روماتیسم مفصلی

سندرم ایلیوتیبیال باند (ITB)
2 خرداد 1400
تاندینوپاتی عضله دو سر بازویی
11 خرداد 1400
روماتیسم مفصلی
3.2

آرتریت روماتوئید (روماتیسم) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل فرد می‌شود.علائم اصلی درد و تورم مفصل است.آرتریت روماتوئید همچنین می‌تواند در محاوره به عنوان روماتیسم شناخته شود و بهتر است توسط یک متخصص حرکات اصلاحی که علاقه خاصی به اصلاح و درمان روماتوئید دارد ، درمان شود.آرتریت روماتوئید باعث التهاب در سینوویوم می‌شود (پوشش مفصل که مقدار کمی مایع سینوویال تولید می‌کند و غضروف را تغذیه می‌کند و مفصل را روان می‌کند).در نتیجه مفاصل قرمز و متورم می‌شوند که مایعات و درد اضافی تولید می‌کنند.التهاب در اثر تجمع مایعات و سلول‌ها در سینوویوم ایجاد می‌شود.مفصل فرد به دو دلیل درد دارد:

انتهای عصب توسط مواد شیمیایی تولید شده از التهاب تحریک می‌شود.

کپسول توسط تورم مفصل فرد کشیده می‌شود.

با کاهش التهاب ، کپسول کشیده می‌ماند و نمی‌تواند مفصل را در موقعیت مناسب خود نگه دارد. این مشکل می‌تواند مفصل فرد را ناپایدار کند و با گذشت زمان به موقعیت‌های غیرمعمول یا تغییر شکل داده شود.

علائم آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولاً به آرامی شروع می‌شود. علائم تمایل به رفت و آمد دارند. همچنین در صورت بدتر شدن علائم از حالت طبیعی ممکن است شعله‌ور شود.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

علائم رایج آرتریت روماتوئید عبارت‌اند از:

درد و تورم مفصل (انگشتان دست ، مچ دست یا مفاصل پا)

سفتی (سفتی و خشکی در صبح بیش از 30 دقیقه طول می‌کشد)

خستگی (خستگی) ، افسردگی ، تحریک پذیری

کم خونی

علائم شبیه آنفولانزا ، مانند احساس بیماری ، احساس گرما و تعریق.

گره‌های روماتوئید (توده‌های گوشتی زیر آرنج یا روی دست‌ها و پاها)

تشخیص آرتریت روماتوئید

با توجه به انواع علائم تجربه شده توسط بیماران ، تشخیص آرتریت روماتوئید می‌تواند پیچیده باشد. پزشکان و متخصصان حرکات اصلاحی تشخیص را بر اساس علائم ، معاینه فیزیکی و نتایج اشعه ایکس ، اسکن و آزمایش خون تأیید می‌کنند. همچنین ممکن است برای تأیید تشخیص و دریافت درمان به متخصص (روماتولوژیست) ارجاع شوید. در این مورد آزمایش خون برای اندازه‌گیری التهاب استفاده می‌شود. ممکن است به یکی از این تست‌ها نیاز داشته باشید:

بررسی میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)

پروتئین C-Reactive (CRP).

هر دو این موارد ممکن است در صورت وجود التهاب ، ارزش بالایی در تشخیص از خود نشان دهند. این آزمایشات ممکن است هر از چند گاهی برای کمک به کنترل آرتروز فرد تکرار شود.

درمان آرتریت روماتوئید

در حال حاضر هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد اما انواع روش‌های درمانی در دسترس است که می‌تواند شرایط را کند کرده و آسیب مفاصل را به حداقل برساند. سه جنبه اصلی در درمان آرتریت روماتوئید عبارت‌اند از:

تمرین درمانی

دارو درمانی

عمل جراحي

تمرین درمانی و آرتریت روماتوئید

مراقبت از مفاصل و مدیریت علائم در درمان آرتریت روماتوئید بسیار مهم است. متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند تعدادی از روش‌های درمانی مختلف را پیشنهاد کند که ممکن است به کاهش علائم و کاهش آرتریت روماتوئید در زندگی فرد کمک کند. درمان‌های زیر برای کمک به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داده شده است:

ورزش درمانی

درمان با گرما یا سرما

آموزش به فرد

مدیریت درد

استفاده از آتل

مدیریت خستگی

ماساژ درمانی

آب درمانی

داروهایی برای آرتریت روماتوئید

چهار گروه اصلی دارو برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود:

مسکن (مسکن)

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs)

استروئیدها

عمل جراحی و آرتریت روماتوئید

برای آرتریت روماتوئید گاهی اوقات به جراحی نیاز است. این موارد ممکن است شامل تزریق ، جراحی تاندون یا در موارد شدید جایگزینی مفصل باشد. نتایج این روش‌ها موفقیت‌آمیز است.

پیشگیری از آرتریت روماتوئید

شرایط خود و چگونگی تأثیر آن را درک کنید دانستن قدرت است. آموزش در مورد این بیماری به فرد کمک می‌کند علائم خود را بهتر مدیریت کند و هنگامی که با دیگران (روماتولوژیست ، پزشک عمومی ، خانواده و غیره) در مورد وضعیت خود صحبت می‌کند به فرد قدرت می‌بخشد.

دوره‌های خودمدیریتی – می‌تواند به فرد در ایجاد مهارت و اعتماد به نفس در درگیر شدن و فعال‌تر شدن در مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت روزمره آرتریت روماتوئید کمک کند.

اطلاع از داروهای فرد می‌تواند به فرد کمک کند تا علائم خود را به طور مؤثرتری مدیریت کند.

درک چگونگی تأثیر رفتار و فعالیت‌های فرد بر علائم او می‌تواند به کاهش درد و رنج ناشی از آرتریت روماتوئید کمک کند. صحبت با یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند به فرد کمک کند جنبه‌هایی از زندگی خود را که باعث تشدید آرتریت روماتوئید می‌شود شناسایی کرده و به آن‌ها بپردازد. با توجه به درد و تورم به حرکت خود ادامه دهد.

ورزش با حفظ قدرت عضلات و بهینه سازی سلامت مفاصل ، به کاهش درد فرد در طولانی مدت کمک می‌کند. تمرینات اصلاحی مناسب طراحی شده می‌توانند دامنه حرکتی فرد را افزایش دهند ، خستگی را کاهش دهند و به فرد کمک کنند تا در کل احساس بهتری داشته باشد.

فعالیت‌های هوازی کم تأثیر مناسب مانند آب درمانی ، دوچرخه سواری ، تای چی ، پیلاتس و پیاده‌روی می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و مدیریت علائم کمک کند. اثبات شده است كه يك برنامه تمرينی قدرتی به نام تمرين مقاومت پيشرونده (PRT) باعث بهبود عملكرد بدن در افراد مبتلا به آرتروز روماتوئيد می‌شود. متخصص حرکات اصلاحی فرد در ارزیابی و تجویز تمرینات آرتریت روماتوئید بسیار ماهر و با تجربه است.

تکنیک‌های آرامش

مدیریت استرس و اضطراب با استفاده از تکنیک‌های شل شدن عضلات ، حواس پرتی ، تصاویر هدایت شده و سایر روش‌ها می‌تواند به بهبود سلامت عمومی فرد و کنترل علائم دردناک کمک کند. فعالیت‌هایی مانند تای چی ، پیلاتس و یوگا راهی عالی برای استراحت و استرس زدایی در حالی که عضلات و مفاصل بدن را تهویه می‌کنند هستند.

کمک‌ها و تجهیزات

پشتیبانی از قبیل وسایل کمکی و وسایل مخصوص ، فشار مفصل را کاهش می‌دهد و می‌تواند به فرد در کنترل درد و خستگی کمک کند. متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند در زمینه‌ی این کمک‌ها به فرد مشاوره دهد.

گرما درمانی و یخ درمانی

گرما – گرما برای کاهش تنش عضلانی و تحریک گردش خون کار می‌کند. ممکن است متوجه شوید که استفاده از یک چیز گرم قبل از بیدار شدن از خواب صبح یا در طول روز به کاهش ناراحتی و سفتی مفصل فرد کمک می‌کند.

یخ – یخ با انقباض رگ‌های خونی و جلوگیری از نشت مایعات به بافت‌های اطراف ، به کاهش التهاب در عضلات و مفاصل کمک می‌کند. باید بعد از هر فعالیت قابل توجهی یا در پایان روز ، بر روی مفاصل خود کیسه یخ بگذارید. این می‌تواند التهاب ناشی از فعالیت‌های روزمره را به حداقل برساند.

پیاده‌روی و آرتریت روماتوئید

آگاهی از چگونگی تأثیر عادت‌ها و فعالیت‌های روزمره بر علائم فرد بسیار مهم است. فشار بیش از حد می‌تواند درد و علائم فرد را افزایش دهد. یادگیری صحیح راه رفتن از طریق استراتژی‌های مدیریت فعالیت می‌تواند به فرد کمک کند تا به آنچه می‌خواهد برسد ، اما با درد و ناراحتی کمتر.

خواب کافی و آرتریت روماتوئید

الگوی خواب نامناسب ، محیط خواب و وضعیت خواب می‌تواند تأثیر بسزایی در درد و علائم فرد داشته باشد. اکثر مردم از عواملی که می‌توانند بر سلامت خواب تأثیر بگذارند بی اطلاع هستند و بنابراین پرداختن به این عوامل می‌تواند به فرد در مدیریت علائم کمک کند. یک متخصص حرکات اصلاحی با تجربه می‌تواند سلامت خواب فرد را ارزیابی کند و برای بهبود این جنبه از زندگی فرد کمک و آموزش ارائه دهد.

درمان عضلات و آرتریت روماتوئید

یک ماساژ درمانی با کیفیت ممکن است فقط تسکینی باشد که عضلات فرد نیاز دارند.  این مزایا در افراد مختلف متفاوت است اما ممکن است شامل کاهش درد و سفتی عضلات مرتبط با آرتروز ، افزایش گردش خون و بهبود خواب و عملکردهای ایمنی بدن باشد. از نظر ذهنی ، ماساژ همچنین می‌تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد. علاوه بر همه این‌ها ، ماساژ احساس خوبی دارد!