چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟

تمرین بدنسازی فوتبال در خانه برای نوجوانان
تمرین بدنسازی فوتبال در خانه برای نوجوانان
11 مهر 1401
ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی
15 مهر 1401
چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟
2.9
(35)

احتمالا تاکنون با سردرد پس از ورزش مواجه شده‌اید. معمولا در چنین شرایطی این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟ دلیل سردرد ورزشی چیست و چه عواملی موجب به وجود آمدن سردرد پس از ورزش می‌شوند؟ دلایل مختلفی برای بروز سردردهای ورزشی وجود دارد. کم‌آبی بدن، خستگی، گرما، تغذیه نامناسب و افت قند خون از جمله دلایل بروز سردردهای ورزشی هستند. در ادامه با دلایل بروز سردرد ورزشی بیشتر آشنا می‌شویم و روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه را بررسی می‌کنیم.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

سردرد ورزشی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

گاهی پیش می‌آید که در هنگام انجام یک فعالیت ورزشی یا پس از آن دچار سردرد می‌شویم. این نوع سردرد ممکن است به صورت ضربان‌دار بوده و به مدت ۵ دقیقه یا ۲ روز ادامه داشته باشد. معمولا با ادامه ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی شدت چنین سردردهایی بیشتر می‌شود. به این نوع سردردها که به دلیل فعالیت‌های بدنی سخت ایجاد می‌شوند، سردرد ورزشی می‌گویند.

اما چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟ سردردهای ورزشی به دلایل مختلف به وجود می‌آیند. برای بررسی علت سردرد ورزشی ابتدا باید به نوع سردرد توجه کنیم. سردردهای ورزشی ممکن است از نوع اولیه یا ثانویه باشند. سردردهای اولیه عموماً پس از انجام تمرینات ورزشی شدید رخ می‌دهند. با انجام فعالیت‌های بدنی با شدت بالا به رگ‌های خونی سر فشار وارد شده و سردرد به وجود می‌آید. همچنین ممکن است با ورزش کردن، بدن دهیدراته شده و آب خود را از دست بدهد. کم‌آبی بدن از علت‌های رایج سردرد به شمار می‌رود. ورزش کردن در شرایط آب و هوایی نامناسب نیز می‌تواند به بروز سردرد ورزشی بی‌انجامد. ورزش کردن در هوای آلوده، سرد، گرم یا خشک و نیز در زیر نور مستقیم خورشید از دیگر دلایل بروز سردردهای اولیه است.

علت سردردهای ورزشی ثانویه وجود مشکلات جدی در سلامتی است. ممکن است در بدن فرد یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد و با انجام تمرینات ورزشی خود را با علائمی نظیر سردرد نشان دهد. مشکلاتی چون عفونت‌های سینوسی، تومور، ناهنجاری‌های بدن و… از جمله دلایل به وجود آمدن سردردهای ثانویه به شمار می‌رود.

چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم

علائم سردرد بعد از ورزش

علامت های سردرد بعد از ورزش به اینکه چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم بستگی دارد. علائم سردردهای ناشی از خستگی و کم‌آبی با سردردهایی که به دلیل وجود بیماری ایجاد شده‌اند تفاوت دارد. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت سردردهای اولیه و ثانویه با علائم متفاوتی شناخته می‌شوند. در سردردهای اولیه معمولاً درد ضربان‌دار است و در هر دو طرف سر احساس می‌شود. خستگی، سرگیجه و سیاهی زیر چشم نیز از جمله عوامل سردردهای اولیه محسوب می‌شوند. علائم سردردهای ثانویه متفاوت است. سرگیجه شدید، حالت تهوع، استفراغ، اختلال در بینایی و انقباض ماهیچه‌های گردن برخی از علائمی هستند که سردردهای ثانویه با آن‌ها شناخته می‌شوند.

پیشگیری از سردرد بعد ورزش

آگاهی از اینکه چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم می‌تواند به ما کمک کند تا از بروز این عارضه پیشگیری کنیم. به عنوان نمونه در صورتی‌که سردرد به دلیل کم‌آبی بدن رخ دهد، می‌توانیم با تامین آب مورد نیاز بدن با سردرد مقابله کنیم. اما به طور کلی برخی از اقدامات لازم برای پیشگیری از سردرد بعد ورزش از این قرار است:

  • انجام تمرینات گرم کردن قبل از ورزش
  • تامین آب مورد نیاز بدن
  • مصرف مواد غذایی مقوی
  • برطرف نمودن ناهنجاری‌های بدن و تقویت عضلات با استفاده از حرکات اصلاحی
  • استفاده از ماسک و هد در هوای آلوده یا سرد
  • دقت در اجرای صحیح تمرینات ورزشی

درمان سردرد بعد از ورزش

درمان سردرد بعد از ورزش با توجه به دلایل ایجاد این مشکل انتخاب می‌شود. مثلاً در صورتی‌که سردرد به دلیل افت قند خون ایجاد شده باشد، با مصرف مواد غذایی حاوی قند می‌توان آن را برطرف کرد. سردردهای ناشی از کم‌آبی بدن نیز معمولاً با نوشیدن آب از بین می‌روند. به طور کلی در سردردهای اولیه بهترین کار پیشگیری از بروز سردرد است. اجتناب از عواملی که سردرد ورزشی را به وجود می‌آورند می‌تواند از تکرار این عارضه جلوگیری کند. در سردردهای ثانویه بسیار مهم است که علت سردرد شناسایی شود. برای این منظور مراجعه به پزشک لازم است. با مشخص شدن علت اصلی سردرد ورزشی ثانویه و رفع آن می‌توان انتظار داشت که این نوع سردردها برطرف شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان