کفی طبی برای کف پای صاف کودکان
فواید شنا برای زانو درد
8 تیر 1401
3.9

طب سوزنی الکتریکی اصطلاحی است که برای اشاره به اعمال جریان الکتریکی ضربانی به سوزن‌های طب سوزنی یا حتی بدون سوزن در نقاط مربوط به طب سوزنی بدن استفاده می‌شود. جریان معمولاً 80-40 ولت است، اما در واقع هیچ جریانی از بدن منتقل نمی‌شود فقط تحریک کافی برای بیمار وجود دارد که احساس نبض خفیفی داشته باشد. یک جلسه درمانی استاندارد معمولاً بین 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد و به ندرت از نیم ساعت بیشتر می‌شود.

این تکنیک طب شرقی در دهه 1930 در چین توسعه یافت و اگرچه یک پیشرفت نسبتاً جدید در روش باستانی طب سوزنی است، ایده پشت آن مستقیماً با باورهای قدیمی مطابقت دارد. طب سوزنی بر اساس این ایده عمل می‌کند که چی یا نیروی حیاتی یک فرد در طول نصف النهارهای خاصی از بدن می‌گذرد و نقاط خاصی روی بدن با این موارد مطابقت دارند. هنگامی که این نقاط با لمس فعال یا تحریک می‌شوند، شکایات خاص از درد یا بیماری مزمن را می‌توان کاهش داد. استفاده از یک جریان الکتریکی ملایم همراه یا به جای سوزن‌های طب سوزنی، یک راه جایگزین برای تحریک نقطه و تقویت چی است.

تاریخچه و تکامل طب سوزنی الکتریکی

آغاز طب سوزنی الکتریکی با برخی از دانشمندان مورد مناقشه است که پزشکان فرانسه و ایتالیا اولین کسانی بودند که از این روش در اوایل دهه 1800 استفاده کردند. با این حال برخی دیگر ادعا می‌کنند که طب سوزنی الکتریکی توسط دانشمندان ژاپنی در دهه 1940 که علاقه‌مند به بهبود سریع‌تر شکستگی‌های استخوان بودند، کشف شد. برخی دیگر ادعا می‌کنند که تا سال 1958، زمانی که طب سوزنی در چین شروع به آزمایش با آن به عنوان نوعی تسکین درد کردند، طب سوزنی الکتریکی واقعاً توسعه نیافته بود.

مزایای استفاده از طب سوزنی الکتریکی

روش طب سوزنی الکتریکی معمولاً شامل سوزن‌هایی است که مانند یک درمان سنتی وارد می‌شوند، اما یک الکترود کوچک به آن‌ها متصل می‌شود. این الکترود یک ارتعاش ملایم ایجاد می‌کند که چی را در این نقاط تحریک می‌کند. اغلب برای بیمار بسیار آرام‌بخش است، زمزمه‌ای نرم و اساساً درمانی روان‌تر ارائه می‌دهد. الکترود جایگزین درمان دستی با سوزن می‌شود تا نقطه طب سوزنی را فعال کند.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

این از هرگونه خستگی پزشک جلوگیری می‌کند و اطمینان می‌دهد که بیمار مقدار مناسبی از تحریک مورد نیاز را دریافت می‌کند. همچنین، درمان‌های طب سوزنی الکتریکی اغلب کوتاه‌تر از درمان‌های طب سوزنی معمولی هستند که دلیل آن تحریک مداوم و اغلب قوی‌تر است. مزیت منحصر به فرد طب سوزنی الکتریکی توانایی آن در شبیه سازی ناحیه‌ای بزرگ‌تر از خود سوزن است. این مزیت نیاز به وارد کردن دقیق سوزن ها را کاهش می‌دهد.

با استفاده از همان نقاط طب سوزنی سنتی، طب سوزنی الکتریکی یک تکنیک تحریک راحت است که می‌تواند برای درمان‌های مختلف استفاده شود. در موارد اختلالات عصبی سرسخت و دردهای مزمن، طب سوزنی الکتریکی ممکن است بهترین گزینه برای تحریک نقطه‌ای و درمان‌های مؤثر باشد.

فواید طب سوزنی الکتریکی

در حالی که می‌توان از طب سوزنی الکتریکی به عنوان جزئی از تقریباً تمام درمان‌های طب سوزنی استفاده کرد، اما نتایج بسیار خوبی در مورد درمان بیماری‌های عصبی، درد مزمن، اسپاسم و فلج به دست آورده است. همچنین، جامعه‌ی پزشکی ورزشی معمولاً از طب سوزنی الکتریکی برای آسیب‌ها استفاده می‌کند. ثابت شده است که در صورت ترکیب با طب فشاری (تحریک نقاط طب سوزنی با استفاده از دستان پزشک و ماساژ ملایم به جای سوزن)، طب سوزنی الکتریکی جریان چی و خون را بهبود می‌بخشد، درد را تسکین می‌دهد و ماهیچه‌ها را گرم می‌کند و انسداد یا گردش خون ضعیف از بین می‌برد.

طب سوزنی الکتریکی برای بیمارانی که باردار هستند، تشنج دارند یا سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی یا صرع دارند، منع مصرف دارد. بیمارانی که پیس میکر دارند نباید از طب سوزنی الکتریکی استفاده کنند. این روش نباید روی گلو یا سر بیمار انجام شود و همچنین نباید مستقیماً روی قلب انجام شود. بیماران معمولاً جریان الکتریکی را احساس نمی‌کنند و عوارض جانبی آن حداکثر می‌تواند کبودی یا خونریزی جزئی باشد.

طب سوزنی چه فوایدی دارد ؟

مطالعات اخیر که شامل 174 شرکت‌کننده که از سندرم تونل کارپ خفیف تا مدرن رنج می‌بردند بود، پتانسیل وسیع طب سوزنی الکتریکی را نشان می‌دهد. آن‌ها تأثیر درمان با طب سوزنی الکتریکی را در مدت 17 هفته اندازه‌گیری کردند. کسانی که تحت درمان با طب سوزنی الکتریکی قرار گرفتند، ناتوانی کمتر و علائم شدیدتر، به علاوه عملکرد بیشتر و مهارت بیشتر را گزارش کردند. اگرچه کاهش قابل توجهی در درد وجود نداشت، اما برای افرادی که از سندرم تونل کارپ رنج می‌برند، طب سوزنی الکتریکی یک گزینه ارزان‌تر و کاربردی‌تر در مقایسه با روش‌های تهاجمی مانند جراحی است.

طب سوزنی الکتریکی

مطالعه دیگری با عنوان الکترو آکوپانکچر باعث آزادسازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی وابسته به سیستم عصبی مرکزی می‌شود، منتشر شد که نشان داد تحریک الکتریکی، اتصال عملکردی هیپوتالاموس را در افراد انسانی افزایش داده و باعث آزاد شدن سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) در جریان خون می‌شود. سپس این سلول‌ها تکثیر می‌شوند و به انواع بافت‌ها تبدیل می‌شوند که توانایی طب سوزنی الکتریکی را برای درمان دردهای ناشی از آسیب و بازسازی بافت نشان می‌دهد.

همانطور که مجموعه مطالعات علمی رشد می‌کند، پزشکان بهداشتی بیشتری به متخصصان طب سوزنی دارای مجوز مراجعه می‌کنند تا درمان مؤثر و با کیفیت را ارائه دهند چرا که طب سوزنی می‌تواند شانس موفقیت افراد در محل کار را افزایش دهد و مزایای زیادی برای افزایش بهره وری ارائه می‌دهد. طب سوزنی همچنین ممکن است اثرات فیزیکی و عاطفی یک محیط کاری ناسالم یا استرس‌زا را کاهش دهد.

سلامتی و تندرستی اولویت‌هایی نیستند که منحصر به ساعاتی خارج از فضای کاری باشد. سلامتی یک شغل شبانه روزی است که هم با شادی و هم با بهره وری مرتبط است. به همین دلیل است که موفق ترین افراد متعهد به ارتقای سلامتی خود و التیام دردهای زمینه‌ای یا شرایطی هستند که مانع از انجام وظایف روزانه می‌شوند.

10 مزیت برتر طب سوزنی

1. کاهش استرس

استرس یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد برای کاهش آن، به دنبال درمان طب سوزنی هستند. چه خواسته‌های شغلی و چه فشارهای شخصی که بر خود وارد می‌کنیم، تقریباً 77 درصد از ما اذعان داریم که علائم فیزیکی استرس را تجربه می‌کنیم. در حالی که کار یک محرک اصلی است، اما ثابت شده است که طب سوزنی هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و خلق و خوی را متعادل می‌کند تا اضطراب را کاهش دهد و احساس کلی شادی را بهبود بخشد.

2. کاهش کمردرد، تنش گردن و تسکین درد مفاصل در دست‌ها و بازوها

صفحه‌کلید، کوله‌های سنگین، تلفن‌های همراه و وضعیت بدنی نامناسب تنها تعدادی از مقصرانی هستند که باعث ایجاد نوعی دردی می‌شوند که به روز کاری ما نفوذ می‌کند و ما را در شب بیدار نگه می‌دارد. طب سوزنی باعث تسکین درد بدون دارو و همچنین کاهش تورم و التهاب می‌شود.

3. تسکین سردرد

هزاران سال است که از طب سوزنی برای درمان سردرد استفاده می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند روزهای مبتلا به میگرن را کاهش دهد و ممکن است اثرات ماندگاری داشته باشد. با شایع‌ترین عوارض جانبی احساس سرخوشی و آرامش را به دنبال دارد، همچنین طب سوزنی یک درمان انتخابی برای کسانی است که به دنبال یک گزینه کمتر تهاجمی و بدون دارو هستند.

4. کاهش فشار چشم

طب سوزنی می‌تواند خستگی چشم را که اغلب به تنش گردن مرتبط است، بر طرف کند. طب سوزنی همچنین بسیاری از بیماری‌های چشمی از جمله نزدیک بینی (کوته بینی)، هایپر متروپی (دور بینی)، آب مروارید، گلوکوم، پیرچشمی، آستیگماتیسم، آمبلیوپی (تنبلی چشم)، دوبینی، کوررنگی و شب کوری را درمان می‌کند.

فواید طب سوزنی برای بدن

5. بهبود سیستم ایمنی و کاهش روزهای بیماری

طب سوزنی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک کند. درمان طب سوزنی همچنین می‌تواند طول مدت سرماخوردگی را کاهش دهد و علائم ناتوان‌کننده‌ای را که باعث می‌شود احساس بدبختی و دوری از کار را حفظ کنید، کاهش دهد.

6. افزایش وضوح ذهنی و افزایش انرژی

بیماران طب سوزنی افزایش وضوح ذهنی را گزارش می‌دهند و اغلب افزایش انرژی را تجربه می‌کنند. بهبود خواب یک مزیت اضافی است، به همین دلیل است که از طب سوزنی برای درمان اختلالات خواب مانند بی خوابی استفاده می‌شود.

7. رهایی از شرایط گوارشی

ارتباط بین سلامت دستگاه گوارش و سلامت کلی اجتناب ناپذیر است. طب سوزنی می‌تواند به طور مؤثری سیستم گوارشی را تنظیم کند که خبر خوبی برای کسانی است که دچار مشکلات گوارشی هستند.

8. تسکین آلرژی

طب سوزنی می‌تواند در پیشگیری از آلرژی کلیدی باشد، اما مهم است که قبل از شروع فصل آلرژی، درمانی برای تقویت بدن باشد. طب سوزنی همچنین ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد و می‌تواند به جای آنتی هیستامین ها یا همراه با آن استفاده شود.

9. کاهش میل به سیگار

طب سوزنی می‌تواند در مسیر ترک یا کاهش عادات سیگار مؤثر باشد. علاوه بر کمک به کاهش عصبانیت، کاهش هوس و کاهش تحریک پذیری، ترمیم بافت ریه را در عین افزایش آرامش و سم زدایی در بدن افزایش می‌دهد.

10. آسیب کمتر به بدن به دلیل فشارهای مکرر

آسیب‌های استرس مکرر برخی از شایع‌ترین آسیب‌های شغلی هستند و می‌توانند منجر به تعداد زیادی از روزهای دوری از کار شوند. طب سوزنی در درمان آسیب‌های استرس مکرر مؤثر است و می‌تواند نیاز به جراحی یا دارو را برطرف کند.