حرکات اصلاحی پنجه کبوتری

دکتر کف پای صاف در تهران
دکتر کف پای صاف در تهران
29 آذر 1401
بهترین دکتر دست و گردن در تهران
بهترین دکتر دست و گردن در تهران
1 دی 1401
حرکات اصلاحی پنجه کبوتری
4.2
(10)

آیا حرکات اصلاحی پنجه کبوتری را می‌شناسید؟! آیا تاکنون به حالت طبیعی پاها توجه نموده‌اید؟! حالت طبیعی پاها به سمت جلو یا بیرون است. اما در برخی از افراد (مخصوصا کودکان) پاها از انحراف به سمت داخل برخوردار هستند. این انحراف در اصطلاحات پزشکی به پنجه کبوتری معروف می‌باشد. این عارضه اغلب در کودکان زیر 2 سال شایع است. در بسیاری از موارد این مشکل بدون درمان، به طور کامل رفع می‌شود.

اما این مشکل در برخی از کودکان به خودی خود رفع نشده و نیاز به طی کردن فرایندهای درمانی دارد. شاید بسیاری از کودکان با این مشکل رشد کرده و از هیچ دردی رنج نبرند. گاهی این مشکل نیز به مرور زمان می‌تواند زمین خوردن مکرر و یا لغزش آنها را به همراه داشته باشد. دلایل بسیار زیادی سبب بروز این مشکل خواهند شد. اما مهمترین فاکتور، توجه به راهکارهای درمانی این مشکل است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

شناخت حرکات اصلاحی پنجه کبوتری:

برای بهره برداری از حرکات اصلاحی پنجه کبوتری، باید به برخی از المان‌های مهم توجه نمود. یکی از موارد بسیار مهم برای بهره برداری مفید از این حرکات، توجه به وضعیت مشکل پا است. با یک بررسی کوتاه می‌توان به سطح این مشکل پی برد. بهتر است بررسی کنید که آیا این عارضه خفیف است یا خیر؟!! در صورتی که این عارضه از شدت بالایی برخوردار باشد، باید بر اساس فاکتورهایی از قبیل: سن، میزان چرخش و … از روش درمانی مناسب استفاده گردد. حرکات اصلاحی و مناسبی که برای از بین بردن این عارضه می‌توان از آنها استفاده کرد، عبارتند از:

راه رفتن به سمت عقب:

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین حرکات اصلاحی پنجه کبوتری، ترغیب کودک برای راه رفتن به سمت عقب است. برای این روش کودک را تشویق کنید که به سمت عقب قدم بردارد. این حرکت تقویت بسیاری از مفاصل بدن از جمله:

  • تقویت مفصل لگن
  • تقویت مفاصل پاها برای صاف نگه داشتن

و …را به همراه خواهد داشت. بهتر است این حرکت اصلاحی را به یک بازی جذاب برای کودک خود، تبدیل کنید. در این صورت می‌توانید شاهد نتیجه‌ی بسیار ایده‌آل از این حرکت کاربردی و موثر، باشید.  

شناخت حرکات اصلاحی پنجه کبوتری

حرکات کششی از جمله حرکات اصلاحی پنجه کبوتری:

از دیگر انواع حرکات اصلاحی پنجه کبوتری، می‌توان به انواع حرکات کششی اشاره کرد. به جرات می‌توان گفت که: یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها در زمینه‌ی اصلاح این پنجه‌ها، استفاده از حرکات کششی و فیزیوتراپی است. برای این حرکات کششی می‌توانید از روش‌‌های زیر استفاده کنید:

پا را به صورت صحیح نگه دارید. انگشت شست دست خود را در نقطه خارجی پا و انگشت اشاره را بر روی داخل پاشنه قرار دهید. برای این روش باید حتما پای چپ را با دست راست و پای راست را با دست چپ نگه دارید.

از دیگر روش‌ها ، نگه داشتن پا به صورت صحیح و استفاده از دو دست است. بهتر است شصت دست راست را بر روی پاشنه قرار دهید به صورتی که انگشتان دست شما سمت دیگر پاشنه را لمس کنند. با شست دست چپ می‌توانید انگشتان پا را در حالت صحیح نگه دارید. به طوری که انگشتان دست چپ نیز سمت دیگر انگشتان پا را لمس نمایند. می‌توانید این حرکت اصلاحی را به صورت روزانه چندین بار انجام دهید.

تمرینات و حرکات اصلاحی پنجه کبوتری

انجام تمرینات ورزشی:

از دیگر حرکات اصلاحی پنجه کبوتری، می‌توان به انجام برخی از تمرینات ورزشی اشاره کرد. برای انجام این تمرینات ورزشی می‌توانید از دو قطعه چوبی باریک استفاده کنید و کودک را تشویق کنید که بر روی آنها راه برود. توجه داشته باشید که این حرکت باید به طور صحیح انجام پذیرد. این حرکت سبب تقویت عضلات ران و همچنین ساق پای کودک نیز خواهد شد.

از روش‌های بسیار زیاد دیگری نظیر گچ گرفتن، عمل جراحی، استفاده از کفش‌های مخصوص و … برای درمان این عارضه، استفاده می‌شود. بنابراین با بررسی سطح مشکل، می‌توانید از روش‌های مناسب درمانی، استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان