جراحی آندوسکوپی ستون فقرات

آب درمانی و آرتروز
تاثیر آب درمانی بر آرتروز
17 بهمن 1401
ضرر پیاده روی برای زانو
ضرر پیاده روی برای زانو
19 بهمن 1401
جراحی آندوسکوپی ستون فقرات
5
(2)

بر طبق بررسی‌ها هرساله تقریباً 1.62 میلیون جراحی ستون فقرات فقط در ایالات متحده انجام می‌شود. چیزی که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌حداقل‌رساندن میزان آسیب بافتی و درد پس از عمل جراحی به‌منظور بازگشت سریع‌تر بیمار به شرایط قبل از عمل و بهبودی است. در طی سال‌های اخیر، ما شاهد پیشرفت‌های بزرگی در حوزه فناوری، تجهیزات و روش‌های جراحی ستون فقرات بوده‌ایم. جراحی آندوسکوپی ستون فقرات (ESS) در حال حاضر مهم‌ترین نمونه از این پیشرفت به‌حساب می‌آید که در جراحی‌های  بیماران مبتلا به کمردرد و گردن استفاده می‌شود.

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات چیست؟

این جراحی یک روش کمتر تهاجمی است که با استفاده از برش‌های کوچک (کمتر از 1 اینچ) و سیستم‌های لوله‌ای کوچک که در ترکیب با آندوسکوپ برای دیدن منطقه جراحی قرار گرفته‌اند، صورت می‌گیرد. به طور معمول، روش‌های جراحی اندوسکوپی برای درمان سایر نواحی بدن (به‌عنوان‌مثال، دستگاه گوارش) استفاده می‌شود، اما امروزه به دلیل پیشرفت‌ها در حوزه اپتیک، تجسم بافت‌ها و تصویربرداری ستون فقرات، جراحی اندوسکوپی را به یک انتخاب درمانی جراحی برای بسیاری از بیماران تبدیل کرده است.

تروکار لوله‌ای از طریق یک‌برش کوچک به ناحیه موردنظر دسترسی پیدا می‌کند

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نوعی پیشرفته از جراحی ستون فقرات با حداقل تهاجم است که نسبت به روش‌های جراحی سنتی، زمان بهبودی و ریسک عود کمتری را دارا است. این روش همچنین می‌تواند به حفظ محدوده طبیعی تحرک ستون فقرات بعد از عمل نیز کمک کند. در برخی موارد، روش جراحی آندوسکوپی را می‌توان با استفاده از بی‌حسی موضعی به‌جای بیهوشی عمومی انجام داد و خطرات پزشکی را در بیمارانی که مسن‌تر هستند و یا دارای اختلالات پزشکی دیگری هستند که ممکن است خطر جراحی در حین بیهوشی را افزایش دهند، به‌شدت کاهش می‌دهد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

تفاوت جراحی آندوسکوپی و سنتی

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نباید با روش‌های سنتی  مانند جراحی‌های کم تهاجمی، میکرو تهاجمی و یا لیزری ستون فقرات اشتباه گرفته شود. دستان مجرب یک جراح ستون فقرات که به طور منظم جراحی اندوسکوپی ستون فقرات را با استفاده از اندوسکوپ انجام می‌دهد، این جراحی به روشی متفاوت انجام می‌شود که مزایای بالقوه بسیاری را به بیماران ارائه می‌دهد، از جمله

لوله‌های دستگاه آندوسکوپ نیاز به برش بافت‌های نرم را کاهش می‌دهند (آسیب کمتر به بافت پوست و عضلات)

ازدست‌دادن خون کمتر

ناراحتی یا درد کمتر بعد از عمل

بهبودی سریع

بااین‌حال، جراحی اندوسکوپ ممکن است برای همه عارضه‌های ستون فقرات، مانند اسکولیوز، بی‌ثباتی ستون فقرات، سرطان یا تروماها مناسب نباشد. در این نوع موارد، جراح ممکن است یک روش سنتی باز یا با حداقل تهاجم ستون فقرات را توصیه کند.

مزایای جراحی آندوسکوپی ستون فقرات در مقابل خطرات آن

مانند هر نوع جراحی دیگری، برای جراحی آندوسکوپی ستون فقرات نیز، مزایا و خطراتی وجود دارد. به همین دلیل مهم است که شما و جراح ستون فقراتتان مزایای بالقوه و خطرات آن را دررابطه‌با درمان اختلال ستون فقرات با روش جراحی آندوسکوپی ستون فقرات در نظر بگیرید و در مورد آن صحبت کنید.

مزایای بالقوه: برش‌های کوچک و هدف‌گیری دقیق محل جراحی به معنای آسیب کمتر به پوست، عضلات و بافت‌های نرم است که منجر به ازدست‌دادن خون کمتر و بهبودی سریع‌تر می‌شود. علاوه بر این، اکثر روش‌های جراحی اندوسکوپیستون فقرات را می‌توان در حدود یک ساعت انجام داد و به بیمار اجازه می‌دهد چند ساعت پس از بیهوشی بعد از عمل روی پاهای خود بایستد.

خطرات بالقوه: استفاده از تجهیزات جراحی آندوسکوپی، یک مهارت جراحی بسیار تخصصی است که تا حدودی هنوز در مراحل اولیه است. به‌این‌ترتیب، تعداد نسبتاً کمی از جراحان ستون فقرات، تکنیک‌های جراحی اندوسکوپی را به طور منظم انجام می‌دهند تا مهارت داشته باشند. معمولاً جراحی آندوسکوپی ستون فقرات برای جراحی تجدیدنظر، موارد ناپایداری واضح ستون فقرات، اسپوندیلولیستزی با درجه بالا و یا سرطان روش مناسبی نیست.

جراحی آندوسکوپی ستون فقرات چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا بیمار برای جراحی بی‌حس‌کننده موضعی را برای جلوگیری از درد دریافت می‌کند. یک‌برش پوستی 1 اینچی یا کوچک‌تر ایجاد می‌شود و یک تروکار لوله‌ای (به‌اندازه عرض یک مداد) وارد می شود. بسته به تشخیص و شرایط خاص بیمار، پزشک ممکن است با استفاده از یکی از دو روش به ستون فقرات دسترسی پیدا کند: یا اینترلامینار (از پشت ستون فقرات) یا ترانس فورامینال (کنار ستون فقرات)

جراحی به روش ترانس فورامینال

سپس یک دوربین کوچک از طریق تروکار به ناحیه موردنظر ستون فقرات وارد می‌شود. در طول جراحی اندوسکوپ، دوربین تصاویر لحظه‌ای محل عمل را روی مانیتور در دید مستقیم جراح می‌دهد و درواقع این دوربین آندوسکوپی است که به جراح در طول عمل جراحی کمک و راهنمایی می‌کند.

پس از پایان عمل، دوربین آندوسکوپی و تروکار به‌آرامی برداشته شده و برش کوچک با بخیه و پانسمان کوچک بسته می‌شود.

آیا شما کاندیدای جراحی آندوسکوپی ستون فقرات هستید؟

بسیاری از بیمارانی که کاندید جراحی آندوسکوپی ستون فقرات هستند، دارای انواع اختلالات ستون فقرات تشخیص‌داده‌شده‌اند. برخی از این تشخیص‌ها عبارت‌اند از پارگی دیسک متوسط تا شدید، آرتروپاتی فاست، سیاتیک و تنگی نخاع. بااین‌حال، جراحی ستون فقرات همیشه اولین درمان نیست. به‌طورکلی توصیه می‌شود که انواع درمان‌های غیرجراحی (مانند تزریق ستون فقرات، فیزیوتراپی) قبل از هر نوع جراحی ستون فقرات از جمله جراحی آندوسکوپی انجام شود.

سخن پایانی

پیشرفت در فناوری و تکنولوژی، جراحی آندوسکوپی ستون فقرات را توسعه داده است: یک گزینه بسیار عالی برای جراحی ستون فقرات که انقلابی در این زمینه ایجاد کرده است. در دستان جراح ستون فقرات بسیار ماهر و باتجربه، مزایای بالقوه این نسخه جدید از جراحی کم تهاجمی ممکن است برای نسل جدیدی از بیمارانی که با کمردرد و گردن درد مزمن زندگی می‌کنند بهبود سریع‌تر و رهایی و تسکین درد را به دنبال داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان