عصب سیاتیک چیست؟
کیست پنجه غازی
26 مرداد 1399
تشخیص کف پای صاف

زمانی که حرف از کف پای صاف و یا ناهنجاری‌های اسکلتی بدن پیش می‌آید باید به دنبال پزشک و درمانگر متخصص مربوط به آن باشیم! معمولاً پزشکان طب ورزش، متخصصان آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در صدر قرار گرفته و برای درمان باید به آن‌ها مراجعه کنیم. این افراد به دلیل دارا بودن دانش و تخصص کافی در زمینه‌ی ناهنجاری‌های بدن و شناخت کامل اسکلت بدن می‌توانند با معاینات مخصوص به هر ناحیه راه‌های درمانی مؤثر و مناسب را برای شما تجویز کنند. در اینجا راه‌های تشخیص کف پای صاف و درمان‌های خانگی و یا غیر خانگی را می‌خوانیم!

در ابتدا برای مشاهده ظاهر پاهای خود، پزشک (که در ابتدا گفته شد) پاهای شما را از جلو، پشت و تمام جهات مشاهده خواهد کرد و از شما می‌خواهد که روی انگشتان پا بایستید. او ممکن است به الگوی سایش کفش‌های شما، نوع ایستادن، تغییر ظاهر استخوان‌های پا به خصوص کف پا و زانوها و انگشتان پا نگاه کند. پس از تشخیص ظاهری کف پای صاف از راه‌های غیر چشمی برای تشخیص کف پای صاف استفاده خواهد کرد که شامل موارد زیر است:

تشخیص کف پای صاف

اشعه ایکس: در اشعه ایکس معمولی از مقدار کمی اشعه برای تولید تصاویر از استخوان‌ها و مفاصل در اندام‌های شما استفاده می‌کنند. به ویژه در تشخیص آرتروز مفید است.

سی تی اسکن: این آزمایش با اشعه X تصویر اندام شما را از زوایای مختلفی می‌گیرد و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی ارائه می‌دهد.

سونوگرافی: اگر پزشک شما به یک تاندون آسیب دیده مشکوک باشد، ممکن است این آزمایش را انجام دهد که از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های نرم در بدن استفاده می‌کند.

MRI: با استفاده از امواج رادیویی و یک آهنربای قوی انجام می‌شود، MRI جزئیات عالی از هر دو بافت سخت و نرم را ارائه می‌دهد.

آنالیز راه رفتن (Clinical gait analysis): با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و دوربین‌های سرعت بالا نحوه راه رفتن و فعالیت عضلات بررسی می‌شود و ویژگی چگونگی کفی کفش و راه‌حل‌های درمانی مشخص می‌گردد. خوشبختانه این روش نسبت به روش‌های دیگر ایمن‌تر است.

در صورت عدم وجود درد، هیچ درمانی برای صافی کف پا توصیه نشده است اما همیشه این جمله را به یاد داشته باشیم پیشگیری بهتر از درمان است.

درمان کف پای صاف

اگر کف پاهای شما صاف، بد شکل و یا دردناک است، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

کفی حمایتی قوس کف پا (کفی‌های طبی).

پشتیبانی و تقویت قوس‌های موجود در کف پا در تسکین درد ناشی از صافی کف پا و عوارض بعدی کمک می‌کنند.

یا این که پزشک شما ممکن است کفی‌های مخصوصی که برای پای شما طراحی شده و به اندازه پاهای شما قالب ریزی شده را پیشنهاد کند. این کفی‌ها کاملاً کف پای صاف را قوس‌دار نمی‌کند، اما اغلب علائم را کاهش می‌دهند.

تمرینات کششی: برخی از افراد دارای کف پای صاف نیز تاندون آشیل کوتاهی دارند. تمرینات کششی در این تاندون ممکن است کمک کننده باشد.

کفش‌های مخصوص: یک کفش از لحاظ ساختاری خاص و مناسب ممکن است راحت‌تر از صندل یا کفش معمولی و غیر خاص باشد.

درمان‌های اصلاحی

یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل ویدیویی از نحوه راه رفتن و اسکن کف پا به بهبود وضعیت شما کمک کند.

عمل جراحي

جراحی فقط برای اصلاح صافی صورت نمی‌گیرد. با این وجود، ممکن است برای یک مشکل مرتبط مانند پارگی تاندون یا پارگی جراحی داشته باشید.

سبک زندگی و داروهای خانگی

اگر کف پاهای شما صاف است و احساس درد جزئی را ایجاد می‌کند، ممکن است بخواهید برای کاهش این درد مواردی را امتحان کنید:

• استراحت

از فعالیت‌هایی که وضعیت شما را بدتر می‌کند، خودداری کنید. در فعالیت های کم‌تحرک تر شرکت کنید؛ مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا و نه فعالیت‌های پریدن و دویدن و پرتحرک.

• پشتیبانی و تقویت قوس کف پا

استفاده از برخی وسایل که در ایجاد قوس کف پا مؤثر هستند ممکن است بهبودی شما را افزایش دهند.

• داروها

ممکن است برخی از داروهای ضد درد برایتان کمک کننده باشند.

کاهش وزن می‌تواند استرس و فشار روی پاهای شما را کاهش دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر صاف بودن کف پاهای شما باعث ایجاد درد قابل توجهی می‌شود، پزشک شما ممکن است شما را به پزشک متخصص در اختلالات پا (podiatrist) یا پزشکی ورزشی ارجاع دهد.

آنچه شما برای مراجعه به پزشک باید انجام دهید:

کفش‌های روزمره خود را در زمان مراجعه بپوشید تا پزشک بتواند الگوهای سایش کفش و کف پا را بررسی کند.

قبل از قرار ملاقات، ممکن است بخواهید پاسخ سؤالات زیر را بنویسید:

• چه موقع برای اولین بار متوجه وجود مشکل در پاهای خود شدید؟

• در صورت وجود چه مشکلات پزشکی دیگری دارید؟

• آیا والدین یا خواهر و برادران شما هم این مشکل را دارند؟

• آیا تا به حال پا یا مچ پای شما آسیب دیده است؟

• به طور مرتب چه داروها و مکمل‌هایی مصرف می‌کنید؟

تشخیص کف پای صاف

چه انتظاری از پزشک می‌رود؟

پزشک ممکن است برخی از سؤالات زیر را بپرسد:

• دقیقاً در کجا صدمه دیده است؟

• چگونه درد (خسته‌کننده، تیز، سوزش) را توصیف می‌کنید؟

• آیا حرکت یا موقعیت خاصی درد را کاهش می‌دهد یا آن را بدتر می‌کند؟

• آیا نوع کفشی که می‌پوشید، روی درد تأثیر می‌گذارد؟

• آیا می‌توانید روی یک پا روی نوک انگشتان بایستید؟

• کفی کفش‌های ایجاد قوس پا را امتحان کرده‌اید؟

• این درد چگونه در زندگی شما تأثیر می‌گذارد؟

پس از جواب به تمام سؤالات به مرحله‌ای می‌رسید که راه درمان صحیح و مناسب را انتخاب کرده و با رعایت آن به بهبودی کامل می‌رسید.