درمان فوری کتف درد در خانه

فواید طب سوزنی برای صورت
فواید طب سوزنی برای صورت
22 شهریور 1401
پیاده‌روی و ساییدگی زانو
پیاده‌روی و ساییدگی زانو
24 شهریور 1401
3.5
(263)

برای درمان فوری کتف درد در خانه راهکاری دارید ؟ شانه‌ها احتمالاً نادیده گرفته‌شده‌ترین قسمت‌های بدن ما هستند، اگرچه به ما کمک می‌کنند تا تعدادی از مهم‌ترین وظایف را انجام دهیم. این مفاصل پیچیده به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که درد شانه در میان تمام موارد گزارش شده از دردهای عضلانی و مفاصل در رتبه دوم قرار دارد و کمردرد اولین در این لیست است. ناشی از طیف گسترده‌ای از شرایط از جمله سفت شدن مفصل (که منجر به وضعیتی به نام شانه منجمد می‌شود)، آرتروز، فشار شدن اعصاب، آسیب غضروف، پارگی روتاتور کاف (نقطه تلاقی چهار تاندون در بالای شانه که اجازه می‌دهد تا به آرامی بچرخد و ثابت بماند)، این بیماری می‌تواند دامنه حرکتی را محدود کند و بر عملکردهای روزانه تأثیر بگذارد.

در یک حالت شدید، شخصی که از درد شانه رنج می‌برد، ممکن است حتی نتواند آن را برای یک کار کوچک مانند شانه کردن موها بلند کند. اگر مقصر پشت درد شانه یک آسیب حاد یا پارگی در روتاتور کاف باشد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. با این حال، اگر علت اصلی چیزی غیر از یک آسیب باشد، پزشکان ممکن است داروهای ضد التهابی همراه با مسکن‌ها را پیشنهاد کنند. با این حال، هیچ درمان دارویی برای کنترل درد نیز وجود ندارد.

یخ درمانی برای درمان فوری کتف درد در خانه

یخ درمانی می‌تواند گزینه خوبی برای مدیریت درد باشد، زیرا با بی حس کردن بافت ها برای مدتی، التهاب شانه‌ها را کاهش می‌دهد. خنک کردن مفاصل سفت و ماهیچه‌ها را نیز آرام می‌کند. می‌توانید کمپرس یخ را در یک حوله نرم روی شانه ملتهب به مدت تقریبی 20 دقیقه قرار دهید. انجام این کار حداقل 5 بار در روز درد شانه را کاهش می‌دهد. یخ درمانی به ویژه برای جراحات تازه مؤثر است.

درمان فوری کتف درد در خانه

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

کمپرس گرم

کمپرس گرم معمولاً برای آسیب‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شود. اگر برای مدت طولانی از درد شانه رنج می‌برید، یک کمپرس گرم با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده، عضلات سفت و منقبض را شل می‌کند. می‌توانید از کمپرس گرم به اشکال مختلف استفاده کنید: پد گرم کننده، کیسه آب گرم یا حتی یک بطری آب گرم. اگر از پد گرم برقی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که سطح گرمایش آن در حد متوسط ​​است و نه زیاد. این به این دلیل است که پاسخ بدن ما به سطوح گرمای متوسط ​​در مقایسه با سطوح گرمای شدید بهتر است. علاوه بر این، می‌توانید دوش آب گرم نیز بگیرید. علت درد شانه هر چه باشد، این روش انواع دردها را تسکین می‌دهد.

رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می‌تواند درد شانه را تسکین دهد زیرا دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی است. برای استفاده از آن، چند قطره از این روغن گیاهی را در وان حمام خود بریزید و حدود 30 دقیقه در آب مخلوط شده با اسطوخودوس غوطه ور شوید. روغن اسطوخودوس علاوه بر کمک در هنگام درد شانه، می‌تواند ذهن را آرام کند، درد گردن و کمر را نیز کاهش دهد.

درمان فوری کتف درد در خانه

پماد زردچوبه

به دلیل وجود یک ماده فعال به نام کورکومین (دارای اثرات ضد التهابی)، زردچوبه می‌تواند به طور مؤثر در مبارزه با التهاب، درد و شانه‌های متورم کمک کند. می‌توانید پودر زردچوبه را با روغن نارگیل مخلوط کرده و روی شانه آسیب دیده بمالید. بگذارید در آنجا خشک شود و بعد از حدود 30 دقیقه محل را بشویید.

چای زنجبیلی برای درمان فوری کتف درد در خانه

زنجبیل یک ادویه معطر است که فواید زیادی برای سلامتی دارد که یکی از آن‌ها تسکین درد است؛ مانند زردچوبه، زنجبیل نیز دارای اثرات ضد التهابی است. با تحریک جریان خون در ناحیه آسیب دیده عمل می‌کند. یکی از بهترین راه‌های مصرف زنجبیل، افزودن آن به چای است.

آب لیمو

آب لیمو حاوی مرکبات است و منبع خوبی از آنتی اکسیدان های ضد التهاب است که برای تسکین درد مفید است. به خصوص برای دردهای مرتبط با آرتروز، آب لیمو به عنوان یک درمان خانگی عالی در نظر گرفته می‌شود. فقط آب لیمو را بگیرید و با آب و عسل مخلوط کنید. برای التیام درد شانه به طور منظم آن را بنوشید.

درمان فوری کتف درد در خانه

نعنا برای درمان فوری کتف درد در خانه

نعناع دارای خواص ضد نورالژیک است. ضد نورالژیک عاملی است که می‌تواند درد را در طول مسیر عصب از بین ببرد. به همین دلیل است که نعناع در فرونشاندن درد عضلات شانه که اعصاب زیادی با آن‌ها در هم پیچیده است بسیار مؤثر است. گاهی اوقات درد از این اعصاب سرچشمه می‌گیرد و به سمت عضلات حرکت می‌کند. نعنا نواحی آسیب دیده را بی حس می‌کند و درد شانه را تسکین می‌دهد. تنها کاری که برای تهیه موم نعنا باید انجام دهید این است که مقداری برگ نعناع را آسیاب کرده و با اضافه کردن آب از آن خمیر درست کنید. سپس خمیر را روی شانه‌های خود بمالید و بگذارید حدود 20 دقیقه بماند. پس از آن، آن را با آب سرد بشویید.

حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم به طور بالقوه می‌تواند درد را تسکین دهد و روند بهبودی را تسریع کند. با مخلوط شدن با آب به منیزیم و سولفات تجزیه می‌شود. پس از اینکه آن را با آب حمام خود مخلوط کردید و حدود 30 دقیقه در آن غوطه ور شدید، نمک از طریق منافذ ریز موجود در پوست وارد بدن می‌شود. سپس، مفاصل و ماهیچه‌های سفت را شل می‌کند و درد را کاهش می‌دهد.

درمان فوری کتف درد در خانه

ماساژ شانه

به دنبال یک ماساژور آموزش دیده باشید. ماساژ درمانی همیشه آرامش بخش است. این یکی از بهترین راه ها برای تسکین هر نوع درد از جمله شانه است. ماساژور به بافت‌های سفت فشار وارد می‌کند و آن‌ها را شل می‌کند و تجربه‌ای آرام‌بخش به‌ دست می‌آورد. همچنین، می‌تواند جریان خون را در ناحیه آسیب دیده افزایش دهد. برای نتیجه بهتر می‌توانید از روغن‌های ضروری برای ماساژ استفاده کنید.

کشش شانه

این‌ها تمرینات سبکی هستند که باید دو یا سه بار در روز خیلی آهسته انجام دهید. بازوی خود (آنی که شانه آسیب دیده دارد) را مستقیماً به سمت بالا بلند کرده و پایین بیاورید. باز و بسته کردن درب کمد نیز می‌تواند به شانه‌ها کشش خوبی بدهد. با این حال، قبل از انجام این تمرینات، عضلات شانه خود را با یک پد حرارتی یا یک دوش آب گرم گرم کنید. سایر ورزش هایی که می‌توانند به کمک کنند شامل کشش حوله، کشش زیر بغل و چرخش به سمت بیرون و داخل است.

اگرچه شانه درد یک وضعیت بسیار آزاردهنده است که انجام فعالیت‌های روزانه را به طور عادی غیرممکن می‌کند، اما می‌توانیم به طور طبیعی و بدون استفاده از دارو آن را تسکین دهیم. شانه درد یک موقعیت بسیار آزاردهنده و ناتوان کننده است زیرا بیان آن به ما اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر با محیط تعامل داشته باشیم.

انواع مختلفی از آسیب‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث درد، التهاب و فلج حرکت شود. همچنین، اگر به موقع آن را درمان نکنیم، التهاب می‌تواند مزمن شود.

اول از همه، باید بدانید که درد شانه شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و مهم‌تر از آن، قابل رفع است. شرایطی وجود دارد که در هنگام برخورد با دررفتگی ها و شکستگی‌ها باید به پزشک مراجعه کرد. این دو وضعیت عموماً ناشی از ضربه‌های وارده در آن ناحیه است.

آسیب‌های رایج و علل درد شانه

  • آرتروز
  • تاندونیت
  • کلسیفیکاسیون در تاندون‌ها

جا به جایی : دررفتگی زمانی رخ می‌دهد که سر استخوان بازو به زور از حفره شانه خارج شود. این می‌تواند به عنوان محصول فعالیت بیش از حد، رگ به رگ شدن یا ضربه رخ دهد. زمانی که رباط ها، تاندون‌ها و عضلات اطراف شانه خسته یا ساییده شوند، دررفتگی‌های مکرر ممکن است رخ دهد. اگر بازوی خود را بلند کنید یا به سمت جلو حرکت کنید، این‌ها باعث درد و بی ثباتی می‌شوند.

بورسیت : بورس‌ها به عنوان پدهایی عمل می‌کنند که اصطکاک بین ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را کاهش می‌دهند. استفاده بیش از حد از شانه می‌تواند منجر به التهاب بورس‌ها شود و باعث ایجاد درد و اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه مانند شانه زدن و پانسمان شود.

تاندونیت : تاندون‌ها از الیاف بافت همبند تشکیل شده‌اند و وظیفه اتصال عضلات و استخوان‌ها را دارند. تاندونیت یا التهاب تاندون معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که تمرینات تکراری بدون وضعیت بدنی مناسب انجام شوند. همچنین می‌تواند با آسیب‌های دیگر مانند رگ به رگ شدن همراه باشد.

شکستگی : شکستگی‌ها نتیجه ضربه به استخوان است. آن‌ها معمولاً در نتیجه زمین خوردن فرد یا صدمات ناشی از ضربه شدید مانند ورزش یا تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهند. باعث درد شدید و التهاب شدید می‌شوند.

آرتروز : معمولاً به دلیل سایش پیشرونده مفاصل ایجاد می‌شود. با این حال، معمولاً با عضلات و تاندون‌ها و همچنین با عفونت همراه است. از طریق التهاب، درد و سفتی خود را نشان می‌دهد.

روماتیسم مفصلی : این یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل می‌شود. با درد، تورم، قرمزی و تغییر شکل ظاهر می‌شود.

چند نکته برای جلوگیری از درد شانه

 هرگز نباید از توانایی‌های بدن خود تجاوز کنید. اگر متوجه شدید که چیزی که می‌خواهید بلند کنید یا حمل کنید مستلزم تلاش عمده ست، بهتر است از کمک بخواهید. وقتی به باشگاه می‌روید مراقب باشید. اغلب اعتقاد بر این است که با بلند کردن وزن بیشتر، عضلات سریع‌تر تقویت می‌شوند. اگر نمی‌خواهید به خودتان آسیب بزنید، همه چیز باید پیشرو باشد. تمرینات منظمی را برای بهبود عملکرد کل بدن خود انجام دهید و از احتمال آسیب دیدن آسان جلوگیری کنید. باید قبل از شروع هر فعالیتی، هر بخش بدن را حرکت دهید تا بدن خود را گرم کنید. اگر این کار را نکنید، به احتمال زیاد به خودتان آسیب خواهید رساند. همچنین به یاد داشته باشید که قبل و بعد از فعالیت بدنی، حرکات کششی انجام دهید.

درمان‌های طبیعی برای تسکین درد شانه

درمان‌های طبیعی همیشه متحدان عالی برای تسکین انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌ها خواهند بود. اگر درد مداوم باشد یا اگر آسیب جدی باشد، باید به یک متخصص مراجعه کنید زیرا این دردها باید با درمان پزشکی درمان شوند.

نتیجه‌گیری

نشانه‌ها را در نظر داشته باشید و به دلایل این اختلال توجه کافی داشته باشید. اگرچه این درد بسیار آزاردهنده است، اما واقعاً می‌توان از آن جلوگیری کرد. در صورت تشدید درد به پزشک مراجعه کنید.

کتف درد نشانه چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است این موضوع را بدانید که درد شانه یک مشکل بسیار شایع است. علت های زیادی وجود دارد که می تواند باعث درد در شانه و کتف شوند اما در اکثر موارد می توان با درمان های مناسب به مرور زمان این درد ها را بهبود بخشید. در افرادی با سنین پایین تر، درد بیشتر به دلیل تصادف یا آسیب ممکن است اتفاق بیوفتد. با این حال، با افزایش سن و به مرور زمان، ساییدگی و پارگی در مفصل شانه و تاندون های روتاتور کاف ها(گرداننده های شانه) اتفاق می‌افتد که ممکن است در طول زمان و در طی حرکات مداوم و تکراری منجر به درد شود.

اما خبر خوب این است که با درمان مناسب، می توانید درد را بهبود دهید تا دوباره به انجام کارهایی که از آن لذت می برید بازگردید. اما قبل از آن بهتر است اندکی در رابطه با ساختار های تشکیل دهنده شانه آشنا شوید.

ساختارهای شانه و درمان فوری کتف درد در خانه

شانه شما یک ساختار پیچیده و بسیار متحرک است که از چندین جزء تشکیل شده است و دارای دو مفصل است:

مفصل گلنوهومرال: جایی که استخوان بازو به کتف ها متصل می شود.

مفصل آکرومیوکلاویکولار: جایی که بالای کتف به استخوان ترقوه می رسد.

درمان فوری کتف درد در خانه

بافتی همبند و قوی، کپسول شانه شما را در بر گرفته است. این موضوع باعث می شود تا سر استخوان بازو در جای خود در حفره مفصل محکم نگه داشته شود. کپسول مفصلی همچنین با یک غشای سینوویال پوشیده شده است. مایع سینوویال تولید شده باعث می شود تا حرکت مفصل روان و راحت انجام شود.

تاندون ها، رباط ها و عضلاتی قوی نیز از شانه شما حمایت می کنند و آن را پایدار نگه می دارند.

علل درد کتف و شانه

دلایل زیادی برای درد کتف و شانه وجود دارد و همه آنها به دلیل مشکلات مفاصل شانه یا ساختارهای مرتبط با آن نیستند.

استئوآرتریت: غضروف، یک بافت صاف و بالشتکی است که انتهای استخوان های شما را در جایی که در یک مفصل به هم می رسند می پوشاند. غضروف سالم به حرکت نرم مفاصل شما کمک می کند. با گذشت زمان، غضروف ممکن است ساییده شود، یا ممکن است به دلیل آسیب یا تصادف از بین برود و منجر به ایجاد آرتروز شود.

التهاب کپسول شانه یا سینوویت زمانی اتفاق می افتد که غشای سینوویال شما ملتهب شود. این موضوع ممکن است در نتیجه یک بیماری دیگر (مانند آرتریت روماتوئید) یا در نتیجه یک آسیب رخ دهد. یا ممکن است علت آن ناشناخته باشد.

شانه یخ زده (کپسولیت چسبنده) وضعیتی است که در آن کپسول شانه شما ضخیم، ملتهب و سفت می شود. همچنین ممکن است مایع سینوویال کمتری برای روانکاری مفصل وجود داشته باشد. در نتیجه حرکت شانه شما به دشواری انجام می شود. شانه یخ زده ممکن است در نتیجه یک بیماری دیگر (مانند دیابت) نیز اتفاق بیوفتد و یا اگر شانه بی حرکت شده باشد (به دلیل جراحی یا جراحت)، یا ممکن است علت آن مشخص نباشد.

بورسای ملتهب: درد همراه با بورسای ملتهب یا بورسیت نیز در شانه شایع است. بورساها کیسه های کوچکی پر از مایع هستند که اصطکاک بین دو ساختار مانند استخوان، عضلات و یا تاندون ها را کاهش می دهند. در شانه، بورسایی که بین تاندون روتاتور کاف و نوک استخوانی شانه (آکرومیون) قرار دارد، می‌تواند ملتهب شود، و معمولاً به دلیل حرکات تکراری انجام می‌شود.

علت درد کتف و شانه

جراحات و اسپرین ها: رباط ها بافت های نرمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. آنها با نگه داشتن استخوان ها در جای خود ، ثبات شانه شما را فراهم می کنند. اگر رباط ها آسیب ببینند یا کشیده شوند، می توانند باعث درد کوتاه مدت شوند. این درد ممکن است در اثر بیرون آمدن ِجزئی استخوان بازو از حفره مفصلی (subluxation) یا بیرون آمدن کامل استخوان بازو (در رفتگی) ایجاد شود.

بافت انعطاف پذیری که به نگه داشتن مفصل شانه در جای خود کمک می کند، “لابروم” نام دارد. این بافت ممکن است دچار پارگی شود که به این حالت پارگی لابرال می گویند. این پارگی می تواند در نتیجه آسیب (به عنوان مثال افتادن روی بازوی کشیده شده) یا حرکات تکراری (مانند حرکات پرتابی در ورزش هایی مانند کریکت) رخ دهد.

ضربه مستقیم به شانه می تواند منجر به کشیدگی یا اسپرین مفصل آکرومیوکلاویکولار شود. این نوع آسیب اغلب در افرادی رخ میدهد که در ورزش های پر برخورد مانند فوتبال آمریکایی شرکت می کنند و ضرباتی مستقیم به شانه شان وارد می شود. همچنین این آسیب ممکن است در اثر سقوط نیز رخ دهد.

آسیب به روتاتور کاف ها یا گرداننده های بازو: این گروه از تاندون‌ها و عضلات، شانه و کتف شما را ثابت نگه می‌دارند و بازو را در موقعیت مناسبی برای حرکت قرار می‌دهند. پارگی تاندون های روتاتور کاف ها ممکن است در نتیجه یک آسیب (مثلاً افتادن یا شکستگی استخوان ترقوه) رخ دهد یا در طی یک دوره زمانی با افزایش سن رخ دهد.

دلایل درد کتف و شانه

گردن و قسمت فوقانی کمر: مشکلات مربوط به مفاصل و اعصاب مرتبط با گردن و قسمت فوقانی کمر نیز می تواند منبع درد در کتف و شانه باشد. درد ناشی از گردن و قسمت فوقانی کمر اغلب در پشت مفصل شانه، کتف و خارج از بازو احساس می شود.

آسیب به عصب زیر بغل(عصب آگزیلاری): این عصب در صورت دررفتگی شانه یا شکستن استخوان بازو می تواند آسیب ببیند. این موضوع می تواند باعث ضعف در هنگام حرکت بازو به سمت خارج از بدن شود.

دردهای ارجاعی: درد شانه ممکن است ناشی از مشکلات شما در ناحیه های دیگر بدن باشد، مانند سنگ کیسه صفرا، مشکلات قلبی (مانند آنژین صدری، حمله قلبی) و عارضه های ریوی (مانند ذات الریه)

پماد برای درد کتف و شانه و درمان فوری کتف درد در خانه

برندهای گوناگونی در بازار برای تسکین درد های عضلانی و مفصلی وجود دارند. برخی از آنها شیمیایی و برخی پایه گیاهی دارند. ما در زیر چند مورد از پماد ها و روغن های طبیعی که می توان در صورت داشتن درد کتف و شانه از آن ها استفاده نمود به شما معرفی کرده ایم:

1- ژل آرومیکس یکی از بهترین درمان های شانه درد

این ژل حاوی 4 اسانس فوق العاده است:

  • اسانس اسطوخودوس (Lavandula angustifolia).
  • اسانس اکالیپتوس (Eucalyptus spp.).
  • اسانس رزماری (Rosmarinus officinalis).
  • اسانس نعناع (Mentha Piperita).

این محصول با دارا بودن این مواد می تواند به عنوان تسکین دهنده درد اسکلتی و عضلانی و همچنین مسکن درد شانه استفاده شود. این محصول دارای گواهینامه GMP از کانادا می باشد.

2- کرم کاپسیدین، درمان خانگی درد شانه و کتف

این کرم حاوی عصاره فلفل دلمه ای (Capsicum annum) می باشد. این محصول دارای گواهینامه GMP بوده و تسکین دهنده طبیعی درد موضعی می باشد.

3- اسپری اسانس رزماری، تسکین دهنده طبیعی درد مفاصل

این اسپری حاوی اسانس رزماری است. می توانید این محصول را روی محل آسیب دیده بدن اسپری کرده و ماساژ دهید.

4- روغن دارچین

این روغن با داشتن مواد ارگانیک می تواند برای دردهای عضلانی و استخوانی استفاده شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

3 Comments

  1. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی

  2. رضافرزانه گفت:

    مطالبتون عالی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان