اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟

عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک
25 اسفند 1401
آیا اسکولیوز قابل درمان است؟
28 اسفند 1401
اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟
4.4

اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟ اسکولیوز نوعی عارضه اسکلتی ستون فقرات است و زمانی رخ می‌دهد که ستون فقرات انحنا پیدا کند یا به طرفین بپیچد. این عارضه می‌تواند قفسه سینه را از موقعیت طبیعی خود خارج کند و عضلات کمر را تحت‌فشار قرار دهد و باعث درد و ناراحتی شود.

اسکولیوز بیماری نادری نیست. حدود 7 میلیون نفر در ایالات متحده به‌نوعی از اسکولیوز مبتلا هستند و ممکن است به درمان توسط متخصص نیاز داشته باشد.

اگرچه این عارضه اغلب در کودکی ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در هر سنی نیز ایجاد شود. افرادی که این بیماری را دارند ممکن است:

با آن متولد شوند. (مادرزادی)

در کودکی به این عارضه مبتلا شوند.

در کودکی یا نوجوانی تحت‌تأثیر آن قرار گیرند. (اسکولیوز ایدیوپاتیک)

و یا حتی در بزرگسالی متوجه آن شوند. (اسکولیوز دژنراتیو)

علائم اسکولیوز

در مراحل اولیه اسکولیوز، ممکن است علائم زیادی وجود نداشته باشد. این موضوع به‌ویژه در کودکان بیشتر صادق است. اسکولیوز می‌تواند تا زمانی که کودک به مرحله رشد سریع خود یعنی نوجوانی نرسیده ناشناخته باقی بماند.

بااین‌حال، تشخیص آن در بزرگسالان ممکن است دشوار باشد، زیرا به‌راحتی می‌توان آن را به‌اشتباه به‌عنوان کمردرد در نظر گرفت. این امر به‌ویژه زمانی که فرد درگیر نوع خفیف‌تری از این بیماری باشد، بیشتر دیده می‌شود.

سایر علائم اسکولیوز عبارت‌اند از:

وضعیت غیرطبیعی بدن

نابرابری لگن

کتفی که بالاتر از کتف دیگر قرار دارد

قرارنگرفتن سر در مرکز بدن (کج گردنی)

ستون فقراتی که به‌وضوح صاف نیست

اسکولیوز بیشتر در بزرگسالان باعث ایجاد درد می‌شود. اسکولیوز می‌تواند منجر به موارد زیر نیز شود:

درد کمر

گرفتگی و خشکی کمر

خستگی

علت درد اسکولیوز و اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟

به طور معمول، دردی که با شروع اسکولیوز در بزرگسالی تجربه می‌شود، ناشی از فشار بر دیسک‌های ستون فقرات، فشار روی مفاصل فاست و درد عضلانی است. اما اسکولیوز می‌تواند به دلایل دیگری نیز باعث درد شود. انحنای ستون فقرات می‌تواند باعث کشش یا تحریک اعصاب شود. همچنین می‌تواند مفاصل را تحت‌فشار قرار دهد و باعث التهاب آنها شود.

اسکولیوز همچنین بر وضعیت بدن شما تأثیر می‌گذارد، این موضوع می‌تواند منجر به سفت‌شدن، خستگی عضلانی و ایجاد درد شود. در کودکان، عدم درمان می‌تواند انحنای ستون فقرات را افزایش دهد.

اسکولیوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اسکولیوز یک اختلال پیچیده است که باید توسط پزشک تشخیص داده شود. درمان سریع می‌تواند از بدتر شدن انحنای ستون فقرات شما جلوگیری کند.

پزشک ممکن است از شما سؤالاتی در مورد دردی که احساس می‌کنید و سایر علائمی که متوجه شده‌اید از شما سؤالاتی بپرسد. پزشک همچنین ممکن است در مورد سابقه پزشکی شما مانند اینکه آیا سابقه خانوادگی اسکولیوز دارید یا خیر نیز سؤالاتی بکند.

بعد از آن پزشک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد. مانند تست آدامز که یک آزمایش ساده است که در آن شما به جلو خم می‌شوید، بازوها را در جلو آویزان می‌کنید. درحالی‌که در این وضعیت هستید، پزشک کمر و دنده‌های شما را معاینه می‌کند تا ببیند که آیا ناهموار هستند یا خیر.

اگر پزشک متوجه انحنای قابل‌توجهی در ستون فقرات شما شود، ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس را نیز تجویز کند. این موضوع به پزشک امکان می‌دهد تا میزان انحنای ستون فقرات شما را دقیقاً اندازه‌گیری کند. همچنین ممکن است پزشک از یک اسکولیومتر استفاده کند تا بررسی کند آیا ستون فقرات شما چرخیده است یا خیر.

درد اسکولیوز چگونه درمان می‌شود؟

بهترین راه برای درمان درد ناشی از اسکولیوز، درمان اسکولیوز است. بسته به نوع درد، درمان‌های مختلفی برای شما وجود دارد.

درمان‌های مکمل

آب‌درمانی و ماساژ

ورزش‌هایی که عضلات شکم و کمر شما را تقویت می‌کند، مانند پیلاتس، یوگا، شنا و حرکات کششی می‌تواند به تسکین کمردرد کمک کند.

دارو

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن ممکن است به تسکین درد کمک کنند. اگر این داروها مؤثر نبودند می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا داروهای مسکن قوی‌تری برای شما تجویز کنند یا شما را به کلینیک درد ارجاع دهند.

از برخی داروهای ضدافسردگی نیز می‌توان برای تسکین درد استفاده کرد، زیرا علاوه بر خلق‌وخو، بر درد نیز تأثیر مستقیم دارند.

درمان کایروپراکتیک

درمان کایروپراکتیک ممکن است برای کمک به کاهش درد و افزایش انعطاف‌پذیری در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که این روش، اسکولیوز را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به کاهش علائم درد کمک کند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است، اما یک مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به اسکولیوز بهبودی در درد و سایر علائم را بلافاصله پس از درمان کایروپراکتیک و همچنین 24 ماه بعد گزارش کرده‌اند.

پیداکردن یک متخصص کایروپراکتیک با تخصص در اسکولیوز بسیار مهم است؛ زیرا کسانی که در این زمینه متخصص نیستند ممکن است شرایط را بدتر کنند.

تزریقات ستون فقرات

تزریق استروئید در اطراف اعصاب و مفاصل ستون فقرات می‌تواند به کاهش درد کمک کند. بااین‌حال، این تزریق‌ها فواید طولانی‌مدتی ندارند؛ اما می‌توانند برای مبارزه با درد حاد یا به‌عنوان بخشی از یک برنامه مدیریت درد استفاده شوند.

تحریک اعصاب محیطی

یک دستگاه محرک عصبی الکتریکی از طریق پوست ممکن است برای افرادی که درد ناشی از اعصاب آسیب‌دیده را تجربه می‌کنند مفید باشد. در این درمان، سیم‌های الکتریکی از جریان‌های الکتریکی خفیف بر روی اعصاب محیطی نزدیک نخاع استفاده می‌کنند

در درازمدت درد اسکولیوز باعث چه می‌شود؟

اگر اسکولیوز به‌موقع تشخیص داده شود و به‌موقع درمان شود، درد ناشی از اسکولیوز نیز سریع‌تر از بین می‌رود. اما انحنای شدید ستون فقرات می‌تواند باعث آسیب عصب، عضله و بافت شود که گاهی این آسیب‌ها ممکن است به‌صورت دائمی اتفاق بیفتد. درد ناشی از آسیب‌های دائمی بافت ممکن است طولانی‌مدت باشد یا حتی به طور کامل از بین نرود.