آرتروز و آب درمانی

2 مرداد 1401
آرتروز و آب درمانی
3.5

یکی از روش های ویژه و قدیمی برای درمان بسیاری از بیماری و عارضه ها، آب درمانی است. آرتروز و آب درمانی بیماری و درمان بیماری هستند که در رابطه مستقیم با یکدیگر قرار دارند. در آب درمانی از آب و خاصیت آب های گرم و سرد برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

حمام آب های گرم، استخر، سونا، آب های معدنی و دوش های آب گرم سوئیسی از روش های آب درمانی می باشند. درجه حرارت آب، مدت زمان استفاده از آب، عمق آب و انجام حرکت های مختلف در آب، از اصول آب درمانی می باشند. بسیاری از بیماری ها با روش آب درمانی قابل درمان هستند. یکی از این بیماری های شایع عارضه آرتروز می باشد. موضوع درمان آرتروز زانو و یا روماتیسم مفصلی با آب درمانی در مباحث پزشکی بسیار مورد بحث می باشد.

چگونه آب درمانی به بهبود آرتروز کمک می کند؟

آب درمانی یکی از موضوعات مهم در خصوص بیماری آرتروز و درمان این بیماری است. اما چگونه آب درمانی به بهبود این بیماری کمک می کند. گرمای آب باعث نرم شدن عضلات بدن می شود و درد مفاصل را کاهش می دهد. با کاهش درد انجام تمرینات ورزشی ساده تر و راحت تر می شود. در آب وزن افراد کاهش پیدا کرده و در نتیجه مفاصل فشار کمتری را تحمل می کند. زانو در آب فشار کمتری را تحمل کرده و می تواند طیف گسترده ای از حرکات ورزشی را تحمل نماید.

عضلات برای انجام حرکات در آب با فشاری که ناشی از آب است مواجه می شوند و در نتیجه مقاومت نشان می دهند. فشاری که پاها در آب برای حرکت کردن به عضلات وارد می کند باعث تقویت ماهیچه ها می شود. در نتیجه ماهیچه ها تقویت شده و فشار بیشتری از وزن و حرکت را تحمل می کنند.

درمان بیماری آرتروز با آب درمانی

آب درمانی

آرتروز و آب درمانی موضوعی مهمی در خصوص راهکار های درمانی است که از زمان های دور تا به امروز مورد توجه قرار گرفته شده است. روش های مختلف آب درمانی برای آرتروز استفاده می شود. زمانی که زانو درد به دلیل عدم عملکرد درست گردش خون به وجود بیاید با مالش آب سرد این درد بهبود پیدا می کند. دوش های ملایم با سطل آب یا شلنگ برای رفع زانو درد به صورت مداوم تاثیر گذار است. آب باید به آرامی روی پاها روان شود.

پس از انجام آب درمانی انجام حرکات ورزش ملایم و کششی برای رفع زانو درد موثر می باشد. سونا و حمام بخار نیز برای کاهش درد زانو بسیار مفید می باشد. استفاده از کیسه آب گرم برای رفع درد مناسب است. استفاده از کیسه ها ی گرم سپس استفاده از کیسه های سرد برای رفع زانو درد بسیار تاثیر گذار می باشد. راه رفتن در آب، کشش عضلات در آب، پایداری و تثبیت مرکزی بدن و راه رفتن تردمیل در آب از روش های مهم برای درمان زانو درد می باشند.

آرتروز و درمان موثر آب درمانی

زمانی آرتروز و آب درمانی موثر است که جلسات به صورت اصولی و منظم برگزار شود. پزشک متخصص الگویی از حرکت ها ورزشی و ساعات مشخص جلسات را به فرد بیمار ارائه می دهد. در این الگوی درمانی عمق و دمای آب نیز مشخص می شود. فرد با توجه به این الگو باید حرکات تعیین شده را در آب استخر انجام دهند.

جمع بندی لازم است برای آرتروز و درمان با آب درمانی به خطرات احتمالی و هشدار ها توجه شود. مدت زمان جلسات آب درمانی نباید بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد. همچنین نباید دمای آب زیاد گرم و یا سرد باشد. چنانچه بیمار مبتلا به بیماری هایی چون ناراحتی قلبی و یا دیابت، ام اس، بیماری های مثانه و … است، باید با پزشک معالج در میان گذاشته شود.