کسانی که دیسک گردن دارند

تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی
تأثیر تمرینات آب درمانی بر کمردرد مزمن غیر اختصاصی
3 فروردین 1402
مراقبت های بعد از فیزیوتراپی
مراقبت های بعد از فیزیوتراپی
6 فروردین 1402
کسانی که دیسک گردن دارند
4.1
(9)

کسانی که دیسک گردن دارند می تواند انواع مختلفی از دردها را تجربه کنند و یا اصلاً علائمی نداشته باشند. این درد ها ممکن است شامل درد های مزمنی در گردن یا بازو باشند که تا انگشتان کشیده می شوند و یا می توانند درد هایی مانند شوک الکتریکی باشند که به صورت ناگهانی به نواحی مختلف منتشر می شود. گاهی اوقات این درد ها می تواند همراه با بی حسی، ضعف و گز گز شدن در بازو یا انگشتان دست نیز اتفاق بیوفتد. دیسک گردن ممکن است در اثر آسیب های قبلی نیز به وجود بیاید اما علائم معمولاً خود به خود شروع می شوند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علائم دیسک گردن

بسته به اینکه کدام دیسک دچار پارگی شده باشد و کدام ریشه عصبی درگیر یا ملتهب شده است، ممکن است درد در نواحی مختلفی از بازو ها و دست ها و علائم می تواند متفاوت باشد. در دیسک های گردنی، حس گز گز یا سوزن سوزن شدن در هر دو بازو یا پایین بدن به ندرت اتفاق می افتد. از دست دادن کنترل روده و یا مثانه نیز علائم نادر اما محتمل در دیسک های گردنی است.

مدیریت و کاهش درد دیسک گردن

درد گردن و یا درد بازویی که ناشی از دیسک گردن است ممکن است کوتاه مدت باشد و فقط چند روز طول بکشد و یا مزمن شود و ماه ها یا بیشتر به طول بیانجامد. حتی ممکن است درد گهگاهی ظهور کند و از بین برود و یا در طول فعالیت های خاصی شروع شود. اما اغلب علائم مربوط به دیسک گردن معمولاً طی 4 تا 6 ماه کاملاً برطرف می شوند، حتی اگر خود دیسک بهبود نیابد.

اکثر موارد مربوط به درد دیسک گردن را می توان با درمان های غیرجراحی، مانند داروهای ضد درد بدون نسخه، فیزیوتراپی برای تقویت و کشش گردن، ماساژ های گرم و سرد و یا اصلاح فعالیت ها برای جلوگیری از حرکات دردناک درمان نمود.

علت به وجود آمدن دیسک گردن

6 دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی وجود دارد. هر دیسک بین مهره‌ای بین 2 مهره بالایی و پایینی قرار دارد تا با توزیع متعادل استرس ها و فشار های وارده به گردن از آسیب به مهره های گردنی جلوگیری نماید. یک دیسک دارای 2 جزء اصلی است:

آنولوس فیبروزوس یا حلقه دور دیسک: این لایه بیرونی محکم از الیاف کلاژن دایره شکلی ساخته شده است که دیسک را حمایت می کند تا از لایه نرم داخلی آن محافظت کند. حلقه دیسک به تحمل بارهای سنگین ستون فقرات و جذب ضربه ها کمک می کند.

نوکلئوس پالپوزوس یا هسته دیسک: این ناحیه شامل فضای داخلی دیسک است که از مایع ژل مانندی تشکیل شده است. . هسته دیسک مانند بالشتکی نرم، انعطاف بیشتری برای حرکات ستون فقرات فراهم می کند.

پارگی دیسک زمانی اتفاق می افتد که بخش یا تمام لایه بیرونی محافظ دیسک پاره شود و مقداری از هسته دیسک به داخل پارگی نشت پیدا کند. فتق دیسک معمولاً زمانی بیشترین درد را ایجاد می کند که هسته دیسک که حاوی پروتئین های التهابی است از دیسک خارج شده و روی ریشه عصبی مجاور فشار وارد کند.. در موارد نادر حتی ممکن است مواد داخل هسته دیسک به نخاع نشت پیدا کند.

شکل A: دیسک نرمال       شکلB: برآمدگی دیسک      شکلC: بیرون زدگی دیسک

عوامل خطر آفرین برای ابتلا به دیسک گردن

خطر ابتلا به فتق دیسک با افزایش سن افزایش می یابد. برخی تخمین ها حاکی از آن است که به احتمال زیاد دیسک گردن در سنین 30 تا 50 سالگی ایجاد می شود. اکثر مطالعات نشان داده اند که مردان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیسک گردن هستند.

میزان شیوع دیسک گردن در جمعیت بزرگسال بین 0.5٪ تا 2٪ درصد برآورد شده است. اگرچه، بسیاری از موارد مربوط به دیسک گردن نیز ممکن است تشخیص داده نشود و همچنین برآوردها ممکن است بر اساس جمعیت متفاوت باشد.

چه زمانی که دیسک گردن را جدی بگیریم؟

علائم و نشانه‌های دیسک گردن به ندرت ممکن است  بدتر شوند و یا اینکه در نهایت می توانند ثابت باقی بمانند و یا خود به خود برطرف شوند. اگر اگر ریشه عصب گردنی گیر افتاده و یا ملتهب شود، می تواند باعث پیشرفت حس  گزگز، بی حسی و یا ضعف در بازو شود. همچنین  اگر طناب نخاعی توسط دیسک گردن فشرده یا ملتهب شود، ممکن است مشکلاتی در راه رفتن، هماهنگی و یا کاهش کنترل مثانه یا روده وجود داشته باشد. این نوع نقایص عصبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند تا از بدتر شدن یا دائمی شدن آنها جلوگیری شود.

علائم و نشانه های رایج دیسک گردن

برخی از علائم و نشانه های رایج دیسک گردن عبارتند از:

گردن درد: این درد معمولاً در پشت یا کنار گردن احساس می شود و می تواند از یک درد خفیف که در هنگام لمس حساس است تا یک درد یا سوزش متغیر باشد.

درد رادیکولار: این درد می تواند ناشی از فشردگی یک عصب در گردن ایجاد شود و به بتزو و دست ها نیز انتشار پیدا کند. حتی گاهی این درد ممکن است مانند حس داغ شدگی یا یک گزارش شود.

رادیکولوپاتی گردن: یا التهاب ریشه عصبی نیز ممکن است باعث بی‌حسی و یا ضعف در این ناحیه شود و درد آن نیز مانند درد رادیکولار به دست ها و بازو ها انتشار یابد. در واقع درد رادیکولار ممکن است در برخی موارد با رادیکولوپاتی همراه باشد.

علائم و درد ممکن است با فعالیت های خاصی بدتر می شود. مثلا ورزش کردن یا بلند کردن وزنه سنگین، ممکن است باعث تشدید درد شود. برخی از موقعیت های سر – مانند چرخش به یک طرف یا کج کردن سر به جلو – نیز ممکن است درد را تشدید کند.

گرفتگی عضلات گردن: درد و التهاب ناشی از دیسک گردن ممکن است برخی از حرکات گردن را محدود کرده و دامنه حرکت را کاهش دهد.

شناسایی محل آسیب به دیسک گردن توسط ریشه عصبی

محل آسیب دیسک های گردنی تا حد زیادی می تواند علائم و درد های منحصر به فرد خود را به وجود بیاورد. درواقع با شناسایی محل درد و بی حسی در بازو ها و دست ها می توان پی برد که کدام دیسک دچار آسیب شده است.

مناطق درد به هنگام ابتلا به دیسک گردن

ستون فقرات گردنی شامل 7 مهره است که روی هم قرار گرفته اند که از C1 تا C7 نام گذاری شده اند و دیسک های بین مهره ای بین این 7 مهره قرار دارند. به عنوان مثال، دیسک C5-C6 بین مهره های C5 و C6 قرار دارد. اگر دیسک C5-C6 دچار پارگی شود، می تواند ریشه عصبی C6 را تحت فشار قرار دهد. علائم و نشانه های ناشی از فتق دیسک گردن بسته به ریشه عصبی تحت فشار می تواند متفاوت باشد. مثلا:

C4-C5 (ریشه عصبی C5): درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی ممکن است به داخل شانه انتشار پیدا کند. همچنین ممکن است ضعف در عضله دلتوئید و سایر عضلات نیز احساس شود.

C5-C6 (ریشه عصبی C6): درد، گزگز یا بی حسی ممکن است در سمت شست دست احساس شود. همچنین ممکن است ضعف در عضلات دوسر بازو و عضلات بازکننده مچ دست در ساعد نیز گزارش شود. پارگی دیسک C5-C6 یکی از شایع ترین نوع پارگی دیسک می باشد.

C6-C7 (ریشه عصبی C7): درد و گزگز ممکن است به دست و انگشت میانی اتشار پیدا کند. همچنین ممکن است ضعف در عضلات عضلات پشت بازو، دور کننده های انگشتان و سایر عضلات احساس شود. دیسک C6-C7 معمولاً بیشترین احتمال پارگی در ستون فقرات گردنی را دارد.

C7-T1 (ریشه عصبی C8): درد و گزگز ممکن است در قسمت بیرونی ساعد و ناحیه برآمده نزدیک به انگشت کوچک احساس شود. همچنین ممکن است ضعف در خم کننده های انگشتان دست نیز گزارش شود.

موارد گفته شده درد های احساس شده به طور معمول به هنگام بیرون زدگی دیسک در آن نواحی محسوب می شوند اما به صورت مطلق نیستند. برخی از افراد ممکن است دارای سیستم عصبی متفاوتی باشند و در نتیجه درد های متفاوت تری را احساس کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان