ایا مشکلات معده باعث کمردرد میشود

تقویت عضلات کمر
16 آذر 1399
3.7

کمردرد و مشکلات معده هنگامی که در کنار هم اتفاق می‌افتد می‌تواند یک تجربه اسفبار و ترسناک باشد. با این حال، بیشترین دلایل کمردرد و معده درد معمولاً به دلیل شرایط نسبتاً بی خطر و زمینه‌ای است. اما ایا مشکلات معده باعث کمردرد میشود اگرچه کمردرد و معده درد نسبتاً شایع است، اما اگر بیش از چند روز طول بکشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شایع‌ترین دلایل کمردرد و معده درد نسبتاً بی خطر است، اما برخی از دلایل کمتر شایع می‌توانند تهدید کننده زندگی فرد باشند. در این مطلب خواهیم گفت ایا مشکلات معده باعث کمردرد میشود یا خیر!

ایا مشکلات معده باعث کمردرد میشود

شایان ذکر است که این علل شایع تا حد زیادی محتمل‌ترین دلایلی است که فرد دچار کمردرد و معده درد می‌شود. علل عبارت‌اند از:

مشکلات هورمونی

بارداری

آسیب کمر

مشکلات دستگاه گوارش

فشار

عفونت ادراری (UTI)

پزشک قبل از اینکه به دنبال موارد جدی‌تری بگردد، این شرایط را بررسی می‌کند.

ارتباط مشكلات هورمونی با معده درد و کمردرد

هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن هستند. تغییر در سطح هورمون‌ها، می‌تواند بر نحوه رفتار بدن تأثیر بگذارد. هر دو جنس در برابر تغییرات هورمونی آسیب‌پذیر هستند. بسیاری از خانم‌ها در طول یا بلافاصله قبل از دوره قاعدگی خود دچار کمردرد یا گرفتگی عضلات همراه با معده درد می‌شوند. اگر علائم از الگوی قابل پیش‌بینی پیروی می‌کنند و مشکلات شدیدی ایجاد نمی‌کنند، به طور کلی جای نگرانی نیست. افرادی که تحت درمان مشکلات هورمونی (HRT) هستند نیز ممکن است نفخ و درد شکم را تجربه کنند. آن‌ها باید این علائم را با پزشک در میان بگذارند.

اگر مشکل کمر درد دارید و تا به امروز از ویزیت رایگان و آنلاین دکتر گلشنی بهره مند نشده اید با تکمیل کردن فرم زیر می توانید منتظر تماس همکاران برای زمان و نوبت دهی باشید.

درد معده و پشت در بارداری

گاهی اوقات، بارداری باعث نفخ، یبوست و درد معده می‌شود. این امر به ویژه در اواخر بارداری هنگامی که رحم شروع به فشرده‌سازی اندام‌ها می‌کند، صادق است. وزن اضافی در قسمت جلوی بدن همچنین می‌تواند به کمر و باسن فشار وارد کند. هر فردی که باردار است باید هرگونه علائمی را که تجربه می‌کند به پزشک خود بگوید، زیرا هرگونه شرایط یا مشکلی که زن باردار تجربه می‌کند می‌تواند بر کودک تأثیر بگذارد. بیشتر دلایل معده درد و کمردرد در بارداری بی‌ضرر است و به طور معمول پس از زایمان برطرف می‌شود.

ارتباط کمردرد با معده درد

طیف گسترده‌ای از آسیب‌های کمر، از رگ به رگ شدن عضلات و کشیدگی‌های جزئی تا آسیب‌های جدی‌تر مانند فتق دیسک، می‌تواند باعث کمردرد شود. گاهی اوقات درد ناشی از فتق دیسک به سایر نواحی بدن از جمله شکم منتقل می‌شود و می‌تواند احساسات غیرمعمولی مانند معده درد را ایجاد کند.

کمردرد و مشکلات دستگاه گوارش

گاهی اوقات نفخ شکم باعث درد شدیدی می‌شود که باعث می‌شود کل شکم احساس سیری و سنگینی کند. این درد می‌تواند به کمر انتشار یابد و باعث کمردرد شود. مشکلات جزئی گوارشی، مانند ویروس‌های معده، نیز ممکن است باعث درد شدید معده شوند. گاهی اوقات، مشکلات گوارشی می‌تواند باعث درد عضلانی شود. این می‌تواند پس از فشار آوردن برای دفع مدفوع یا استفراغ مکرر اتفاق بیفتد.

تأثیر استرس بر کمردرد

استرس نه فقط ذهن بلکه بدن را نیز تغییر می‌دهد، استرس یا اضطراب شدید می‌تواند باعث کمردرد و ناراحتی معده از جمله نفخ شود. کمردرد اغلب به این دلیل رخ می‌دهد که برخی از افرادی که دچار استرس هستند، ناخودآگاه عضلات خود را منقبض می‌کنند. درد و نفخ معده در افرادی که استرس و همچنین یک بیماری زمینه‌ای مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارند بیشتر دیده می‌شود.

عفونت ادراری و کمردرد

عفونت ادراری می‌تواند باعث کمردرد شود که به کلیه‌ها سرایت می‌کند. عفونت ادراری همچنین نیاز مکرر به استفاده از سرویس بهداشتی را ایجاد می‌کند. برخی از افراد دریافتند که بلافاصله پس از رفتن به سرویس بهداشتی احساس می‌کنند باید دوباره از آن استفاده کنند. این احساس ممکن است مانند معده درد، همراه با درد یا فشار باشد. عفونت‌های شدید کلیه همچنین می‌تواند باعث استفراغ شود که منجر به معده درد می‌شود.

موارد زیر ممکن است باعث کمردرد و معده درد شوند، اما به ندرت مشاهده می‌شوند:

آسیب‌ها و اختلالات ستون فقرات

سرطان پانکراس

اختلالات کبدی

آنوریسم آئورت شکمی

اختلالات جدی دستگاه گوارش، مانند پریتونیت و انسداد روده

اگرچه نادر است، اما این علل و شرایط نیاز به درمان سریع دارد.

کسی که درد شدیدی را تجربه می‌کند یا فکر می‌کند در معرض خطر یک علت نادر است باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

معده درد و کمردرد غالباً فقط آزار دهنده‌های جزئی هستند که خود به خود برطرف می‌شوند. در بسیاری از موارد، این دو علامت ارتباطی با هم ندارند. به عنوان مثال، افرادی که دچار درد مزمن در کمر خود هستند ممکن است به طور دوره‌ای مشکلاتی را تجربه کنند که باعث درد شکم و درد کمر آن‌ها شود. اگر درد پس از چند روز خود به خود برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید.

کمردرد و معده درد اورژانسی:

درد غیرقابل تحمل است و ناگهان بروز می‌کند

درد همراه با خونریزی از راست روده است

فرد یک بیماری خطرناک مانند نارسایی کبدی دارد

فرد اخیراً آسیب نخاعی جدی دیده است

همراه با درد تب وجود دارد و هر لحظه بدتر می‌شود و همچنین درد با دوره‌های قبلی در کمر یا معده متفاوت است.

درمان کمردرد و معده درد

درمان کمردرد و معده درد به علت آن بستگی دارد اما ممکن است موارد زیر را شامل شود:

-درمان عفونت‌ها و دلایل دیگر

عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت ادراری و کلیوی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارند. آپاندیسیت و برخی دلایل دیگر تورم در حفره شکم ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. اگر حاملگی خارج رحمی دلیل این علائم باشد، باید از حاملگی جلوگیری شود.

-درمان یک بیماری زمینه‌ای

درمان هرگونه بیماری زمینه‌ای ضروری است. افراد مبتلا به نارسایی کبدی ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشند، در حالی که کسانی که دیابت دارند ممکن است به داروهای انسولین یا دیابت نیاز داشته باشند.

-علت کمردرد و معده درد

قبل از اینکه پزشک بتواند درد کمر و معده را درمان کند، باید علت را مشخص کند. برای انجام این کار، پزشک می‌تواند یک سابقه پزشکی کامل از بیمار بگیرد، برای تشخیص سطح و موقعیت درد روی شکم یا کمر فشار وارد می‌کند.

-درمان خانگی کمردرد و معده درد

برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که فرد می‌تواند با آن‌ها کمردرد و معده درد را کاهش دهد. با این حال، اگر علائم به دلیل یک بیماری جدی مانند نارسایی کبدی باشد، لازم است قبل از هرگونه درمان خانگی با پزشک صحبت کنید. برخی از روش‌های درمانی ممکن است برای افرادی که دچار نارسایی عضو هستند یا شرایط دیگری دارند خطرناک باشد. اگر مشکل جزئی باشد، مانند ویروس معده، معمولاً کنترل علائم و درمان در خانه بی خطر است.

درمان‌های خانگی درد معده و کمر که ممکن است به شما کمک کنند عبارت‌اند از:

استفاده از داروهای ضد نفخ.

استفاده از کیسه‌های آب گرم در کمر یا معده.

نوشیدن آب به مقدار زیاد

استراحت كردن

تنفس عمیق

داروهای تسکین دهنده درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن.

بیشتر موارد نفخ و کمردرد به خودی خود از بین می‌رود. بعضی از آن‌ها، مانند مواردی که به دلیل عفونت کلیه یا آپاندیسیت هستند، نیاز به درمان دارند اما با مراقبت‌های پزشکی به راحتی قابل درمان هستند. مدیریت علائم در برخی موارد نیاز به یک رویکرد مداوم دارد. درمان سرطان، نارسایی کبد و سایر اختلالات جدی دشوارتر است. مداخله زودهنگام و مراقبت‌های پزشکی سریع باعث بهبود کمردرد و معده درد در همه موارد می‌شود.

معده درد و کمردرد جز بیماری‌های شایعی است که دلایل زیادی در بروز آن وجود دارد. تا زمانی که درد شدید نباشد یا با علائم نگران کننده دیگری همراه نباشد، معمولاً تشخیص اینکه علائم به خودی خود از بین می‌روند، بی خطر است. با این حال، این مورد را به تنهایی تشخیص ندهید. فقط یک پزشک و متخصص می‌تواند علت درد را تشخیص دهد و با درمان سریع، حتی در شرایط جدی و تهدید کننده زندگی می‌تواند بیماری را بهبود بخشد.

1. ع-ح گفت:

وقت بخیر
    در مجموعه مقالات مرتبط با موضوع نگاشته شده در نت به زبان ساده به آسانی میتوان دریافت که اطلاعات شما در مقایسه از نظر کیفی ووسعت نسبت به بقیه در سطح بالاتر قرار دارد , همواره سلامت وموفقیت را برای شما و همکاران از درگاه پروردگار خواستارم.
    ع-ح معلم دانشگاه

2. ممنون واقعا 🙏❤️