عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن

28 فروردین 1402
عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن
2.7

از بهترین روش های درمانی، برای بهبود مشکلات و درد گردن مثل دیسک، فیزیوتراپی گردن است. فیزیوتراپی برای درمان درد، آرتروز، ساییدگی ها، فتق و کاهش فاصله بین مهره های گردن نتایج فوق العاده ای داشته است. سوال اغلب بیماران و مراجعه کنندگان به کلینیک های درمانی، درباره عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن است.آیا فیزیوتراپی برای دیسک گردن مفید است؟ آیا فیزیوتراپی دیسک گردن پیامدهای منفی به دنبال دارد؟ آیا فیزیوتراپی برای گردن ضرر دارد؟

عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن؛ پیامدهای ناچیز

تا کنون هیچ بیماری از عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن شکایتی نکرده اند؛ زیرا فیزیوتراپی روشی است که هیچ گونه دارویی به بدن تزریق نمی شود. به همین خاطر پیامدها و عارضه های فیزیوتراپی بسیار کم است. اگر هم در حین فیزیوتراپی به مشکلی برخوردید، به احتمال زیاد قصور از فیزیوتراپیست می باشد، به این معنی که فیزیوتراپ ممکن است هنگام درمان، بی احتیاطی کرده، به شما آسیب وارد کند. برای جلوگیری از چنین مواردی انتخاب کلینیک فیزیوتراپی با درمانگران حرفه ای اولین اولویت است.

عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن شامل چه مواردی می شود؟

گردن و ستون فقرات آن بسیار حساس بوده و زمانی که دچار مشکل می شود، باید یک راه درمانی مناسب برای بهبود مشکلات گردن انتخاب کرد. ستون فقرات گردن از رگ ها، اعصاب، عضلات، مفاصل و استخوان ها تشکیل شده است که مهم ترین وظیفه آنها حفظ تعادل سر است. وقتی به دلایل مختلفی به دیسک گردن مبتلا می شوید، قبل اعمال روش هایی چون جراحی، پزشکان فیزیوتراپی را پیشنهاد می دهند.

خوشبختانه، عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن بسیار ناچیز است. این عوارض ممکن است در نتیجه استفاده از دستگاه برای فیزیوتراپی، حرکات کششی یا انجام ورزش به وجود آیند. از جمله پیامدهایی که حین فیزیوتراپی گردن پیش می آیند، شامل درد، تورم و التهابات مفصلی است.

عوارض فیزیوتراپی گردن

برای اینکه از عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن مصونیت داشته باشید، بهتر است فیزیوتراپی گردن را به افراد متخصص و حرفه ای بسپارید. هدف از فیزیوتراپی دیسک گردن بهبودی و التیام است. اگر حین درمان صدمات بیشتری به گردن شما وارد شود به علت عدم دانش فرد متخصص می باشد. به همین خاطر است که تاکید داریم برای انجام فیزیوتراپی، حتما مرکز یا کلینیک معتبری انتخاب کنید. در صورتی که با درد بعد فیزیوتراپی گردن مواجه شدید، بهترین کار انجام فعالیت های ذیل است تا علاوه بر کاهش درد، تحریکات مفصلی نیز بهبود پیدا کنند.

• استفاده از کمپرس آب گرم برای کاهش درد های بعد از فیزیوتراپی گردن
  • استفاده از کمپرس آب سرد برای منقبض کردن جریان خون با هدف کاهش التهابات
  • کاهش فعالیت های سنگین پس از فیزیوتراپی
  • استراحت بیشتر برای کاهش ورم مفاصل

عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن با دستگاه های فیزیوتراپی

یکی از دغدغه های چالش برانگیز برای بیماران، به وجود آمدن عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن با دستگاه های برقی است. آیا استفاده از الکتروتراپی، اولتراسوند، مگنت تراپی یا لیزر درمانی، برای درمان دیسک گردن، عارضه های نامطلوبی دارد؟ به طور کلی برای درمان دیسک گردن، کاربرد دستگاه بخشی از متدهای پیشرفته در حوزه فیزیوتراپی است و در بهبود انواع مشکلات گردن بسیار موثر واقع شده است. فقط در صورتی که توسط افراد غیر مجرب به کار برده شوند، حین درمان عوارضی به وجود آید.

شایع ترین عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن با دستگاه، تحریکات پوستی، کبودی، آلرژی به چسب و الکترودهای دستگاه، قرمزی، خارش، بثورات پوستی و درد خفیف است. همچنین زمانی که پالس های الکتریکی از طریق پوست به بافت های گردن صادر می شود، به گزگز، سوزن سوزن شدن یا ناراحتی در ناحیه مورد درمان دچار می شوید.

از عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن می توان به لیزر درمانی اشاره کرد. البته لیزر درمانی نیز یک روش غیر تهاجمی و کم خطر برای درمان دیسک گردن است؛ اما ممکن است حین درمان با چند عارضه خفیف مواجه شوید. این عارضه ها شامل قرمزی پوست، ورم، خارش پوست محل لیزر، جوش و زخم است. لیزر مستقیما بر ناحیه ای که دیسک گردن ملتهب شده قرار می گیرد، به همین دلیل است که با چنین مشکلاتی روبه رو می شوید. هر چند نمی توان از فواید لیزر درمانی یا دستگاه های دیگر فیزیوتراپی در کاهش فشارهای دیسک بر اعصاب گردن و تسریع در بهبودی را نادیده گرفت.

پیامدهای فیزیوتراپی گردن

آیا ورزش درمانی برای دیسک گردن عوارض دارد؟

از مواردی که به عنوان عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن محسوب شده، انجام برخی ورزش ها است که باعث تشدید دیسک گردن می شوند. درست است که فیزیوتراپیست ها از ورزش درمانی و حرکات کششی برای درمان دیسک گردن استفاده می کنند؛ اما انجام بعضی از آنها آسیب های گردنی را بیشتر می کند. به همین خاطر فیزیوتراپیست ها قبل از شروع فیزیوتراپی، میزان آسیب دیدگی گردن را بررسی کرده، سپس روش های درمانی مناسب را برایتان گلچین می کنند.

اگر قصد دارید از ورزش درمانی برای فیزیوتراپی گردن بهره مند شوید، بهترین ورزش های درمان دیسک گردن، حرکات مکنزی است. این حرکات موجب کاهش درد و بهبودی تدریجی دیسک گردن می شود. مهم ترین نکته ای که باید آن را رعایت کنید، انجام درست حرکات کششی و ورزشی برای معالجه دیسک گردن است. اگر با اصول صحیح ورزش درمانی و حرکات آشنا نباشید، وضعیت دیسک گردن تان شدیدتر خواهد شد.

جمع بندی مطالب

عوارض فیزیوتراپی دیسک گردن نسبت به فواید آن، بسیار ناچیز است. در حین درمان فیزیوتراپی گردن با انواع روش های درمانی، به عارضه هایی چون درد، التهاب، ورم، سوزش و ناراحتی های پوستی دچار می شوید. این عوارض موقتی بوده، بعد از 24 الی 48 ساعت رفع می شوند. فیزیوتراپی علمی است که فلسفه خود را مبنی بر درمان و بهبودی بنا نهاده است؛ ولی امکان دارد که حین درمان با پیامدهای فیزیوتراپی دیسک گردن مواجه شوید.

فیزیوتراپی گردن

1. قدم اول