حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر

چگونه در منزل فیزیوتراپی کنیم
چگونه در منزل فیزیوتراپی کنیم؟
28 دی 1401
درد دیسک کمر به کجا می‌زند؟
1 بهمن 1401
حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر
4.3

آیا کمردرد مداوم دارید و در ساق پاهای خود احساس گزگز می کنید. آیا تا حالا تجربه دردی داشته اید که از پشت باسن تان شروع و تا کف پایتان برسد؟ این علامت ها به معنای این است که شما به دیسک کمر مبتلا شده اید و هر چه سریع تر باید به سراغ راهکارهای درمانی آن بروید. شما می توانید روش های درمانی مثل حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر، ورزش درمانی، جراحی، دارو درمانی و انجام فیزیوتراپی با دستگاه را انتخاب کنید. اغلب افرادی که به فتق دیسک کمر مبتلا هستند، ترجیح می دهند به جای دارو درمانی یا عمل جراحی از روش های غیر تهاجمی برای مداوای دیسک کمر استفاده نمایند.

حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر؛ ورزش و حرکات اصلاحی

تقریبا می توان گفت حدود 70 یا 80 درصد افراد به دیسک مبتلا هستند و دردهای خفیف تا شدید را در ناحیه کمر خود حس می کنند. درمان های غیر جراحی یکی از بهترین راهکارهای درمانی است که توسط پزشکان متخصص فیزیوتراپی به بیماران توصیه می شود. اما چرا شما باید سریع تر به درمان دیسک کمر خود اقدام کنید؟ چرا باید به سراغ ورزش و حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر بروید؟

فتق دیسک کمر یکی بیماری های خطرناکی است که احتمال فلج شدن دائمی وجود دارد. اگر دیسک کمر را به موقع درمان نکنید با اختلالاتی مثل اختلال عملکرد مثانه و روده، محدودیت در انجام فعالیت های روزمره و مشکل در ادرار کردن مواجه خواهید شد. در صورتی که از انجام عمل جراحی می ترسید، باید به موقع برای درمان تان اقدام نمایید، زیرا روش های غیر جراحی در بهبودی دیسک کمر نتایج خوبی به همراه داشته است.

بهترین حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپیست ها معمولا در کنار درمان با انواع دستگاه، حرکات فیزیو تراپی برای دیسک کمر را به تمام بیماران توصیه می کنند. انجام این حرکات و تمرین ها کمک می کند تا فشاری که بر روی عصب های کمر است، کاهش پیدا کند. با این حرکات فیزیوتراپی درد های ناراحت کننده دیسک کمر کمتر می شود. همچنین حرکات کششی در فیزیوتراپی نیز با بالا بردن انعطاف پذیری، دامنه حرکتی مفصل ها را گسترده کرده، منجر به تقویت بافت ها و ماهیچه های کمر می شود.

در حقیقت حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر بخشی از درمان است که توسط فیزیوتراپ ها انجام می شود و بیماران می توانند آنها را در منزل زیر نظر آنها ادامه دهند. این حرکات علاوه بر اینکه تسکین دهنده هستند، از پیشرفت دیسک کمر جلوگیری می کنند. از بهترین حرکات و تمرینات برای بهبودی دیسک کمر می توان به تکنیک های مکنزی، ویلیامز و حرکات کششی اشاره کرد.

مکنزی (McKenzie) بهترین حرکات فیزیوتراپی کمر برای بیرون زدگی دیسک های کمری

یکی از مناسب ترین حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر، ورزش های مکنزی است که برای درمان دیسک کمر به کار می رود. حرکات مکنزی شامل حرکات کششی است که می توان آن را به صورت ایستاده، نشسته و خوابیده انجام داد. برای معالجه بیرون زدگی های دیسک کمر، حرکات مکنزی اثربخشی بالایی دارد. مهم ترین حرکات مکنزی عبارت است از:

• ریلکسیشن
  • نشستن
  • دراز کشیدن روی شکم
  • حرکت شنای سوئدی
  • اکستنشن ایستاده
  • جمع کردن پاها به صورت درازکش
  • خم شدن به سمت زمین با نشستن روی صندلی
  • خم شدن به صورت ایستاده
  • سوپرمن
  • دراز کشیدن روی شکم و آرنج

حرکت های فیزیوتراپی برای دیسک کمر، توان حرکتی شما را افزایش داده و روند بهبودی را تسریع می کند، به شرطی که زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی انجام دهید.

حرکات اصلاحی در فیزیوتراپی

حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر با ورزش های ویلیامز

فیزیوتراپی کمر با ورزش های ویلیامز، با ایجاد فاصله بین مهره ها، فشاری که روی دیسک های کمر است، کاهش می دهد. همچنین اگر به دیسک خفیف دچار شده باشید با این حرکات، مهره ای که به دیسک فشار آورده، به جای خود بازگردانده خواهد شد. حرکات ویلیامز نیز مانند مکنزی برای دیسک های برآمده مفید است. مهم ترین حرکات ویلیامز عبارت است از:

• شیب لگن
  • کشش زانو به سینه (تک پا)
  • کشش زانو به سینه (جفت پا)
  • کرانچ
  • خم شدن بدن در حالت نشسته
  • کشش همسترینگ
  • اسکوات
  • پل باسن
  • کشش گربه‌ای
  • چرخش کمر
  • انعطاف پذیری پایین کمر

ورزش‌های ویلیامز بهترین حرکاتی است که برای بیمارانی با دیسک های برآمده، کمک شایانی می کند. انجام این حرکات علاوه بر کاهش کمردرد به مرور زمان باعث می شود از عوارض این بیماری مصون بمانید.

جمع بندی مطالب:

برای فتق دیسک کمر، فیزیوتراپی بهترین و موثرترین گزینه است که از آن برای درمان بسیاری مشکلات ستون فقرات استفاده می شود. در خصوص فیزیوتراپی کمر می توان متدهایی مانند گرما درمانی و الکتروتراپی، امواج صوتی با اولتراسوند، حرکات اصلاحی، ماساز درمانی، لیزر درمانی، تراکشن، درمان های دستی و تمرینات طبی را نام برد. معمولا فیزیوتراپیست ها با آموزش حرکات فیزیوتراپی به شما نحوه بلند کردن اشیا، صاف نگه داشتن بدن، خم شدن، ایستادن و خوابیدن را یاد می دهند.

اغلب کسانی که به انواع کمردرد مثل دیسک کمر مبتلا هستند، ترجیح می دهند از حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر بهره ببرند. فیزیوتراپیست ها با دادن این تمرینات و حرکات به شما کمک می کنند تا هر چه زودتر بهبودی خود را به دست بیاورید. همچنین می توانید این حرکات فیزیوتراپی را در منزل انجام دهید. از بهترین حرکات فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر می توان به ورزش های ویلیامز، مکنزی و حرکات کششی اشاره کرد. تمامی این حرکات برای بهبود دردهای کمر و کاهش فشار وارده بر دیسک های کمر طراحی شده اند. از آنجا که این حرکات ممکن است برای برخی بیماران محدودیت داشته باشد، بهتر است انجام ورزش ها و حرکات فیزیوتراپی کمر زیر نظر فیزیوتراپیست ها انجام شود.