درمان کمردرد با آب درمانی

6 اردیبهشت 1401
درمان کمردرد با آب درمانی
4.4

کمردرد، یکی از شایع‌ترین دردهاست، که عملکرد روزانه و زندگی فرد را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه آب درمانی یا هیدروتراپی، به عنوان یک روش مکمل، در علم توانبخشی، کاربرد فراوانی به خصوص در بهبود مشکلات کمر، پیدا کرده است. در واقع می‌توان گفت، روش‌های مختلف آب درمانی، از موثرترین روش‌ها برای کاهش درد و بهبود عارضه‌های مختلف کمر می‌باشد.

علل کمردرد که با آب درمانی بهبود می‌یابند

علل دردهای کمر و درمان با آب درمانی

– برخی از کمردرد‌ها ناشی از قوس غیر طبیعی ستون فقرات ( کاهش یا افزایش انحنای طبیعی) هستند. این نوع از عارضه‌ها با درمان‌های توان‌بخشی از قبیل آب درمانی و انجام حرکات اصلاحی در آب، بهبود خواهند یافت.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

– چسبندگی در لایه‌هایی از بافتی نرم به نام فاشیا، یکی از علل ایجاد درد و مشکلات کمر در افراد می‌باشد. این عارضه در خانم‌های جوان شیوع بیشتری دارد و معمولا با آب درمانی و ماساژ درمانی زیر نظر متخصص، در مدتی کوتاه بهبود می‌یابد.

– پارگی دیسک یا فتق دیسک کمر، متاسفانه از علل رایج کمردرد در افراد است. مبتلایان به این عارضه به هیچ عنوان نباید، سر خود به درمان پرداخته و با تحرک‌های بی رویه، وضعیت خود را وخیم‌ کنند. بهترین درمان برای دیسک کمر، در مرحله‌ی اول استراحت و گاهی به تشخیص پزشک تمرینات آب درمانی می‌باشد. قابل ذکر است که آب درمانی برای بهبود دیسک‌های خفیف، بسیار موثر و کارآمد است.

– کوتاهی و ضعف عضلات پشت ران یا همسترینگ، یکی از مواردیست که منجر به کمردرد می‌گردد. این نوع از درد‌ها با انجام تمرینات ورزشی و آب درمانی، تسکین و بهبود خواهند یافت‌.

– تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک، نیز می‌تواند در افراد، کمردرد ایجاد کند. این علت با عکس‌برداری و معاینه‌ی پزشک به راحتی قابل تشخیص است. همچنین با توجه به شرایط جسمانی بیمار و تشخیص متخصص، انجام آب درمانی می‌تواند مسیر درمان را هموار نماید.

فواید و تاثیر آب درمانی بر کمردرد

فواید آب درمانی برای درد کمر

در آب درمانی به علت بهره بردن از مزایای ویژه‌ی آب، درد رفع کمردرد تاثیر به سزایی دارد. در مجموع بسیاری عواملی که می‌تواند باعث درد در کمر افراد شود، با آب درمانی کاملا کنترل و درمان می‌شوند. عواملی مانند آرتروز ستون فقرات، خمیدگی و قوز کمر، شکستگی و پوکی استخوان، فتق دیسک و غیره.

از ویژگی‌های آب درمانی که در بهبود درد و مشکلات کمر، بسیار موثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

– آب با حالت شناوری که به بدن می‌دهد، باعث می‌شود که وزن بدن، ۹۰ درصد کمتر احساس شود. به همین دلیل برداشتن قدم‌های بلند و ورزش در آب، فشار کمتری به ستون مهره‌ها وارد می‌نماید.

– آب از هوا سنگین‌تر است، در نتیجه با آب درمانی، ماهیچه‌ها تقویت شده و کمردرد بهبود می‌یابد. لازم به ذکر است که بخشی از کمردرد‌ها، به علت ضعف عضلات و ماهیچه‌ها ایجاد می‌شوند.

– گرمای مطبوع آب، در ریلکس شدن عضلات نقشی اساسی دارد. هنگامی که عضلات گرم و آرام می‌شوند، گرفتگی و اسپاسم‌ها نیز بهبود می‌یابند. در نتیجه کمردردهای ناشی از آن‌ها، به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

– فشار هیدرواستاتیک آب، فشاری طبیعی بر بدن وارد می‌نماید. این فشار با اصلاح ایستادن و درمان قوز، تاثیر بسیاری در بهبود کمردرد ایفا می‌کند. همچنین به علت این فشار، مقاومتی طبیعی برای مفاصل ایجاد شده که منجر به تقویت عضلات نیز، خواهد شد.

چند روش آب درمانی برای بهبود کمردرد

تاثیر هیدروتراپی در درمان کمردرد

• راه رفتن در استخر : برداشتن قدم‌های بلند در عمق‌های مختلف آب، به کاهش درد و بهبود مشکلات

مختلف کمر کمک شایانی می‌نماید.

• ماساژ درمانی : به کمک فشار تنظیم شده‌ی آب و واتر جت، حباب‌هایی به کمر فرد برخورد می‌کند. در واقع این فرآیند شبیه ساز یک ماساژ قوی است که در رفع کمردردهای مزمن نقشی اساسی ایفا می‌کند. البته این روش حتما باید زیر نظر متخصص باشد تا نتیجه‌ی عکس، در پی نداشته باشد.

• گرما درمانی : در این روش برای بهبود کمردرد، گردش خون افزایش یافته و سموم و مواد زائد دفع می‌شود. در نتیجه، اسپاسم عضلانی و گرفتگی‌ ماهیچه‌ها برطرف می‌گردند و درد کاهش می‌یابد.

• انجام حرکات ورزشی در آب : اصولا انجام حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی، در برخی از مبتلایان به کمردرد، منجر به درد بیشتر و کاهش عملکرد فرد می‌شود. به این علت بهترین پیشنهاد برای این افراد، ورزش در آب است. هنگام غوطه‌ور شدن در آب، وزن کمتر احساس شده. درنتیجه هنگام ورزش، فشار کمتری بر کمر و ستون مهره‌ها وارد می‌گردد. همچنین دامنه‌ی حرکت در افراد گسترش یافته و انجام حرکات اصلاحی تسهیل می‌گردد.

موارد منع هیدروتراپی

لازم به ذکر است که با تمام تفاسیر و فواید آب درمانی، ممکن است این روش برای همگان مناسب نباشد.

از موارد احتیاط آب درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• ابتلا به فشار خون

• بیماری‌های قلبی عروقی

• ابتلا بیماری‌های کلیوی

• ابتلا به سرطان و گذراندن دوره‌های شیمی درمانی

• داشتن تب و عفونت

• بیماری‌های پوستی

سخن آخر

به یاد داشته باشید که عدم خود درمانی و استمرار در روند درمانی متخصص، از مهمترین دلایل موفقیت آمیز بودن درمانِ کمردرد است‌. به همین علت بهتر است قبل از انجام هرگونه روش درمانی، حتما با متخصص مشورت نمایید.