علت سوزش پشت قفسه سینه

20 فروردین 1402
علت سوزش پشت قفسه سینه
3.9

احساس سوزش در پشت قفسه سینه می تواند ناشی از آسیب، التهاب یا بیماری های دیگر باشد. علت این درد ممکن است ناشی از استرس های وارد شده به بدن نیز باشد. درمان سوزش پشت قفسه سینه  به علت به وجود آمدن آن بستگی دارد.در ادامه آنچه شما باید در مورد علت سوزش پشت قفسه سینه بدانید را با یک دیگر بررسی می کنیم. مواردی مانند علل، علائم و گزینه های درمانی.

درد های مرتبط با ستون فقرات، یکی از شایع ترین بیماری های ایالات متحده است و دلیل اصلی مراجعه به پزشک و غیبت روزهای کاری محسوب می شود.  برخی از افراد دردهایی مبهم، انتشاری و یا سوزشی در پشت قفسه سینه خود احساس می کنند.  این دردها می تواند ناشی از:

یک جراحت

التهاب

فشار عضلانی

و علت های دیگر باشد.

علائم سوزش پشت قفسه سینه

درد سوزشی با سایر انواع کمردرد متفاوت است. برخی از افراد آن را به عنوان یک احساس خارش، سوزش یا یک شوک الکتریکی که بین کتف ها یا سمت راست یا چپ ستون فقرات احساس می شود، توصیف می کنند.

علائم دیگری نیز می تواند همراه با احساسسوزش پشت قفسه سینه اتفاق بیافتد. همچنین ممکن است گردن درد یا دردی را تجربه کنید که به موارد زیر کشیده می شود:

قسمت های داخلی بازو ها

قفسه سینه

این درد حتی می تواند دامنه حرکتی و تحرک شما را محدود کند.

علت سوزش پشت قفسه سینه چیست؟

در اینجا نگاهی به چند علت رایج سوزش پشت قفسه سینه خواهیم داشت:

استرس

عوامل مختلفی می توانند باعث استرس شوند مانند:

شغل

خانواده

سلامتی

فشار مالی

استرس نه تنها باعث ناراحتی های روحی روانی  می شود، بلکه می تواند از نظر جسمی نیز بر شما تأثیر بگذارد.

برخی افراد زمانی که استرس دارند دچار سردرد می شوند و برخی دیگر کمردرد را تجربه می کنند.

استرس همچنین می تواند باعث تنش عضلانی شود. این موضوع می تواند منجر به درد یا احساس سوزش مداوم بین کتف ها و اطراف گردن شود.

کشیدگی عضلانی

آسیب دیدگی کمر یا استفاده بیش از حد از عضلات نیز می تواند باعث سوزش پشت قفسه سینه شود. این موضوع  می تواند بعد از:

بلند کردن اجسام سنگین

حرکات ناگهانی

ورزش کردن

سایر آسیب های کمر اتفاق بوفتد.

کشیدگی عضلانی می تواند در هر جایی از پشت شما رخ دهد، مانند بین کتف ها ،در سمت راست یا چپ ستون فقرات.

گاهی اوقات، کشش عضلانی می تواند به درد در قفسه سینه شما منجر شود. این نوع درد اغلب پس از آسیب کمر یا سایر فعالیت‌های شدید ایجاد می‌شود و علائم ممکن است با فشار مکرر بدتر شوند.

انحراف  ستون فقرات

انحراف ستون فقرات یکی دیگر از دلایل احتمالی احساس سوزش پشت قفسه سینه است. عواملی که در انحراف ستون فقرات نقش دارند عبارتند از:

آسیب هایی مانند سقوط یا تصادف رانندگی

وضعیت بدنی نامناسب

خوابیدن در وضعیت نادرست

حرکات تکراری

ممکن است به دلیل انحراف ستون فقرات در بین کتف ها یا گردن درد احساس کنید

پارگی دیسک

دیسک ها بالشتک های لاستیکی در بین مهره ها (استخوان ها) در ستون فقرات شما هستند. این دیسک ها زمانی که از موقعیت خود خارج می شوند و عصب را فشرده می کنند دچار پارگی می شوند

درد معمولا در قسمت پایین کمر شما اتفاق می افتد، اما گاهی ممکن است آن را در قسمت بالای کمر نیز احساس کنید. شما می توانید سوزش را در سمت راست یا چپ کمر و همچنین در اطراف گردن خود احساس کنید.

گاهی این درد ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد، مانند ضعف عضلانی و اسپاسم عضلانی. برخی از پارگی دیسک‌ها پس از ضربه ایجاد می‌شوند مانند:

سقوط

تصادف

حرکت های ناگهانی

اما پارگی دیسک نیز می تواند بدون دلیل ظاهری و  به علت بالا رفتن سن و ساییدگی ایجاد شود.

بیماری های روماتیسمی

شرایط روماتیسمی زیر می تواند بر کمردرد شما تأثیر بگذارد:

آرتروز

لوپوس

پلیمیالژیا روماتیکا

سایر بیماری های خود التهابی می توانند نواحی زیر را تحت تاثیر قرار دهند:

مفاصل

تاندون ها

ماهیچه ها

استخوان ها در سراسر بدن  از جمله کمر

سیستم ایمنی بیش فعال باعث ایجاد شرایط فوق می شود. در این حالت، سیستم ایمنی به اشتباه بافت سالم بدن را هدف قرار می دهد که باعث پاسخ التهابی مزمن می شود.

التهاب می‌تواند باعث کوفتگی، درد شدید و همچنین احساس سوزش در سمت راست یا چپ بالای کمر و بین کتف ها شود..

خارهای استخوانی

این خارها، توده های استخوانی هستند که بر روی لبه استخوان به دلیل آسیب مفصل ایجاد می شوند. خارهای استخوانی روی ستون فقرات می توانند اعصاب را تحت فشار قرار دهند. این خارها باعث ایجاد موارد زیر در قسمت بالای کمر شما می شوند:

ضعف

بی حسی

احساس سوزش

خارهای استخوانی روی ستون فقرات می توانند باعث گردن درد و درد قفسه سینه شوند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باریک شدن کانال نخاعی شما یا فضاهای درون ستون فقرات است. این باریک شدن همچنین به اعصاب فشار وارد می کند و باعث کمردرد می شود. تنگی کانال نخاعی اغلب باعث درد بالای کمر و گردن می شود که به قفسه سینه شما می رسد.

تومورهای ستون فقرات

تومورهایی که روی ستون فقرات شما ایجاد می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد احساسسوزش پشت قفسه سینه و  بین کتف ها شوند. بسته به محل تومور، ممکن است در گردن خود نیز احساس درد کنید.

تومورهای ستون فقرات می توانند بدخیم یا خوش خیم باشند و علائم دیگری نیز ایجاد کنند. این علائم شامل:

ضعف عضلانی

مشکل در راه رفتن

ناتوانی در احساس گرما یا سرما  می باشد.

نحوه درمان سوزش پشت قفسه سینه

بسته به شرایط، راه های مختلفی برای درمان سوزش پشت قفسه سینه وجود دارد.

داروهای  مسکن

مسکن های بدون نسخه زیر ممکن است به کاهش التهاب و توقف احساس سوزش کمک کنند:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

ایبوپروفن

ناپروکسن سدیم

اگر درد شما به داروهای بدون نسخه پاسخ ندهد، پزشک ممکن است یک داروی تجویزی یا یک کرم موضعی دیگر را توصیه کند. داروهای تجویزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

شل کننده های عضلانی

مواد افیونی

کورتیکواستروئیدها( کورتون ها)

داروهای تجویزی و کرم‌های موضعی می‌توانند کمردرد ناشی از موارد زیر را تسکین دهند:

صدمات

رگ به رگ شدن عضلات

عوارض آرتریت

خارهای استخوانی

پزشک شما می تواند کورتیکواستروئیدها را به صورت تزریقی و یا  خوراکی تجویز کند.

فیزیوتراپی

اگرچه دارو می تواند التهاب و احساس سوزش را تسکین دهد، اما ممکن است بسته به شرایط زمینه ای به درمان های دیگری نیز  نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، فیزیوتراپی می تواند به بهبود وضعیت شما در موارد زیر کمک کند:

انعطاف پذیری

قدرت

دامنه حرکت

مهم است بدانید که درمان‌های غیرجراحی ممکن است شرایط زیر را بهبود نبخشند:

خارهای استخوانی

در موارد فوق، ممکن است برای از بین بردن فشار عصبی و کاهش علائم کمردرد به جراحی نیاز داشته باشید.

آرامش

وقتی استرس باعث کمردرد و گردن درد می شود، یادگیری نحوه کنار آمدن با استرس ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. این موارد می تواند شامل:

تعیین انتظارات واقع بینانه

دانستن محدودیت های خود

افزایش فعالیت بدنی

استراحت ذهنی

اگر نمی توانید به طور طبیعی استرس را کاهش دهید، بهتر است با پزشک خود در مورد داروهای ضد اضطراب صحبت کنید

درمان های خانگی برای سوزش پشت قفسه سینه

اگرچه داروهای بدون نسخه و تجویزی می توانند احساس سوزش در قسمت فوقانی کمر شما را تسکین دهند، ممکن است درمان های خانگی را ترجیح دهید:

درمان با سرما یا گرما:  برای درد حاد ناشی از آسیب یا کشیدگی عضلانی، سرما درمانی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و سپس حوله را به پشت و گردن خود بمالید. سرما درمانی را هر بار بیش از 20 دقیقه اعمال نکنید. اگر کمردرد مزمن دارید، گرما درمانی ممکن است موثرتر باشد. می تواند عضلات شما را آرام و شل کند و گردش خون را افزایش دهد. کیسه آب گرم را هر بار بیش از 15 تا 20 دقیقه استفاده نکنید.

به اندازه کافی خوابیدن: کمبود خواب می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد و سوزش پشت قفسه سینه را بدتر کند. حداقل 7 تا 9 ساعت خواب در هر شب را هدف قرار دهید. یک محیط خواب راحت ایجاد کنید و از فعالیت های تحریک کننده قبل از خواب خودداری کنید مانند ورزش کردن و یا  بازی های ویدیویی.

ورزش:  افزایش فعالیت بدنی می تواند گردش خون را بهبود بخشد، عضلات کمر شما را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد. این موضوع می تواند کمردرد خفیف تا متوسط را کاهش دهد. حداقل 5 روز در هفته 30 دقیقه فعالیت بدنی سبک را هدف قرار دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از کمردردها ممکن است به خودی خود با داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه در عرض چند روز یا چند هفته بهبود یابد

هر کمردردی که پس از چند هفته  بهبود نیابد یا بدتر شود، برای درمان آن باید به پزشک مرجعه نمود و از تست های تشخیصی مانند اشعه ایکس یا ام آر آی برای تعیین علت اصلی درد استفاده کرد و سپس یک دوره درمانی موثر را در پیش گرفت.