چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی
بهترین سن برای درمان پای پرانتزی
21 مهر 1401
برای تقویت مچ دست چه بخوریم؟
برای تقویت مچ دست چه بخوریم؟
24 مهر 1401
چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟
3
(6)

چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟ پای پرانتزی یک بیماری نسبتاً شایع در نوزادان است که تقریباً یک بار در هر 1000 تولد در این کشور و بیشتر در برخی مناطق رخ می‌دهد. اگر به درستی درمان نشود، پای پرانتزی می‌تواند نتایج زندگی را تغییر دهد. خبر خوب این است که اگرچه پا به طور قابل توجهی تغییر شکل داده است، اما در واقع فقط یک مشکل بافت نرم است. همه استخوان‌ها آنجا هستند، فقط باید تشویق شوند تا به موقعیت صحیح بازگردند. در حالی که کودک نوزاد است، یک انعطاف پذیری طبیعی در عضلات و استخوان‌ها وجود دارد که می‌توانیم از این ویژگی برای برگرداندن ناهنجاری‌های ایجاد شده به جایی که به آن‌ تعلق دارند استفاده کنیم.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟ بریس

احتمالاً معمولی‌ترین بریس مورد استفاده برای نوزادان شامل قرار دادن نوزاد در چکمه‌های مخصوص و اتصال کفش‌ها به میله‌ای است که پاها به اندازه عرض شانه‌ها به سمت بیرون چرخیده است. اگرچه بسیاری از افراد طرفدار این رویکرد هستند، اما برخورد با پاهای ثابت شده روی این میله برای کودک و والدین دشوار است. کودک به مدت 3-6 ماه به طور تمام وقت از بریس استفاده می‌کند و سپس در طول خواب و شب‌ها برای 3-5 سال دیگر. مطالعه‌ای در بیمارستان تگزاس اسکاتلند گزارش داد که از هر 4 نوزادی که با این روش درمان می‌شوند، وضعیت یک نفر عود می‌کند.

چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟

تکنیک فرانسوی ترکیبی از کشش، چسب زدن و آتل موقت

یکی دیگر از رویکردهای مستند شده، تکنیک عملکردی فرانسوی است که ترکیبی از کشش، چسب زدن و آتل موقت است که نتایج بهتری نسبت به میله گزارش شده است، اما به شدت به والدین متکی است که به درستی آموزش دیده باشند و بتوانند زمان زیادی را برای تهیه این درمان مداوم و روزانه صرف کنند.

از آنجایی که کودک به هیچ وجه محدودیتی ندارد، بریس به صورت تمام وقت تا زمانی که کودک آماده راه رفتن شود پوشیده می‌شود. بعد از آن برای شب‌ها و چرت زدن ها استفاده می‌شود. این بدان معناست که کودک 3800 ساعت زمان اضافی در طول اولین سال زندگی خود دریافت می‌کند که بیشترین پیشرفت را می‌توان داشت. این در مقایسه با رویکرد چکمه‌ها و میله‌ها که شامل پوشیدن روزانه بعد از 3 ماه نمی‌شود، 40 درصد بیشتر است.

پس از یک دوره کوتاه اولیه، نوزاد حتی از وجود بریس آگاه نیست زیرا بسیار غیر محدود است. این واقعاً راحتی کودک را بهبود می‌بخشد (و استرس را برای مادر و پدر کاهش می‌دهد!). نتیجه یک پروتکل درمانی بسیار مؤثر با انطباق قابل توجه بهبود یافته است. بازخورد والدینی که از بریس استفاده کرده‌اند بسیار مطلوب بوده است و برای کسانی که در ابتدا با چکمه و میله شروع کرده‌اند، روندی کاملاً مشتاقانه بوده است.

چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟ چکمه و میله

گاهی اوقات نوزادی که پای پرانتزی دارد، پایی دارد که از مچ پا به داخل می‌چرخد و به سمت بالا می‌رود. نشان داده شده است که درمان در صورت رعایت صحیح در پیشگیری از عود این مشکل بسیار مؤثر است.

تکنیکی به نام روش پونستی، درمان استاندارد پای پرانتزی است. کودک به آرامی پاهایش را کشیده و یک سری گچ برای اصلاح پا اعمال می‌شود. در صورت نیاز، این عمل با یک روش سبک‌تر برای افزایش طول تاندون آشیل دنبال می‌شود.

همانطور که گفته شد، بریس پا برای اصلاح بیش از حد ناهنجاری پاها و نگه داشتن آن‌ها در حالت دورسی فلکشن (پا به سمت بالا)، چرخش خارجی (پا به سمت بیرون) و والگوس (قوس صاف) استفاده می‌شود. ضروری است که درمان فقط زمانی شروع شود که پا پس از گچ گیری به طور کامل اصلاح شود. این بریس از دو کفش متصل به میله آلومینیومی تشکیل شده است. فاصله بین پاشنه‌های کفش به اندازه عرض شانه‌های کودک ست.

اگر هر دو پا تحت تأثیر قرار گرفته باشند، کفش‌ها در هر طرف 60 تا 70 درجه چرخش خارجی (به سمت بیرون) قرار می‌گیرند. اگر فقط یک پا تحت تأثیر قرار گرفته باشد، پای سالم در 30-40 درجه چرخش خارجی تنظیم می‌شود. در هر دو مورد، میله باید حدود 10 درجه به سمت بالا خم شود.

پای پرانتزی حتی پس از اصلاح تمایل به بازگشت به وضعیت اولیه خود را دارد. برای جلوگیری از عود، پاهای کودک باید برای مدت زمان مناسب در موقعیت اصلاح شده باقی بمانند.

چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟

چه مدت کودک من به بریس نیاز خواهد داشت؟

کودک پس از برداشتن گچ نهایی و اصلاح کامل پا، کودک از بریس به صورت زیر استفاده می‌کند:

بیست و سه ساعت در روز برای سه ماه اول

شانزده ساعت در روز پس از سه ماه اول

چهارده ساعت در روز یک بار که کودک سعی می‌کند تا بایستد

دوازده ساعت در روز هنگامی که کودک در حال راه رفتن است

هنگامی که کودک به مدت 12 ساعت در روز (شب و چرت زدن) از بریس استفاده کرد تا چهار سالگی به استفاده از بریس ادامه خواهد داد.

نحوه‌ی استفاده از بریس برای کودکان

جوراب نخی سبک که به اندازه کافی بلند باشد تا کف پا و ساق پای او را بپوشاند به کودک بپوشانید. جوراب‌های تمیز را روزانه عوض کنید.

بند چکمه‌ها را باز کنید. ابتدا آسیب دیده‌ترین پا را داخل چکمه قرار دهید.

در حالی که پاشنه پا را به داخل چکمه فشار می‌دهید، زانوی فرزندتان را خم کنید. در حالی که بند مچ پا را سفت می‌کنید، پا و پاشنه را پایین نگه دارید.

بند کفش را محکم ببندید. با احساس و لمس کردن با انگشت، پاشنه پا را چک کنید.

در صورت امکان بند را یک سوراخ دیگر سفت کنید. پاشنه‌ی پا را دوباره چک کنید که پایین باشد.

برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

پیگیری توسط پزشک

بررسی‌های بیشتر با ارتوتیست (متخصص بریس) و متخصص حرکات اصلاحی هر سه ماه یکبار انجام می‌شود تا زمانی که کودک راه برود. هنگامی که پای آن‌ها ثابت شد، کودک هر شش ماه یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر پای کودک از چکمه‌ها (انگشتان آویزان از لبه) بزرگ‌تر شد، با ارتوتیست خود تماس بگیرید.

نکات کلیدی که باید به خاطر بسپارید:

پای پرانتزی یک بیماری شایع در نوزادان تازه متولد شده است.اما چکار کنیم پای نوزاد پرانتزی نشه؟

درمان در اصلاح و پیشگیری از عود بسیار مؤثر است.

کودک تا چهار سالگی از بریس استفاده خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان