آیا اسکولیوز قابل درمان است؟

اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟
اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟
27 اسفند 1401
آیا فیزیوتراپی درد دارد
آیا فیزیوتراپی درد دارد
29 اسفند 1401
آیا اسکولیوز قابل درمان است؟
3.5
(10)

اسکولیوز انحنای غیرطبیعی ستون فقرات است. ستون فقرات دارای یک انحنای طبیعی به سمت جلو در قسمت کمری و و یک انحنای طبیعی به سمت عقب در قسمت سینه ای است. به هنگام بروز اسکولیوز، ستون فقرات می چرخد و یک انحنا از پهلو در آن ایجاد می شود. این انحنا ممکن است خفیف (10 تا 25 درجه) یا شدید( بالای 45 درجه) باشد. اما آیا اسکولیوز قابل درمان است؟

اکثر موارد اسکولیوز خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. دربزرگسالان، درجه انحنای ستون فقرات ممکن است تعیین کننده درمان باشد. در اسکولیوز، درمان به منظور تسکین علائم است و لزوماً منظور از درمان رفع منحنی نیست. در واقع رویکرد درمانی در این عارضه همواره کاهش درد و بهبود عملکرد است.

اگرچه اسکولیوز به خودی خود بدون درد است، اما ممکن است با بالا رفتن سن و پیشرفت انحنا، علائمی مانند درد و موارد دیگر بروز کند. به طور کلی، اسکولیوز در نوجوانان اغلب در قسمت قفسه سینه یا ستون فقرات سینه ای رخ می می دهد و در بزرگسالان، معمولاً در ناحیه کمر یا پایین ستون فقرات اتفاق می افتد. زیرا این ناحیه از ستون فقرات بیشتر مستعد تغییراتی است که با افزایش سن مرتبط است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علائم و علل بروز اسکولیوز

علت اسکولیوز بزرگسالان بسته به نوع اسکولیوز متفاوت است. شایع ترین شکل اسکولیوز بزرگسالان، اسکولیوز دژنراتیو (انحنای ستون فقرات با افزایش سن) است. همچنین اسکولیوز بزرگسالان ممکن است موردی از اسکولیوز در کودکی باشد که تا بزرگسالی کشف نشده است. در برخی موارد، اسکولیوز نوجوانان ممکن است با افزایش سن علائمی ایجاد کند و نیاز به درمان داشته باشد. اسکولیوز ایدیوپاتیک (دارای علت ناشناخته) معمولاً در طول رشد در دوران کودکی یا نوجوانی بروز می کند. اسکولیوزی که بعد از سن بلوغ بروز پیدا میکند، “ایدیوپاتیک بزرگسالان” نامیده می شود زیرا این امحنا پس از رشد کامل اسکلتی اتفاق می افتد. .

علائم اسکولیوز بزرگسالان چیست؟

اکثر موارد اسکولیوز بزرگسالان علائمی ایجاد نمی کنند، اگرچه ممکن است درد ایجاد شود. کمردرد به دلایل زیادی از جمله آرتریت، ناتوانی در ایستادن، و یا به دلیل ضعف عضلات مرکزی تنه ممکن است اتفاق بیوفتد. اگر روی اعصاب ستون فقرات کمری فشار وارد شود، ممکن است درد، بی حسی و یا حتی ضعف در پاها ایجاد شود..

در برخی موارد، ممکن است عدم هم ترازی در لگن و طول پاها و یا حتی کاهش قد نیز اتفاق بیوفتد

اسکولیوز بزرگسالان چگونه تشخیص داده می شود؟

قبل از اینکه برنامه درمانی شما تجویز شود، پزشک باید موارد مربوط به تشخیص اسکولیوز را برای شما انجام دهد.که شامل موارد زیر می شود:

سابقه خانوادگی

تاریخی که برای اولین بار متوجه تغییر در ستون فقرات خود شدید

مقایسه پیشرفت منحنی (که اگر عکس ایکس-ری قبلی موجود باشد امکان پذیر است)

بررسی محل درد در صورت وجود درد

بررسی هر گونه اختلال عملکرد روده، مثانه و یا حرکتی که ممکن است نشانه آسیب عصبی جدی یا فشار ناشی از اسکولیوز باشد

در معاینه فیزیکی، پزشک کمر شما را معاینه می کند تا شکل ستون فقرات را بررسی کند و نحوه حرکت شما را ببیند. اعصاب شما ممکن است از طریق بررسی رفلکس ها، حس و قدرت عضلانی نیز آزمایش شوند.

در صورت نیاز، پزشک ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز کند. عکس برداری با اشعه ایکس از جلو و پهلو تصویر کاملی از ستون فقرات شما را نشان می دهد. پس از طی این مراحل می توان تشخیص داد که آیا شما به اسکولیوز مبتلا هستید یا خیر و همچنین شدت آن نیز تعیین می شود.

اسکولیوز بزرگسالان چگونه درمان می شود؟

درمان های غیر تهاجمی

اکثر موارد اسکولیوز بزرگسالان را می توان به صورت غیر جراحی از طریق بررسی منظم توسط پزشک، داروهای مسکن بدون نسخه و تمرینات تقویت کننده عضلات مرکزی به منظور ثبات تنه و بهبود انعطاف پذیری در عضلات کوتاه شده، کنترل کرد. اگر سیگار می کشید، مهم است که آن را ترک کنید. زیرا تحقیقات نشان داده اند که سیگار روند تخریب ستون فقرات را تسریع می کند.

در بیشتر موارد، پزشک از مداخلات فیزیوتراپی برای حفظ قدرت و تسکین درد استفاده می کند. برخی از این موارد ممکن است شامل نکات زیر باشند:

اصلاح پاسچر و وضعیت بدنی

انجام ورزش های سبک و با شدت پایین مانند شنا

حرکات کششی روزانه

سبک زندگی فعال

اگر درد با داروهای خوراکی یا فیزیوتراپی تسکین نیابد، پزشک ممکن است تزریق اپیدورال (در اطراف نخاع) یا بلوک عصبی را برای تسکین موثرتر توصیه کند.

درمان جراحی

جراحی در برخی موارد اسکولیوز بزرگسالان ضروری است. این درمان به دلیل خطرات و عوارض ناشی از جراحی ستون فقرات آخرین گزینه است. جراحی ممکن است به دلایل زیر پیشنهاد شود:

درد: اگر درد کمر و ساق پا که ناشی از اسکولیوز شدید است، ادامه دار شود و به درمان های غیر تهاجمی پاسخ ندهد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

عدم تعادل در ستون فقرات: تعادل ستون فقرات در ارزیابی پیشرفت اسکولیوز و بررسی برای نیاز به جراحی امری ضروری است. اگر منحنی تا حدی پیشرفت کرده باشد که اصلاح آن دیگر امکان پذیر نباشد، بیمار به مرور زمان درد و ناتوانی بیشتری پیدا خواهد کرد.

گاهی برای بهبود کیفیت زندگی به جراحی نیاز است. اگرچه جراحی صرفاً برای بهبود ظاهر توصیه نمی شود، اما برخی از افراد علائم تغییر شکل ستون فقرات خود را غیرقابل تحمل می دانند. عدم تعادل ستون فقرات نیز بر عملکرد اساسی و کیفیت کلی زندگی بیماران تأثیر زیادی می گذارد. در این موارد جراحی تنها گزینه است. در بزرگسالان جوان تر، تغییر شکل زیبایی ممکن است عامل اصلی در تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی باشد، اما در بزرگسالان مسن معمولاً این قضیه صادق نیست. بسته به هر مورد، گزینه های مختلفی برای جراحی ستون فقرات وجود دارد. به طور کلی، روش های جراحی برای تثبیت ستون فقرات، بازگرداندن تعادل و کاهش فشار روی اعصاب انجام می شوند.

پیشرفت در تکنیک‌های جراحی و استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، روش‌های جراحی را کمتر تهاجمی می‌سازد و زمان بهبودی را سریع‌تر می‌کند.

آیا می توان از اسکولیوز بزرگسالان پیشگیری کرد؟

اسکولیوز بزرگسالان قابل پیشگیری نیست. در بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک، علت این وضعیت ناشناخته است. اسکولیوز دژنراتیو با گذشت زمان و با افزایش سن بدن اتفاق می افتد. مهم است که با انجام یک برنامه تمرینی منظم هوازی سبک و تمرینات تقویتی عضلات مرکزی این عوارض را کاهش دهید و یا حتی روند آن را کند تر کنید.

کلام آخر

میزان عوارض و درمان های اسکولیوز بزرگسالان بسته به نوع (ایدیوپاتیک یا دژنراتیو) و شدت علائم می تواند متفاوت باشد. درمان غیر جراحی، با مداخلاتی مانند فیزیوتراپی، برنامه ورزشی منظم و داروهای ضد التهابی بدون نسخه، همیشه اولین خط مراقبت است. حفظ وزن ایده آل بدن و حفظ یک برنامه ورزشی منظم راه های عالی برای به حداقل رساندن علائم مرتبط با اسکولیوز بزرگسالان است.

درمان جراحی اسکولیوز بزرگسالان می تواند کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد و با درد مرتبط با این بیماری مقابله کند. نتایج جراحی ناهنجاری ستون فقرات بزرگسالان معمولاً بسیار خوب است، اگر به دلایل درست انجام شود. با توجه به آنچه گفته شد، جراحی ها با خطر قابل توجهی همراه هستند و در صورت امکان باید از انجام آنها اجتناب شود و برای آخرین راه حل باقی بمانند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان