حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا

کاردرمانی برای حفظ تعادل
کاردرمانی برای حفظ تعادل
21 آبان 1401
علت برآمدگي مهره پشت گردن
درمان برآمدگي مهره پشت گردن
23 آبان 1401
حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا
3.2
(36)

يكي از اختلالات ساختاري قوزك پا، مربوط به چرخش استخوان هاي آن مي باشد. در واقع اين استخوان ها معمولا از بچگي به صورت صاف رشد نكرده است. همين مسئله نيز باعث كج گذاشتن پا و بروز بيماري هاي مختلف در سنين بالاتر مي شود. اگرچه با درمان انحراف مچ پا در كودكي، احتمال رفع آن بسيار بيشتر است. اما در بزرگسالي هم مي توانيد با انجام يكسري از حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا، جهت رفع اين عارضه اقدام نماييد. از اين رو با انجام تمرينات مناسب علاوه بر جلوگيري از عوارض آن، مي توانيد ظاهر مناسب پاهاي خود را حفظ كنيد.

علت چرخش مچ پا در افراد

چرا برخي از افراد به صورت كچ پاي خود را مي گذارند؟ اين اشخاص به دليل كج بودن مچ پاي خود، قدم هاي كج نيز مي گذارند. علت چرخش مچ پا نيز تنها مربوط به يك استخوان نمي شود. اگر استخوان ران يا استخوان درشت ني به سمت داخل هدايت شود، اين عارضه به وجود مي آيد. استخوان ساق پا يا متاتارس اداکتوس نيز در جهت دادن به پا نقش دارد. با كاهش مایع آمنیوتیک در جنینی، در داخل رحم پاي شخص مي چرخد. يا به عبارت بهتر، پا در رحم خميده مي شود.

علت چرخش مچ پا در برخي از افراد، داشتن زانوي ضربدري و كوتاه بودن عضلات چرخاننده ران است. افراد داراي صافي كف پا نيز معمولا نمي توانند در يك راستا قدم هاي خود را بردارند. البته براي تشخيص دقيقتر علت كج گذاشتن پا، مي توانيد به متخصص مراجعه كنيد. پزشك معمولا يك برنامه ورزشي مناسب به شما ارائه مي دهد. در كنار اين برنامه ورزشي، مي توانيد تمرينات مخصوصي را كه در ادامه براي شما ذكر كرده ايم را نيز انجام دهيد.

علت چرخش مچ پا

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا چيست؟

براي درمان انحراف مچ پا،‌ مي توان از گچ گرفتن يا استفاده از بريس در سنين پايين بهره برد. حتي مصرف دارو و پوشيدن كفش طبي نيز تاثيرگذار است. اما معمولا متخصصين حركات اصلاحي چرخش ساق پا را به بيماران توصيه مي كنند. در ادامه برخي از تمرينات رايج جهت رفع اين عارضه شرح داده شده است.

  • در اولين تمرين ابتدا به روي شكم خود دراز بكشيد. سپس به آرنج هاي خود تكيه دهيد. يكي از پاها را بالا آورده و سعي كنيد به وسيله آن يك شكل را در هوا رسم نماييد.
  • روي زانوهاي خود بايستيد. بعد با حركت روي آنها، يك جسم كوچك مانند توپ را به وسيله زانوهايتان جا به جا كنيد. انجام روزانه اين حركت باعث مي شود تا راستاي صاف پاهايتان حفظ شود.
  • در اين حركت روي يك سطح بلندتر مانند ميز قرار بگيريد. سپس سعي كنيد با پرش از ميز، روي يكي از پاهاي خود بايستيد. رعايت تعادل بدن در اين تمرين مهم است.
  • به صورت جفت پا رو به روي ديوار بايستيد. يكي از پاها را در همان راستا به صورت صاف به سمت عقب ببريد. پاي ديگر را مقداري خم كنيد. اين حالت را چند ثانيه حفظ نماييد.
  • يكي ديگر از حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا، به عقب راه رفتن است. سعي كنيد هر روز چند دقيقه به سمت عقب حركت كنيد.
  • به ديوار تكيه داده و پاها را به عرض شانه ها باز نماييد. حال با احتياط و با زاويه 90 درجه روي زانوهاي خود بنشينيد. ( به طوري كه انگار روي صندلي فرضي نشسته ايد.) براي 1 دقيقه سعي كنيد در اين وضعيت باقي بمانيد.
  • جهت تقويت عضلات پا ابتدا بر روي لبه يك سطح بلندتر مانند پله بايستيد. سپس در همين حالت به عقب رفته و بر روي پنجه هاي خود قرار بگيريد. حال سعي كنيد پاشنه هاي خود را بالا و پايين ببريد.
  • تلاش كنيد هر روز به مدت 5 دقيقه مچ پاهاي خود را به سمت داخل و خارج بچرخانيد.
  • يك حوله يا پارچه نرم را برداريد. آن را به دور كف پاي خود بيندازيد. در همين حالت پاهاي خود را به صورت صاف دراز نماييد. سپس دو طرف حوله را گرفته و براي چند ثانيه آن را به سمت خود بكشيد. در اين حالت پاها بايستي در جهت مخالف و به سمت عقب هدايت شوند.
  • در حركت بعدي، كل وزن بدن را روي يكي از پاها بيندازيد. حال پاي ديگر را خم كرده و به پشت ببريد. سعي كنيد با گرفتن پنجه پا، آن را از پشت به باسن خود نزديك نماييد. اين حركت را براي 1 دقيقه حفظ نماييد.
حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا

عوارض كج گذاشتن پا

درد و تورم به صورت غير عادي يا الگوي راه رفتن غلط در افراد مبتلا به اين عارضه مشاهده مي شود. در واقع به دليل كج گذاشتن پا،‌ پنجه ها به صورت مستقيم بر روي زمين نمي نشينند. حتي با مراجعه به پزشك و اسكن مچ و قلم پا،‌ چرخش استخوان ها نيز ديده مي شود. در صورت عدم درمان پاي كج، عوارض ذيل ممكن است فرد را درگير كند. 

  • بروز درد سياتيك
  • ملتهب شدن تاندون هاي پا
  • نشستن به صورت W شكل
  • به وجود آمدن خار پاشنه
  • احساس درد در حين راه رفتن
  • چكشي شدن انگشت شست پا
  • ظاهر نامناسب و پارگي زودهنگام كفش ها
  • دچار شدن به سندروم زانوي دوندگان يا ارتروز زانو

در كنار تمام اين حركات اصلاحي براي كج گذاشتن پا، صاف راه رفتن در طول روز نيز تاثير دارد. يعني در زمان نشستن، قدم زدن، دويدن يا ساير كارهاي روزمره،‌ راستاي پا را حفظ نماييد. چرا كه بعد از مدتي بر حسب عادت اين عمل باعث درمان پاي كج مي شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان