حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن

لوردوز کمری و نتایج بدست آمده با یک برنامه اصلاحی
لوردوز کمری و نتایج بدست آمده با یک برنامه اصلاحی
18 آبان 1402
برای کمر درد چه آمپولی خوبه؟
برای کمر درد چه آمپولی خوبه؟
21 آبان 1402
حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن
2.3
(3)

جابجایی لگن یا دررفتگی لگن یکی از آسیب های بزرگی است که معمولا بر اثر حوادث شدید مانند تصادف با موتور سیکلت با به صورت مادرزادی رخ می دهد. جابجایی لگن نه تنها عملکرد لگن را مختل می کند بلکه در صورت عدم درمان اصولی منجر به صدمات گسترده ای خواهد شد.در ناحیه لگن استخوانی به نام فمور است و در صورتی که این سر استخوان ران از داخل حفره خود خارج شود با دررفتگی لگن مواجه خواهیم شد.در این مقاله می خواهیم دربارۀ علل، علائم و حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن به صورت غیرتهاجمی حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

علل جابجایی لگن

همان طور که گفته شد لگن دارای ثبات ذاتی می باشد که خیلی به ندرت ممکن است از جایش در بیاید. غالبا نیروی بیش از حد و تروما موجب دررفتگی لگن می شوند.

علت دیگر جابجایی لگن مادرزادی می باشد. در واقع برخی از نوزادان وقتی به دنیا می آیند لگن غیرثابت دارند که از شکل گیری غیرعادی لگن در زمان رشد جنین ناشی می شود.

علائم جابجایی لگن

جابجایی لگن علاوه بر درد زیادی که به همراه دارد معمولا با علائم زیر همراه خواهد بود.

  • احساس ضعف در مفصل لگن که دچار آسیب شده است.
  • کاهش میزان توانایی در حرکت دادن لگن.
  • در جابجایی لگن ممکن است گزگز در پا یا بی حسی را تجربه نمایید که به دلیل درگیری عصب در این دررفتگی است.
  • ناتوانی در راه رفتن و تحمل وزن.

تا این قسمت دربارۀ علل و علائم جابجایی لگن حرف زدیم اما برای درمان قطعی آن چه باید کرد؟ آیا تنها راه حل برای درمان دررفتگی لگن جراحی و شیوه های تهاجمی است؟ چگونه می توانیم با شیوه علمی و در عین حال غیرجراحی به درمان قطعی و اصولی جابجایی لگن دست یابیم؟ حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن تکنیک های غیرجراحی می باشند که برای درمان دررفتگی لگن استفاده می شوند.

با ما همراه باشید تا بهترین درمان غیرتهاجمی جابجایی لگن را معرفی کنیم.

حرکات اصلاحی برای جابجایی کمر.

درمان غیرتهاجمی و غیرجراحی جابجایی لگن

تمرینات اصلاحی برای افزایش انعطاف پذیری و ورزش های قدرتی مختص لگن در تسکین درد لگن نقش مهمی دارند. احساس ناراحتی موقت در حین انجام حرکات اصلاحی طبیعی است اما نباید باعث ایجاد یا تشدید درد شوند.

لطفا در هنگام اجرای حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن به وضعیت خوب بدن، تعداد تکرارها و مقاومت بدنتان توجه داشته باشید. حفظ یک لگن کنترل شده و ثابت در طول هر تمرین ضروری است. با دامنه های کوچک و تکرارهای کمتر شروع کنید تا زمانی که احساس راحتی نمایید. زمانی که احساس می کنید می توانید وضعیت درست و ثابتی را در لگن خود حفظ و کنترل نمایید، به آرامی دامنه یا تکرار را افزایش دهید.

اجرای حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن

در این بخش می خواهیم به برخی از مهم ترین حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن بپردازیم.

با ما همراه باشید.

Double Leg Bridge

در این حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن به پشت دراز بکشید. پاشنه ها را نزدیک به باسن نگه دارید. به جای همسترینگ روی تثبیت پاها از طریق باسن تمرکز کنید. باسن را به آرامی و با کنترل بالا بیاورید.

Double Leg Bridge یکی از حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن.

Single Leg Bridge

این حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن مانند تمرین پل Double Leg Bridge است اما فقط یک پا روی زمین ثابت می ماند. پای دیگر در حالت ایده آل 90 درجه از روی زمین بلند می شود. پای بلند شده باید صاف باشد.

Single Leg Bridge یکی از حرکات اصلاحی برای جابجایی لگن.

Sideplank Static Holds

در این حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن به گونه ای به پهلو دراز بکشید که بالاتنه روی آرنج و ساعد قرار بگیرد. دقت نمایید که بالای بازو را روی پای بالایی بگذارید. لگن را بلند کنید. توجه نمایید که تراز مستقیم بدن را حفظ کنید.

Sideplank Static Holds.

Sideplank with Abduction Static Leg Holds

در این حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن به گونه ای به پهلو دراز بکشید که بالاتنه روی آرنج و ساعد قرار بگیرد. دقت نمایید که بالای بازو را روی پای بالایی بگذارید. لگن را بلند کنید و همزمان پای بالایی را به اندازه عرض لگن بالا ببرید. بدن را در امتداد صاف نگه دارید.

Sideplank with Abduction Static Leg Holds.

Raised Sideplank Static Holds

در این حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن به پهلو دراز بکشید و آرنج خود را روی زمین بگذارید. پای بالایی را باید به حالت ضربدری بر روی پای پایینی بگذارید تا پاها در یک خط مستقیم قرار بگیرند. لگن را بلند کنید.

Raised Sideplank Static Holds نوعی حرکت اصلاحی برای جابجایی لگن.

حرکت ابداکشن مقاومتی برای جابجایی لگن 

هدف از این حرکت اصلاحی تقویت کردن عضلات لگن می باشد. وسایل مورد نیاز برای انجام این ورزش اصلاحی برای جابجایی لگن طناب و یک صندلی یا میز است تا بتوانید میزان مقاومت خود را بالا ببرید.

ابتدا یک طرف طناب را به دور پایه صندلی ببندید. سپس انتهای دیگر طناب را به دور یکی از پاهای خود بپیچید. سپس آن را ببندید.

در این مرحله صندلی را با دست خود باید محکم نگه دارید. پایی که طناب به آن بسته شده است را به تدریج از بدن خود دور کنید. با دور کردن پا از بدن نباید احساس درد شدید داشته باشید. این کار را تا جایی انجام دهید که بدون درد باشد.

در مرحله آخر می توانید پس از چند ثانیه دوباره به حالت اول بازگردید.

نتیجه گیری

جابجایی لگن یکی از شرایط بسیار دردآوری است که هر کسی را می تواند نگران کند. نگران زمانی بیشتر می شود که فکر کنید درمانی جزء جراحی وجود ندارد. با این حال همان طور که متوجه شدید می شود با انجام حرکات اصلاحی اصولی تحت نظر متخصص حرکات اصلاحی جابجایی لگن را به صورت غیرجراحی درمان کرد.

حرکات اصلاحی می توانند با تقویت عضلات لگن و قرار دادن لگن در سرجای طبیعی اش به روشی غیرتهاجمی و ایمن جابجایی لگن را درمان کنند. از این رو جراحی آخرین شیوه برای درمان دررفتگی لگن می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان