غذاهای مفید برای کمردرد

10 مرداد 1401
غذاهای مفید برای کمردرد
3.4

اگر با درد مزمن زندگی می‌کنید، یک رژیم غذایی با دقت در نظر گرفته شده واقعاً می‌تواند کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید؛ غذاهای مفید برای کمردرد یا بیماری های دیگر را بدانید زیرا بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما را می‌توان در مواد ساده‌ای یافت که اساس دستورالعمل‌های سالم و خوشمزه را تشکیل می‌دهند، در حالی که می‌توان با پرهیز از سایر انواع مواد غذایی، شدیدتر شدن آن را به حداقل رساند.

علت سیاتیک و کمردرد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد، علت درد حتی بدون فشرده سازی دیسک، التهاب است. گاهی اوقات داروهای ضدالتهابی برای درمان توصیه می‌شود. آنچه می‌خورید نیز می‌تواند در کاهش التهاب در بدن نقش داشته باشد. اگر مشکوک هستید که التهاب به کمردرد کمک می‌کند، پیشتر بخوانید تا متوجه شوید که کدام غذاها می‌توانند کمک کنند احساس بهتری داشته باشید.

بهترین غذاهای مفید برای کمردرد

اولین قدم این است که سعی کنید منبع درد خود را شناسایی کنید. غذاهای زیادی وجود دارند که به تقویت سلامت عمومی بدن کمک می‌کنند.

برای هر کسی که از درد مزمن رنج می‌برد، گزینه‌ای عالی است؛ اما آنچه که یک بیماری را تسکین می‌دهد ممکن است وضعیت دیگری را تشدید کند.

به عنوان مثال، گوشت و جگر منبع خوبی از ویتامین‌های B هستند که برای توانمند ساختن بدن برای تولید انرژی مورد نیاز برای دویدن ضروری هستند، اما همچنین دارای پورین بالایی هستند که به نقرس کمک می‌کند. اگر منبع درد نقرس است، باید منبع جایگزین ویتامین B پیدا کنید.

غذاهای مفید برای کمردرد که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند:

منشأ کمردرد هرچه که باشد، به احتمال زیاد دچار التهاب شده‌اید. این پاسخ طبیعی بدن برای دفاع از خود است. با تولید سلول‌های ایمنی بیشتر، گلبول‌های سفید و سیتوکین ها با عفونت مبارزه می‌کند. التهاب مزمن برای بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد طولانی مدت یک واقعیت دردناک است.

خبر خوب این است که طیف وسیعی از مواد غذایی وجود دارد که ثابت شده است حاوی عوامل ضدالتهابی است و می‌توان از آن‌ها برای کاهش کمردرد استفاده کرد. اساسی‌ترین قانون این است که مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی از کربوهیدرات، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب دارید.

بهترین غذا برای کمردرد

جعفری- جعفری حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها است که در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و گیاهان به وفور یافت می‌شود. فلاونوئیدها دارای فواید سلامتی بسیاری از جمله توانایی مبارزه با التهاب هستند. آپیژنین یکی از فلاونوئیدهای موجود در جعفری است و نشان داده شده است که التهاب را در لوپوس و آرتروز کاهش می‌دهد.

آناناس- آناناس حاوی بروملین است، آنزیمی که به دلیل خواص ضدالتهابی آن شناخته شده است. بروملین اثرات ضدالتهابی قابل توجهی مانند کاهش تورم در سینوزیت، گلودرد و آرتروز نشان داده است. از آنزیم‌های آناناس نیز برای درمان آرتریت روماتوئید و تسریع ترمیم بافت استفاده شده است.

کرفس و کمردرد

کرفس- کرفس همچنین حاوی فلاونوئید ضد التهاب آپیژنین است. علاوه بر این، کرفس فیبر بالایی دارد و کالری، چربی و کلسترول بسیار کمی دارد. منبع بسیار خوبی از فولات، پتاسیم، ویتامین‌های B، ویتامین C و ویتامین A است.

پیازها- پیاز حاوی ترکیبی به نام کورستین است که به گفته انجمن شیمی به عنوان یک عامل ضدالتهابی قوی شناخته شده است. گنجاندن پیاز بیشتر در رژیم غذایی بسیار ساده است زیرا می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف تهیه کرد و به دستورالعمل‌های مختلف اضافه کرد.

کلم بروکلی- کلم بروکلی از خانواده سبزیجات چلیپایی است. کلم بروکلی از بستگان نزدیک به کلم بروکسل، گل کلم و کلم است. بر اساس مجله تغذیه پیشگیرانه و علوم غذایی، سولفورافان، جزء اصلی کلم بروکلی، دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی می باشد. بروکلی یکی از غذاهای مفید برای کمردرد است. بروکلی همچنین کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و فیبر است.

سبزیجات مفید برای کمردرد

انگور- آنتوسیانین ها رنگدانه‌های گیاهی رایجی هستند که به برخی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله انگور رنگ قرمز و آبی می‌دهند. اعتقاد بر این است که آنتوسیانین ها به دو روش مختلف عمل می‌کنند، هر دو با کاهش انواع سلولی که باعث تحریک التهاب می‌شوند و افزایش مولکول‌های ضدالتهابی. انگور به خانواده توت‌ها تعلق دارد و یک میان وعده عالی است یا می‌توان آن را به راحتی به اسموتی ها اضافه کرد.

انگور و خواص آن

چای- به گفته بنیاد آرتروز، اگر می‌خواهید با التهاب مبارزه کنید، چای بنوشید. چای‌های سبز، سیاه، اولانگ و سفید همگی حاوی ترکیبات گیاهی هستند که خواص ضدالتهابی دارند. اگرچه طعم این چای‌ها متفاوت است، اما همه آن‌ها از یک گیاه می‌آیند. چای سبز و سفید دارای بالاترین سطح پلی فنول هستند. دمنوش های گیاهی از گیاهان دیگر با سطوح آنتی اکسیدانی متفاوت تهیه می‌شوند.

چای و کمردرد

گیاهاخواران و غذاهای مفید و مغذی

اگر گیاهخوار هستید، مطمئن شوید که پروتئین و چربی مورد نیاز روزانه خود را از منابع غیر حیوانی مانند آجیل، دانه‌ها، غلات، حبوبات یا سویا دریافت می‌کنید. در اینجا چند مورد از اصول رژیم ضدالتهابی وجود دارد :

سبزی‌های برگ‌دار – سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ، غذاهای فوق‌العاده‌ای هستند که سرشار از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم و ویتامین B هستند.

میوه‌های پرچرب – میوه‌هایی مانند آووکادو و زیتون منبع عالی چربی هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند و یکی از غذاهای مفید برای کمردرد است.

شکلات تلخ برای کمردرد

میوه‌ها و سبزیجات پر رنگ – زغال اخته، چغندر، گیلاس و کلم قرمز همه آنتی اکسیدان های عالی هستند.

شکلات تلخ – مجبور نیستید همه عادت‌های خود را در رژیم غذایی ضدالتهابی حذف کنید. شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به بلوبری و تمشک است.

غذاهایی که فیبر بالایی دارند، مانند سیب زمینی شیرین و آلو نیز باید بخشی از رژیم غذایی باشند. این‌ها به حرکت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. از آنجایی که یبوست می‌تواند کمردرد را بدتر کند، این نکته مهمی است.

مواد غذایی مفید برای کمردرد

غذاهای التهاب زا که باید از آن‌ها اجتناب کنید

تعدادی از غذاها، عمدتاً تصفیه شده یا فرآوری شده، وجود دارند که با افزایش التهاب مزمن مرتبط هستند.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند ماکارونی سفید و نان سفید

نوشیدنی‌های شیرین، از جمله نوشابه و آب میوه

هر غذایی که دارای روغن‌های نیمه هیدروژنه باشد، مانند چیپس، مارگارین و غذاهای آماده

گوشت فرآوری شده، از جمله سوسیس و کالباس

الکل زیاد

اگرچه توصیه می‌شود برای کاهش کمردرد تعداد این غذاها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، اما نباید از درمان گاه به گاه بترسید. کنار آمدن با درد مزمن به تعادل بستگی دارد و این به معنای مراقبت از سلامت عاطفی نیز هست.

درد عصبی یک علامت ناخوشایند از تعدادی از مشکلات کمر است، از جمله سیاتیک، تحریک عصب سیاتیک و لغزش دیسک که زمانی رخ می‌دهد که غضروف ستون فقرات به عصب فشار می‌آورد. علاوه بر غذاهای ضدالتهابی که در بالا پیشنهاد شد، ممکن است بخواهید چند مورد از مواد زیر را در وعده‌های غذایی خود امتحان کنید تا سیستم عصبی خود را به درستی حفظ کنید.

نوشیدنی های مفید برای کمردرد

ویتامین B برای یک سیستم عصبی سالم

بدن برای حفظ سطح انرژی و تضمین سلامت سیستم عصبی به هشت ویتامین B نیاز دارد.

از آنجایی که بدن نمی‌تواند هیچ یک از ویتامین‌های B (به جز B12) را ذخیره کند، مهم است که آن‌ها را به طور منظم در رژیم غذایی خود مصرف کنید تا فواید سلامتی را احساس کنید. غذاهای غنی از ویتامین B عبارت‌اند از:

ماهی قزل آلا – این ماهی دارای جنبه‌های مختلف زیادی است، زیرا سرشار از تعدادی ویتامین B، جیوه کم و منبع اسیدهای چرب امگا 3 است.

تخم‌مرغ – یک تخم‌مرغ می‌تواند تا یک سوم از مصرف روزانه بیوتین (B7) را تأمین کند.

حبوبات – نخود، لوبیا، عدس، نخود سبز و سایر حبوبات منبع خوبی از B12 هستند که آن‌ها را برای گیاهخواران ایده آل می‌کند.

کورکومین، یکی از مواد فعال موجود در ادویه زردچوبه هندی، با خواص چشمگیر سلامتی خود به عنوان یک عامل ضدالتهابی و یک آنتی اکسیدان، دانشمندان را شگفت زده کرده است. در واقع، حتی شناخته شده است که برای مبتلایان به آرتروز روماتوئید از داروهای ضدالتهابی مؤثرتر است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که بدن نمی‌تواند به طور طبیعی تمام فواید کورکومین را جذب کند. بهترین راه برای بهره‌مندی از آن استفاده از آن در کنار فلفل سیاه است. فلفل سیاه حاوی پیپرین است که به عنوان یک عامل تقویت کننده عمل می‌کند.

ویتامین ب

بهترین غذاهای مفید برای کمردرد و درد مفاصل در ناحیه پشت (استئوآرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان)

درد مزمن مفاصل در پشت و کمر می‌تواند برای کسانی که مجبور به زندگی با آن هستند بسیار ناتوان کننده و در نتیجه افسرده کننده باشد.

علل می‌تواند شامل آرتروز، تجزیه غضروف در انتهای استخوان‌ها، یا اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) باشد که تورم مفاصل در ستون فقرات است. توصیه‌های ضدالتهابی بالا به درد مفاصل کمک می‌کند، اما چند مکمل غذایی دیگر نیز وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 اغلب با ماهی‌های چرب مرتبط است، اما می‌توان آن را در سایر منابع غذایی نیز یافت. ثابت شده است که با کمک به افزایش جذب کلسیم در استخوان‌ها، به کاهش التهاب و همچنین بهبود استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. که آن را به رژیم غذایی افراد مبتلا به درد مفاصل تبدیل می‌کند.غذاهای غنی از امگا 3 عبارت‌اند از:

ماهی خال مخالی – این یک ماهی عالی و همه کاره است که می‌توان آن را به صورت خام، دودی یا نمکی در اکثر سوپرمارکت‌ها خریداری کرد. نه تنها امگا 3 خود را دریافت خواهید کرد، بلکه دوز خوبی از B12 و سلنیوم را نیز دریافت خواهید کرد.

صدف – صدف پر از مواد مغذی ضروری از جمله روی، مس، B12 و چربی امگا 3 است و از غذاهای مفید برای کمردرد است.

دانه‌هایی مانند کتان و چیا – دلایل زیادی برای دوست داشتن این دانه‌های همه کاره وجود دارد. گیاهخواران و وگان ها این واقعیت را دوست دارند که منبعی بدون گوشت از امگا 3 هستند.

خواص کلسیم برای استخوان ها

کلسیم- بر کسی پوشیده نیست که کلسیم برای حفظ سلامت استخوان‌ها مهم است. کلسیم برای گردش خون در بدن، حرکت عضلات و ترشح هورمون‌ها مورد نیاز است. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی آن را دریافت نکنید، از استخوان‌ها گرفته می‌شود. کلسیم با محصولات لبنی مرتبط است، اما این تنها غذایی نیست که آن را در آن پیدا کنید:

ریواس – این سبزی که مورد توجه قرار نگرفته دارای تعدادی فواید سلامتی از جمله فیبر پرو بیوتیک، کلسیم و ویتامین K است.

ماست – بله منبع واضحی از کلسیم است، اما همچنین یکی از ساده‌ترین منابع برای ادغام در برنامه غذایی روزانه، به خصوص در هنگام صبحانه است.

بادام – این‌ها آجیل‌هایی هستند که بیشترین میزان کلسیم را دارند. همچنین حاوی منیزیم و ویتامین E هستند و از جمله غذاهای مفید برای کمردرد هستند.

خواص امگا 3

زندگی با کمردرد

در طول روز بهتر می‌فهمیم که کنار آمدن با کمردرد مزمن می‌تواند بسیار سخت باشد، به خصوص زمانی که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد.

ایجاد تغییرات کوچک به سمت یک رژیم غذایی متعادل و سالم با غذاهای فرآوری شده محدود می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای کارکرد مؤثر بدهد. غذاهایی که در اینجا توصیه می‌شود راه حلی برای رفع همه چیز نیستند، اما بدن هر فردی متفاوت عمل می‌کند. شاید یک تغییر رژیم غذایی می‌تواند به مدیریت درد کمک کند.