تأثیر درد مزمن در طولانی مدت

تأثیر درد بر افسردگی
تأثیر درد بر افسردگی
22 فروردین 1400
استفاده از یک توپ تنیس برای تسکین درد
5 اردیبهشت 1400
درد مزمن
4.3
(11)

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان درد مزمن را تجربه می‌کنند و همیشه هم درد آن‌ها مزمن تشخیص داده نمی‌شود و ممکن است با درد مزمن اشتباه گرفته شود. این می‌تواند یک عمر باعث درمان نادرست شود که پیشرفت کمی دارد و یا گاهی فرد همچنان بدون تغییر در کاهش درد باقی می‌ماند. به طور مثال، زمانی که فردی پای خود را به گوشه میز می‌کوبد درد حاصل درد حاد محسوب می‌شود و به طور طبیعی پس از مدت کوتاهی فروکش می‌کند و آن درد فراموش می‌شود.

اما چه اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود برخی از دردها هرگز از بین نروند و تا سالیان سال با فرد باقی بمانند؟

این نوع درد، درد مزمن در نظر گرفته می‌شود. یک درد شدید طولانی مدت که هرگز فروکش نمی‌کند و یا به درمان‌های متفاوت پاسخ مثبتی نمی‌دهد. چگونه این درد مزمن بر زندگی یا طرز فکر فرد تأثیر می‌گذارد؟

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

درد مزمن در زندگی روزمره

تحریک پذیری، زودرنجی و بی حوصلگی می‌تواند بر اثر وجود دردهای مزمن ناشی شود. زندگی خود را با وجود یک درد مداوم تصور کنید. با رفتن به محل کار، گذراندن وقت با خانواده و استراحت، این درد هرگز برطرف نمی‌شود و از آنجا که این درد بر بدن فرد تأثیر می‌گذارد، زندگی روزمره نیز آسیب می‌بیند و گاهی انجام کارهای روزمره را نیز مختل می‌کند. هیچ کس نمی‌تواند درک کند که چگونه درد بر روح، روان، جسم و حتی زندگی روزمره فرد تأثیر می‌گذارد، بنابراین اقدامات و واکنش‌های فرد تحریک پذیر تلقی می‌شود و می‌تواند بر روی اطرافیان تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه باعث بروز مشکلات بسیار دیگری اعم از دوری از اجتماع شود. انجام کارهای پیش پا افتاده مانند باز کردن درب یک کنسرو لوبیا نیز می‌تواند برای فرد نا امید کننده و دشوار باشد زیرا فرد دائماً با دردی که تجربه می‌کند در حال جنگیدن است.

فردی که مبتلا به درد مزمن است، سعی می‌کند زندگی خود را ساده‌تر بگیرد زیرا انجام کارهای روزمره هر روز برایش در حال سخت‌تر شدن است و گاهی از این ناتوانی خود بسیار احساس خستگی می‌کند. این درد بی پایان در نهایت می‌تواند فرد مبتلا را از پا در آورد و یا تمایل او به تعامل اجتماعی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

تأثیر درد مزمن بر مغز

مطالعات نشان داده است که درد مزمن طولانی مدت می‌تواند بر روی فعالیت مغز فرد نیز تأثیر بگذارد. سلول‌های واقع در مغز و نخاع فردی که درد مزمن را تجربه می‌کند سریع‌تر دچار مشکل و آسیب می‌شود. پردازش هم‌زمان چندین موقعیت و عکس العمل نسبت به هرگونه تغییر در محیط آن‌ها می‌تواند برای فردی که از درد مزمن رنج می‌برد دشوارتر شود.

تأثیر درد مزمن بر خواب

خواب فرد نیز تحت تأثیر درد مزمن قرار می‌گیرد زیرا بخشی از مغز که داده‌های حسی را هماهنگ می‌کند چرخه خواب را نیز کنترل می‌کند و وجود درد مزمن باعث اختلال در خواب می‌شود. این بخش از مغز در واکنش به درد مزمن که خوابیدن را دشوارتر می‌کند، محدود می‌شود.

با پزشک خود در رابطه با اختلال خوابیدن صحبت کنید و همچنین از یک متخصص حرکات اصلاحی و تمرین درمانی درخواست کنید که عادت‌های صحیح خوابیدن و وضعیت بدنی صحیح را به شما آموزش دهد و همچنین متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند در رابطه با انجام کارهایی که قبل از خواب مفید است شما را راهنمایی کند.

جهت داشتن یک خواب کافی بدون هیچ مشکلی بهتر است یک برنامه منظم برای خواب و بیداری خود داشته باشید. همچنین از انجام عادت‌های نادرست در طول روز و حین انجام کارهای شخصی اجتناب کنید. ذهن خود را از درد منحرف کنید و به اصطلاح حواس خود را به کارهای مورد علاقه‌ای که از انجام آن لذت می‌برید پرت کنید. گاهی اوقات حواس پرتی را چیز بدی می‌دانیم اما در رابطه با درد مزمن این مسئله صدق نمی‌کند و حواس پرتی می‌تواند نوعی درمان باشد زیرا زمانی که فرد مبتلا به درد مزمن فعالیت مورد علاقه‌ی خود را انجام می‌دهد و حواسش را به انجام آن پرت می‌کند برای یک مدت می‌تواند درد خود را فراموش کند و این راه می‌تواند درمانی جهت کاهش درد باشد. طبق مطالعات انجام شده، وقتی حواس شما به مکالمه، جدول کلمات متقاطع، کتاب یا چیز دیگری پرت شود، مناطقی از مغز که درد را پردازش می‌کنند کمتر فعال هستند. حتی در سطح عصبی، ذهن شما را از درد و ناراحتی رها می‌کند.

درد مزمن طولانی مدت است و می‌تواند ناشی از تشخیص نادرست درد حاد باشد که فرد در سال‌های گذشته با درد حاد به پزشک مراجعه کرده اما درمان و تشخیص مناسب را دریافت نکرده و باعث شده است درد حاد او به درد مزمن تبدیل شود و نیاز به درمان طولانی‌تری داشته باشد. درد مزمن طولانی مدت فرد را از نظر روحی و جسمی تحت تأثیر قرار می‌دهد در نتیجه زمانی که فرد تصمیم به درمان می‌گیرد حتماً باید به پزشکان معتبر و متخصص مراجعه کند و درمانی را در پیش بگیرد که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی او را درمان کند و همچنین در کنار درمان فرد نباید اجازه دهد که درد مزمن بر زندگی فرد تأثیر بگذارد و او را از درمان و تعاملات اجتماعی دور کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان