کسانی که دیسک گردن دارند
ورزش برای دیسک گردن با تصویر
7 فروردین 1402
3.9

فیزیوتراپی یکی از بهترین روش های درمانی است که برای احیا و ریکاوری مجدد بدن، بعد از آسیب های جدی به کار برده می شود. شکستگی ها، جراحی های ستون فقرات، لگن، مفصل، زانو، بیماری آرتروز، بیمارانی که سکته مغزی کرده و آسیب دیدگی هایی که در زمان ورزش اتفاق می افتند، با فیزیوتراپی درمان می شوند. مهم ترین نکته ای که اغلب فیزیوتراپیست ها به بیماران خود توصیه می کنند، مراقبت های بعد از فیزیوتراپی است. برخی بیماران ممکن است صدمات کمتری دیده باشند و بعد از اتمام فیزیوتراپی به مراقبت های کمتری نیاز داشته باشند. برخی نیز به علت آسیب های شدیدتر به مراقبت های بیشتری احتیاج دارند.

به طور کلی مراقبت های بعد از فیزیوتراپی به اقداماتی اشاره دارند که طی آن، صدمات وارد شده، مجدد عود نکنند و با انجام مراقبت های بیشتر، بافت ها و اعضای آسیب دیده ترمیم شوند. از نظر متخصصین فیزیوتراپی انجام مراقبت های لازم برای بازتوانی جسمی، کاملا به شرایط بیمار و میزان آسیب های او بستگی دارد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که فیزیوتراپی مانند شمشیر دو لبه است. توجه نکردن به مراقبت های پس از فیزیوتراپی، احتمال دارد، صدمات بدتر شوند. از سویی نباید با فعالیت های زیاد، به بافت های آسیب دیده فشار آورید و از طرف دیگر، با کم تحرکی باعث ضعیف شدن آنها شوید. در حقیقت با بی دقتی در این زمینه، تمام اثربخشی فیزیوتراپی را از بین می برید.

مهم ترین نکات طلایی مراقبت های بعد از فیزیوتراپی

یکی از مزیت های انجام فیزیوتراپی با یک متخصص فیزیوتراپ این است که تمام نکات مهم درباره مراقبت های بعد از فیزیوتراپی را به بیماران آموزش می دهند. برای مثال انجام چه فعالیت هایی ضرر دارد؟ کدام حرکات جزء مراقبت های داخل خانه است؟ هنگام درد چه اقداماتی می توان انجام داد؟ چه کارهایی را نباید انجام داد؟ همگی این موارد، از جمله نکات طلایی است که در اختیار بیماران قرار می گیرد.

در واقع آسیب های فیزیکی و جسمی شما، به همان اندازه که با انجام جلسات فیزیوتراپی بهبود پیدا می کنند، بایدها و نبایدهای زیادی را پیش روی تان قرار می دهد. این باید ها و نباید ها در هر یک از مراحل فیزیوتراپی فرق می کند. برای مثال اگر درحال انجام فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک هستید، بهتر است در مراحل اولیه، فعالیت های سنگین انجام ندهید. به عضلات و ماهیچه ها فشار نیاورید. بعد از بهبودی و تسکین درد، مراقبت های بعد از فیزیوتراپی را ادامه دهید و کارهای خود را آرام آرام زیر نظر یک فیزیوتراپیست انجام دهید.

طلایی ترین نکات

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل را با انجام حرکات کششی و ورزش هایی که فیزیوتراپ آموزش می دهد، دنبال کنید. حد الامکان از انجام حرکات آسیب زا و ایجاد فشار بر دیسک های کمر و عصب سیاتیک خودداری کنید. مراعات چنین مواردی برای تمام بیماری های اسکلت بدن که با فیزیوتراپی درمان می شوند، ضروری است. فرقی نمی کند فیزیوتراپی دیسک گردن انجام دهید یا فیزیوتراپی زانو، باید به نکات مهم پس از فیزیوتراپی دقت کنید.

مراقبت های بعد از فیزیوتراپی که برای جراحی هایی مثل دیسک کمر، سیاتیک، تعویض مفصل لگن و ران، جراحی شانه، تعویض مفصل زانو و فیوژن ستون فقرات در نظر گرفته می شوند، بسیار مهم هستند. متخصصین ارتوپدی و مغز و اعصاب بعد جراحی، برای بیماران فیزیوتراپی تجویز می کنند تا روند بهبودی تسریع شود. آنها از بیماران می خواهند بعد اتمام جلسات فیزیوتراپی، از انجام برخی کارها که موجب بازگشت بیماری می شوند، پرهیز کنند. چون اولین نتیجه بی توجهی به نکات مهم، تشدید درد در قسمت هایی است که با فیزیوتراپی آنها را درمان کرده اند.

چگونه تشدید درد را با مراقبت های بعد از فیزیوتراپی کنترل کنید؟

بهبود و تسکین انواع درد، از دلایل مهمی است که بیماران را به انجام فیزیوتراپی ترغیب می کند. حالا ممکن است، این درد مربوط به ستون فقرات، کمر، گردن، شانه، زانو یا هر مشکل دیگری باشد. در حقیقت هدف از فیزیوتراپی تسکین درد، بهبود حرکت، جلوگیری از ناتوانی و کاهش آسیب ها است. به همین خاطر مراقبت های بعد از فیزیوتراپی؛ بیشتر به کنترل درد و عدم بازگشت دوباره آن اختصاص دارد. مهم ترین اقدامات پس از فیزیوتراپی عبارت است از:

• به تمام آموزش هایی که فیزیوتراپیست ها توصیه می کنند، توجه نمایید.
  • بعد از فیزیوتراپی یک دوش آب گرم عالی خواهد بود. آب گرم ماهیچه ها را شل کرده و جریان خون بهتر می شود.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید؛ زیرا پس از فیزیوتراپی باید بدن تان را هیدراته نگه دارید. به خصوص اگر فیزیوتراپی با دستگاه برای تان در نظر گرفته شده باشد.
  • یکی از بهترین تکنیک ها برای مراقبت های بعد از فیزیوتراپی، تمرین تنفس است. یک مکان آرام را انتخاب و به آهستگی نفس بکشید. این روش برای بهبود دردهای های بعد از فیزیوتراپی نیز اثربخش است.

بعد اتمام جلسات فیزیوتراپی، کار بیماران تمام نشده، آنها باید با مراقبت های پس از فیزیوتراپی به درمان ادامه دهند. توصیه هایی که بعد از پایان جلسات، فیزیوتراپیست ها به بیماران می کنند، مهم ترین بخش از درمان است؛ زیرا اگر این توصیه ها را نادیده بگیرند، آسیب های وارد شده بدتر خواهند شد.

جمع بندی مطالب

برای نتایج بهتر روش درمانی فیزیوتراپی، بهترین راهکار مراقبت های بعد از فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی جزء متدهایی است که برای تسکین درد، التهابات اسکلتی و عضلانی بهترین درمان می باشد. اگر هدف تان بهبودی با فیزیوتراپی است، باید به توصیه فیزیوتراپیست ها توجه کرده و از انجام فعالیت هایی که منجر به بازگشت مجدد آسیب ها و دردهای ناشی از آن می شوند، خودداری کنید. به خصوص اقدامات بعد از فیزیوتراپی برای بیمارانی که جراحی هایی مثل دیسک کمر، سیاتیک، گردن، زانو یا لگن انجام داده اند، بسیار مهم است.

فیزیوتراپی بهترین روش درمانی