آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟

آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟
آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟
18 مهر 1401
درد جلوی زانو نشانه چیست
درد جلوی زانو نشانه چیست
20 مهر 1401
آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟
3.4
(78)

آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟ هر جراحی دارای خطرات و عوارض احتمالی است. وقتی صحبت از جراحی اسکولیوز به میان می‌آید، بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که عوامل خطر فقط به خود جراحی مربوط نمی‌شود، بلکه متوجه نمی‌شوند که پس از آن چه اتفاقی می‌افتد.

چرا بسیاری از افراد جراحی اسکولیوز را انتخاب می‌کنند؟

هنگامی که فردی مبتلا به اسکولیوز تشخیص داده می‌شود، به این معنی است که ستون فقراتش انحنای غیرطبیعی دارد. به استثنای چند نوع بیماری با علل شناخته شده مانند مادرزادی، عصبی-عضلانی، تروماتیک یا دژنراتیو، 80 درصد موارد تشخیص داده شده اسکولیوز هیچ علت شناخته شده‌ای ندارند. علاوه بر تعداد زیادی از موارد بدون علت شناخته شده، هیچ درمان شناخته شده‌ای وجود ندارد و این وضعیت پیشرونده است. همانطور که گفته شد، راه‌های زیادی برای مدیریت و زندگی با این بیماری با جلوگیری از پیشرفت وجود دارد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

رویکردهای مختلف در اسکولیوز

رویکرد متخصص حرکات اصلاحی با محوریت کایروپراکتیک مخصوص اسکولیوز شامل سفارشی کردن برنامه‌های درمانی برای هر بیمار جداگانه است. متخصصان حرکات اصلاحی از نزدیک با بیماران و مراقبان آن‌ها کار می‌کنند تا هدف نهایی دستیابی به کاهش و توقف یا کند کردن پیشرفت، بدون انجام عمل جراحی تهاجمی باشد.

در حالی که افراد زیادی انجام تمرینات اصلاحی را جهت پیشگیری و رفع اسکولیوز در پیش می‌گیرند، انجام جراحی اسکولیوز هنوز یک انتخاب محبوب برای درمان این بیماری است. این مورد به چند دلیل است. از نظر صاف کردن ستون فقرات کج، جراحی فیوژن ستون فقرات می‌تواند به آن دست یابد، این همان چیزی است که بسیاری از افراد مبتلا به اسکولیوز به آن جذب می‌شوند.

از آنجایی که فیوژن ستون فقرات همیشه رویکرد اصلی درمان بوده است، بسیاری متوجه نیستند که گزینه‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند به همان اندازه مؤثر باشد. دلیل دیگر این است که اگر بیمار خود را در مسیر درمان سنتی بیابد، این استراتژی شامل نظارت زیادی بر وضعیت است تا زمانی که به مرحله‌ای برسد که جراحی به عنوان بهترین راه توصیه شود. در حالی که فیوژن ستون فقرات از نظر تراز کردن ستون فقرات موفقیت آمیز است، تعدادی از عوامل دیگر وجود دارد که به همان اندازه مهم و تغییر دهنده زندگی هستند.

در طول جراحی اسکولیوز چه اتفاقی می‌افتد

اکثر جراحی‌های اسکولیوز شامل استفاده از قلاب‌ها، پیچ‌ها و میله‌هایی است که به ستون فقرات متصل می‌شوند. از میله‌ها برای تنظیم مجدد نواحی ستون فقرات برای کاهش انحنا استفاده می‌شود. جراحان همچنین می‌توانند استخوان یا موادی شبیه استخوان را به مهره‌های در حال جوش پیوند بزنند. بسته به شرایط، گاهی اوقات چندین عمل جراحی مورد نیاز است. روشی وجود دارد که به آن رویکرد قدامی و خلفی می‌گویند که در آن از جلوی بدن وارد می‌شوند تا رباط‌ها را برش دهند و ستون فقرات را شل کنند و در یک جراحی جداگانه، از پشت بدن وارد می‌شوند تا سخت افزار واقعی را نصب کنند.

جراحی فیوژن ستون فقرات شامل برداشتن دیسک‌هایی است که برای آناتومی انسان مهم هستند. از آنجایی که دیسک‌ها نقش خاصی در عملکرد بدن ندارند، می‌توان آن‌ها را تا حدودی به‌طور تصادفی جدا کرد. چیزی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که در حالی که حذف دیسک بر برخی افراد تأثیر نمی‌گذارد، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر دیگران داشته باشد.

دیسک‌های ستون فقرات به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند، بنابراین اگر فردی که دیسک‌های ستون فقرات را برداشته، ضربه شدیدی را تجربه کند، آسیب می‌تواند رخ دهد و عوارض بیشتری ایجاد کند. اگر فردی تحت عمل جراحی فیوژن ستون فقرات قرار گیرد و دچار حادثه رانندگی شود، نیروی آن تصادف به جای دیسک‌های جاذب ستون فقرات به میله‌های جراحی سفت منتقل می‌شود. این می‌تواند آسیب قابل توجهی به بدن وارد کند و در موارد شدید باعث شکستن ستون فقرات شود.

جراحی فیوژن ستون فقرات و تغییرات حرکتی

همانطور که قبلاً اشاره شد، بسیاری از افرادی که جراحی فیوژن ستون فقرات را به عنوان یک گزینه درمانی برای اسکولیوز خود در نظر می‌گیرند، به جای اینکه در نظر بگیرند که با چه تغییرات بدنی بعد از جراحی زندگی خواهند کرد، روی خود جراحی تمرکز می‌کنند.

عامل مهمی که باید در نظر گرفت این است که اگرچه جراحی می‌تواند ستون فقرات کج را صاف کند، اما بدن را به حالت قبل از اسکولیوز باز نمی‌گرداند. هیچ چیز نمی‌تواند این کار را انجام دهد در واقع، از نظر تحرک و انعطاف پذیری، بیماران می‌توانند کاهش قابل توجهی را در تحرک پس از جراحی تجربه کنند که می‌تواند بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. در حالی که برخی از بیماران پس از جراحی به حالت‌های حرکتی عادی تا حدودی باز می‌گردند، مطالعات نشان داده‌اند که به طور متوسط ​​25 درصد کاهش تحرک وجود دارد.

مطالعات اضافی نشان داده است که این کاهش در تحرک هنوز پس از 20 سال وجود دارد. کسانی که پس از انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه می‌کنند، مطمئناً نسبت به بیمارانی که از ابتدا تحت درمان با محوریت کایروپراکتیک عملکردی و تمرینات اصلاحی هستند، تحرک کمتری دارند.

بهبودی پس از جراحی اسکولیوز

هرچه یک جراحی تهاجمی‌تر باشد، به طور کلی زمان بهبودی آن طولانی‌تر است. به عنوان یک روش پیچیده و تهاجمی، افراد باید برای نوع زمان بهبودی و بهبودی مربوط به جراحی فیوژن ستون فقرات آماده باشند. میله‌های نصب شده در حین جراحی به‌عنوان آتل‌هایی عمل می‌کنند که ستون فقرات را در یک راستا مستقیم نگه می‌دارند در حالی که همجوشی انجام می‌شود. همجوشی کامل ممکن است تا یک سال طول بکشد و پس از تکمیل، استخوان اخیراً جوش خورده از انحنای غیر طبیعی ستون فقرات جلوگیری می‌کند. این میله‌ها پس از آن در بدن باقی می‌مانند، زیرا برداشتن آن‌ها به یک جراحی تهاجمی اضافی نیاز دارد.

در چند هفته پس از جراحی، بیماران مجاز به خم شدن، پیچ خوردن، بلند شدن، رانندگی یا شرکت در فعالیت‌های بدنی متعدد نیستند. در این مدت، بیماران برای مراقبت از خود به کمک زیادی نیاز خواهند داشت.

محل برش باید تمیز و خشک نگه داشته شود تا از عفونت جلوگیری شود و داروهای مسکن اغلب برای کنترل درد تجویز می‌شوند. پس از اینکه بیمار برای اولین قرار ملاقات خود برای بررسی بهبودی خود به پزشک مراجعه می‌کند و برخی از محدودیت‌های حرکتی برداشته می‌شوند و برنامه‌ای که به سمت جلو حرکت می‌کند مورد بحث قرار می‌گیرد.

زندگی پس از اولین قرار ملاقات

در حالی که پس از بهبودی همچنان محدودیت‌های خاصی برداشته می‌شوند، اما همچنان باید اقدامات احتیاطی انجام شود. بیماران می‌توانند یک بار دیگر به برخی از فعالیت‌های بدنی بپردازند و می‌توانند هر داروی مسکنی که مصرف می‌کنند را کنار بگذارند.

به طور کلی، شش هفته پس از جراحی، عکس‌برداری با اشعه ایکس برای نظارت بر نحوه بهبود ستون فقرات انجام می‌شود. اگر اوضاع خوب به نظر برسد، جراحان محدودیت رانندگی را برداشته و به بیمار اطلاع می‌دهند که می‌توانند فعالیت‌های بدنی بیشتری را از سر بگیرند.

بهبودی اکثر افراد بین شش تا دوازده ماه پس از جراحی کامل می‌شود. در این مرحله، آن‌ها قادر خواهند بود بیشتر فعالیت‌ها را از سر بگیرند. با این حال، در حالی که فرآیند عمل جراحی ممکن است کامل باشد، این بدان معنا نیست که بهبودی از هر گونه ترومای جراحی اضافی رخ داده است. این می‌تواند تا دو سال طول بکشد.

افراد هرگز واقعاً پس از جراحی فیوژن ستون فقرات به طور کامل بهبود نمی‌یابند زیرا به احتمال زیاد تا پایان عمر با سخت افزار جراحی در بدن خود زندگی خواهند کرد. در صورتی که عفونت در محل ادغام یا اطراف هر سخت افزاری رخ دهد، یا خرابی سخت افزاری وجود داشته باشد، جراحی‌های بیشتری در ادامه راه مورد نیاز خواهد بود.

آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟

علاوه بر خطر کاهش تحرک پس از جراحی اسکولیوز، البته خطرات دیگری نیز در رابطه با خود جراحی وجود دارد:

  • پاراپلژی – از دست دادن حرکت و احساس در قسمت تحتانی بدن و پاها
  • از دست دادن خون بیش از حد
  • لخته شدن خون
  • پیوند رخ نمی‌دهد
  • نشت مایع مغزی نخاعی
  • خرابی سخت افزار

اگر عوارضی مانند شکستن سخت افزاری یا عدم فیوژن رخ دهد، می‌تواند منجر به ادامه پیشرفت بیماری و نیاز به جراحی‌های بعدی شود.

مشکلات ساختاری نیز ممکن است سال‌ها پس از جراحی ایجاد شود، زمانی که افراد مطمئن باشند که از عوارض اجتناب کرده‌اند. به دلیل انعطاف ناپذیری ستون فقرات پس از جراحی، دیسک‌ها مستقیماً در بالا و پایین محل همجوشی می‌توانند در معرض افزایش فشار قرار گیرند. این می‌تواند اثرات تخریبی طبیعی را که با افزایش سن رخ می‌دهد سرعت بخشد و دوباره منجر به جراحی‌های بعدی شود.

خطرات مالی جراحی اسکولیوز

خطرات مالی جراحی فیوژن ستون فقرات را فراموش نکنیم. هر مورد متفاوت است زیرا متغیرهایی مانند دستمزد جراح، زمان حضور در اتاق عمل، داروها، زمان بهبودی در بیمارستان، شدت وضعیت و اینکه آیا عوارض ظاهر می‌شوند یا نه همه عوامل در هزینه نهایی هستند.

خطرات عاطفی جراحی اسکولیوز

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بیماران پس از جراحی با متخصص حرکات اصلاحی در میان می‌گذارند، استرس عاطفی است که انتظارش را نداشتند. در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها برای افرادی که فیوژن ستون فقرات را تجربه کرده‌اند کاملاً ایمن هستند، اما هنوز فعالیت‌های خاصی مانند سوار شدن بر ترن هوایی توصیه نمی‌شود. بیمارانی که کاهش قابل توجهی از تحرک را تجربه می‌کنند نیز برایشان مشکل است که بدانند چه فعالیت‌های جدیدی را باید امتحان کنند یا از آن‌ها اجتناب کنند.

بسیاری از مردم با وزن احساسی ناشی از ترس از شکستن میله‌ها یا باز شدن پیچ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی صحبت از تروما می‌شود، این یک احتمال است. سفتی ناشی از میله‌ها اجازه نمی‌دهد تا ضربه‌های زیادی در مواردی که حرکت تکان‌دهنده تجربه می‌شود، جذب شود. این می‌تواند باعث آسیب به ستون فقرات و یا حتی مرگ در موارد شدید شود.

نتیجه‌گیری اینکه آیا عمل اسکولیوز خطرناک است؟

در حالی که جراحی فیوژن ستون فقرات می‌تواند به تنظیم مجدد ستون فقرات کج کمک کند، اما هزینه‌ای دارد. سفتی ناشی از قرار گرفتن ستون فقرات در موقعیت خود می‌تواند با کاهش قابل توجهی در تحرک و انعطاف همراه باشد.

در حالی که بسیاری از مردم به جراحی فیوژن ستون فقرات به عنوان درمانی برای اسکولیوز خود فکر می‌کنند، این یک فرض خطرناک است. اسکولیوز یک بیماری پیشرونده و بدون درمان شناخته شده است. در حالی که پذیرش این امر دشوار است، مردم باید بدانند که تشخیص اسکولیوز به معنای زندگی با این شرایط برای تمام زندگی است. حتی با انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات، این بدان معنا نیست که بیمار از محدودیت‌های فیزیکی و ناراحتی عاری است. برخی از افراد از محدودیت‌هایی که پس از جراحی فیوژن ستون فقرات با آن‌ها باقی می‌ماند پشیمان هستند و نمی‌دانند که آیا مسیر بهتری برای درمان وجود دارد یا خیر.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. محبوبه حاتمی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من هفت سال پیش متوجه شدم که اسکولیوز دارم و پزشک ارتوپد با گفتن اینکه کاری نمیشه براش انجام داد باعث شد من دوباره مراجعه نکنم. چند ماه پیش چند مدل ورزش توی اینترنت دیدم و انجام دادم و اطرافیان گفتن که ظاهرا تغییر کرده و برای بررسی میزان تغییر اینبار به پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کردم که گفتن نسبت به هفت سال پیش اسکولیوز من پیشرفت زیادی داشته و من رو به پزشک دیگه معرفی کردن که تنها توصیه شون جراحی بود ولی من خیلی از جراحی و عوارض اون وحشت دارم و مطمئن نیستم که تنها و بهترین گزینه ام هست یا نه. درحال حاضر میزان انحراف ستون فقراتم چیزی حدود 50 درجه شده. توصیه شما چیه؟ لطفا راهنماییم بفرمایید ممنونم

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به اینکه میزان انحراف شما پیشرفت کرده نیاز هست در هر صورت تمرینات اصلاحی مرتب با وضعیت خودتون انجام بدین تا در وهله اول از پیشرفت عارضه جلوگیری بشه
      و برای اینکه تشخیص بدیم آیا با حرکات اصلاحی میتونیم به کاهش انحنا کمک کنیم باید ارزیابی انجام بدیم و مدارک پزشکیتون بررسی بشه
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان