آب درمانی برای درمان مشکلات کمر

کایروپراکتیک چیست؟
کایروپراکتیک چیست؟
13 اردیبهشت 1401
درمان زانوی ضربدری کودک
درمان زانوی ضربدری کودک
18 اردیبهشت 1401
آب درمانی برای درمان مشکلات کمر
4.1
(14)

آب درمانی یا هیدروتراپی، یک روش مکمل درمانی، در علم توانبخشی و فیزیوتراپی می‌باشد. به این صورت که با روش‌های مختلف یا انجام حرکات اصلاحی در آب، نقاط آسیب دیده روند درمانی و بهبودِ خود را طی می‌کنند. در این مقاله درباره آب درمانی برای درمان مشکلات کمر و همچنین انواع روش­های آب درمانی، از قبیل ماساژ درمانی، گرما درمانی و حرکات اصلاحی در آب بررسی شده است.

همان طور که می‌دانید افراد مبتلا به مشکلات مختلف کمر، مانند آرتروز، دیسک کمر و کمردرد، دامنه‌ی حرکتی بسیار محدودی در انجام حرکات اصلاحی و فعالیت‌های خود دارند. همچنین در حین انجام فعالیت‌ها، با درد روبرو می‌گردند. در نتیجه انجام تمرینات ورزشی مناسب در آب، با کاهش فشار بر مفاصل و ستون مهره‌ها، دامنه‌ی حرکتی بیماران را افزایش می‌دهد. در کنار این تمرینات، روش‌های دیگر آب درمانی نیز می‌توانند، درد کمر بیمار را بسیار کاهش داده و کیفیت زندگی او را ارتقا ببخشند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

آب درمانی چگونه برای مشکلات کمر اثربخش است؟

تاثیر هیدروتراپی در درمان کمردرد

آب نسبت دیگر مایعات و هوا، خواص ویژه‌ای دارد. از مهمترین خواص آب می‌توان به خاصیت ارشمیدس اشاره نمود. ویژگی‌های آب، به روش آب درمانی این امکان را می‌دهد، تا به بهبود و تسکین درد و مشکلات کمر کمک شایانی نماید. این خواص مفید به شرح زیر است :

• خاصیت شناوری : آب با حالت شناوری که به بدن می‌دهد، باعث می‌گردد که وزن بدن کمتر از خشکی احساس شود (بر طبق نظریه‌ی ارشمیدس، حدود ۹۰ درصد کمتر). به این علت پیاده‌روی با قدم‌های بلند و انجام حرکات اصلاحی در آب، فشار کمتری به ستون مهره‌ها و کمر وارد می‌کند. در نتیجه با گسترش طیف تمرینات و افزایش دامنه‌ی فعالیت بدن، روند بهبودی و تسکین درد، با سرعت بیشتری طی می‌شود.

• سنگین‌تر بودن آب نسبت هوا :بسیاری از مشکلات و دردهای مفصلی، به علت ضعف عضلات و ماهیچه‌ها ایجاد می‌شود. آب از هوا سنگین‌تر است، در نتیجه با حرکت در آب و آب درمانی ماهیچه‌ها تقویت شده و کمردرد و مشکلات مختلف کمر بهبود می‌یابد.

آب درمانی برای درمان مشکلات کمر

• فشار هیدرواستاتیک : این خاصیت در آب درمانی، منجر به کاهش تعریق و رفع گرفتگی عضلات می‌گردد. همچنین با فشاری طبیعی که بر فرد وارد می‌کند. در اصلاح ایستادن و درمان قوز کمر، نقشی اساسی ایفا می‌نماید. همچنین به علت این فشار، مقاومتی طبیعی برای مفاصل ایجاد خواهد شد. و بیمار با راه رفتن در آب، بدون تحمل وزنه یا فشار اضافه بر ستون فقرات، مقاومتی را احساس خواهید کرد. این مقاومت به تقویت عضلات شما کمک بسیاری می‌نماید.

• رفع اسپاسم عضلات : هنگام غوطه ور شدن بیمار، آب همچون کمربندی دور اندام‌ها و ستون فقرات را می‌پوشاند. لذا این کمربند آبی و گرمای مطبوع آب، در ریلکس شدن عضلات نقشی اساسی دارد. و بدیهی است که با آرام شدن عضلات و بهبود گرفتگی و اسپاسم‌ها، درد کمر، به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

اکنون که نحوه‌ی اثر گذاریِ آب درمانی بر بدن را مرور کردیم؛ لازم به ذکر است که این روش درمانی مشکلات مختلف کمر را پوشش می‌دهد. مشکلاتی مانند :

• پارگی دیسک یا فتق دیسک کمر

• آرتروز ستون فقرات

• کمردرد مزمن

• خمیدگی و قوز کمر

روش‌های مختلف آب درمانی برای کمر

سه روش از رایج‌ترین روش‌های آب درمانی‌، برای بهبود مشکلات کمر، به شرح زیر است :

• گرما درمانی

• ماساژ درمانی

• تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی در آب

گرما درمانی

آب درمانی با آب گرم، با بالا بردن حرارت بدن، گردش خون را بهبود می‌بخشد. سپس با افزایش گردن خون منافذ پوست بدن باز شده، سموم و مواد زائد در لایه‌های سطحی، به سرعت دفع می‌گردند. با دفع این سموم از سیستم گردش خون، گرفتگی‌های عضلانی نیز رفع می‌شوند. در نتیجه دردها و مشکلات که به این علت در کمر فرد ایجاد شده، بهبود می‌یاید.

ماساژ درمانی

درمان کمردرد با آب درمانی

در این مدل از آب درمانی، متخصص با کمک دستگاه واترجت و جریان پر تلاطم آب، حباب‌هایی از هوا ایجاد می‌کند. این حباب‌ها با برخورد به کمر، حالتی شبیه به ماساژ برای فرد ایجاد می‌نمایند. در واقع می‌توان گفت واترجت، یک ماساژ قوی و عمقی را برای بیمار شبیه سازی خواهد کرد. افرادی که از مشکلات کمر و کمردردهای مزمن رنج می‌برند، می‌توانند زیر نظر پزشک از این روش بهره‌مند شوند.

البته به خاطر داشته باشید که شدت بالای فشار آب و یا استفاده‌ی طولانی مدت از این دستگاه، می‌تواند نتیجه‌ی معکوسی در پی داشته باشد.

تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی در آب

درمان با روش هیدروتراپی

همان طور که درباره‌ی ویژگی‌های خاص آب گفتیم، تمرینات اصلاحی و ورزشی در آب، با فشار کمتری بر ستون مهره‌ها انجام می‌گردند. برای بهره بردن از مزایای آب درمانی، هنگامی که در آب گرم عضلات خود را ریلکس کرده‌اید، به انجام ورزشهای تجویز شده در خشکی یا در آب، می‌پردازید. البته ورزش در آب برای مبتلایان به مشکلات کمر بسیار سودمند تر از ورزش در خشکی می‌باشد.

در نتیجه برای افرادی که با ورزش و حرکات اصلاحی در خشکی، دچار درد و ناراحتی می‌گردند؛ آب درمانی بهترین انتخاب است. تکنیک‌هایی که در ورزش آب درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار متنوع می‌باشند. در مجموع این تکنیک‌ها هم به صورت نرمش و حرکات ورزشی هستند، و هم به وسیله‌ی استفاده از دستگاه‌های زیر آبی مانند تردمیل و غیره انجام می‌گیرند.

سخن پایانی

مانند هر روش پزشکی و فیزیوتراپی، آب درمانی نیز ممکن است برای همه مناسب نباشد. به همین علت بهتر است قبل از انجام آب درمانی، حتما با متخصص مشورت نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان