این تمرینات متناسب با بیمار و علائم خاص او است. این تمرینات شامل خم شدن به عقب (کشش) و جلو (فلکشن) است. این حرکت جهت‌دار جزء مهمی از روش مکنزی است که به عنوان تشخیص و درمان مکانیکی (MDT) نیز شناخته می‌شود.

روش مکنزی برای کمردرد و گردن درد چیست؟

روش مکنزی (تشخیص و درمان مکانیکی) تکنیکی است که شامل یک سری حرکات جهت‌دار فعال برای شناسایی و درمان منبع درد در ستون فقرات، ماهیچه‌ها و یا مفاصل است. این تکنیک بر انتشار درد به مرکز بدن از طریق ورزش تمرکز دارد، به عنوان مثال، انتشار درد پا به ستون فقرات. تئوری این رویکرد این است که متمرکز کردن درد نشان دهنده بهبود علائم است. هدف کاهش علائم تشعشعی ناشی از ستون فقرات است. درمانگری که این تکنیک را اجرا می‌کند معمولاً آموزش‌های ویژه‌ای در روش مکنزی دارد.

روش مکنزی برای کمردرد و گردن درد

تمرینات تقویتی

تمرینات تقویتی شامل تمرینات وزن بدن و مقاومتی برای تقویت عضلات شکم، کمر، باسن و پاها می‌باشد.

تمرینات ایزومتریک

تمرینات ایزومتریک شامل انقباض عضلات بدون حرکت مفاصل است. نمونه‌هایی از تمرینات ایزومتریک عبارت‌اند از پلانک یا تمرین پل. این تمرینات می‌توانند در زمانی که علائم حادتر هستند به تقویت عضلات کمک کنند.

تمرینات ایزوتونیک شامل انقباض عضله برای مقاومت در برابر بار ثابت، مانند باندهای مقاومتی و تمرین با وزنه، برای کمک به افزایش قدرت عضلانی از طریق مقاومت ثابت در برابر حرکات خاص است.

بازآموزی عملکردی

بازآموزی عملکردی شامل بازگرداندن حرکاتی مانند بلند کردن، حمل کردن و خم شدن یا چمباتمه زدن است. استفاده از تکنیک مناسب و الگوهای حرکتی سالم برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب مجدد گنجانده شده است.

سر خوردن عصب

سر خوردن عصب (تحرک عصب) شامل تکنیک‌های فعال یا غیرفعال بر روی یک عصب علامت‌دار زمانی است که در داخل و خارج از تنش قرار می‌گیرد تا حرکت را تسهیل کند و علائم را کاهش دهد.

حرکت مفصل

حرکت مفصل یک تکنیک درمانی دستی است که در آن درمانگر به مفصل فشار وارد می‌کند تا آن را به حرکت درآورد و اثر درمانی ایجاد کند.

دستکاری مفاصل

دستکاری مفاصل یک تکنیک دستی است که در آن درمانگر یک نیروی رانش سریع را در دامنه حرکتی انتهایی مفصل اعمال می‌کند تا باعث تسکین درد و بازگرداندن حرکت طبیعی شود.

طب سوزنی

طب سوزنی تکنیکی است که در آن درمانگر متخصص و معتبر از یک سوزن کوچک برای هدف قرار دادن نقطه ماشه‌ای در عضله استفاده می‌کند. این تکنیک برای آزادسازی بافت ماهیچه‌ای بیش از حد تحریک‌پذیر و یا منقبض شده برای کاهش درد انجام می‌شود.

تکنیک انرژی عضلانی

تکنیک انرژی عضلانی شکلی از درمان دستی است که شامل انجام انقباضات عضلانی ملایم می‌شود که مفاصل دردناک را از طریق دامنه حرکتی خاصی حرکت می‌دهد. این تکنیک ممکن است به کاهش درد و بازیابی عملکرد کمک کند.

آزادسازی میوفاشیال و تحرک بافت نرم شامل استفاده از دست‌ها یا ابزاری است که درمانگر برای به حرکت درآوردن بافت‌های کمر، لگن یا پاها برای درمان محدودیت‌های بافت نرم و کاهش تنش یا اسپاسم عضلانی استفاده می‌کند.

آموزش راه رفتن شامل تجزیه و تحلیل تکنیک راه رفتن و بازآموزی الگوهای صحیح راه رفتن است. این تکنیک ممکن است شامل تجزیه و تحلیل ویدیویی باشد.

دامنه حرکتی کمکی فعال شامل حرکت بخش‌هایی از پایین بدن، مانند لگن و پاها، به کمک درمانگر است. این تکنیک به تسهیل حرکت مفاصل یا عضلات خاصی که باعث درد می‌شوند کمک می‌کند.

در حالی که این فهرست کامل نیست، درمانگران معمولاً از یک یا چند مورد از این تکنیک‌ها در درمان درد سیاتیک استفاده می‌کنند. اگر ورزش یا درمان خاصی باعث درد یا ناراحتی می‌شود، توصیه می‌شود فوراً به درمانگر و یا متخصص حرکات اصلاحی خود اطلاع دهید.

تمرینات تقویتی

اصلاح شیوه زندگی با تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک

علاوه بر تمرینات اصلاحی و ورزش، متعهد شدن به وضعیت صحیح و ارگونومیک حمایت شده در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن در درمان و پیشگیری از سیاتیک ضروری است. روال‌های روزانه، مانند پیروی از تکنیک‌های بلند کردن ایمن ارگونومیک و رعایت وضعیت‌های صحیح خوابیدن نیز مهم است.

هنگامی که گرفتگی و درد سیاتیک شدید است، ممکن است بیماران تحمل درد را سخت ببینند و ممکن است نیاز به استراحت یک یا دو روزه داشته باشند. با این حال، استراحت بیش از چند روز به طور کلی توصیه نمی‌شود، زیرا استراحت طولانی مدت یا عدم تحرک می‌تواند درد را افزایش دهد و منجر به بی‌تحرکی و خشکی عضلات شود. حرکت منظم برای اجازه دادن به جریان مواد مغذی شفابخش به ساختارهای آسیب دیده که باعث درد می‌شوند مهم است. در حالی که تمرینات اصلاحی معمولاً انتخابی مفید است، اما به این معنی است که این تصمیم خود فرد است که در آن شرکت کند یا نه معمولاً یک جزء ضروری برای رفع علائم و نشانه‌ها و کمک به پیشگیری طولانی مدت از سیاتیک است.

متخصص حرکات اصلاحی ممکن است از کمک‌ها و تکنیک‌های خاصی برای تکمیل درمان فعال سیاتیک استفاده کنند. این کمک‌های درمانی معمولاً از دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی تشکیل شده‌اند. در حالی که برخی از این کمک‌ها در مطب درمانگر استفاده می‌شوند، برخی دیگر ممکن است برای تسکین درد در خانه استفاده شوند. در درمان سیاتیک، این کمک‌ها ممکن است برای تقویت جریان خون، کاهش اسپاسم عضلانی و کاهش درد استفاده شوند. روش‌های رایج در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

اصلاح وضعیت بدن و شیوه زندگی برای سیاتیک

بسته‌های گرما و سرما

بسته‌های حاوی دانه‌ها یا ژل‌هایی که می‌توانند گرم یا منجمد شوند برای قرار دادن روی بافت‌های دردناک و اسپاسم شده مفید هستند. مزایای استفاده از بسته‌های گرما و سرما عبارت‌اند از:

بسته‌های حرارتی ممکن است با کاهش سفتی عضلانی، درد را تسکین دهند. گرمای این بسته‌ها به گشاد شدن رگ‌های خونی، بهبود جریان خون و کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. استفاده از بسته‌های حرارتی ممکن است به تقویت عضلات و آماده شدن بدن برای انجام تمرینات اصلاحی کمک کند.

بسته‌های سرد ممکن است با ایجاد یک اثر بی‌حس کننده، درد را تسکین دهند. این بسته‌ها معمولاً رگ‌های خونی زیر پوست را منقبض می‌کنند و به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند. بسته‌های سرد همچنین واکنش‌های شیمیایی که باعث التهاب و درد می‌شوند را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود از گرما یا سرما درمانی به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده کنید و قبل از استفاده مجدد 2 ساعت استراحت کنید تا پاسخ بافت بهینه شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب پوستی، مانعی مانند حوله بین بدن و منبع یخ یا گرما قرار دهید.

بسته‌های گرما و سرما برای سیاتیک

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

یک واحد TENS جریان الکتریکی را مستقیماً به اعصاب حسی اعمال می‌کند و احساس سوزن سوزن شدن ایجاد می‌کند که ممکن است احساس درد را کاهش دهد. در صورت استفاده همراه با تمرینات اصلاحی، واحد TENS ممکن است به کاهش کمردرد حاد کمک کند. این کاهش درد ممکن است به بهبود تحمل بیمار برای حرکات فعالی که بهبودی را تسهیل می‌کنند کمک کند. واحد TENS شامل دستگاهی با الکترودهایی است که در نزدیکی محل‌های درد به پوست چسبانده می‌شوند. این دستگاه ممکن است در مطب درمانگر یا در خانه استفاده شود.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی یکی از تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک

تحریک الکتریکی عصبی عضلانی با استفاده از طول موج‌ها و دامنه‌های مختلف یک روش درمانی برای القای انقباض عضلانی است. در موارد خاص، زمانی که درگیری عصب شدید است و بیمار نمی‌تواند به طور داوطلبانه عضلات لگن یا ساق پای خود را منقبض کند، یا انقباض عضلانی ضعیف است، تحریک الکتریکی می‌تواند به تسهیل این انقباضات برای بهبود عملکرد کمک کند.

محرک‌های الکتریکی ماهیچه‌ها به اشکال مختلف در دسترس هستند، از جمله دستگاه‌هایی با الکترودهایی که به بدن چسبانده می‌شوند یا دستگاه‌های کوچک‌تری که مستقیماً روی بدن قرار می‌گیرند. رایانه یا کنترل از راه دور دستی به تنظیم فرکانس و شدت جریان الکتریکی عبوری کمک می‌کند.

کشش مکانیکی یکی از تمرینات اصلاحی و ورزش برای سیاتیک

کشش مکانیکی به آرامی مهره‌ها را از هم جدا می‌کند تا فشردگی بافته‌ای ستون فقرات را کاهش دهد. در درمان سیاتیک، کشش ستون فقرات کمری می‌تواند کمک کننده باشد:

به طور موقت فضاها را در سوراخ‌های بین مهره‌ای باز کنید تا فشار اعصاب نخاعی کاهش یابد.

کشش عضلانی را برای از بین بردن اسپاسم فراهم کنید

کاهش فشار روی دیسک‌های آسیب دیده، کاهش علائم عصبی

یک متخصص حرکات اصلاحی ممکن است کشش را به صورت دستی اعمال کند یا از کشش مکانیکی استفاده کند، جایی که بیمار روی میز دراز می‌کشد و با استفاده از یک مهار یا تسمه محکم می‌شود. درمانگر معمولاً نوع و میزان نیروی مورد استفاده را تعیین می‌کند. تنش ممکن است به تدریج افزایش یابد و معمولاً با یک دوره آرامش دنبال می‌شود.

کشش مکانیکی

تمرینات اصلاحی و درمان‌های حمایتی تحت نظارت یک متخصص حرکات اصلاحی معتبر یا متخصص سلامت واجد شرایط دیگری انجام می‌شود که معمولاً یک برنامه درمانی را بر اساس شرایط فرد تنظیم می‌کند. تمرینات معمولاً در خانه انجام می‌شود و ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از اتمام جلسات درمانی ادامه یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان