عوامل ایجاد اسکولیوز

5 آذر 1399
ایا مشکلات معده باعث کمردرد میشود
12 آذر 1399

منحنی ستون فقرات فقط یکسری علائم از ناسازگاری مغز یا عضله است.

بیشتر موارد اسکولیوز ایدیوپاتیک است، به معنای علت ناشناخته.

اگر پزشک تشخیص دهنده این ناهنجاری باشید یا اگر کودک شما اسکولیوز یا خمیدگی ستون فقرات داشته باشد، ممکن است باعث نگرانی شود. ایدیوپاتیک به این معنی است که ما نمی‌دانیم چه عواملی باعث ایجاد اسکولیوز می‌شود، اما یاد گرفته‌ایم که این یک نقص ژنتیکی است که باعث ایجاد ناسازگاری بین مغز و عضلات می‌شود.

منحنی ستون فقرات یک علامت جهت تشخیص اسکولیوز است. مراکز کنترل وضعیت ظاهر بدن در قسمت خلفی مغز است، در همان منطقه که بسیاری از دیگر عملکردهای خودکار بدن مانند تنفس، ضربان قلب و عمل هضم را کنترل می‌کند؛ مانند وضعیت استقرار، هیچ یک از این عملکردها به طور آگاهانه و اختیاری کنترل نمی‌شوند. وضعیت ستون فقرات یک جهت گیری عصبی ارادی نسبت به گرانش است که اکثر ما آن را به عنوان امری ضروری می‌پذیریم.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به اسکولیوز هستید، این مراکز کنترل از سیستم عصبی مرکزی و عضلات وضعیت غیر طبیعی را هشدار نمی‌دهند، بنابراین ستون فقرات به جای تصحیح خود، به حالت منحنی تغییر شکل می‌دهد. توجه به این که عضلات ستون فقرات ضعیف هستند یک تصور غلط و رایج است چرا که آن‌ها فقط پیام‌های درست را دریافت نمی‌کنند. عوامل اضافی دیگری منجر به پیشرفت این منحنی می‌شوند، عضلات ضعیف منجر به پیشرفت منحنی اسکولیوز نمی‌شوند. به نظر می‌رسد پیشرفت منحنی تا حد زیادی به تأثیرات ژنتیکی و محیطی اعم از کمبودهای غذایی تا فعالیت‌های ورزشی خاص بستگی دارد. ممکن است فرزند شما از نظر ژنتیکی مستعد اسکولیوز شدید باشد (منحنی‌هایی که تا بیش از 45 درجه پیشرفت می‌کنند) یا ممکن است مورد خفیفی داشته باشد که احتمالاً پیشرفت نکند. عوامل دیگری وجود دارد که باعث افزایش پیشرفت منحنی پس از رسیدن به 20 درجه می‌شود. با پیشرفت اسکولیوز، پیچش می‌یابد و ستون فقرات را در اطراف محور خود خم می‌کند. این افزایش گشتاور باعث پیچش و خم شدن بیشتر می‌شود. تصور کنید که یک باند لاستیکی را وقتی به هم می‌پیچید این گونه به نظر می‌رسد که وسط آن موج وجود دارد. برای جلوگیری از ناهنجاری ستون فقرات باید این پیچش را متوقف کنیم زیرا این یک موج به وجود آمده به صورت غیر ارادی است.

بازتوانی ورزشی

بازتوانی فعالیت‌ها، روش انجام حرکات نادرست در مغز را اصلاح می‌کند. خبر خوب این است که تمرینات آماده سازی عصبی و عضلانی می‌توانند پیشرفت اسکولیوز را متوقف کنند چه منحنی آن خفیف و چه شدید باشد. مکمل‌های غذایی برای اصلاح عدم تعادل حین انجام تمرینات ضروری است، این راه در دسترس‌ترین چیزی است که می‌توانید برای درمان پیدا کنید. آموزش پاسخگویی خودکار در مراکز توان‌بخشی و درمانی با کمک ترازو، وزن، تمرینات و تجهیزات ثبت شده برای اصلاح سوء مصرف عصبی عضلانی استفاده می‌شود. این برنامه از تمرینات غیر ارادی برای بازتوانی مغز و تشکیل حافظه از عضلات جدید استفاده می‌کند. این برنامه سفتی در ستون فقرات فرزند شما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مغز به طور خودکار عملکرد عضلات را اصلاح کند و به جای تلاش برای مجبور کردن ستون فقرات برای تراز کردن از این روش استفاده می‌کنند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد عدم تعادل بین عضلات در اعصاب مغزی باعث پیشرفت اسکولیوز می‌شود. با این حال، درمان علت اسکولیوز به جای علائم ستون فقرات کج هنوز هم شناخته شده نیست. برای برخی از پزشکان دشوار است که بپذیرند که یک روش درمانی ارزان‌تر و غیر جراحی، اسکولیوز را اصلاح می‌کند. درمان از طریق مسیرهای قدیمی برای برخی از این مشکلات دشوار است.

گزینه‌های درمانی غیر جراحی برای شما و کودک شما می‌تواند بسیار مفید باشد.

پزشکان بیش از 450 سال از بریس های اسکولیوز و بیش از 150 سال از جراحی استفاده می‌کنند. نه تنها این درمان پیشرفت اسکولیوز را متوقف نمی‌کند بلکه درد و عوارض جدی هم ایجاد می‌کند. استفاده از بریس ها باعث می‌شود که عضلات ستون فقرات ضعیف‌تر و منقبض‌تر شوند، و عضلات را به قدری تضعیف می‌کند که با پایان دادن به درمان، منحنی‌ها به سرعت به حالت قبل برگشته و بدتر می‌شوند. افرادی که تحت عمل جراحی اسکولیوز قرار دارند اغلب طی دو دهه به معلولیت دچار می‌شوند.

شما گزینه‌های درمانی بسیاری به غیر از استفاده از بریس ها و جراحی دارید که این بستگی به این دارد که آیا اسکولیوز فرزند شما تازه کشف شده است یا شما درمان‌های قدیمی را هم امتحان کرده‌اید.

توان‌بخش‌ها و متخصصان حرکات اصلاحی علت پیشرفت اسکولیوز را می‌فهمند و می‌دانند که چگونه می‌توان به درمان اسکولیوز کمک کرد و برنامه‌های درمانی خاصی را به فرد ارائه می‌دهند.