درمان اسکولیوز با بریس

دیسک کمر و درد پا
دیسک کمر و درد پا
25 اردیبهشت 1402
دکامپرشن یا ترکشن
دکامپرشن یا ترکشن: هرآنچه که باید در مورد این تکنیک بدانید
27 اردیبهشت 1402
درمان اسکولیوز با بریس
4.6
(8)

معمولاً استفاده از بریس، قبل از جهش رشد نوجوانان در نظر گرفته می‌شود. یعنی دقیقاً زمانی که ممکن است انحنای کمری به‌سرعت پیشرفت کند و رو به بدتر شدن برود. تحقیقات پزشکی درمان اسکولیوز با بریس را در این دوره حیاتی می‌داند تا احتمال ایجاد ناهنجاری شدید ستون فقرات کاهش پیدا کند.

چه زمانی از بریس برای درمان اسکولیوز استفاده کنیم؟

هر گونه انحنای جانبی ستون فقرات که بیش از 10 درجه باشد، اسکولیوز در نظر گرفته می‌شود. تعیین زاویه انحراف ستون فقرات با اندازه‌گیری زاویه کاب به دست می‌آید. این زاویه به‌وسیله بررسی  اشعه ایکس از کمر مشخص می‌شود. زمانی که زاویه کاب بین 10 تا 25 درجه باشد، معمولاً درمان توصیه شده مشاهده است. به این معنی که هر 4 تا 6 ماه یک‌بار پزشک یک عکس رادیولوژی دیگر می‌گیرد تا ببیند آیا انحنا در حال پیشرفت است یا خیر.

اگر یکی از دو شرط زیر وجود داشته باشد، اغلب درمان با بریس تجویز می‌شود:

1. زاویه کاب حداقل به 25 درجه رسیده است و نوجوان هنوز تا بلوغ اسکلتی رشد قابل‌توجهی دارد.

2. زاویه کاب کمتر از 25 درجه است، اما در مشاهدات 4 تا ۶ماهه به‌سرعت حداقل 5 درجه پیشرفت کرده است.

اگر نوجوان مبتلا به اسکولیوز در بلوغ کامل اسکلتی یا نزدیک به آن باشد، بعید است که بریس تجویز شود؛ زیرا دیگر مؤثر نخواهد بود.

اسکولیوز معمولاً بدون جراحی بهبود نمی‌یابد. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از بریس طبق تجویز می‌تواند از پیشرفت اسکولیوز جلوگیری کند. به‌این‌ترتیب، پوشیدن بریس می‌تواند روشی مؤثر برای حفظ زاویه کاب اسکولیوز نسبتاً کوچک و قابل‌کنترل باشد.

معمولاً انحنای اسکولیوزی که تا زمانی که یک نوجوان به بلوغ اسکلتی می‌رسد 50 درجه باشد (حدود 14 یا 15 سالگی برای دختران و 16 یا 17 سالگی برای پسران) در طول بزرگسالی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

این نوع انحناها احتمالاً تبدیل به یک تغییر شکل شدید می‌شوند که نیاز به جراحی دارند؛ بنابراین، هدف از بریس، جلوگیری از یک جراحی بزرگ با توقف کامل پیشرفت انحنا یا حداقل جلوگیری از رسیدن آن به 40 یا 50 درجه در زمان بلوغ اسکلتی است.

بریس ها چگونه عمل می‌کنند؟

هدف درمان با بریس، آزادسازی بار بر روی قسمت مقعر (داخلی) انحنا و افزایش بار در قسمت محدب (خارجی) انحنا است.

ایده این است که استخوانی که تحت‌فشار قرار می‌گیرد کمتر رشد می‌کند و استخوانی که کمتر تحت‌فشار قرار می‌گیرد ممکن است بیشتر رشد کند. بریس سعی می‌کند رشد استخوان انحنا اسکولیوز را در سمتی که باید کند شود، کند و رشد را در سمتی که نیاز به‌سرعت بخشیدن دارد، تسریع ‌کند.

اگرچه انحنا معمولاً با بریس معکوس و یا اصلاح نمی‌شود، اما می‌تواند هر گونه پیشرفت انحنا را تا زمانی که کودک به بلوغ اسکلتی برسد کند یا کاهش دهد. پس از این مرحله، به شرطی که زاویه انحنا کمتر از 60 درجه باشد، انحنا پیشرفت نخواهد کرد.

مکانیسم‌های دقیق مهار اسکولیوز به‌وسیله بریس ها هنوز در حال مطالعه است. بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد که بریس باید سخت باشد تا فشارقوی و ثابتی بر روی انحنا اسکولیوز اعمال کن و تأثیر داشته باشد؛ بنابراین، بریس های سخت محور این مقاله هستند.

اولین بریس استفاده شده در درمان اسکولیوز

اولین بریس گردنی – توراکولومبوساکرال (CTLSO) به نام بریس میلواکی در دهه 1940 اختراع شد. اگرچه این بریس در آن زمان نوآورانه بود، اما ابعاد آن حجیم بود و شامل میله‌های فلزی تا گردن می‌شد. بریس میلواکی برای پوشیدن ناراحت‌کننده بود و همچنین توجه ناخواسته‌ای را به همراه داشت (به‌ویژه برای نوجوانانی که سعی می‌کردند با همسالان خود هماهنگ شوند).

تعداد کمی از بیماران از این بریس بهره‌مند شدند؛ زیرا تعداد کمی از آنها مایل یا قادر به پوشیدن آن نزدیک به 23 ساعت در روز بودند.

بریس میلواکی

راه‌هایی برای ترغیب نوجوان مبتلا به اسکولیوز به استفاده از بریس

برخی از نوجوانان به طور کامل از پوشیدن بریس سخت برای درمان اسکولیوز خودداری می‌کنند. شاید از نظرات یا شوخی‌های همسالان خود می‌ترسند، یا صرفاً معتقدند که این درمان ارزش دردسر ندارد. در موارد دیگر، ممکن است به نظر برسد که یک نوجوان مایل به استفاده از بریس است، اما، ساعات تعیین شده در روز را رعایت نمی‌کند.

صرف‌نظر از اینکه چرا یک نوجوان بریس را آن‌طور که تجویز شده استفاده نمی‌کند، این موضوع می‌تواند باعث بدتر شدن اسکولیوز شود و احتمالاً نیاز به عمل جراحی بزرگ را افزایش دهد. اگر نوجوانی تمایلی به استفاده از بریس برای اسکولیوز ندارد، مهم است که دلیل این درمان را کاملاً بیاموزد. به نوجوان این فرصت را بدهید تا درباره احساسش درباره بریس صحبت کند. هنگامی که نگرانی‌های اصلی بیان شد، همفکری با یکدیگر برای یافتن راه‌حل آسان‌تر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، اگر نوجوانی از انتخاب لباس برای پوشیدن با بریس ابراز ناامیدی می‌کند، با هم به اینترنت بروید و ببینید آیا سایر نوجوانان مبتلا به اسکولیوز توصیه‌هایی را ذکر کرده‌اند یا خیر.

نکات دیگر عبارت‌اند از:

ناراحتی موقت نوجوان را قبول کنید. قراردادن بریس به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد؛ بنابراین نوجوانان نظرات یا سؤالاتی خواهند داشت و احساس ناراحتی خواهند کرد به‌خصوص در ابتدا.

توضیح دهید که چرا باید از بریس استفاده کنند. مطالعات علمی همچنان نشان می‌دهد که هر چه ساعات بیشتری در روز در یک بریس مناسب سپری شود، احتمال پیشرفت انحنای اسکولیوز و نیاز به جراحی کاهش می‌یابد. بریس سخت با اعمال فشار به ستون فقرات درحال‌رشد به‌گونه‌ای عمل می‌کند که احتمال بدتر شدن انحنا را در مدت جهش رشدی کاهش می‌دهد.

از خانواده و دوستان برای ارائه پشتیبانی کمک بخواهید. اگر والدین و دوستان از آن حمایت کنند، نوجوان احتمال بیشتری دارد که از بریس استفاده کند. به ویژه، اگر والدین مخالف ایده بستن بریس باشند، احتمال کمتری وجود دارد که کودک از بریس طبق تجویز توصیه شده استفاده کند. گاهی باید قبل از اینکه نوجوان با استفاده از آن موافقت کند، والدین را متقاعد کنیم که بریس‌ گزینه درمانی صحیحی است.

بررسی کنید که آیا بریس شبانه گزینه‌ای مناسب برای نوجوان شما است یا خیر. اگرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هرچه زمان بیشتری صرف بستن بریس شود، خطر پیشرفت انحنا کاهش می‌یابد، اما مطالعات دیگری نشان داده‌اند که بریس‌های شبانه (که فقط هنگام خواب حداقل 8 ساعت در شب استفاده می‌شوند) برای برخی از بیماران اسکولیوز نیز می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند. این راه‌حل به طور بالقوه می‌تواند به بیمار کمک کند از پوشیدن بریس در طول روز اجتناب کند، اما این درمان بستگی به نوع انحنا اسکولیوز نیز دارد.

در نهایت، انتخاب استفاده از بریس طبق تجویز پزشک به عهده نوجوان است. گوش‌دادن به نگرانی‌های او و کارکردن با یکدیگر بر روی راه‌حل‌ها ممکن است بهترین فرصت را برای موافقت نوجوان و آماده‌سازی روحی و روانی او فراهم کند.

جایگزین‌های بریس برای اسکولیوز

گاهی اوقات اگر بیمار یا والدین با ایده درمان اسکولیوز با یک بریس سفت مخالف باشند، به دنبال گزینه‌های درمانی دیگر می‌گردند. در زیر چند نمونه از این درمان‌های جایگزین آورده شده است:

بریس های نرم: این بریس‌ها که بریس‌های دینامیک نیز نامیده می‌شوند، از تسمه‌های تا حدی انعطاف‌پذیر تشکیل شده‌اند که از روی تنه عبور می‌کنند و به پایه‌ای که در اطراف لگن بسته می‌شود متصل می‌شوند. بااین‌حال، تأثیرگذاری استفاده از بریس های نرم به‌اندازه بریس های سخت قوی نیست. همچنین، برخلاف بریس سخت، یک‌بند نرم که زیر شلوار پوشیده می‌شود، در هر بار استفاده از دستشویی باید باز شود و همین موضوع استفاده از این بریس را دشوارتر می‌کند.

حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی: تمرینات فیزیوتراپی مخصوص اسکولیوز که عضلات خاصی را در اطراف ستون فقرات برای تقویت و کشش هدف قرار می‌دهند، ممکن است اندازه انحنای اسکولیوز را کاهش دهد. اما باید توجه داشت که اگرچه ورزش ایده خوبی برای کمک به تکمیل استفاده از بریس سخت است، اما به‌عنوان جایگزینی برای بریس توصیه نمی‌شود.

عمل جراحی: برخی از نوجوانان ترجیح می‌دهند از استفاده از بریس صرف نظر کنند و مستقیماً به سراغ گزینه جراحی بروندقبل از انتخاب این گزینه توجه به این نکته ضروری است که جراحی اسکولیوز یک جراحی بزرگ با خطرات بالقوه جدی است و به طور معمول، انحنای اسکولیوز باید به 45 یا 50 درجه برسد تا مزایای بالقوه جراحی بیشتر از عوارض احتمالی باشد.

انتخاب بریس تمام‌وقت در مقابل بریس شبانه

درحالی‌که بریس های تمام‌وقت و بریس های شبانه هر دو به‌عنوان گزینه‌های درمانی مؤثر برای اسکولیوز ثابت شده‌اند، اما علم در مورد اینکه کدام‌یک می‌تواند تأثیرگذارتر باشد هنوز به جوابی نرسیده است.  

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هر چه فرد زمان بیشتری را در بریس بگذراند، احتمال پیشرفت انحنای اسکولیوز کمتر می‌شود. با این حال، مطالعات دیگری نشان می‌دهد که استفاده از بریس در شب می‌تواند بهتر باشد؛ زیرا بیماران به احتمال زیاد به پروتکل ساده تر آن بیشتر پایبند هستند. به‌طورکلی، پزشکان استفاده از بریس های تمام‌وقت را برای انحناهایی که حداقل 35 درجه هستند یا برای انحناهای دوتایی ترجیح می‌دهند. برای انحناهای تکی که کمتر از 35 درجه هستند، بریس در شب می‌تواند گزینه مؤثرتری باشد، به‌خصوص اگر بیمار ترجیح می‌دهد تا استفاده از آن را آشکار نکند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان