بهبود درد آرتروز زانو: استفاده از گرما یا سرما؟

آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟
آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟
16 اردیبهشت 1402
تأثیر آب‌درمانی همراه با فیزیوتراپی
تأثیر آب‌درمانی همراه با فیزیوتراپی بر درد و ناتوانی در بیماران مبتلا به بیرون‌زدگی دیسک کمر
18 اردیبهشت 1402
بهبود درد آرتروز زانو: استفاده از گرما یا سرما؟
3.3
(9)

یک راه ارزان و آسان برای بهبود درد آرتروز زانو، اعمال گرما یا سرما به مفاصل آسیب‌دیده است. بااین‌حال، اغلب افراد در مورد زمان استفاده از گرما و سرما سردرگم می‌شوند

گرما می‌تواند عضلات را شل کرده و به روان‌شدن مفاصل کمک کند. گرمادرمانی ممکن است برای تسکین سفتی عضلات و مفاصل، کمک به گرم‌کردن مفاصل قبل از فعالیت یا کاهش اسپاسم عضلانی استفاده شود

سرما می‌تواند التهاب، تورم و درد مربوط به آرتریت و فعالیت را کاهش دهد. (برای درمان بسیاری از آسیب‌های حاد نیز توصیه می‌شود.) برخی از افراد استفاده از گرما و سرما را به طور متناوب انجام می‌دهند. مثلاً ممکن است بیمار از گرمادرمانی برای گرم‌کردن مفاصل قبل از تمرین فیزیوتراپی و استفاده از سرمادرمانی بعد از ورزش استفاده کند.

کسانی که مبتلا به آرتروز زانو هستند می‌توانند صبح‌ها از گرمادرمانی برای ازبین‌بردن سفتی مفصل زانو استفاده کند و چند ساعت بعد از سرمادرمانی برای کاهش تورم. این روند را می‌توان در طول روز نیز تکرار کرد.

سرمادرمانی برای انواع خاصی از آرتریت که باعث شعله‌ورشدن التهاب دردناک می‌شوند، مانند نقرس و نقرس کاذب توصیه می‌شود. افراد مبتلا به انواع دیگر آرتریت، از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، و اسپوندیلیت آنکیلوزان، ممکن است از گرما و سرما به طور توأمان بهره‌مند شوند.

هیچ دستورالعمل پذیرفته شده جهانی برای زمان استفاده از گرما یا سرما برای مفاصل دارای آرتروز وجود ندارد و توصیه‌ها متفاوت است. به افراد مبتلا به استئوآرتریت توصیه می‌شود که روش‌های مختلف استفاده از گرما و سرمادرمانی را امتحان کنند تا بهترین روش را برای خود پیدا کنند.

به همین ترتیب، شواهد نشان می‌دهد که استفاده از گرما و سرما بر بیماران دارای آرتریت روماتوئید تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند فعالیت فیزیکی برای برخی از بیماران دارای آرتروز زانو را راحت‌تر کند.

چه زمانی و چرا باید از گرما برای آرتروز مفاصل استفاده کرد؟

گرمادرمانی روشی آسان و ارزان است که برای تسکین درد مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند جایگزین داروهای مسکن باشد و عوارض این داروها را کاهش دهد. برخی از اثرات گرمادرمانی به شرح زیر است:

ترمیم بافت آسیب: گرما باعث گشادشدن رگ‌های خونی عضلات اطراف می‌شود که این موضوع جریان اکسیژن و مواد مغذی را به عضلات افزایش می‌دهد. (به طور معمول غضروف را نمی‌توان دوباره رشد داد، اما گرما ممکن است به ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده کمک کند.)

کاهش سفتی مفاصل: گرما انعطاف‌پذیری عضلات و بافت همبند را افزایش می‌دهد و این موضوع باعث افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش سفتی مفاصل می‌شود.

تحریک مایع مفصلی: گرم‌کردن مفصل و به دنبال آن خم‌شدن و باز کردن ملایم زانو می‌تواند تولید مایع مفصلی (مایع سینوویال) را تحریک کند و باعث افزایش روانکاری مفصل و رساندن مواد مغذی به بافت مفصل شود.

منحرف‌کردن حواس مغز از درد: گرمای آرامش‌بخش می‌تواند گیرنده‌های حسی در پوست را تحریک کرده و انتقال سیگنال‌های درد به مغز را کاهش دهد.

برای بسیاری از افراد، گرمادرمانی زمانی بهترین نتیجه را دارد که با سایر روش‌های درمانی؛ مانند فیزیوتراپی و ورزش ترکیب شود.

گرما یا داغی؟

منبع گرمای استفاده شده برای گرمادرمانی باید گرم باشد نه داغ. گرمادرمانی نباید برای فرد دردناک باشد یا پوست را بسوزاند. علاوه بر این، گرمادرمانی مؤثر، دمای ثابتی را برای مدت‌زمان طولانی فراهم می‌کند و به‌سرعت سرد نمی‌شود. پس سعی کنید از منبع‌های گرمایشی ملایمی مانند کیسه‌های آب گرم استفاده کنید.

یک راه ارزان و آسان برای بهبود درد آرتروز زانو، اعمال گرما یا سرما به مفاصل آسیب‌دیده است.چه مدت باید گرما اعمال شود؟

زمان اعمال گرما بستگی به محل درد دارد. برای مؤثربودن، گرما باید به عضلات آسیب‌دیده و بافت‌های مفصلی نفوذ کند. یک جلسه بسیار کوتاه فقط پوست را گرم می‌کند و نه بافت‌های آسیب‌دیده را.

درد جزئی تا متوسط در مفاصل نزدیک به سطح پوست، مانند مچ پا یا آرنج، بسیاری از آنها فقط به 15 تا 20 دقیقه گرمادرمانی نیاز دارند. برای آسیب‌های شدیدتر یا عمیق‌تر، مانند آرتریت متوسط تا شدید در لگن یا کمر، جلسات 30 دقیقه‌ای یا حتی بیشتر ممکن است مفید باشد.

برای بهبود درد آرتروز زانو چه زمانی نمی‌توان از گرمادرمانی استفاده نمود؟

گرما در شرایط خاصی توصیه نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر مفصل متورم یا کبود شده است، نباید از گرما استفاده کرد. (در این موارد معمولاً برای کاهش تورم بهتر است از کیسه یخ یا سرد استفاده کنید.)

علاوه بر این، استفاده از گرما برای افرادی که دارای موارد زیر هستند توصیه نمی‌شود:

درماتیت

ترومبوز سیاهرگی عمقی

دیابت

بیماری عروق محیطی

وجود زخم باز

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا فشارخون بالا باید قبل از استفاده از گرمادرمانی با پزشک خود مشورت کنند

چه زمانی و چرا باید از سرما برای آرتروز مفاصل استفاده کرد؟

التهاب آرتریت دردناک را می‌توان با کمپرس سرد درمان کرد. این روش یک درمان ارزان و مؤثر است که می‌تواند چندین بار در روز یا گاهی اوقات و در صورت نیاز از آن استفاده نمود

سرمادرمانی می‌تواند باعث موارد زیر شود:

کاهش التهاب: سرما باعث منقبض شدن عروق خونی در عضلات می‌شود و بنابراین می‌تواند جریان خون را کاهش دهد و به کاهش التهاب کمک کند

کاهش تولید مایع مفصلی: مایع مفصل سینوویال برای یک مفصل سالم ضروری است، اما تولید بیش از حد آن می‌تواند به تورم و ناراحتی کمک کند. استفاده از کمپرس سرد روی مفصل به هنگام استراحت می‌تواند تولید مایع مفصلی را کند.

حواس مغز را از التهاب منحرف می‌کند: خنک‌کردن مفصل ملتهب می‌تواند گیرنده‌های حسی در پوست را تحریک کرده و انتقال سیگنال‌های درد به مغز را کاهش دهد.

برای بهبود درد آرتروز زانو چه مدت می‌توان از سرما استفاده شود؟

یک بسته یخ ممکن است بیش از 20 دقیقه در هر بار استفاده شود، و می‌توان این فرایند را 8 تا 10 بار در طول روز تکرار کرد.

اقدامات احتیاطی استفاده از سرما

قراردادن یخ یا هر منبع سرمای دیگری به طور مستقیم روی پوست می‌تواند به پوست آسیب برساند. برای جلوگیری از آسیب پوستی، می‌توانید برخی از اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. می‌توان از حوله یا سد محافظ دیگری بین یخ و پوست استفاده کرد. سرمادرمانی نباید برای پوست دردناک باشد

هر بار بیش از 15 یا 20 دقیقه از سرما استفاده نکنید.

ممکن است به افرادی که دارای شرایط خاصی هستند توصیه شود از مصرف یخ خودداری کنند، مانند افرادی که دارای موارد زیر هستند

سندرم رینود

شرایط آلرژیک سرماخوردگی

فلج یا مناطقی با اختلال در حس (به‌عنوان‌مثال آسیب عصبی)

برای برخی از افراد، گرمادرمانی متناوب با استفاده از سرما بیشترین تسکین درد را فراهم می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان