درمان انحراف مچ پا در کودکان

برای ضعف عضلات چه بخوریم
برای ضعف عضلات چه بخوریم
4 دی 1401
بهترین دکتر دیسک کمر در تهران
بهترین دکتر دیسک کمر در تهران
6 دی 1401
درمان انحراف مچ پا در کودکان
4.4
(5)

آیا از روش‌های درمان انحراف مچ پا در کودکان چیزی می‌دانید؟! قبل از پی بردن به روش‌های درمانی، باید از دلیل انحراف مچ پا و همچنین جهت انحراف آن، مطلع گردید. در این صورت با دانش بهتری می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید. گاهی پس از ایستادن و همچنین وزن گیری در کودکان، شاهد چرخش مچ پا به سمت خارج، در آنها خواهیم بود. چرخش مچ پا در این سن، نوعی عامل فیزیولوژیکی شناخته شده است. در صورتی باید اقدام به استفاده از روش‌های درمانی کرد که، این چرخش تا بعد از دو سالگی نیز ادامه یابد.

بیشتر بدانید : برای کف پای صاف چه کنیم

گاهی نیز شاهد چرخش مچ پا به سمت داخل خواهیم بود. این چرخش به عنوان انگشتان کبوتری نیز شناخته می‌شود. در این عارضه، کودک در هنگام راه رفتن، انگشتان پا را به سمت داخل می‌چرخاند. در بسیاری از موارد، این بد شکلی به جهت نقص‌های مادرزادی پدیدار می‌شود. پس از تشخیص دقیق این عارضه، باید از اقدامات مناسب برای درمان آن استفاده کرد. از راهکارهای درمانی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

روش مناسب برای درمان انحراف مچ پا در کودکان:

همانطور که ذکر شد، اولین و مهمترین گام برای درمان انحراف مچ پا در کودکان، شناخت مشکل است. برای شناخت مشکل می‌توان از روش‌های: معاینه بالینی، اسکن کف پا و اسکن مچ و زانو استفاده کرد. توجهن داشته باشید که روش درمان این عارضه بر اساس:

  • شدت بیماری
  • سن بیمار
  • شرایط زندگی بیمار
  • بررسی اختلالات دیگر در بیمار

صورت می‌پذیرد. بنابراین استفاده از تخصص و دانش پزشک برای درمان انحراف مچ پا، بسیار ضروری خواهد بود. امروزه شاهد بسیاری از تجهیزات کاربرد و مناسب برای درمان این عارضه هستیم. اما مهمترین المان برای دریافت نتیجه‌ی مطلوب، مراجعه در زمان مناسب برای درمان، است. بهتر است بلافاصله پس از تشخیص عارضه، از پزشک متخصص راهنمایی‌های لازم برای درمان را دریافت کنید. توجه داشته باشید که درمان این عارضه در کودکی، بسیار ساده‌تر از بزرگسالی خواهد بود. از این روش‌های درمانی مناسب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راهنمایی برای درمان

استفاده از فرایند گچ گیری و یا آتل بندی:

یکی از فرایندهای بسیار مهم برای درمان انحراف مچ پا در کودکان (در صورتی که از شدت بالایی برخوردار باشد) استفاده از گچ گرفتن و یا آتل بندی است. این فرایند مهم و تاثیرگذار موجب می‌شود که: کف پا از کشیدگی کامل برخوردار گشته و پا به طور کامل، صاف نگه داشته شود. بهتر است این دوره‌ی درمانی، قبل از راه رفتن کامل کودکان، انجام پذیرد.

جراحی برای درمان انحراف مچ پا در کودکان:

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای درمان انحراف مچ پا در کودکان، استفاده از جراحی است. این فرایند درمانی به ندرت بر روی بیماران انجام می‌پذیرد. اغلب پزشکان با استفاده از فرایندهای مختلف درمانی، اقدام به درمان این عارضه خواهند نمود. یکی از روش‌های درمانی مناسب که قبل از عمل جراحی می‌توان از آن بهره برداری نمود، بریس است. بریس مناسب برای پا، سبب اصلاح وضعیت کف پا و استخوان‌ها به مرور زمان، می‌شود. بنابراین استفاده از آن نیز برای درمان این عارضه، بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

اما در برخی از موارد، استفاده از تمامی این روش‌های درمانی، موثر واقع نخواهد شد. در این صورت استفاده از روش‌های درمانی جراحی، پیشنهاد برخی از پزشکان می‌باشد. این روش در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که انحراف مچ پا بسیار شدید بوده و مشکلات مختلفی را برای کودکان در حین راه رفتن، پدید بیاورد. معمولا انجام این جراحی در کودکان زیر 8 سال رایج و مناسب خواهد بود. در این صورت، پزشکان با نتایج موفقیت آمیز بیشتری پس از عمل، مواجه می‌شوند. در این سنین، استخوان‌های پا به راحتی رشد نموده و فرایند صاف شدن را طی خواهند کرد. درهر صورت، تشخیص انجام این عمل، با پزشک متخصص و باتجربه خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان