درمان خانگی درد شانه

انواع اسکولیوز
18 آبان 1399
3.6

چه عواملی باعث درد شانه می‌شود و نحوه درمان آن چگونه است؟

درد بین مفاصل شانه شایع است. پزشکان از این ناراحتی به عنوان درد بین عضلات و مفاصل یاد می‌کنند. افرادی که درد در مفاصل شانه دارند به طور معمول در قسمت فوقانی و پشت خود بین مفصل‌ شانه دردی مزمن یا دردی مانند تیرکشیدن دارند. بیشتر اوقات، درد شانه چیزی نیست که نگران آن باشید؛ اما در برخی موارد، این می‌تواند نشانه وضعیت جدی‌تر باشد.

علل درد شانه

دلایل زیادی برای ایجاد درد بین مفاصل‌ شانه وجود دارد. صدمه به عضلات یا تاندون دلیل شایع این نوع درد است. دردهای عضلانی شانه می‌توانند ناشی از موارد زیر باشد:

بلند کردن جسم سنگین

عضلات ضعیف

کار با رایانه برای مدت زمان طولانی

ورزش‌های نامناسب

فعالیت‌های سنگین و نادرست

بعضی اوقات، ممکن است حتی در هنگام خواب نیز درد شانه را حس کنید. آسیب دیدگی به سایر قسمت‌های بدن مانند پارگی روتاتور کاف، شکستگی ستون فقرات یا سایر صدماتی که باعث ایجاد آسیب می‌شوند نیز می‌تواند منجر به درد بین مفاصل‌ شانه شود.

اگر درد شانه دارید و تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

سایر دلایل درد شانه عبارت‌اند از:

• بیماری دیسک دژنراسیون یا فتق دیسک و آسیب در ستون فقرات
  • اسکولیوز
  • آرتروز در مفاصل اطراف گردن، ستون فقرات یا دنده‌ها
  • تنگی نخاع یا آسیب نخاع
  • رفلکس اسید معده
  • فیبرومیالژیا
  • زونا
  • سندرم درد میوفاشیال
  • برخی سرطان‌ها مانند سرطان ریه، لنفوم، سرطان کبد، سرطان مری، مزوتلیوما و سرطان‌هایی که به استخوان‌ها سرایت می‌کنند.
  • فشارهای عصبی
  • سنگ کیسه صفرا که غالباً با تهوع و درد در قسمت فوقانی راست شکم همراه است.
  • درد مفاصل شانه گاهی اوقات علامت حمله قلبی است، خصوصاً در میان زنان.
  • علائم دیگری مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اگر این علائم را تجربه کردید، باید به دنبال پزشک باشید.

پارگی آئورت توراسیک یا شکاف آئورت هنگامی اتفاق می‌افتد که پارگی در لایه داخلی رگ خونی بزرگ که از قلب شما شاخه می‌گیرد وجود داشته باشد. این می‌تواند باعث درد شدید در پشت و شانه‌ها شود. اگر این اتفاق بیفتد، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید زیرا پارگی آئورت یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود.

آمبولی ریوی یکی دیگر از شرایط جدی است که می‌تواند باعث درد شانه شود. بعضی از افراد هنگام جدا شدن لخته‌های خون در لگن آن‌ها، درد ناگهانی و شدیدی را در مفصل شانه خود گزارش می‌کنند. تنگی نفس همچنین نشانه آمبولی ریوی است. اگر فکر می‌کنید آمبولی ریوی دارید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

درد شانه نشانه چیست؟

اگر درد شما از یک محل خاص و غیرطبیعی است و یا از بین نمی‌رود، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شرایط مفصل شانه‌ی شما جدی نباشد، اما اگر به هر شکلی آزار دهنده باشد، بهتر است آن را بررسی کنید. اگر درد شانه شما با علائم خاصی همراه است، این بدان معناست که شما دچار یک وضعیت تهدید کننده و خطرناک هستید که نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد. اگر در شانه خود به همراه موارد زیر درد دارید فوراً کمک بخواهید:

• درد قفسه سینه
  • حس سبکی
  • تعریق بیش از حد
  • درد، تورم یا قرمزی در پاها
  • سرفه کردن همراه خون
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • مشکل ناگهانی در صحبت کردن
  • فلج در یک طرف بدن شما
  • از دست دادن هوشیاری

درمان درد شانه به علت و شدت شرایط شما بستگی دارد. زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

درمان‌های خانگی درد شانه

برخی از افراد با درمان‌هایی که در خانه انجام می‌شود، از درد شانه رهایی می‌یابند.

ورزش برای درد شانه

فعالیت بدنی برای سلامتی کلی بدن مهم است اما ورزش همچنین می‌تواند مناطقی را در ناحیه پشت شما تقویت کند که ممکن است به کاهش درد کمک کند. فشار مچ پا، کشش در حالت نشسته، تمرینات خوبی برای تقویت عضلات در کمر و شکم شما هستند.

حرکات اصلاحی و سایر تمرینات کششی می‌توانند گردش خون در عضلات و مفاصل شما را بهبود بخشند که ممکن است پیشرفت بیشتری در روند تسکین درد ارائه دهند.

تمرینات اصلاحی و تمرینات کششی، گاهی به کاهش درد شانه کمک می‌کند:

دست و بازو را از روی بدن خود عبور دهید.

از بازوی دیگر خود استفاده کنید تا آرنج بازوی کشیده شده خود را به سمت سینه خود بکشید.

این کشش را برای حدود 10 ثانیه نگه دارید.

از پزشک خود در مورد حرکات اصلاحی دیگری که ممکن است درد شما را کاهش دهد سؤال کنید.

رژیم غذایی مناسب درد شانه

بعضی از غذاها می‌توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شوند که می‌تواند درد شانه را بدتر کند. از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید و میوه و سبزیجات به مقدار زیاد مصرف کنید. انتخاب مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند سالمون نیز ممکن است در جهت کاهش درد شانه کمک کننده باشد.

گاهی اوقات، برای تسکین درد مفاصل شانه فقط به استراحت نیاز دارید، به خصوص اگر این نتیجه یک جراحت باشد.

درمان درد شانه با گرما یا سرما

استفاده از کمپرس گرم و سرد بین مفاصل‌ شانه ممکن است ناراحتی و درد شانه را تسکین دهد. به طور معمول، بهتر است هر چهار ساعت یک‌بار از آن‌ها به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

درمان‌های توان‌بخشی درد شانه

ماساژ (منوال تراپی) و تمرینات اصلاحی ممکن است در بسیاری از موارد درد شانه را تسکین دهد، به خصوص اگر این درد ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات یا مفاصل یا آسیب دیدگی باشد.

ماساژ شانه

یک ماساژ درمان می‌تواند بر روی مناطقی که بین مفاصل‌ شانه شما قرار دارد، کار کند تا بافت عضلانی شل شود. همچنین می‌توانید دستگاه‌های ماساژ دستی را برای استفاده در منزل خریداری کنید و برای کاهش درد شانه از آن استفاده کنید.

حرکات اصلاحی  شانه

در صورت آسیب دیدگی یا فشردگی عصب، پزشک ممکن است درمان فیزیکی را توصیه کند. یک متخصص حرکات اصلاحی به شما کمک می‌کند تمرینات خاصی انجام دهید که ممکن است علائم درد شانه را بهبود بخشد.

داروها

برخی از داروهای خاص می‌توانند به تسکین درد و ناراحتی شانه کمک کنند. این‌ها ممکن است داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن باشد. بعضی اوقات، استروئیدها به عنوان قرص یا تزریق داده می‌شوند تا به تسکین درد و التهاب کمک کنند. آرام‌بخش‌های عضلانی و حتی داروهای ضدافسردگی نیز برای برخی شرایط خاص شامل درد مفاصل شانه تجویز می‌شوند.

عمل جراحي شانه

اگرچه نادر است اما اگر درد مفاصل شانه شما شدید باشد یا در اثر آسیب قابل درمان نباشد، ممکن است پزشک جراحی شانه را توصیه کند. این ممکن است شامل از بین بردن بافت یا ترمیم تاندون‌ها در ناحیه شانه باشد. طبق نظر آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، با این وجود، 90 درصد افراد مبتلا به درد مفاصل شانه به گزینه‌های غیر جراحی مانند استراحت، ورزش و دارو پاسخ می‌دهند.

بیشتر اوقات، درد شانه یک بیماری موقتی است که با استراحت و درمان مناسب از بین می‌رود. با این حال، ناراحتی ممکن است برای برخی از افراد مشکل مادام‌العمر باشد.

درمان خانگی درد شانه

جلوگیری از درد شانه

اقدامات زیر می‌تواند به جلوگیری از درد شانه کمک کند:

وضعیت مناسب و صحیح شانه را تمرین کنید. سعی کنید صاف بایستید و بنشینید و از قوز کردن خودداری کنید. ممکن است بخواهید یک صندلی ارگونومیک یا یک بالش مخصوص را برای کمک به صاف بودن ستون فقرات و گردن تهیه کنید.

وسایل سنگین بلند نکنید. بلند کردن وسایل سنگین می‌تواند منجر به صدماتی شود که باعث ایجاد درد شانه‌های شما می‌شود. از حمل کیف‌های سنگین بر روی یک شانه خودداری کنید. اگر مجبور هستید چیزی را بلند کنید، حتماً زانوهای خود را خم کرده و سعی کنید فشار زیادی به پشت خود وارد نکنید.

زمانی که با کامپیوتر یا پشت میز زیاد کار می‌کنید، مرتباً بلند شوید و کشش دهید. این می‌تواند به تقویت عضلات شانه و کاهش  درد شانه کمک کند.

عادات سالم را تمرین کنید. حتماً غذاهای کامل بخورید، هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید و حداقل سه روز در هفته ورزش کنید و به میزان کافی استراحت کنید. یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند احساس پر انرژی تری داشته باشید و این می‌تواند در مدیریت درد شانه به شما کمک کند.

1 Comment

1. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.