گرفتگی عضلانی

کمر درد
کمر درد
10 اسفند 1399
علائم درد مزمن
علائم درد مزمن
17 اسفند 1399
گرفتگی عضلات
2.8
(11)

بسیاری از ما گرفتگی عضلانی را شنیده‌ایم و یا به آن مبتلا شده‌ایم، گرچه تعداد کمی از افراد می‌دانند که گرفتگی عضلانی چیست اما ممکن است به دلایل مختلف اعم از نوع نشستن و ایستادن نادرست و همچنین خوابیدن در وضعیت نامناسب و یا انجام فعالیت‌های سنگین گرفتگی عضلانی را تجربه کرده باشند. گرچه گرفتگی عضلانی معمولاً کمتر از آنچه که نامش نمایان است، چشمگیر است، اما این پدیده هنوز باعث درد ناخوشایندی در ناحیه کمر، گردن، شانه‌ها و ساق پاها می‌شود. اگر گرفتگی‌های عضلانی درمان نشوند، با گذشت زمان دردناک‌تر می‌شوند یا شما را به سمت عادت‌های بدی سوق می‌دهند که می‌توانند شرایط شدیدتری ایجاد کنند.

عوامل ایجاد گرفتگی عضلاني

گرفتگی‌های عضلانی نقاطی از عضله و بافت هستند که بیش از حد معمول تحریک‌پذیر هستند و اغلب به آن‌ها به عنوان نقاط محرک یاد می‌شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

متخصصان درد نقاط محرک را به دو بخش دسته بندی می‌کنند:

نقاط محرک پنهان: نقاط محرک نهفته مانند کبودی‌های سطحی هستند. در صورت عدم لمس هیچ دردی ایجاد نمی‌کند، اما وارد کردن فشار روی نقطه می‌تواند باعث درد مبهم یا درد حساس شود.

نقاط محرک فعال: دقیقاً مانند درد مزمن، این نوع از نقاط محرک بدون توجه به فشار موجود، درد شدیدی ایجاد می‌کند.

نقاط تحریک کننده را می‌توان در هر نقطه از بدن که دارای عضلات یا بافت است، یافت. مناطق مشترک عبارت‌اند از:

پایین کمر

عضلات ساق پا

گردن

شانه

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد گرفتگی‌های عضلانی می‌شود. برای بیشتر بیماران، این دلایل عبارت‌اند از:

وضعیت بد بدن به دلیل کم تحرکی

صدمات ناشی از حرکات تکراری یا برداشتن وسایل سنگین

صدمات مستقیم مانند ضربه بدون فشار، پارگی عضلات، کشیدگی یا شکستگی

مشکلات روانی بدون دلیل خاص که باعث ایجاد فشارهای عظیم روانی یا عاطفی می‌شوند.

درمان گرفتگی عضلانی

برای اکثر افراد، گرفتگی‌های عضلانی به میزان زیادی آزار دهنده هستند و اغلب با برخی از ماساژهای سبک، تمرینات کششی و سبک زندگی فعال‌تر، باز می‌شوند. برای تعداد معدودی، گرفتگی عضلانی می‌تواند باعث ایجاد درد بسیاری شود تا در فعالیت‌های روزمره تداخل ایجاد کند. گرچه گرفتگی‌های عضلانی معمول هستند اما کاملاً بی ضرر نیستند. اگر گرفتگی عضلانی آن‌قدر شدید باشد که باعث درد شدیدی شود، ممکن است باعث پارگی فیبرهای میکرو بافت عضلانی شود. با گذشت زمان، این پارگی باعث ایجاد زخم می‌شود و بافت خاصیت ارتجاعی را از دست می‌دهد که بخشی از دلایل انعطاف‌پذیری بدن است. روش‌های زیر اغلب برای درمان گرفتگی عضلانی، قابل اجرا هستند:

تحریک الکتریکی

انواع کشش‌های درمانی

تمرینات اصلاحی

تمرینات کششی

فیزیوتراپی

انواع ماساژ درمانی

پیاده روی آهسته و صحیح

لیزر درمانی سطح پایین

پیاده‌روی و گرفتگی عضلاني

پیاده‌روی می‌تواند یکی از آرامش بخش ترین تمرینات ورزشی باشد که می‌توان تجربه کرد؛ یعنی تا زمانی که درد مزمن در بدن ندارید می‌توانید پیاده‌روی کنید. گرفتگی عضلات و یا درد مزمن می‌تواند بدترین احساس باشد، اما به این معنا نیست که مانع لذت بردن از تفریحات مورد علاقه خود شوید.

حین پیاده‌روی به نوع و میزان بار کوله پشتی خود دقت کنید به طوری که کوله پشتی ستون فقرات را پشتیبانی کند و بدن را به سمت جلو یا عقب خم نکند. وقتی صحبت از محتوای کوله پشتی می‌شود، باید تا آنجا که ممکن است سبک باشد. اضافه وزن می‌تواند فشار غیر ضروری به ستون فقرات وارد و درد عضلات را بیشتر کند.

تمرینات کششی و گرفتگی عضلاني

عضلات بدن به طور طبیعی با حرکات مکرر بدن سازگار می‌شوند. اگر روزانه پشت میز یا لپتاپ می‌نشینید، عضلات بدن در وضعیتی که قرار دارید درگیر می‌شود. وقتی تصمیم می‌گیرید بلند شوید و پیاده‌روی کنید، عضلات شما حرکت جدیدی را تجربه می‌کنند که ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به وضعیت نشستن نشان دهند. قبل از شروع ایستادن و راه رفتن، زمانی را برای انجام تمرینات کششی اختصاص دهید تا هر گونه گرفتگی در عضلات شما آزاد شود.

می‌توانید تمرینات کششی دو نفره را جهت باز شدن گرفتگی عضلات پشت و گردن انجام دهید.

هنگام ایستادن حتماً نوع ایستادن و راه رفتن خود را زیر نظر بگیرید که به طوری نباشد که عضلات را درگیر کند و باعث گرفتگی یا بیشتر شدن آن شود. وضعیت بد بدن در هر محیطی می‌تواند گرفتگی و درد ستون فقرات را تشدید کند. این امر هنگامی آشکارتر می‌شود که هنگام پیاده‌روی در یک مسیر طولانی مدت بدون تصحیح وضعیت در آن موقعیت باشید. ممکن است به طور طبیعی وضعیت بدنی مناسبی داشته باشید، اما وزن کیف، تجهیزات اضافی و کفش می‌تواند همه این‌ها را تغییر دهد.

جلوی آینه بایستید و وضعیت خود را تحلیل کنید. باسن شما باید با شانه‌ها همسو باشد و چانه شما نباید به سمت جلو رانده شود. اگر در وضعیت بدنی، شکل نادرستی مشاهده کردید، بلافاصله آن را برطرف کنید و از فرد دیگری بخواهید تا وضعیت بدنی شما را در طول پیاده‌روی هم کنترل کند و به مواردی که باید تصحیح شوند اشاره کند.

راهنمایی‌های متخصصان حرکات اصلاحی و انجام تمرینات اصلاحی بهترین روش جهت یادگیری و اجرای صحیح تمرینات بدنی و نوع صحیح ایستادن و راه رفتن است که به شما کمک می‌کند سبک زندگی فعال را با توجه به علایق خود ادامه دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان