چگونه قوز را از بین ببریم؟

حرکات اصلاحی پای پرانتزی
حرکات اصلاحی پای پرانتزی
11 فروردین 1401
تمرینات اصلاحی برای گرفتگی ران
تمرینات اصلاحی برای گرفتگی ران
16 فروردین 1401
چگونه قوز را از بین ببریم؟
3.5
(141)

ستون مهره‌ها و کمر به صورت طبیعی دارای قوس و انحنا می‌باشد. قوس طبیعی کمر باعث می‌شود که در حالت ایستاده، ستون فقرات به خوبی وزن بدن را تقسیم و تحمل نماید. اگر به هر دلیلی، این قوس به سمت خارج و بیش از ۵۰ درجه افزایش یافته باشد، فرد مبتلا به اختلال ستون فقرات، به نام کیفوز، گوژپشتی و یا به اصلاح معمول، قوز می‌باشد. ستون مهره‌ها، دارای قوس طبیعی می‌باشند. اگر به هر دلیلی، این قوس افزایش یافته و کمر خمیده شود، فرد مبتلا به قوز کمر خواهد شد. حال این سوال مطرح است که چگونه قوز را از بین ببریم؟

قوز کمر به دلایل مختلفی می‌تواند بروز کند. در برخی موارد این عارضه مادرزادی است. در این حالت برای پیشگیری از پیشرفت، بهتر است از همان طفولیت عارضه تشخیص داده و به درمان پرداخته شود. در مواردی دیگر ممکن است قوز کمر، سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک داشته باشد و در نوجوانی، خود به خود بروز کند‌.

یکی از رایج‌ترین علل ایجاد قوز، عادات اشتباه و نامناسب در طول زندگی است‌. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش پشت میز نشینی، این عارضه به صورت خفیف در افراد زیادی دیده می‌شود. عاداتی مانند بد نشستن، در حالت‌های اشتباه به مطالعه یا کار با موبایل پرداختن، خمیده راه رفتن (این مورد بیشتر در افراد قد بلند دیده می‌شود) و مواردی از این قبیل، می‌تواند باعث بروز قوز و خمیدگی در افراد شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

روش‌های درمانی قوز کمر در خانه

بهترین راه درمان و پیشگیری از عارضه‌ی قوز کمر، اصلاح حالت بدن در فعالیت های روزانه است. برای مثال از امروز تلاش کنید که در وضعیت صحیح بنشینید. با شانه‌هایی رو به عقب و سر رو به بالا راه بروید. هنگام کار کردن با کامپیوتر یا موبایل خود را خم نکنید‌. اگر به الگوهای نامناسب عادت کرده‌اید و یا مبتلا قوز کمر هستید، حتما تمرینات اصلاحی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

تمرینات اصلاحی برای درمان قوز

تمرین اول : انقباض عضلات کتف

برای شروع حرکت، صاف بایستید و دست‌ها را در کنار بدن، آویزان نگه دارید. سپس عضلات شانه و کتف خود را صاف و منقبض کنید و شانه‌هایتان را به بالا و پایین حرکت دهید. چند نفس عمیق بکشید و حرکت را در ۲-۳ ست ده تایی، با آرامش تکرار کنید.

این تمرین به مرور عضلات شما را تقویت کرده و فرم شانه‌ها را متعادل می‌سازد.

تمرین دوم : عبادت معکوس

کاملا صاف ایستاده و کف دست‌هایتان را در پشت کمر به یکدیگر بچسبانید. توجه کنید که در حین انجام این حرکت، انگشتان دستان رو به پایین باشند. در این حالت کف دست‌ها و انگشتان را کاملا به یکدیگر چسبانده و فشار دهید. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس عضلات خود را آزاد کنید. این حرکت کششی، با چرخش کف دست‌ها، گرفتگی‌ عضلات شانه را بهبود بخشیده و افتادگی شانه‌ها را برطرف می‌نماید.

فراموش نکنید که برای درمان قوز و اثر بخشی بیشتر، هر روز و روزی چند بار این حرکت را تکرار کنید.

چگونه قوز را از بین ببریم؟

تمرین سوم : قفل کردن دست‌ها

یک دست را از بالای شانه، بر روی تیغه‌ی کتف خود قرار دهید. سپس دست دیگر را از پایین کمر، به پشت خود ببرید. اکنون سعی کنید دست‌ها را به یکدیگر رسانده و در هم قفل کنید. اگر دست‌هایتان به هم نمی‌رسند، جایی که کشش احساس می‌کنید متوقف شوید و در همان حالت ۵ ثانیه مکث کنید. سپس حرکت را با دست‌های مخالف نیز تکرار کنید. این حرکت می‌تواند در درمان قوز کمر، نقشی اساسی ایفا کند.

تمرین چهارم : رفع قوز کمر با چرخش

بنشینید و دست‌های خود را پشت سر بگذارید. در حالی که کتف و شانه‌های خود را صاف نگه داشته‌اید، بالا تنه‌ی خود را به سمت راست چرخش دهید. به مدت ۵ ثانیه مکث کنید. سپس به حالت اول باز گردید و حرکت را برای سمت چپ نیز، تکرار کنید.‌

این تمرین را می‌توانید در محیط کار و پشت میز نیز انجام دهید.

روش‌های درمانی دیگر برای قوز کمر

به چند نرمش و حرکت روزانه را برای بهبود و درمان قوز، اشاره کردیم. اکنون روش‌های تخصصی‌تری را معرفی می‌کنیم، که با مراجعه به پزشک باید انتخاب و تجویز گردند. قوز کمر ممکن است بسیار پیشرفته و جدی باشد و یا مادرزادی و موروثی بروز داده باشد. در این موارد متخصص ممکن است درمان‌های غیر جراحی زیر را برای فرد مبتلا، تجویز کند :

• استفاده از بریس یا کمربند طبی

• دارو درمانی و تجویز مسکن

• تحریک الکتریکی عصب از روی پوست یا TENS

• منوال تراپی یا درمان با دست

• فیزیوتراپی

• امواج اولتراسوند

• ورزش شروت (Schroth)

سخن پایانی

از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است، پس سعی کنید با اصلاح الگوی نشستن، ایستادن و فعالیت روزانه‌ی خود از قوز کمر پیشگیری کنید. اگر هم به این عارضه دچار هستید، نگران نباشید. با مراجعه به متخصص و استمرار در ورزش و درمان تجویز شده، به بهبود خود کمک نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان