علت کمر درد ناگهانی
علت درد در ناحیه گودی کمر در بارداری
28 شهریور 1401
3.7

عصب فشرده در شانه زمانی اتفاق می‌افتد که یک ساختار مجاور عصب از گردن را تحریک یا فشار می‌دهد. این می‌تواند منجر به درد شانه و بی حسی بازو و دست شود. پزشکان همچنین ممکن است به عصب فشرده شده در شانه که از گردن ناشی می‌شود به عنوان رادیکولوپاتی گردنی اشاره کنند. یک آسیب حاد یا تغییر در بدن در طول زمان می‌تواند باعث گرفتگی عصب در شانه شود. این مقاله علائم، علل و درمان‌های رایج درد عصبی شانه چپ را شناسایی می‌کند.

علائم و نشانه‌های درد عصبی شانه چپ

یک عصب فشرده در شانه معمولاً باعث درد، بی حسی یا ناراحتی در ناحیه شانه می‌شود. ممکن است فرد علائم دیگری نیز داشته باشد که عبارت‌اند از:

• تغییر در احساس در همان سمت شانه‌ای که درد می‌کند
  • ضعف عضلانی در بازو، دست یا شانه
  • درد گردن، به خصوص هنگام چرخاندن سر از این طرف به طرف دیگر
  • بی حسی و گزگز در انگشتان یا دست

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

علل درد عصبی شانه چپ

زمانی که موادی مانند استخوان، بیرون زدگی دیسک یا بافت متورم شده، روی اعصابی که از ستون فقرات به سمت گردن و شانه امتداد می‌یابند، فشار وارد می‌کنند، عصب گیر کرده در شانه رخ می‌دهد. ستون فقرات از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند و بین هر یک دیسک‌های محافظ و بالشتک مانند قرار دارند. پزشکان ستون فقرات را بر اساس ناحیه بدن و ظاهر استخوان‌های ستون فقرات به سه ناحیه تقسیم می‌کنند. این شامل:

• ستون فقرات گردنی: از هفت مهره اول تشکیل شده است.
  • ستون فقرات سینه‌ای: از 12 مهره میانی تشکیل شده است.
  • ستون فقرات کمری: از پنج مهره آخر تشکیل شده است.
  • یک عصب فشرده در شانه به طور خاص بر ستون فقرات گردنی تأثیر می‌گذارد. از ستون فقرات گردنی اعصابی هستند که سیگنال‌ها را به و از مغز به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کنند. برخی از علل رایج گرفتگی عصب در شانه عبارت‌اند از:
  • انحطاط دیسک: با گذشت زمان، دیسک‌های ژل مانند بین مهره های گردن ممکن است شروع به فرسودگی کنند. در نتیجه، استخوان‌ها می‌توانند به هم نزدیک‌تر شوند و به طور بالقوه روی یکدیگر و اعصاب ساییده شوند. گاهی اوقات، فرد روی مهره های خود رشد استخوانی به نام خار استخوانی ایجاد می‌کند. این‌ها همچنین می‌توانند به اعصاب شانه فشار وارد کنند.
  • فتق دیسک: گاهی اوقات یک دیسک می‌تواند بیرون زده و روی اعصابی که از ستون فقرات خارج می‌شوند فشار بیاورد. فرد تمایل دارد این درد را با فعالیت‌هایی مانند چرخش، خم شدن یا بلند کردن بیشتر متوجه شود.
  • آسیب حاد: یک فرد ممکن است آسیبی را تجربه کند، مانند تصادف رانندگی یا فعالیت ورزشی، که باعث فتق دیسک یا التهاب بافتی در بدن می‌شود که بر اعصاب فشار می‌آورد.

پزشک معمولاً می‌تواند با گرفتن سابقه پزشکی، انجام معاینه فیزیکی و درخواست مطالعات تصویربرداری، علت گرفتگی عصب در شانه را شناسایی کند.

درد عصبی شانه چپ

چگونه پزشک درد شانه را تشخیص می‌دهد؟

پزشک می‌تواند از اشعه ایکس برای تشخیص عصب فشرده شده استفاده کند. پزشکان با گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی شروع به تشخیص درد شانه فرد می‌کنند. آن‌ها از شخص در مورد علائمی که تجربه می‌کنند، می‌پرسند، مانند زمانی که برای اولین بار متوجه این علائم شده‌اند، و اینکه چه چیزی آن‌ها را بدتر یا بهتر می‌کند. پزشک همچنین شانه، گردن و نواحی اطراف را معاینه می‌کند تا هر گونه مشکل قابل توجه را شناسایی کند. پزشک اغلب آزمایش‌های بیشتری را برای تأیید تشخیص یا رد سایر علل تجویز می‌کند. نمونه‌هایی از این تست‌ها عبارت‌اند از:

اسکن اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش‌ها جزئیات استخوان‌های ستون فقرات را برای کمک به شناسایی تغییرات استخوان‌هایی که ممکن است روی عصب فشار وارد کنند، ارائه می‌کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش جزئیات بیشتری از بافت نرم و اعصاب ارائه می‌دهد که سی تی اسکن یا اشعه ایکس نمی‌تواند.

مطالعات الکترودیاگنوستیک: در این تست‌ها از سوزن‌های مخصوصی استفاده می‌شود که سیگنال‌های الکتریکی را به نواحی مختلف گردن و شانه ارسال می‌کند. آن‌ها می‌توانند عملکردهای عصبی بدن را آزمایش کنند تا مشخص کنند که در کجا فشرده شده است.

این آزمایش‌ها می‌توانند به پزشک کمک کنند تا عصب فشرده شده در شانه یا بیماری دیگری را که ممکن است باعث درد شانه شود، شناسایی کند. نمونه‌هایی از شرایط دیگر عبارت‌اند از:

• پارگی تاندون
  • آرتروز یا التهاب مفاصل
  • بورسیت یا التهاب کیسه‌های پر از مایع که مفاصل را متورم می‌کند
  • شکستگی شانه

گزینه‌های درمان درد عصبی شانه چپ

اکثر افرادی که عصب شانه‌شان فشرده شده است به مرور زمان بهتر می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. در صورت لزوم برای ارائه توصیه‌های درمانی، پزشک موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

• چه چیزی باعث گرفتگی عصب می‌شود
  • درد چقدر شدید است
  • چگونه عصب فشرده شده بر فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارد
  • پزشک معمولاً ابتدا درمان‌های غیر جراحی را توصیه می‌کند. اگر درد فرد به این درمان‌ها پاسخ ندهد یا بدتر شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. درمان‌های غیر جراحی عصب تحت فشار عبارت‌اند از:
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن
  • مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای تسکین التهاب
  • تزریق کورتیکواستروئیدها برای کاهش تورم و التهاب
  • پوشیدن یک گردن بند طبی برای محدود کردن حرکت در گردن برای بهبود اعصاب

درمان درد عصبی شانه

انجام فیزیوتراپی و تمرینات اصلاحی و درمانی برای کاهش سفتی و بهبود دامنه حرکتی

مصرف داروهای مسکن برای مدت کوتاهی برای کاهش فوری‌ترین اثرات شانه درد

گاهی اوقات درد ناشی از فشرده شدن عصب در شانه می‌آید و می‌رود؛ اما اگر درد فردی در نتیجه تغییرات دژنراتیو باشد، درد او ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

اگر درمان‌های فوق دیگر درد را تسکین ندهند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. انواع جراحی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن (ACDF): در این روش، جراح به استخوان‌های گردن از جلوی گردن دسترسی پیدا می‌کند. آن‌ها ناحیه دیسک یا استخوانی را که باعث درد می‌شود، قبل از ترکیب کردن قسمت‌هایی از ستون فقرات به یکدیگر برای کاهش درد، برمی‌دارند.

جایگزینی دیسک مصنوعی: این روش شامل جایگزینی دیسک بیمار یا آسیب دیده با دیسک مصنوعی ساخته شده از فلز، پلاستیک یا ترکیبی از هر دو است؛ مانند ACDF، جراح از جلوی گردن به ستون فقرات دسترسی خواهد داشت.

لامینوفورامینوتومی گردنی خلفی: این روش شامل ایجاد یک برش 1 تا 2 اینچی در پشت گردن و برداشتن بخش‌هایی از ستون فقرات است که ممکن است به اعصاب پشت فشار وارد کند.

رفع فشار عصب فوق کتف: به این معنی که جراح سعی می‌کند عصب ناحیه شکاف کتف را در صورت فشرده شدن این عصب آزاد کند.

رویکرد جراحی به علائم فرد و اینکه چه ناحیه‌ای از ستون فقرات یا بافت روی اعصاب فشار می‌آورد بستگی دارد.

مدیریت یک عصب فشرده در شانه

درد ناشی از فشرده شدن عصب در شانه اغلب می‌آید و می‌رود. هنگامی که فردی علائم شدیدی را تجربه می‌کند، ممکن است بخواهد موارد زیر را امتحان کند:

تا 48 ساعت پس از شروع درد، کیسه‌های یخ پوشیده شده با پارچه را روی ناحیه گردن و شانه قرار دهید. پس از این مدت، می‌توانند از حرارت گرم برای تسکین درد استفاده کنند.

با بالشی که برای حمایت از گردن طراحی شده است بخوابید. این بالش‌ها برای خرید به راحتی در دسترس هستند.

از داروهای ضد التهاب یا مسکن استفاده کنید.

هنگامی که علائم یک فرد شروع به بهبود می‌کند، ممکن است بخواهد اقدامات زیر را برای کمک به جلوگیری از دوره‌های بعدی درد انجام دهد:

تمرکز بر وضعیت‌های مناسب هنگام خواب و نشستن پشت میز. افراد می‌توانند از دستگاه‌هایی مانند هندزفری استفاده کنند تا از فشار دادن یا حرکت مکرر گردن خودداری کنند. تنظیم ارتفاع صندلی و صفحه کلید نیز ممکن است فشار روی گردن و پشت را کاهش دهد.

چگونه درد شانه را مدیریت کنیم ؟

انجام ورزش منظم برای کاهش سفتی و کمک به حفظ وزن سالم.

انجام ماساژهایی که می‌تواند گردش خون را در مناطق ملتهب تقویت کند، که می‌تواند به بهبودی کمک کند. ماساژ همچنین می‌تواند تنش عضلانی را کاهش دهد.

یک فیزیوتراپیست یا متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند در توصیه تمرینات و مشاوره در مورد چگونگی بهبود وضعیت بدن در خانه و محل کار مفید باشد.

گرفتگی عصب در شانه می‌تواند یک مشکل دردناک باشد که می‌تواند منجر به ضعف، گزگز و بی حسی در دست و بازو شود. اقدامات بدون نسخه معمولاً می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. اگر این روش‌ها جواب نداد، گزینه‌های جراحی در دسترس هستند.

افراد باید همیشه در صورت داشتن شانه درد که بیش از چند روز طول بکشد، با پزشک خود صحبت کنند.