آب درمانی دیسک کمر

روش‌های بهتر خوابیدن
روش‌های بهتر خوابیدن
10 بهمن 1400
حرکات یوگا برای کمردرد
حرکات یوگا برای کمردرد
2 اسفند 1400
آب درمانی دیسک کمر
3.6
(65)

در بین اکثر افرادی که از درد کمر رنج می‌برند، بیماری‌‌ دیسک کمر، یکی از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود. امروزه روش آب درمانی به عنوان روشی مکمل برای تسکین بیماری‌های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک، مورد توجه قرار گرفته و همچنین شرایط مناسبی را به منظور بهبود کیفیت زندگی بیمار، فراهم کرده است.

تفاوت آب درمانی با فیزیوتراپی و ورزش در خشکی

آب درمانی و فیزیوتراپی هر دو به عنوان روش‌های توان بخشی برای تقویت عضلات، کنترل آسیب اسکلتی-حرکتی و دردهای مزمن، از جمله آسیب دیسک کمر، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و اما آنچه روش آب درمانی را نسبت به فیزیوتراپی موثرتر نموده است، خواص فیزیکی منحصر به فرد آب می‌باشد.

• شناوری: آب نیروی گرانش را خنثی می‌کند و هنگامی که فرد در آب شناور است، به اندازه‌ی وزن آبِ هم حجم خود، سبک می‌گردد. در نتیجه وزن در آب نسبت به خشکی کمتر حس شده و فردی که دچار کمر درد است نیروی کمتری برای حرکت اندام‌ها در آب صرف می‌کند. دیسک کمر و مهره‌ها نیز فشار کمتری را حس می‌کنند. به این علت بیمار می‌تواند طیف گسترده‌ای از تمریناتِ درمانی را در آب انجام دهد.

• فشار هیدرو استاتیک: این ویژگی عملکرد قلب و ریه بهبود می‌بخشد. در نتیجه در آب درمانی با افزایش جریان خون و کاهش تعریق، گرفتگی عضلات بسیار کمتر از ورزش‌های خشکی رخ خواهد داد.

• ویسکوزیته آب: جریان آب مقاومتی را در برابر بدن ایجاد می‌کند که استقامت اندام آسیب دیده را افزایش می‌دهد. همچنین باعث به حداقل رسیدن آسیب دیدگی در اثر عدم تعادل می‌گردد. آب نیز همچون کمربندی، کمر و مفاصل را در برمی‌گیرد؛ در نتیجه هنگام فعالیت در آب، فشاری که به عضلات وارد می‌شود کمتر از ورزشِ بیرون از آب می‌باشد.

• نیروی متقابل: راه رفتن خلاف جهت آب، به خاطر فشار بر عضلات، فرد را از حالت قوز خارج می‌کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

انواع آب درمانی

گرما درمانی، ماساژ درمانی و انجام حرکات ورزشی در آب، از مکمل‌های آب درمانی محسوب می‌شوند، که هر کدام را می‌توان به دو شیوه‌ی عمومی و موضعی انجام داد.

• هیدروتراپی عمومی: در این روش کل بدن درون آب قرار می‌گیرد؛ و عمدتا از استخر یا وان پروانه‌ای شکلی به نام Hubbard Tank استفاده می‌شود. برای درمان و تسکین دیسک کمر، این شیوه‌ی آب درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

• هیدروتراپی موضعی: در این هیدروتراپی فقط عضو آسیب دیده درون آب قرار می‌گیرد؛ در نتیجه می‌توان برای درمان از وان‌های کوچک یا وان گردابی به نام Whirl Pool استفاده کرد.

تمرینات آب درمانی برای دیسک کمر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد برای آسیب دیسک کمر، هیدروتراپی عمومی، در استخر انجام می‌شود. توجه کنید که شدت هر یک از این تمرینات باید با توجه به شرایط بیمار، توسط متخصص بررسی شود.

تمرین بالا آوردن پا در آب

در حالی که در استخر ایستاده‌اید، لبه‌ی استخر را، به عنوان تکیه‌گاه، با یک دست بگیرید. سپس یک پا را به صورت کشیده، به سمت بالا بیاورید. این تمرین باعث تقویت عضلات ساق پا، لگن و کمر خواهد شد.

تمرین بالا آوردن پا در آب

تمرین نزدیک کردن زانو به سینه

مانند تمرین قبل ایستاده و لبه‌ی استخر را با دست بگیرید. سپس یک پای خود را خم نموده و به سمت سینه‌ی خود بالا بکشید. این حرکت نیز ساق پا، پایین کمر و لگن را تقویت می‌کند.

تمرین نزدیک کردن زانو به سینه

تمرین کشش پا با تکیه به دیوار

در حالی که درون آب شناور هستند، با دو دست خود لبه‌ی استخر را بگیرید. سپس پاهای خود را در آب کشیده و اجازه دهید آب، پاهایتان را شناور نگه دارد. در این تمرین کششی، حالت بدن باید شبیه به “سوپرمن” باشد. این حرکت به منبسط شدن عضلات کمر و ستون فقرات کمک شایانی می‌کند و باعث کشش شانه‌ها نیز می‌گردد.

تمرین پیاده‌روی در استخر

در استخر بایستید و توجه کنید آب تا قفسه‌ی سینه شما بالا آمده باشد. اکنون به سمت جلو یا عقب شروع به راه رفتن کنید. در این پیاده‌روی هیچ فشاری به مفاصل زانو و لگن شما وارد نمی‌شود. همچنین افرادی که دچار آرتروز در این مفاصل هستند، می‌توانند از این تمرین بهره ببرند.

برای تقویت بیشتر عضلات، می‌توانید با استفاده از وزنه‌های سبک و شناورهای دستی به ورزش خود شدت دهید.

تمرین پیاده‌روی در استخر

تمرین چهار اندام

در این حرکت به پشت بر روی آب شناور شوید. سپس با دست و پاهای خود پارو بزنید. در صورت نیاز این حرکت را به کمک درمانگر یا یک جلیقه‌ی شناور کننده انجام دهید.

ریلکس کردن در آب گرم

این روش به عنوان مکمل آب درمانی برای تسکین درد دیسک کمر بسیار مفید است. این نوع از آب درمانی با شل کردن عضلات به کاهش درد کمک می‌کند و باعث افزایش گردش خون در ماهیچه‌ها نیز می‌گردد.

خطرات و عوارض جانبی

آب درمانی با تمام فواید و مزایای بی‌شمار خود، برای همگان مناسب نیست. بیمارانی که دچار مشکلاتی هستند که ممکن است با آب تشدید شوند، باید از آب درمانی اجتناب کنند. موارد منع به شرح زیر است:

• نارسایی شدید قلبی

• افراد دچار عفونت و تب

• بی اختیاری ادراری

• افراد با اختلال حساسیت به دما

• زنان باردار با فشار خون غیر طبیعی و افراد مبتلا به اسکلروز چندگانه و دیابت، باید از شناور شدن طولانی مدت در آب گرم اجتناب کنند.

• آب سرد برای مبتلایان به رینود، سیاتیک، التهاب لگن و روماتیسم مچ و انگشتان پا مضر می‌باشند.

در مجموع برای کسب نتیجه‌ی مطلوب، بهتر است افراد مبتلا به دیسک کمر و دردهای عضلانی، تمرینات آب درمانی را تحت نظر متخصص انجام دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان