بهترین درمان‌های خانگی برای کمردرد
کف پای صاف چیست
8 اسفند 1400
3.2

آب‌ درمانی و مزایای آن چیست آب‌ درمانی که با نام‌های ورزش در آب و یا درمان فیزیکی در آب نیز شناخته می‌شود، به معنای استفاده از آب برای انجام تمرینات ورزشی است؛ چرا که ورزش در آب فشار اضافی را از روی مفاصل و عضلات برداشته و انجام تمرینات ورزشی را برای افراد آسیب دیده راحت‌تر می‌سازد. از آنجا که بدن در آب شناور است، می‌تواند نسبت به روی زمین وزن بیشتری را تحمل کند، بنابراین انجام تمرینات ورزشی بیشتر منجر به افزایش دما و فشار بدن می‌شود و می‌تواند گردش جریان خون و انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات را تقویت کند. آب ‌درمانی یک راه مؤثر و راحت برای توان‌بخشی بیمارانی است که آسیب‌ کمر دیده‌اند.

آب‌ درمانی و مزایای آن چیست

ورزش‌های آب‌ درمانی می‌توانند مزایای زیر را داشته باشند:

تحرک را افزایش می‌دهد.

درد و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

تعادل بدن را بهبود می‌بخشد.

هماهنگی عصب و عضلات بدن را بهبود می‌بخشد.

وضعیت و حالت قرارگیری بدن را بهبود می‌بخشد.

دامنه حرکتی مفاصل را حفظ کرده و به آن بهبود می‌بخشد.

گروه‌های عضلانی ضعیف را تقویت می‌کند.

اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد.

آمادگی جسمانی و قدرت عضلات را افزایش می‌دهد.

جریان خون بدن را بهبود می‌بخشد.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

کدام بیماری با آب درمانی بهبود میابد؟

بیماری‌ها و آسیب‌های بسیاری هستند که می‌توانند از آب ‌درمانی بهره‌مند شوند و تا حدود بسیار زیادی درمان شوند. آب‌ درمانی یک روش درمانی بسیار متنوع است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها که نیاز به بازگشت توانایی‌ و توان‌بخشی‌ دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماری‌های رایجی که با آب‌درمانی درمان می‌شوند عبارت‌اند از:

عارضه‌های عصبی

سکته مغزی

آسیب‌های وارد به ستون فقرات و نخاع

بیماری پارکینسون

بیماری ام اس

سندروم گلین باره (GBS)

فیبرومیالژی

بیماری انسفالوپاتی میالژیک (ME)

آسیب‌های وارد به سر

شکستگی‌هایی که با عمل جراحی درمان شده‌اند

پا درد در دوران بارداری

کمردرد در دوران بارداری

تمرینات آب ‌درمانی چگونه انجام می‌شوند؟

تمرینات آب ‌درمانی و ورزش کردن در آب در آب گرم انجام می‌شود. آب برای افرادی مفید است که به راحتی نمی‌توانند به حالت اولیه قبل از آسیب برگردند یا بیرون از آب ورزش کنند. در اینجا به برخی از ورزش‌هایی اشاره می‌شود که می‌توانید آن‌ها را در آب انجام دهید. دقت کنید قبل از انجام هر تمرین ورزشی باید با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

تمرینات گرم کردن و سرد کردن بدن در آب‌ درمانی

گرم کردن بدن قبل از ورزش کردن چه در آب و چه در خشکی بسیار حائز اهمیت است و از وارد آمدن فشار به عضلات و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای گرم کردن بدن در آب ابتدا بدن خود را در آب فرو ببرید و به عضلات خود اجازه دهید راحت و رها باشند؛ سپس به مدت پنج دقیقه در آب راه بروید تا جریان خون بدن بهبود یابد. به مدت پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهید در حالی که در آب ایستاده‌اید و اگر حفظ تعادل سخت است دست خود را به دیواره‌ی استخر بگیرید. هر حرکتی که موجب درد می‌شود را متوقف کنید و با متخصص حرکات اصلاحی و یا مربی آب درمانی خود در میان بگذارید.

تمرینات آب درمانی و بهبود قلب و عروق

با استفاده از تجهیزات مناسب، بدن را کاملاً صاف در آب نگه دارید و به مدت 5 تا 15 دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید. راه بروید، به عقب و به جلو بدوید یا حرکات جهشی و پرشی انجام دهید تا ضربان قلب افزایش یابد.

تمرینات آب درمانی برای بالا تنه

در استخر کم عمق بنشینید و اگر عمق آب زیاد است بایستید. به آرامی مفاصل خود را حرکت دهید؛ تا جایی که توان دارید و احساس درد نمی‌کنید، بین سه تا هشت بار حرکات کششی را تکرار کنید.

با بازوهای خود، سطح آب را به طرفین حرکت دهید طوری که در سطح آب دایره‌های کوچکی تشکیل شود؛ سپس دایره‌های بزرگ و بزرگ‌تری روی سطح آب بسازید، ابتدا به سمت داخل و سپس به سمت بیرون.

آرنج‌های خود را خم کنید، سپس بازوهای خود را راست کنید.

مچ دستان خود را به صورت دایره‌ای بچرخانید، سپس آن‌ها را به سمت جلو و عقب خم کنید.

دستان خود را مشت کنید، سپس انگشت‌ها را باز کنید.

تمرینات آب درمانی برای پایین تنه

در استخر بنشینید و یا بایستید طوری که به جایی تکیه داده باشید؛ زانوی خود را صاف کنید، مچ پا را باز و بسته کنید و انگشتان پا را به سمت جلو بکشید.

انگشتان پا را جمع و سپس آن‌ها را صاف کنید.

مچ پای خود را به صورت دایره‌ای بچرخانید؛ ابتدا در جهت گردش عقربه‌های ساعت و سپس برخلاف آن.

به آرامی یکی از پاهای خود را بالا بیاورید طوری که زانو صاف شود؛ سپس زانو را دوباره خم کنید. یکی از زانوها را بلند کنید و به سمت قفسه سینه بیاورید؛ دست‌ها را در زیر ران‌ها قرار دهید تا بتوانید عضلات را کشش دهید. ساق پا را دوباره به جلو ببرید، به صورت نوسانی آن را به یک سمت حرکت دهید، به مدت پنج ثانیه نگه دارید و آن را در مقابل بدن خود حرکت دهید و سپس به سمت دیگر ببرید. این تمرین را برای پای راست تکرار کنید.

دست‌ها را روی مفصل ران قرار دهید و بدون حرکت دادن پا، به آرامی آن را به سمت راست و سپس به سمت چپ‌ خم کنید. این حرکت را در جهات دیگر نیز تکرار کنید.

هدف از انجام آب درمانی چیست؟

تمرینات درمانی در آب گرم با درجه حرارت 34 درجه سانتی‌گراد اجرا می‌شوند. برنامه تمرینات درمانی برای هر فرد به صورت جداگانه و متناسب با مشکلات او طراحی می‌شود. در طول درمان، متخصص آب ‌درمانی به صورت مستقیم به فرد کمک می‌کند و در انجام تمرینات او را راهنمایی می‌کند. برای انجام تمرینات آب‌ درمانی، لازم نیست شنا یاد بگیرید، می‌توانید از جلیقه نجات استفاده کنید.

افراد مبتلا به اختلال در احساس دما، در دماهای زیاد در خطر سوختگی یا یخ‌ زدگی قرار دارند. اگر به دیابت مبتلا هستید، از تمرینات مربوط به گرم کردن پاها اجتناب کنید؛ و در کل از روش‌های درمانی گرم کردن بدن به صورت کامل خودداری کنید.

غوطه‌ور شدن در آب گرم به مدت طولانی و سونای داغ برای افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار و کسانی که دارای فشار خون بالا یا پایین هستند، توصیه نمی‌شود.

خطرات آب درمانی چیست

در صورتی که به بیماری رینود (Raynaud) مبتلا هستید از قرار گیری در آب سرد خودداری کنید.

اگر مستعد تحریک مثانه یا رکتال هستید، از حمام‌های آب سرد پرهیز کنید. افراد مبتلا به سیاتیک، التهاب لگن یا روماتیسم در انگشتان پا یا مچ پا، باید از حمام‌های آب سرد خودداری کنند و تمرینات درمانی را در آب گرم انجام دهند.

ممکن است افراد مسن و کودکان خردسال از گرمای زیاد دچار مشکل و احساس خستگی شوند؛ از این‌ رو باید از روش‌های درمانی طولانی مدت در آب گرم مانند سونا دوری کنند.

در صورتی که فرد باردار است یا بیماری‌های قلبی دارد، قبل از استفاده از سونا با پزشک خود مشورت کند. به طور کلی هنگامی که به عارضه‌ای مبتلا می‌شوید از پزشک و یا متخصص حرکات اصلاحی خود بپرسید که آیا انجام تمرینات ورزشی در آب برای وضعیت موجود مفید است یا خیر.