آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟

پشت تابدار یا Swayback چیست و چه تفاوتی با گودی کمر یا lordosis دارد؟
پشت تابدار یا Swayback چیست و چه تفاوتی با گودی کمر یا lordosis دارد؟
12 اردیبهشت 1402
بهبود درد آرتروز زانو: استفاده از گرما یا سرما؟
بهبود درد آرتروز زانو: استفاده از گرما یا سرما؟
17 اردیبهشت 1402
آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟
4.2
(33)

آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟ همیشه جراحی‌ها روند درمانی پراسترس و پر چالشی بوده‌اند. مخصوصاً جراحی مانند تعویض مفصل زانو که می‌تواند برای مدتی شرایط زندگی شما را تغییر دهد. ممکن است سؤالات زیادی برای قبل و بعد از عمل در ذهن خود داشته باشد. ما امروز می‌خواهیم یکی از این پرسش‌های اساسی را باهم بررسی کنیم: آیا بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می‌توان به دستشویی رفت یا باید از لگن استفاده نمود؟

معمولاً پس از این جراحی شما باید بتوانید با کمک یک همراه راه بروید پس برای رفتن به دستشویی هیچ مشکلی نخواهید داشت و احتیاجی به لگن نیست.

اما چالش اصلی می‌تواند در دستشویی اتفاق بیفتد! فکر استفاده از توالت‌های ایرانی را برای مدتی از سر خود بیرون کنید؛ زیرا برای  استفاده از آن‌ها احتیاج دارید تا زانوهای خود را بیش از حد خم کنید. می‌توانید در طی این دوره از توالت‌های فرنگی سیاری که فروشگاه‌های لوازم طبی و پزشکی پیدا می‌شوند استفاده کنید.

ارتفاع صندلی توالت، شما را از خم شدن بیش از حد زانوی باز می دارد. اگر برای حفظ تعادل مشکل دارید ممکن است لازم باشد که میله های ایمنی در دستشویی نصب کنید تا برای ایستادن و بلندشدن مشکلی نداشته باشید.

برای استفاده راحت‌تر از دستشویی فرنگی یا سیار به این نکته توجه کنید که ارتفاع صندلی توالت باید حداقل به‌اندازه چین پشت زانوی شما باشد. اگر این‌طور نیست، می‌توانید صندلی توالت بلندتری تهیه کنید. صندلی توالت باید دارای تکیه‌گاه دست باشد تا برای بلندشدن از روی آن مشکلی نداشته باشید.

آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

چرا بعد از جراحی زانو نمی‌توان اجابت مزاج انجام داد؟

علت این موضوع می‌تواند استفاده از داروهای حین عمل، داروهای ضددرد پس از عمل، کاهش تحرک و کاهش مصرف خوراکی بعد از عمل باشد.  

اجابت مزاج بعد از تعویض مفصل زانو چقدر طول می‌کشد؟

برای پیشگیری از یبوست حتماً مایعات فراوان بنوشید و غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. سعی کنید هنگام مصرف داروهای مسکن، از ملین‌ها استفاده کنید و یا اگر ظرف دو تا سه روز اجابت مزاج نداشتید، ملین بخورید. اگر مصرف ملین نتیجه‌ای نداد، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا می‌توان بعد از جراحی مدفوع کرد؟

فشار ملایم برای شروع اجابت مزاج طبیعی است و مشکلی را ایجاد نمی‌کند. از انجام این کار پس از جراحی نترسید. برای انجام راحت‌تر این کار ممکن است برای شما ملین‌هایی تجویز شود تا از آن‌ها استفاده کنید.

آیا می‌توان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو تنها بود؟

درواقع سؤال درست‌تر این است که آیا سالمندان می‌توانند بعد از ترخیص از بیمارستان به‌تنهایی زندگی کنند؟ و آیا این موضوع برای آن‌ها بی‌خطر است؟ جواب این سوال یک کلمه است: “بله”. پزشک می‌تواند برنامه‌های بازتوانی را برای سالمندان در خانه تعیین کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سالمندانی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند می‌توانند پس از تعویض کامل مفصل زانو با خیال راحت به خانه بازگردند.

اگر بعد از جراحی تعویض مفصل زانو مدفوع نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است برخی از افراد یبوست بعد از عمل جراحی را تجربه نکنند، اما این موضوع یک عارضه جانبی نسبتاً شایع داروهای مسکن، بیهوشی و عدم تحرک است. بسته به اینکه عمل جراحی مربوط به کدام قسمت یا قسمت‌های بدن است، زور زدن برای اجابت مزاج می‌تواند بخیه‌ها را به خطر بیندازد یا بر فرایندهای بهبودی بدن تأثیر بگذارد. پس باید تا جای ممکن این مشکل را برطرف نمود.

آیا دفع‌نکردن مدفوع تا روزهای بعد از عمل طبیعی است؟

به گفته متخصصان، بسته به میزان فعالیت شما و میزان داروهای مسکن موردنیاز پس از عمل، می‌توان انتظار داشت که یبوست چند روز طول بکشد. درد شکم به دلیل نفخ پس از جراحی نیز بسیار شایع است و می‌تواند نتیجه گاز یا مایعات اضافی استفاده شده در حین جراحی باشد.

تنبلی روده بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

این عارضه فقدان طولانی‌مدت عملکرد روده پس از اعمال جراحی، و معمولاً پس از جراحی‌های شکمی است. این موضوع یک عارضه شایع پس از عمل به علت‌های پاتوفیزیولوژی نامشخص است. این عارضه یک بیماری خوش‌خیم است که معمولاً با کمترین مداخله برطرف می‌شود.

چه مدت بعد از جراحی تعویض زانو می‌توان حمام کرد؟

بسیاری از جراحان ارتوپد به بیماران خود اجازه نمی‌دهند تا برش‌های خود را تا زمانی که بخیه‌ها یا منگنه‌ها برداشته شده خیس کنند و این موضوع ممکن است حدود دو هفته پس از جراحی به طول بینجامد. به‌محض اینکه از انجام این کار مطمئن شدید و پزشک اجازه آن را به شما داد، می‌توانید دوش بگیرید. استفاده از وان یا صندلی در زیر دوش می‌تواند حمایت و راحتی بیشتری را به شما ارائه دهد تا زمانی که بتوانید توانایی بیشتری برای حرکت در اطراف داشته باشید و یا اینکه می‌توانید در طی این دو هفته پایی که مفصل آن جراحی شده است را زیر دوش نگیرید. توجه کنید که تا زمانی که جراحتان به شما اجازه نداده استحمام نکنید. بهتر است برای اطمینان از خشک ماندن محل‌های جراحی، پانسمان را بپوشانید. هرچند که پانسمان بعد از جراحی شما ضد آب است.

آیا می‌توان بعد از تعویض مفصل زانو به دستشویی رفت؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان