فعالیت بدنی زنان

اسکولیوز و ورزش
2 آذر 1399
عوامل ایجاد اسکولیوز
9 آذر 1399
فعالیت بدنی زنان
2.8
(6)

زنان در سراسر جهان به دلیل نابرابری اجتماعی، بیماری‌های خاص، فقر و دسترسی ناعادلانه به منابع، از جمله مراقبت‌های پزشکی، فعالیت بدنی کمتری دارند.

اگرچه زنان به طور کلی زندگی طولانی‌تری نسبت به مردان دارند اما در اغلب موارد از سلامت کامل برخوردار نیستند. زنان در معرض خطر بیشتری از بیماری‌های غیر واگیر به ویژه در دوران بارداری و یائسگی هستند. دیابت حاملگی، فشارخون حاملگی، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم، تغییرات هورمونی از جمله موارد دیگر مختص خانم‌ها است. فعالیت بدنی منظم در زنان برای سلامت جسمی و روحی در موارد زیر کمک کننده خوبی به حساب می‌آید:

بهبود سلامت و تناسب کلی اندام

حفظ وزن سالم

کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن

ارتقاء سلامت روانی

با توجه به فعالیت‌های بدنی و رفتارهای بی تحرکی زنان در استرالیا توصیه می‌شود افراد حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در بیشتر اوقات، ترجیحاً تمام روزها برای سلامتی انجام دهند. این در مورد زنان و مردان نیز یکسان است. با این حال، تنها 54 درصد از زنان استرالیایی این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. از نظر میزان فعالیت بدنی زنان در کشورهای مختلف اختلافات زیادی وجود دارد، به عنوان مثال بیشتر زنان در اوگاندا در حین کار خانگی یا مشاغل خانگی، کشاورزی، کار در مغازه یا مشاغل کوچک، رفت و آمد فعال تا کلیسا، بازارها و باغ‌ها فعال هستند.

فواید فعالیت بدنی زنان

فعالیت بدنی منظم می‌تواند سلامت زنان را بهبود بخشد و به جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها و شرایطی که عمده دلایل مرگ و ناتوانی برای زنان در سراسر جهان است کمک می‌کند. بسیاری از زنان از بیماری‌هایی رنج می‌برند که با مشارکت ناکافی در فعالیت‌های بدنی همراه است مانند:

بیماری‌های قلبی و عروقی یک سوم مرگ و میر را در بین زنان در سراسر جهان و نیمی از کل مرگ و میر در زنان بالای 50 سال در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد.

دیابت بیش از 70 میلیون زن در جهان را مبتلا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود شیوع آن تا سال 2025 دو برابر شود.

پوکی استخوان بیماری است که استخوان‌ها شکننده می‌شوند و با احتمال بیشتری شکسته می‌شوند و بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شود.

سرطان پستان عمدتاً در زنان کم تحرک تشخیص داده می‌شود. به نظر می‌رسد که خانم‌هایی که به طور منظم ورزش می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

یافته‌های مطالعات مختلف در زیر گزارش شده است:

در زنان مسن مشخص شد، آن دسته از شرکت کنندگانی که 120 دقیقه یا بیشتر گزارش پیاده‌روی در هفته داشتند، در سال بعد با خطر کمتری برای مراجعه به اورژانس و بستری در بیمارستان همراه بودند. یک مطالعه با مقایسه گروهی از زنان که برای شرکت در یک برنامه تمرینی در مقابل یک گروه بی تحرک انتخاب شدند، نشان داد که برنامه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​نسبت به افراد بی تحرک، پیشرفت‌های بالقوه سلامت جسمی و سلامت اجتماعی با ارزشی را تجربه کرده‌اند. در یک مطالعه استرالیایی در افراد 60-67 ساله با انگیزه‌ی انجام فعالیت بدنی مشاهده شد:

1. زنان احتمالاً برای بهبود ظاهر، گذراندن وقت با دیگران، ملاقات با دوستان یا از دست دادن وزن، بیشتر از مردان انگیزه داشتند.

2. زمینه اصلی برای انجام فعالیت‌ بدنی در زنان، نزدیک بودن به خانه، کم هزینه بودن و انجام دادن به تنهایی بود.

3. زنان بیشتر از مردان ترجیح می‌دادند فعالیت‌هایی را که با افراد هم جنس است انجام دهند.

4. زنان کمتر از مردان ترجیح می‌دهند فعالیت‌های رقابتی یا جدی را انجام دهند، نیاز به مهارت و تمرین‌هایی دارند که در خارج از منزل انجام می‌شوند.

طبق گفته دانشکده زنان و زایمان ، فعالیت بدنی نه تنها سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد بلکه به کنترل فشار خون، وزن و کلسترول کمک می‌کند. همچنین توصیه می‌شود که هر خانم قبل از یائسگی برای جلوگیری از پوکی استخوان، باید ورزش کند.

در سال 2003، مجله توان‌بخشی قلب و عروق ریوی گزارش داد که حتی مقادیر کمی از فعالیت‌های بدنی که بطور روزمره انجام می‌شود، باعث بهبود کیفیت زندگی و روحیه می‌شوند.

از فواید ورزش زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش فشار خون و کلسترول و حفظ وزن مناسب.

بهبود سلامت روان و بهزیستی، درگیری اجتماعی، خواب بهتر و کاهش خطر آسیب

سلامت روان را با کاهش سطح استرس، اضطراب و افسردگی بهبود می‌بخشد.

این امر به ویژه برای زنانی که شیوع افسردگی را نشان می‌دهند بسیار مهم است که گزارش می‌شود تقریباً دو برابر مردان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. همچنین پیشنهاد شده است که فعالیت بدنی می‌تواند به ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس کمک کند و می‌تواند وسیله‌ای برای ادغام اجتماعی و برابری برای زنان در جامعه باشد.

موانع فعاليت بدني زنان

موانع متداول ورزش برای زنان شامل موارد زیر است:

مسئولیت‌های خانواده

عقاید فرهنگی یا اجتماعی

وضعیت اقتصادی یا اشتغال

سطح تحصیلات

کمبود وقت

کمبود انگیزه

کمبود انرژی

شرایط سلامتی

کمبود پول یا منابع

کلیشه جنسیتی

عدم فعالیت بدنی به طور کلی در بین زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد. عوامل بسیاری مانع مشارکت زنان در فعالیت‌های بدنی و دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های بهداشتی می‌شود که شامل موارد زیر است:

درآمد زنان غالباً از درآمد مردان پایین‌تر است و بنابراین هزینه دسترسی به امکانات فعالیت بدنی ممکن است مانعی باشد.

ممکن است توافق اعضای ارشد خانواده که امور خانه را کنترل می‌کنند قبل از اینکه یک زن بتواند فعالیت بدنی داشته باشد، مورد نیاز باشد.

زنان غالباً دارای مشاغل مهمی در خانه و نقش مراقبت از سایر اعضای خانواده هستند که ممکن است زمان در دسترس بودن برای فعالیت‌های بدنی را محدود کند.

طبق بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که حضور کودکان تأثیر منفی زیادی بر میزان فعالیت بدنی در زنان دارد. بعلاوه والدینی که پس از فرزند آوری، کاهش فعالیت بدنی را تجربه کرده‌اند، کمتر احتمال دارد فعالیت بدنی خود را به سطوح قبلی بازگرداند. زنانی که تحرک محدودی دارند ممکن است نتوانند به مراکز درمانی یا مراکز فعالیت بدنی مراجعه کنند. انتظارات فرهنگی ممکن است مشارکت زنان در اشکال خاصی از فعالیت بدنی را محدود کند.

رفع موانع ورزش بانوان

کمبود وقت: بسیاری از زنان در امر تربیت فرزند، وظایف خانگی و کار زحمت می‌کشند و وقتی برای خود پیدا نمی‌کنند. سه دوره 10 دقیقه‌ای از فعالیت بدنی در طول روز، برابر با مزایای سلامتی آن با یک جلسه تمرین 30 دقیقه‌ای مداوم است. دی وی دی های ورزشی یک روش مناسب برای قرار دادن فعالیت‌های بدنی در یک روز پر مشغله است. همچنین ایجاد فعالیت در کنار کودکان، مانند پیاده‌روی تا مغازه‌ها یا بازی در پارک، به زنان کمک می‌کند تا فعال باشند.

خواسته‌های والدین: بسیاری از زنان مسئولیت‌ مراقبت‌های مختلف را به عنوان مثال برای کودکان و بستگان بزرگ‌تر انجام می‌دهند و مسئولیت تهیه غذا را بر عهده می‌گیرند.

کمبود انرژی: خستگی یک ویژگی از یک سبک زندگی شلوغ و پر مشغله است. مادران اغلب خسته هستند.

مشکلات بهداشتی: زنان مسن بیشتر احتمال دارد از نظر سلامتی، بیماری مزمن (به عنوان مثال ورم مفاصل) داشته باشند که مشارکت آن‌ها در برخی از انواع ورزش‌ها را محدود می‌کند.

در بیشتر موارد، محدودیت‌های جسمی زنان همه فعالیت‌ها را رد نمی‌کنند. به عنوان مثال، ورزش در آب (مانند آب‌درمانی یا ایروبیک در آب) برای بسیاری از مبتلایان به آرتروز گزینه‌ای لذت بخش است.

کمبود پول: زنان با درآمد کم احتمالاً نمی‌توانند به طور منظم ورزش کنند.

ورزش نیازی به لباس‌های گران قیمت یا عضویت در ورزشگاه ندارد. یکی از مفیدترین اشکال ورزش رایگان پیاده‌روی سریع است.

عقاید اجتماعی فرهنگی: از جمله خودآگاهی در مورد اندازه بدن یا ظاهر عمومی و کلیشه‌های جنسیتی می‌تواند تأثیرگذار باشد. در برخی فرهنگ‌ها زنانی که معتقدند تربیت فرزند و کارهای خانه، کار زنان است، تصور می‌شود که کمتر به زمانی برای ورزش نیاز دارند.

فعالیت بدنی در دوران بارداری

فعالیت بدنی در دوران بارداری باعث سلامتی کلی زن می‌شود. به عنوان مثال، فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​توسط زنان سالم در دوران بارداری، آمادگی قلبی تنفسی را حفظ یا افزایش می‌دهد. شواهد علمی قوی نشان می‌دهد که خطرات ناشی از فعالیت با شدت متوسط ​​که توسط زنان سالم در دوران بارداری انجام می‌شود، بسیار کم است و خطر کم وزنی هنگام تولد، زایمان زودرس یا کاهش زودرس بارداری را افزایش نمی‌دهد. برخی شواهد نشان می‌دهد که فعالیت بدنی خطر عوارض حاملگی، مانند پره اکلامپسی و دیابت حاملگی، افسردگی قبل و بعد از تولد کودک و طول زایمان را کاهش می‌دهد، اما این شواهد قطعی نیست.

ورزش بعد از زایمان

در طی دوره عادی پس از زایمان، فعالیت بدنی منظم به نفع سلامت کلی زن است. مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در دوره پس از زایمان کودک باعث افزایش آمادگی قلبی تنفسی زنانه و بهبود روحیه او می‌شود. به نظر نمی‌رسد که چنین فعالیت‌هایی روی حجم شیر مادر، ترکیب شیر مادر یا رشد شیرخوار تأثیرات منفی داشته باشد. فعالیت بدنی همچنین در دستیابی و حفظ وزن سالم در دوره پس از زایمان به زنان کمک می‌کند و در صورت ترکیب با رژیم‌های مناسب، به کاهش وزن کمک می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان