آب درمانی زانو

25 اردیبهشت 1401
آب درمانی زانو
4.2

آب درمانی یا هیدروتراپی، یک روش درمانی است. به این صورت که حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی در آب انجام می‌گیرد و نقاط آسیب دیده در تماس با آب گرم روند درمانی خود را طی می‌کنند. بدیهی است که افرادی که از عارضه‌های مفصلی-عضلانی، مخصوصا درد در زانوها رنج می‌برند، دامنه‌ی حرکتی بسیار محدودی در انجام حرکات اصلاحی دارند. در نتیجه انجام تمرینات ورزشی مناسب در آب، با از بین بردن تاثیر وزن و کاهش فشار بر مفاصل، دامنه‌ی حرکتی بیماران را بهبود می‌بخشد. و در نهایت فیزیوتراپی و فعالیت‌های تجویز شده، موثرتر واقع می‌شوند. به بیان ساده‌تر برای افرادی که با ورزش و فیزیوتراپی در خشکی مشکل دارند و از دردهای مفصلی، مخصوصا در زانو، رنج می‌برند؛ انجام آب درمانی بهترین گزینه است.

فواید آب درمانی برای مشکلات زانو

آب درمانی برای طیفی از مشکلات و بیماری‌های زانو از قبیل موارد زیر مفید می‌باشد:

• استئوآرتریت مفصل زانو

• آرتروز و آرتریت روماتوئید

• ریکاوری پس از فعالیت‌های ورزشی

• دوران پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفاصلِ سینوویال می‌باشد و باعث ساییدگی مفاصل می‌شود. تحقیقات ثابت کرده است که آب درمانی، تاثیر چشمگیری در بهبود این عارضه در افراد مبتلا دارد. هیدروتراپی در این افراد، باعث بهبود خشکی صبحگاهی، تسکین درد و ناتوانی، افزایش عملکرد حرکتی و ارتقای کیفیت زندگی فرد می‌گردد.

آرتروز و آرتریت روماتوئید

آرتریت یا آرتروز، منجر به از بین رفتن غضروف مفصلی و التهاب مفاصل می‌شود. آرتریت روماتوئید یا روماتیسم با التهاب مفاصل زندگی فرد مبتلا را با مشکل روبرو می‌کند. روش‌های آب درمانی با تقویت عضلات، در بهبود التهاب و تسکین درد مفاصلِ زانو در این عارضه، نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

ریکاوری پس از فعالیت‌های ورزشی

فعالیت‌های ورزشی می‌توانند باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات یا آسیب دیدگی مفاصل زانو گردند. آب درمانی برای این موارد بسیار تاثیرگذار است. غوطه‌ور شدن و قرار گرفتن در آب سرد یا گرم (هر کدام تاثیر مخصوص به خود را دارد.)، به از بین رفتن اسپاسم‌ عضلات و ترمیم سریع‌تر آسیب دیدگیِ ورزشی کمک می‌کند.

پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو

دوران نقاهت، پس از جراحی و تعویض مفصل زانو، بسیار حساس است. به همین علت به اکثر افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، توصیه به آب درمانی می‌شود. از فواید هیدروتراپی برای دوران نقاهت جراحی زانو، می‌توان موارد زیر را عنوان کرد :

• آب با کاهش وزن بدن و فشار وارد شده بر زانوها، انجام تمرینات ورزشی و پیاده‌روی را برای فرد پس از عمل جراحی، آسان‌تر می‌نماید.

• فشار هیدرواستاتیک آب در آب درمانی، تاثیر مستقیمی بر کاهش تورم زانو پس از عمل خواهد داشت. کاهش تورم نیز به افزایش دامنه‌ی حرکت و بهبود درد، کمک می‌نماید.

• غوطه‌ور شدن و قرار گرفتن در آب پس از عمل جراحی زانو، باعث افزایش تعادل بدن و اعتماد به نفس فرد می‌شود.

• آب درمانی با آب گرم، به تسکین درد ناشی از عمل و سرکوب اعصاب سمپاتیک، کمک می‌کند.

• در آب درمانی، فرد راحت‌تر حرکت می‌کند و در عین حال درد کمتری را احساس می‌نماید. همچنین دامنه‌ی حرکات او نیز، افزایش می‌یابد. در نتیجه‌ی این تاثیرات مثبت؟ استرس و اضطراب فرد پس از عمل رفع شده و راه درمان و گذراندن دوران تقاهتِ او، هموارتر می‌گردد.

آب درمانی چگونه به بهبود مشکلات زانو کمک می‌نماید؟

آب نسبت به هوا و همچنین مایعات دیگر، خواص ویژه‌ای دارد. این خواص ویژه، به آب درمانی این امکان را می‌دهد تا به طرق مختلفی، به بهبود و تسکین دردها از جمله مشکلات زانو کمک نماید. به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• آب با حالت شناوری که به بدن می‌دهد، باعث می‌گردد که وزن بدن کمتر از خشکی احساس شود. به این علت پیاده‌روی و انجام تمرینات ورزشی در آب، فشار کمتری به زانو‌ها وارد می‌کند. در نتیجه با افزایش طیف تمرینات و دامنه‌ی حرکت‌ها، روند بهبودی زانو سریع‌تر طی می‌شود.

• گرمای مطبوع آب به ریلکس شدن عضلات کمک شایانی می‌نماید. با آرام شدن عضلات و بهبود گرفتگی و اسپاسم‌ها، درد زانو به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

• برخی از مشکلات و دردهای مفصلی، به علت ضعف عضلات ایجاد می‌گردد. به همین علت تقویت ماهیچه‌ها و عضلات تاثیر بسیاری در تسکین و بهبود دردهای مفصلی در پی دارد.

در آب درمانی، آب مقاومتی طبیعی برای مفاصل ایجاد می‌کند. یعنی شما با راه رفتن در آب، بدون تحمل وزنه یا فشار اضافه بر زانو، مقاومتی را احساس خواهید کرد. این مقاومت به تقویت عضلات شما کمک بسیاری می‌نماید. همچنین با راه رفتن خلاف جهت آب نیز می‌توانید، به تقویت دو چندان عضلات و مفاصل زانوی خود اقدام کنید.

موارد منع آب درمانی

از موارد منع و احتیاط آب درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

• ابتلا به فشار خون

• ابتلا به بیماری‌های کلیوی و قلبی