علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی

4 اسفند 1401
علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی
3.8

پا مهم ترین عضو بدن بوده که حفظ تعادل و حرکت انسان به عهده آن است. پا از 28 استخوان، 25 مفصل و سه بخش خلفی، میانی و قدامی تشکیل شده است؛ اما در برخی مواقع دچار آسیب و صدمه دیدگی می شود. برای درمان آسیب دیدگی های پا، فیزیوتراپی یکی از موثرترین راهکارهای بهبودی است؛ ولی معمولا بعد از فیزیوتراپی، پا ورم می کند. علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی چیست؟ چرا باید افراد بعد از توانبخشی دچار تورم پا شوند؟ آیا از عوارض فیزیوتراپی است؟ آیا روش های درمانی فیزیوتراپی باعث ورم می شود؟ چگونه بعد فیزیوتراپی پا، از ایجاد ورم جلوگیری کنیم؟

علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی؛ عارضه ای قابل درمان

فیزیوتراپی پا (Foot physiotherapy) نوعی بازسازی است که با کمک متدهای مختلف برای بهبود و درمان مشکلات مربوط به پا، تقویت عضلات، کاهش درد و التهاب، افزایش قدرت حرکتی و بالا بردن توان استحکامی پا به کار برده می شوند. از آنجا که پا همانند اهرمی است که در فرایند حرکتی بدن نقش مهمی دارد، در صورت آسیب، باید هر چه سریع تر درمان شود.

معمولا پیش می آید که بعد از فیزیوتراپی پا ورم کند. علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی به دلایل مختلفی پیش می آید که جای نگرانی نیست و با انجام چند فعالیت ساده بهبود پیدا می کند. قبل از بررسی دلایل تورم پا بعد از فیزیوتراپی، به برخی از عارضه هایی که پا به آن دچار می شود و نیاز به فیزیوتراپی دارد، اشاره کنیم. آسیب‌ها و عارضه هایی که باعث ایجاد مشکل در پای فرد می‌شوند و با فیزیوتراپی درمان می شود عبارت است از:

• شکستگی‌های نواحی مختلف پا (کف پا، مچ پا، ساق، زانو و ران)
  • در رفتگی‌های مفصلی
  • کشیدگی و پارگی تاندونها
  • پارگی‌های متوسط و شدید رباط ها
  • کشیدگی در پا
  • اسپاسم‌های شدید عضلانی
  • قفل کردن زانو و خشکی و سفتی عضلات پا
  • تورم و دردهای شدید در نواحی مختلف پا
  • از کار افتادگی و فلج ناحیه ای از پا
  • بی حسی‌ها و احساس سوزن سوزن شدن‌های مکرر

برای ریکاوری و حل مشکلات پا در فیزیوتراپی از روش های مختلفی استفاده می شود که برخی بیماران، آنها را علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی می دانند. مهم ترین روش های فیزیوتراپی برای پا شامل تمرینات ورزشی، تکنیک هایی چون منوال تراپی (درمان دستی)، الکتروتراپی، شاک ویو، لیزر تراپی، اولتراسوند و تمرینات نرمشی است.

علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی چیست؟

وقتی برای مداوای آسیب های پا از فیزیوتراپی استفاده می کنید، امکان دارد، شاهد تورم پا بعد از فیزیوتراپی باشید. بیمارانی که با چنین مسئله ای مواجه می شوند، به شدت مشوش شده و فکر می کنند، فیزیوتراپی باعث درد و تورم بیشتر می شود. متاسفانه با مشاهده چنین وضعیتی، درمان را نیمه کاره رها می کنند؛ زیرا علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی را در تکنیک های به کار رفته می دانند. در حالی که چنین تصوری اشتباه است.

در حقیقت یکی از عکس العمل های بدن مثل عضو پا به انجام فیزیوتراپی با دستگاه و تمرینات، ورم است. تورم باعث درد و فشارهای حرکتی می شود. معمولا علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی را یکی از عوارض توانبخشی در نظر می گیرند. حین فیزیوتراپی، شما با چالش کشیده شدن عضله ها، رباط ها، تاندون ها و بافت های پا روبه رو هستید و زمانی که با یک درمانگر مشغول فیزیوتراپی می شوید، پا فشار زیادی را تحمل می کند، در چنین حالتی، آنها دچار ورم یا اِدِم (Edema) می شوند.

ورم یا اِدِم به تجمع غیر معمول و بیش از حد مایعات در بافت های بدن گفته می شود. در حین فیزیوتراپی، وقتی بافت ها و عضله های بدن تحت فشار زیاد قرار می گیرند، در ناحیه فیزیوتراپی شده، مایعات جمع می شوند. البته تورم یک بیماری نیست و شما نباید نگران این وضعیت باشید. در صورتی که با چنین موقعیتی روبه رو شدید، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا قبل شروع فیزیوتراپی پا، از سرما درمانی، کمپرس یخ  و گرما درمانی برای کنترل کردن تورم استفاده کند.

تورم پا بعد از فیزیوتراپی

چگونه درد و تورم پا بعد از فیزیوتراپی را بهبود دهیم؟

وقتی با علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی آشنا باشید، مطمئن هستیم که از روش درمانی فیزیوتراپی ناامید نشده، به درمان آسیب های پای خود ادامه خواهید داد. چنانچه گفتیم علت تورم ایجاد شده بعد از فیزیوتراپی در پا به خاطر فشارهایی است که بافت های پا حین فیزیوتراپی تحمل می کنند. گاهی نیز علت آن فعالیت بیش از اندازه بیماران بعد فیزیوتراپی است که باعث تحریک ماهیچه های پا می شود. بهتر است پس از فیزیوتراپی به پا فشار زیاد وارد نکنید. فیزیوتراپی ذاتا درد و تورم ایجاد نمی کند؛ بلکه از نظر متخصصین،یکی از بهترین روش های درمانی برای معالجه ورم پا فیزیوتراپی است.

با این وجود ممکن است در زمان انجام فیزیوتراپی با مشکلاتی مواجه شوید که در شما ایجاد درد و تورم کند. البته برخی بیماران مشکل التهاب و ورم مفاصل دارند و زمانی که برای درمان صدمات پا به فیزیوتراپ مراجعه می کنند، این مشکل خود را نشان می دهد. فیزیوتراپیست ها برای جلوگیری از ایجاد ورم پس از فیزیوتراپی پا، کمپرس یخ، گرما درمانی و سرما درمانی به کار می برند. این متدها درد و تورم ناشی از فیزیوتراپی را کاهش می دهند. از طرفی دیگر با بهبود گردش خون، فشارهای وارد شده به پا را کمتر می کنند.

جمع بندی مطالب

علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی در نتیجه انجام تمرینات، حرکات ورزشی و دستگاه های فیزیوتراپی است؛ زیرا حین فیزیوتراپی رباط ها، تاندون ها، مفاصل و بافت های پا تحت فشار قرار می گیرند و منجر به جمع شدن مایعات در ناحیه فیزیوتراپی شده می شوند. فیزیوتراپیست ها برای جلوگیری از ایجاد تورم پا بعد از فیزیوتراپی، قبل شروع توانبخشی از کمپرس یخ، گرما و سرما درمانی استفاده می کنند. گرما و سرما در بهبود گردش خون موثر هستند و با رساند مواد مغذی به بافت های آسیب دیده، موجب کاهش ورم و درد می شوند.

فیزیوتراپی پا