سندرم لایه چربی

15 تیر 1400
سندرم لایه چربی
4.2

سندرم لایه چربی می‌تواند یک اختلال اولیه یا ثانویه نسبت به سایر آسیب‌ها مانند آسیب‌های مینیسک و یا پارگی رباط زانو باشد. شیوع به طور گسترده‌ای بررسی نشده است، با این حال، دو مطالعه لایه چربی جدا شده را در 1٪ موارد درد قدامی زانو و 8/6٪ به عنوان یک اختلال ثانویه گزارش کرده‌اند. سینوویت و تورم لایه چربی پس از پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) گزارش شد.

تاریخچه دقیق و یافته‌های ارزیابی عملکرد برای جدا کردن سندرم لایه چربی از سایر شرایط مهم است:

سندرم اصطکاک جانبی استخوان کشکک، از بین بردن قسمتی از زیر کشککی و سندرم سیکلوپس.

علائم سندرم لایه چربی، درد قدامی زانو است، اغلب پشت کشککی و زیر کشککی است. کرپیتوس پاتلوفمورال ممکن است وجود داشته باشد، مانند قفل شدن زانو در راه رفتن بر پله‌ها، چمباتمه زدن، پریدن و دویدن.

سندرم لایه چربی یا سندرم هوفا

لایه چربی هوفا لایه چربی زانو است، یا لایه چربی اطراف کشکک است. این لایه یک ساختار بافت نرم است که درست در زیر تاندون کشکک قرار دارد. لایه چربی دارای عصب دهی فراوانی است و آن را به یکی از حساس‌ترین ساختارهای زانو تبدیل کرده است. در صورت تحریک، لایه چربی می‌تواند منبع خوبی برای درد و ناراحتی زانو باشد. از آنجا که چربی دقیقاً در زیر کشکک زانو قرار دارد، در صورت وجود مشکلی در مفصل مچ پا، می‌تواند باعث ایجاد فشار یا گرفتگی روی لایه چربی شود. سندرم لایه چربی به سندرم هوفا نیز معروف است.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

عوامل ایجاد سندرم لایه چربی

ضربه محکم به جلوی زانو (به عنوان مثال زمین خوردن، تصادف با وسایل نقلیه موتوری، تکل فوتبال)

عضلات چهار سر ران ضعیف

زانوی عقب رفته (کشش بیش از حد زانو)

چرخش لگن رو به جلو

سابقه آرتروز در زانو

آسیب و به دنبال آن فیبروز (سخت شدن) لایه چربی

علائم سندرم لایه چربی

سندرم لایه چربی که سندرم هوفا نیز نامیده می‌شود، می‌تواند شامل برخی یا تمام علائم زیر باشد:

احساس درد در جلوی زانو

احساس ورم در زیر و اطراف زانو

احساس درد با صاف شدن کامل زانو

درد همراه با فعالیت‌های طولانی مدت راه رفتن، چمباتمه زدن و لگد زدن.

احساس درد با پوشیدن کفش پاشنه بلند

این علائم همچنین می‌تواند مشخصه چندین بیماری زانو باشد. به عنوان مثال، تاندینوپاتی کشکک یا سندرم درد مفصل پاتلوفمورال. از این رو، بهتر است برای ارزیابی دقیق و تشخیص صحیح با متخصص حرکات اصلاحی زانو در تماس باشید.

تشخیص سندرم لایه چربی

در معاینه، متخصص حرکات اصلاحی یا پزشک ورزشی به دنبال نشانه‌هایی از علائم ذکر شده در بالا هستند. همچنین، آن‌ها یک آزمایش بالینی به نام Hoffa’s test را انجام می‌دهند که شامل حرکت مفصل زانو بعد از انقباض عضلات چهار سر ران است. همچنین ممکن است از MRI برای تشخیص التهاب لایه چربی استفاده شود، اما برای تشخیص پراکندگی لایه چربی بسیار دقیق نیست.

یک ارزیابی دقیق توسط متخصص حرکات اصلاحی یا پزشک ورزشی معمولاً می‌تواند تشخیص دقیق‌تر مربوط به حرکت را به فرد ارائه دهد.

درمان سندرم لایه چربی

درمان به کمک تمرین درمانی و حرکات اصلاحی بهبودی فرد را تسریع می‌کند. متخصص حرکات اصلاحی قصد دارد که:

درد و التهاب خود را کاهش دهید.

روش‌ها ممکن است شامل الکتروتراپی، سرما درمانی، نوار چسب درمانی، طب سوزنی و آموزش راه رفتن صحیح باشد.

دامنه حرکتی مفصل و عضله خود را طبیعی کنید.

عضلات زانو و پا را تقویت کنید.

کشکک استخوانی (زانو) خود را در راستای صحیح قرار دهید.

انعطاف پذیری، چابکی، قدرت، روش و عملکرد فرود خود را بهبود ببخشید. راه رفتن، دویدن، چمباتمه زدن، جست و خیز و فرود را به روش صحیح بیاموزید.

پس از معاینه دقیق و تشخیص دقیق پزشکان آسیب دیدگی زانو مانند متخصص حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی، پزشک ورزشی یا جراح زانو، درباره آسیب زانو خود صحبت کنید.

اگر درد و علائم زانو همچنان ادامه داشته باشد، جراحی لایه چربی می‌تواند یک گزینه باشد. درمان جراحی ناحیه لایه چربی ممکن است شامل آرتروسکوپی یا برداشتن جزئی لایه چربی باشد.

جلوگیری از سندرم لایه چربی

بهترین روش برای جلوگیری از بروز یا عود سندرم لایه چربی، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات در اطراف زانو، مفصل ران و مچ پا است.

متخصص حرکات اصلاحی فردی است که فرد را به سمت بهترین تمرینات برای اصلاح نقص در این مناطق راهنمایی می‌کند.

اگر قبلاً با ضد لایه چربی دست و پنجه نرم کرده‌اید، بهتر است از انجام فعالیت‌های شدید کننده آسیب مانند دو زانو زدن، چمباتمه زدن و لگد زدن برای مدت طولانی خودداری کنید. برای خانم‌ها بهتر است راه رفتن با کفش پاشنه بلند را محدود کنید.