کیست پنجه غازی

بیماری ازگودشلاتر
2 شهریور 1399
3.4

بورسیت پس آنسرینوس که به عنوان کیست پنجه غازی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی در بین عضلات خیاطه، عضلات رانی و غشایی وتری است. ما می‌توانیم این مسئله را در قسمت داخلی میانی زانو، دو اینچ زیر خط مفصل داخلی زانو بین تاندون‌های پس آنسرینوس توضیح دهیم.

آناتومی مربوط به کیست پنجه غازی

بورسیت پس آنسرینوس یک کیسه پر از مایع است. این ماده مایع سینوویال را به منظور کاهش اصطکاک بین بافت‌ها ترشح می‌کند و همچنین به عنوان بالشتکی برای استخوان‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها عمل می‌کند. التهاب بورسا به طور ناگهانی ظاهر نمی‌شود، بلکه در طی یک دوره زمانی پیشرفت می‌کند. بورسیت همچنین می‌تواند در شانه، زانو، لگن، آرنج و انگشتان پا ایجاد شود.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

پس آنسرینوس که همچنین پنجه غازی نیز نامیده می‌شود، در عضلات خیاطه، عضلات رانی و غشایی وتری است که به صورت مجزا در قسمت داخلی درشت نی قرارگرفته‌اند. سه تاندون پس آنسرینوس به صورت سطحی در رباط صلیبی میانی (MCL) زانو قرار دارند. ماهیچه‌های خیاطه و عضلات رانی نگهدارنده های پا هستند (آن‌ها پا را به سمت محور میانه بدن می‌کشند). عضله غشایی وتری بخشی از گروه عضله همسترینگ است که با هم به عنوان خم کننده‌های زانو و چرخش دهنده‌های داخلی عمل می‌کنند.

اپیدمیولوژی

بورسیت پس آنسرینوس غالباً با انجام حرکاتی مانند خمش و علائم اضافی، وقتی عضلات مرتبط به طور مکرر مورد استفاده قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد. این باعث ایجاد اصطکاک می‌شود و همچنین باعث افزایش فشار بر بورسیت می‌شود. بورسیت همچنین می‌تواند به دلیل آسیب مانند ضربه مستقیم در منطقه پس آنسرینوس باشد. ورود آلودگی به این ناحیه منجر به آزاد شدن بیشتر مایعات سینوویال در بورسا می‌شود. بورسیت پس از آن ملتهب و یا دردناک و در نتیجه آرتروز شدید زانو می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بورسیت در زنان میانسال دارای اضافه وزن شایع تر است. ما می‌توانیم این مسئله را با این واقعیت توضیح دهیم که خانم‌ها لگن پهن‌تری دارند و در نتیجه زاویه زانو در صفحه جلویی افزایش می‌یابد و به دلیل وارد کردن فشار بیشتر در زانو باعث ضربدری شدن زانوها و همچنین بروز پس آنسرینوس می‌شود. می‌توان گفت که یک بورسیت ملتهب یک آسیب حاد نیست بلکه نتیجه یک عارضه اولیه است.

خصوصیات کیست پنجه غازی

کیست پنجه غازی یا بورسیت پس آنسرینوس باعث ایجاد درد در قسمت داخلی زانو (عمدتاً هنگام دویدن یا بالا رفتن از پله‌ها) می‌شود. بیمار ممکن است در کوهنوردی یا پایین آمدن از پله‌ها در زانوها احساس ضعف کند. همچنین، منطقه اطراف بورسیت متورم می‌شود.

سایر ارائه‌های بالینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قدرت عضله کاهش می‌یابد

انحراف حین راه رفتن

عملکرد کاهش می‌یابد

اختلال در عملکرد ظاهری

اختلال در بیومکانیک اندام تحتانی

عوامل تشدیدکننده شامل فعالیت‌هایی است که نیاز به حرکاتی مانند خم شدن و همچنین باز و بسته کردن زانو دارد.

لگد زدن، چمباتمه زدن یا حرکت سریع از یک سمت به سمت دیگر، مانند حرکات ذکر شده در بالا، ممکن است باعث تحریک بیشتر شود.

تشخیص‌های افتراقی

بورسیت پس آنسرینوس اغلب با سایر دلایل درد داخلی زانو اشتباه گرفته می‌شود:

شکستگی ساق پا از قسمت تحتانی پروگزیمیال باعث ایجاد درد در ناحیه پس آنسرینوس خواهد شد.

سندرم پاتلوفمورال

درد و حساسیت آسیب منیسک داخلی و آرتروز شدید در قسمت داخلی زانو به وجود می‌آید، در حالی که درد بورسیت پس آنسرینوس در قسمت داخلی مفصل است.

ایجاد فشار در رباط صلیبی داخلی، با یا بدون بی ثباتی، ممکن است در تشخیص آسیب های رباط صلیبی داخلی نقش داشته باشد. پانیکولیت (التهاب چربی) در افراد چاق رخ می‌دهد و باعث التهاب دردناک چربی زیر جلدی بخصوص در شب می‌شود. تاندونیت ماهیچه غشایی وتری اغلب به عنوان یک آسیب رخ می‌دهد. سندرم پولیکا مدیال که می‌تواند باعث درد و حساسیت در قسمت داخلی زانو شود.

آسیب کیستیک خارج مفصلی: کیست سینوویال، کیست گانگلیونیک، کیست پارامنسی، سینوویت ویلونودولار رنگ‌دانه‌ای، سارکوم سینوویال.

علاوه بر شرایط ذکر شده در بالا، مشکلات دیگری که باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:

کیست منیسک میانی

کیست استخوانی -مفصلی

بورسیت ماهیچه غشایی وتری

بورسیت رباط صلیبی تیبیال

روش‌های تشخیصی

اشعه ایکس از نمای جانبی زانوی بیمار برای تشخیص یک شکستگی براثر فشار، ورم مفاصل یا حتی پوکی استخوان بسیار مفید است. برای وضوح تشخیص خسارات وارده به سایر نواحی قسمت داخلی زانو، MRI لازم است.

MRI می‌تواند از آرتروسکوپی غیرضروری جلوگیری کند. یافته‌های MRI باید با یافته‌های معاینه جسمی مقایسه شود.

سونوگرافی بهترین روش برای تشخیص زمانی است که سایر روش‌های تصویربرداری، از جمله MRI و CT، امکان‌پذیر نیست.

تزریق لیدوکائین یا کورتون در ناحیه بورسیت که به تعیین میزان این آسیب در زانوی بیمار کمک خواهد کرد.

معاینات کیست پنجه غازی

بورسای پس آنسرینوس را می‌توان در فاصله‌ی کمی از استخوان درشت‌نی و در حدود 3 تا 4 سانتی‌متر از آن به سمت داخل پا لمس کرد (حدود 2 انگشت) طول همسترینگ را هنگامی که بیمار در وضعیت خوابیده به پشت قرار دارد اندازه بگیرید. بیمار در زاویه 90 درجه بنشیند و سپس زانو را تا حد ممکن بکشید. اینکه تا چه اندازه می‌توان زانو را کشش داد، طول و سفتی همسترینگ را نشان می‌دهد. اگر می‌توان زانوی بیمار را کاملاً صاف کرد از سفت شدن همسترینگ نیست. با وجود انواع مربوط به بورسیت پس آنسرینوس، علائم ممکن است با استفاده از چرخش داخلی مقاوم و در برابر خمش زانو تولید شود. با وجود نوع مزمن در افراد مسن، خم شدن یا کشیدگی زانو معمولاً دردی ایجاد نمی‌کند.

مدیریت پزشکی

درمان اولیه بورسیت پس آنسرینوس باید شامل استراحت نسبی زانوی مبتلا و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باشد.

روش‌های دیگر، از جمله تزریق موضعی کورتون مانند متیل پردنیزولون، مواردی از این دسته است. تزریق بی حسی موضعی، کورتون ها یا هر دو نوعی از درمان را تشکیل می‌دهند.

درمان با جراحی در مواردی که انجام درمان‌های دیگر نتیجه‌بخش نباشد، نشان داده شده است. برش ساده در بورسای موجود می‌تواند علائم را در برخی موارد بهبود بخشد. اگر عفونت مزمن با آنتی بیوتیک رفع نشود، ممکن است بورسیت برداشته شود.

پس از عمل جراحی، اگر بورسیت برداشته شد، همان مراحل توان‌بخشی و بهبودی را که تحت مدیریت توان‌بخشان بیان شده است، باید دنبال کرد. اگر بورسیت آلوده شود و درمان‌های آنتی بیوتیکی بی اثر باشد، رفع آن با جراحی در این مورد ممکن است راه حل مناسبی باشد.

مدیریت درمانی کیست پنجه غازی

درمان‌های فیزیکی پایه اصلی در درمان کیست پس آنسرینوس است. برای تسکین درد ناشی از بورسیت، مهم‌ترین چیز استراحت است. برای آرام کردن درد ناشی از وجود کیست از بالا رفتن از پله‌ها، کوهنوردی یا سایر فعالیت‌های تحریک‌کننده خودداری کنید.

برای کاهش درد می‌توان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) استفاده کرد. حرکت را محدود کنید و به طور متناوب یخ را بر محل التهاب بمالید. یک ماساژ با یخ به مدت 15 دقیقه هر 4-7 ساعت باعث کاهش التهاب می‌شود. یک باند الاستیک می‌تواند در اطراف زانو پیچیده شود تا هرگونه تورم را کاهش دهد یا از بروز تورم جلوگیری کند. (مراقب باشید اصطکاک زیاد نشود.)

درمان شامل تمرینات کششی پا مانند کشش همسترینگ، کشش عضلات سه سر، کشش چهار سر ران، کشش عضلات باسن، کشش ساق پا، تمرینات ایزومتریک چهار سر ران و همسترینگ است. پیشرفت این تمرینات ممکن است شامل تمرینات زنجیره ای بسته مانند کشش زانو و پرس پا باشد. کشش مقاوم در پا با استفاده از کش های مخصوص نیز مفید خواهد بود. تمرینات زنجیره‌ای بسته نیز یک روش توصیه‌شده برای جلوگیری از ایجاد ناپایداری در رباط صلیبی زانو است که به نظر می‌رسد گاهی یک عامل خطر ابتلا به بورسیت است.

سونوگرافی به عنوان روش مؤثر برای تشخیص راه مناسب در کاهش روند التهابی در بورسیت پس آنسرینوس اثبات شده است. برخی از بیماران تزریق دریافت می‌کنند که شامل محلول بی حسی و استروئید است. پس از آن، یک درمانگر برنامه کششی همسترینگ و یک برنامه تقویت هم‌زمان چهار سر به صورت زنجیره بسته را ارائه می‌دهد که باید چندین بار در روز تکرار شود. این امر در حدود گذشت 6-8 هفته کاهش درد به دنبال خواهد داشت.