آیا پوشک باعث پرانتزی شدن پای نوزاد میشود
آیا پوشک باعث پرانتزی شدن پای نوزاد میشود؟
8 بهمن 1401
تمرین برای تقویت مچ پا
10 بهمن 1401
انواع فیزیوتراپی دیسک کمر

معمولا برای فیزیوتراپی دیسک کمر دو حالت مد نظر است. اول اینکه فیزیوتراپی روشی است برای پیشگیری از ایجاد دیسک کمر یا شدیدتر شدن آن. دوم اینکه فیزیوتراپی یک روش درمانی برای معالجه دیسک و تسکین دردهای کمر است. برای درمان و پیشگیری، انواع فیزیوتراپی دیسک کمر به کار برده می شود. علل فتق دیسک کمر، وارد شدن فشارهای بیش از اندازه به مهره های کمر است که به مرور زمان باعث بیرون زدگی دیسک ها شده، به سمت عصب ها یا کانال نخاعی متمایل می شوند.

انواع فیزیوتراپی دیسک کمر؛ درمان های فعال و غیر فعال

از دید بیشتر بیماران، بهترین نوع درمان برای دیسک کمر، استفاده از روش های غیر تهاجمی یا غیر جراحی مثل فیزیوتراپی است. وظیفه فیزیوتراپی کاهش درد، درمان و پیشگیری از تشدید بیماری می باشد. فیزیوتراپی با کمک انواع تکنیک ها و روش های موثر در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. انواع فیزیوتراپی دیسک کمر در دو حوزه درمانی مورد توجه قرار می گیرند که به درمان های فعال و غیر فعال شناخته می شوند.

روش های درمانی غیر فعال شرایط بهتر برای بیماران با دیسک کمر فراهم می کند که توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شوند. روش درمانی فعال، به درگیر کردن خود بیمار در فرایند درمان اشاره دارد که درمانگر با دادن یک برنامه حرکتی منظم، بیماران را به گرفتن نتایج بهینه سوق می دهد. در ادامه مقاله به معرفی انواع روش های درمانی فیزیوتراپی کمر (فعال، غیر فعال) می پردازیم.

انواع فیزیوتراپی دیسک کمر؛ تکنیک های غیر فعال

از انواع فیزیوتراپی دیسک کمر، می توان به تکنیک های غیر فعال اشاره کرد که توسط فیزیوتراپیست ها در منزل یا کلینیک اجرا می شوند. هدف از انجام این تکنیک ها کاهش درد، کاهش سفتی و التهابات کمر، افزایش قدرت کمر، بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از مشکلات احتمالی در آینده برای بیماران می باشد. درمان های غیر فعال شامل یخ درمانی، ماساژ درمانی، الکتروتراپی، اولتراسوند، کشش کمر، آب درمانی، گرما و سرما درمانی است.

ماساژ درمانی

اگر بخواهیم یکی از بهترین انواع فیزیوتراپی دیسک کمر را نام ببریم، ماساژ درمانی یک روش فوق العاده برای بهبود فشارهای عضلات کمر، التهاب، درد و سفتی کمر می باشد. ماساژ موجب افزایش گردش خون و گرم شدن بافت های نرم مثل رباط ها و تاندون ها می شود. فیزیوتراپیست ها با دستان درمانگر و جادویی خود، باعث خروج سموم از سلول ها می شوند.

آب درمانی

فیزیوتراپی از خواص جادویی آب برای درمان انواع کمر درد مثل فتق دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل نشستن در وان، دوش گرفتن با آب گرم و راه رفتن در استخر می باشد. آرام سازی عضله ها و بهبود گردش خون از فواید آب درمانی است.

اولتراسوند

انرژی امواج صوتی (فراصوتی) یکی از انواع فیزیوتراپی دیسک کمر با دستگاه است که با نفوذ در اعماق بافت های کمر، موجب تسکین درد، اسپاسم و سفتی عضلات می شود. گرمای خفیف اولتراسوند، اکسیژن را به بافت ها رسانده و مواد زائد را خارج می کند.

الکتروتراپی

با کمک دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (الکتروتراپی) با کمک پالس های الکتریکی باعث برانگیخته شدن اعصاب عضله ها شده، دردهای اسپاسم را بهبود می بخشد. همچنین این دستگاه با آزاد کردن اندورفین (مسکن طبیعی در بدن) دردهای کمر را تسکین می دهد.

گرما، سرما و یخ درمانی: هر سه این درمان ها بخشی از تکنیک های فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر هستند. گرما خون را به داخل بافت هدایت کرده، باعث شلی ماهیچه ها و انعطاف پذیری کمر می شود. سرما جریان گردش خون را آرام تر کرده، تورم و التهابات را بهبود می دهد. یخ و سرما درمانی برای آسیب دیدگی هایی مثل پیچ خوردگی های کمر و تسکین درد موثر هستند.

تکنیک های فیزیوتراپی برای دیسک کمر

انواع فیزیوتراپی دیسک کمر؛ درمان های فعال

درمان های فعال نیز در دسته تکنیک های فیزیوتراپی برای دیسک کمر قرار دارند که مجموعه ای از حرکات کششی و ورزشی است. هدف آن تسکین درد های کمر، عضلات آسیب دیده، بالا بردن توان حرکتی، توان قدرتی و انعطاف پذیری می باشد. انواع فیزیوتراپی دیسک کمر در گروه درمان های فعال به بیماران کمک می کنند تا در آینده از دردهای دیسک کمر مصون باشند. تمرکز اصلی این تکنیک ها، ایجاد ثبات در عضلات و حرکات مفصلی است. مهم ترین روش های فیزیوتراپی در درمان فعال عبارت است از:

• حرکات تقویتی و ایجاد ثبات در عضلات مرکزی بدن (core stability exercises): کمک به حفظ تعادل، حفظ ستون فقرات و لگن است.
  • حرکات انعطاف پذیری و کششی کمر: جهت کاهش فشار بیرون زدگی دیسک بر روی اعصاب کمر متمرکز است.
  • ورزش های ویلیامز: برای تقویت کردن عضلات فلکسوری به کار می روند و بیشتر برای بیمارانی است که از تنگی کانال نخاع و مهره های کمری رنج می برند.
  • تمرین در آب: این نوع تمرین با آب درمانی در درمان های غیر فعال فرق می کند. این تکنیک ها شامل حرکات ایروبیک در آب هستند.

جمع بندی مطالب

اغلب بیماران از انواع فیزیوتراپی دیسک کمر برای درمان استفاده کرده اند و کم و بیش با تکنیک های فیزیوتراپی در این زمینه شناخت دارند. تکنیک های فیزیوتراپی برای دیسک کمر شامل روش های درمانی فعال و غیر فعال می باشد. روش های درمانی فعال، اکثرا توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شود و هدف از آنها، تسکین درد، افزایش قدرت کمر، کاهش سفتی و التهاب کمر است. ماساژ درمانی، الکتروتراپی، اولتراسوند، آب درمانی، کشش کمر، گرما، سرما و یخ درمانی در این دسته از درمان ها قرار دارند. درمان های فعال نیز بخش دیگری از انواع فیزیوتراپی دیسک کمر هستند که فلسفه آنها، آماده سازی و آموزش بیماران برای مصون ماندن از درد های تکرار شونده دیسک کمر در آینده می باشد. حرکات کششی و انعطاف پذیری، تقویت عضلات و ایجاد ثبات در عضلات مرکزی کمر جزء درمان های فعال هستند.